Ostře sledované akcie však nemusí být nutně těmi nejlepšími investicemi – a investoři by měli být opatrní a před jejich nákupem provést vlastní due diligence.
Zde upozorním na pět populárních růstových akcií, které si na tomto volatilním trhu zaslouží zdravou dávku skepse potenciálních investorů: Lucid Group (NASDAQ:LCID), Snowflake (NYSE:SNOW), Shopify (NYSE:SHOP), Roblox (NYSE:RBLX) a Zoom Video Communications (NASDAQ:ZM).
1. Lucid Group
Společnost Lucid je často označována za „příští Teslu“, protože její generální ředitel Peter Rawlinson dříve pracoval na Modelu S společnosti Tesla. Její debutový vůz, sedan Lucid Air, také dokáže ujet až 520 mil na jedno nabití – což překonává Model S Long Range společnosti Tesla přibližně o 100 mil.
Zdroj: Lucidmotors.com
Společnost Lucid zatím nedodala mnoho vozidel, ale očekává, že v roce 2022 dosáhne 20 000 ročních dodávek a do roku 2030 500 000 dodávek. Společnost Lucid je však již nyní oceněna na dokonalost s tržní kapitalizací 44,4 miliardy dolarů, což je dvacetinásobek 2,2 miliardy dolarů příjmů, které očekává v roce 2022, a zůstává hluboce ztrátová.
Jakékoli zpoždění výroby, stažení z trhu nebo konkurenční překážky by proto mohly tuto spekulativní akcii snadno zničit – investoři by proto měli postupovat opatrně.
Cloudové služby datových skladů společnosti Snowflake ukládají, agregují a organizují data společnosti pro aplikace třetích stran. Její tempo růstu je explozivní: ve fiskálním roce 2021 vzrostly její tržby o 124 % a v prvních devíti měsících fiskálního roku 2022 vzrostly meziročně o dalších 108 %.
Třetí čtvrtletí zakončila s 5 416 zákazníky, což představuje 52% nárůst oproti předchozímu roku, a s ohromující mírou udržení čistých příjmů ve výši 173 %. Očekává také, že její roční příjmy z produktů porostou v období od fiskálního roku 2021 do fiskálního roku 2029 neuvěřitelnou složenou roční mírou růstu (CAGR) ve výši 43,6 %.
Zdroj: Pexels.com
Společnost Snowflake je však stále velmi ztrátová a její akcie se obchodují za 45násobek tržeb v příštím roce. Tyto slabé stránky z ní činí velmi rizikovou akcii na trhu s rostoucí inflací a vyššími úrokovými sazbami.
3. Shopify
Růst společnosti Shopify se v roce 2020 zrychlil, protože pandemie donutila menší podniky posílit vlastní e-commerce. Její tržby v roce 2020 vyskočily o 86 % a v prvních devíti měsících roku 2021 pak meziročně vzrostly o dalších 66 %, a to i přesto, že se znovu otevřelo více kamenných obchodů.
Společnost Shopify také v roce 2020 dosáhla celoročního zisku oproti čisté ztrátě v roce 2019 a v prvních devíti měsících roku 2021 její čistý zisk meziročně vzrostl téměř 17krát. Tento růst naznačuje, že stále existuje obrovský trh pro podniky, které se nechtějí připojit k velkému tržišti třetích stran, jako je Amazon.
Zdroj: Unsplash.com
Dlouhodobé vyhlídky společnosti Shopify jsou stále dobré, ale investoři by měli být opatrní, protože se stále obchoduje na 156násobku budoucích zisků a 14násobku tržeb v příštím roce – a to i poté, co cena akcií za poslední tři měsíce klesla o více než 40 %.
4. Roblox
Platforma Roblox, která uživatelům umožňuje vytvářet a zpeněžovat jednoduché hry založené na blocích, se během pandemie stala velmi populární, protože stále více dětí zůstávalo delší dobu doma. Stala se také atraktivní „metaverzí“, protože společnosti jako Nike spustily na platformě virtuální světy.
Tržby Robloxu v roce 2020 vzrostly o 82 % a v prvních devíti měsících roku 2021 vzdorovaly medvědím očekáváním o zpomalení po ukončení provozu díky 120% meziročnímu růstu tržeb. Počet jejích denních aktivních uživatelů se ve třetím čtvrtletí meziročně zvýšil o 31 % na 47,3 milionu.
Zdroj: Roblox
Tato tempa růstu jsou působivá, ale čisté ztráty Robloxu se stále zvyšují, není jasné, jestli se jeho hlavní publikum složené z dospívajících uživatelů udrží, až zestárne, a jeho akcie nejsou výhodnou koupí při 11násobku tržeb v příštím roce – takže investoři by měli před nákupem této horké akcie pečlivě zvážit všechna pro a proti.
5. Zoom Video Communications
Značka Zoom se během pandemie stala synonymem pro videohovory. Ve fiskálním roce 2021 se její tržby zvýšily o 326 %, ale v prvních devíti měsících fiskálního roku 2022 se její meziroční růst zpomalil na 71 %, protože byla uvolněna opatření na uzavření.
Zoom je sice ziskový, ale jeho pokračující zpomalování, silná konkurence ze strany Teams od Microsoftu a dalších videokonferenčních platforem a neúspěšný loňský pokus o koupi společnosti Five9 vedou investory k tomu, že se jeho akciím vyhýbají.
Zdroj: Pexels.com
Akcie společnosti Zoom se mohou zdát historicky levné při 30násobku budoucích zisků a 9násobku tržeb na příští rok, ale obchodují se se slevou, protože jejich výhled je příliš nejasný. Společnost Zoom by nakonec mohla rozšířit svůj příkop tím, že uvede na trh více služeb a specializovaných hardwarových zařízení, ale tyto strategie se zatím neosvědčily – což z ní činí rizikovou akcii na tomto neklidném trhu.
Ostře sledované akcie však nemusí být nutně těmi nejlepšími investicemi – a investoři by měli být opatrní a před jejich nákupem provést vlastní due diligence.Zde upozorním na pět populárních růstových akcií, které si na tomto volatilním trhu zaslouží zdravou dávku skepse potenciálních investorů: Lucid Group , Snowflake , Shopify , Roblox a Zoom Video Communications .1. Lucid GroupSpolečnost Lucid je často označována za „příští Teslu“, protože její generální ředitel Peter Rawlinson dříve pracoval na Modelu S společnosti Tesla. Její debutový vůz, sedan Lucid Air, také dokáže ujet až 520 mil na jedno nabití – což překonává Model S Long Range společnosti Tesla přibližně o 100 mil.Zdroj: Lucidmotors.comSpolečnost Lucid zatím nedodala mnoho vozidel, ale očekává, že v roce 2022 dosáhne 20 000 ročních dodávek a do roku 2030 500 000 dodávek. Společnost Lucid je však již nyní oceněna na dokonalost s tržní kapitalizací 44,4 miliardy dolarů, což je dvacetinásobek 2,2 miliardy dolarů příjmů, které očekává v roce 2022, a zůstává hluboce ztrátová.Jakékoli zpoždění výroby, stažení z trhu nebo konkurenční překážky by proto mohly tuto spekulativní akcii snadno zničit – investoři by proto měli postupovat opatrně.Chcete využít této příležitosti?2. SnowflakeCloudové služby datových skladů společnosti Snowflake ukládají, agregují a organizují data společnosti pro aplikace třetích stran. Její tempo růstu je explozivní: ve fiskálním roce 2021 vzrostly její tržby o 124 % a v prvních devíti měsících fiskálního roku 2022 vzrostly meziročně o dalších 108 %.Třetí čtvrtletí zakončila s 5 416 zákazníky, což představuje 52% nárůst oproti předchozímu roku, a s ohromující mírou udržení čistých příjmů ve výši 173 %. Očekává také, že její roční příjmy z produktů porostou v období od fiskálního roku 2021 do fiskálního roku 2029 neuvěřitelnou složenou roční mírou růstu ve výši 43,6 %.Zdroj: Pexels.comSpolečnost Snowflake je však stále velmi ztrátová a její akcie se obchodují za 45násobek tržeb v příštím roce. Tyto slabé stránky z ní činí velmi rizikovou akcii na trhu s rostoucí inflací a vyššími úrokovými sazbami.3. ShopifyRůst společnosti Shopify se v roce 2020 zrychlil, protože pandemie donutila menší podniky posílit vlastní e-commerce. Její tržby v roce 2020 vyskočily o 86 % a v prvních devíti měsících roku 2021 pak meziročně vzrostly o dalších 66 %, a to i přesto, že se znovu otevřelo více kamenných obchodů.Společnost Shopify také v roce 2020 dosáhla celoročního zisku oproti čisté ztrátě v roce 2019 a v prvních devíti měsících roku 2021 její čistý zisk meziročně vzrostl téměř 17krát. Tento růst naznačuje, že stále existuje obrovský trh pro podniky, které se nechtějí připojit k velkému tržišti třetích stran, jako je Amazon.Zdroj: Unsplash.comDlouhodobé vyhlídky společnosti Shopify jsou stále dobré, ale investoři by měli být opatrní, protože se stále obchoduje na 156násobku budoucích zisků a 14násobku tržeb v příštím roce – a to i poté, co cena akcií za poslední tři měsíce klesla o více než 40 %.4. RobloxPlatforma Roblox, která uživatelům umožňuje vytvářet a zpeněžovat jednoduché hry založené na blocích, se během pandemie stala velmi populární, protože stále více dětí zůstávalo delší dobu doma. Stala se také atraktivní „metaverzí“, protože společnosti jako Nike spustily na platformě virtuální světy.Tržby Robloxu v roce 2020 vzrostly o 82 % a v prvních devíti měsících roku 2021 vzdorovaly medvědím očekáváním o zpomalení po ukončení provozu díky 120% meziročnímu růstu tržeb. Počet jejích denních aktivních uživatelů se ve třetím čtvrtletí meziročně zvýšil o 31 % na 47,3 milionu.Zdroj: RobloxTato tempa růstu jsou působivá, ale čisté ztráty Robloxu se stále zvyšují, není jasné, jestli se jeho hlavní publikum složené z dospívajících uživatelů udrží, až zestárne, a jeho akcie nejsou výhodnou koupí při 11násobku tržeb v příštím roce – takže investoři by měli před nákupem této horké akcie pečlivě zvážit všechna pro a proti.5. Zoom Video CommunicationsZnačka Zoom se během pandemie stala synonymem pro videohovory. Ve fiskálním roce 2021 se její tržby zvýšily o 326 %, ale v prvních devíti měsících fiskálního roku 2022 se její meziroční růst zpomalil na 71 %, protože byla uvolněna opatření na uzavření.Zoom je sice ziskový, ale jeho pokračující zpomalování, silná konkurence ze strany Teams od Microsoftu a dalších videokonferenčních platforem a neúspěšný loňský pokus o koupi společnosti Five9 vedou investory k tomu, že se jeho akciím vyhýbají.Zdroj: Pexels.comAkcie společnosti Zoom se mohou zdát historicky levné při 30násobku budoucích zisků a 9násobku tržeb na příští rok, ale obchodují se se slevou, protože jejich výhled je příliš nejasný. Společnost Zoom by nakonec mohla rozšířit svůj příkop tím, že uvede na trh více služeb a specializovaných hardwarových zařízení, ale tyto strategie se zatím neosvědčily – což z ní činí rizikovou akcii na tomto neklidném trhu.