Velký krach technologických a softwarových akcií v letech 2021 a 2022 ušetřil jen velmi málo společností. Akcie Spotify (NYSE:SPOT) byly mezi těmi, které se ocitly ve vlnách.
Je až neuvěřitelné, že akcie společnosti Spotify ztratily v posledních měsících více než polovinu své hodnoty a skončily pod cenou, za kterou byly původně kótovány v roce 2018.
Zdroj: Getty Images
Spotify mělo v roce 2020 zdánlivě tak velký rozmach. Počty předplatitelů nabíraly na obrátkách a cena akcií prudce rostla. Akcie se však na pozadí poklesu technologického sektoru a konkrétních problémů společnosti Spotify vrátily zpět na úroveň před Kovidem. A tak právě zde začneme a podíváme se na nevýhody Spotify.
Nevýhody společnosti Spotify
Jedním z problémů společnosti Spotify je, že do jisté míry stagnuje, pokud jde o generování příjmů. Panuje názor, že reklamní trh je pro společnost poněkud obtížný. Mnoho mediálních firem považuje streamování zvuku za rozšíření rádia. To není tak okouzlující jako jiné formy marketingu. A není třeba dodávat, že streamovaná hudba nemá stejný hyperlokální reklamní dosah jako městská rozhlasová stanice.
Na straně předplatného je dominantním hráčem Spotify. O tom není sporu. Stále se jí však nedaří zvýšit ziskové marže. Většinu příjmů ze streamování si berou nahrávací společnosti, takže pro samotné Spotify zbývá jen menší část. Spotify má historicky problém překročit hranici trvalé ziskovosti, protože velkou část svých příjmů odvádí poskytovatelům obsahu.
Věřím, že se společnosti Spotify časem podaří vyjednat s vydavatelstvími lepší dohody. Zatím však neexistuje mnoho konkrétních důkazů, které by toto tvrzení potvrzovaly.
Zdroj: Spotify
Mezitím Spotify zkouší jiné cesty zpeněžení, například se stává centrem pro podcasty. To je pro společnost potenciálně velmi zajímavá oblast. Tam však stále není jisté, jak Spotify tento zdroj příjmů nakonec zpeněží.
Za současného stavu věcí společnost Spotify zaplatila hodně za exkluzivní práva na superhvězdy podcastů, jako je Joe Rogan, a skončila kvůli tomu v horké politické vodě. Podcasty by nakonec mohly fungovat dobře, nicméně stále vidím jako hlavní lákadlo hudbu, a proto je nutné stanovit spravedlivější rozdělení příjmů s nahrávacími společnostmi.
Zdroj: Unsplash
Klady služby Spotify
Největší silnou stránkou Spotify je její podíl na trhu. Je dominantní společností v oblasti streamování hudby ve většině světa a ve Spojených státech a na několika dalších vyspělých trzích se zhruba vyrovná Apple Music (NASDAQ:AAPL) společnosti Apple.
To dává společnosti Spotify neuvěřitelnou sílu. Klíčové playlisty Spotify, jako jsou Today’s Hot Hits a RapCaviar, mohou nakonec doslova vygenerovat další velkou věc. Umístění v těchto seznamech může znamenat rozdíl mezi hitem a propadákem. Spotify zatím nedokázalo tuto hitotvornou sílu úspěšně zpeněžit, ale časem by mělo být schopno vymoci si od nahrávacích společností lepší podmínky za to, že umělcům nabídne publicitu.
Obrovská uživatelská základna Spotify se 180 miliony placených předplatitelů jí také dává neuvěřitelný vliv. Před příchodem Spotify bylo poměrně málo zákazníků ochotno za hudbu vůbec platit. Místo toho vládlo pirátství. Společnost Spotify téměř sama zachránila hudební průmysl a zajistila, že celkové roční příjmy z hudebních nahrávek opět silně stoupají. Vzhledem ke svému obrovskému vlivu a síle by společnost Spotify měla být schopna tuto pozici proměnit ve své zisky.
Dodal bych také, že Spotify je jednou z prvních známých široce oblíbených značek mezi uživateli z řad mileniálů. Pro investory jsou společnosti jako Spotify a Netflix (NASDAQ:NFLX) jedny z prvních velkých dominantních firem, které své podnikání vybudovaly z velké části díky podpoře mladšího publika. To by mělo společnosti, jako je Spotify, dobře posloužit, protože s přibývajícím věkem uživatelů by měli mít více disponibilních příjmů, za které by mohli nakupovat zboží, vstupenky na koncerty a další podobné předměty prostřednictvím tržiště Spotify.
Zdroj: Unsplash
Verdikt o akciích SPOT
Vlastním akcie společnosti Spotify, a tak přirozeně osobně končím na býčí straně debaty. Přesto musím uznat, že medvědi mají mnoho rozumných připomínek. Není těžké si představit svět, ve kterém nahrávací společnosti při vyjednávání smluv zachovávají vůči Spotify pevný postoj, což vede k tomu, že společnost bude mít problém někdy dosáhnout přiměřené ziskovosti.
V konečném důsledku se akcie SPOT zdají být příliš levné ve srovnání s jinými možnostmi streamování, zejména v oblasti videa. Přitom cena samotného Netflixu se v posledních měsících propadla, což snižuje růst Spotify na základě srovnávacího ocenění.
Navíc, i když je produkce neuvěřitelně drahá, strategie originálního obsahu Netflixu dokázala zázraky, pokud jde o to, že jeho obchodní model je pružnější a přilnavější. Zatím je příliš brzy na to, abychom mohli říci, zda bude podnikání společnosti Spotify v oblasti původního obsahu, jako jsou podcasty, nakonec podobně úspěšné.
Velký krach technologických a softwarových akcií v letech 2021 a 2022 ušetřil jen velmi málo společností. Akcie Spotify byly mezi těmi, které se ocitly ve vlnách.Je až neuvěřitelné, že akcie společnosti Spotify ztratily v posledních měsících více než polovinu své hodnoty a skončily pod cenou, za kterou byly původně kótovány v roce 2018.Zdroj: Getty ImagesSpotify mělo v roce 2020 zdánlivě tak velký rozmach. Počty předplatitelů nabíraly na obrátkách a cena akcií prudce rostla. Akcie se však na pozadí poklesu technologického sektoru a konkrétních problémů společnosti Spotify vrátily zpět na úroveň před Kovidem. A tak právě zde začneme a podíváme se na nevýhody Spotify.Nevýhody společnosti SpotifyJedním z problémů společnosti Spotify je, že do jisté míry stagnuje, pokud jde o generování příjmů. Panuje názor, že reklamní trh je pro společnost poněkud obtížný. Mnoho mediálních firem považuje streamování zvuku za rozšíření rádia. To není tak okouzlující jako jiné formy marketingu. A není třeba dodávat, že streamovaná hudba nemá stejný hyperlokální reklamní dosah jako městská rozhlasová stanice.Na straně předplatného je dominantním hráčem Spotify. O tom není sporu. Stále se jí však nedaří zvýšit ziskové marže. Většinu příjmů ze streamování si berou nahrávací společnosti, takže pro samotné Spotify zbývá jen menší část. Spotify má historicky problém překročit hranici trvalé ziskovosti, protože velkou část svých příjmů odvádí poskytovatelům obsahu.Chcete využít této příležitosti?Věřím, že se společnosti Spotify časem podaří vyjednat s vydavatelstvími lepší dohody. Zatím však neexistuje mnoho konkrétních důkazů, které by toto tvrzení potvrzovaly.Zdroj: SpotifyMezitím Spotify zkouší jiné cesty zpeněžení, například se stává centrem pro podcasty. To je pro společnost potenciálně velmi zajímavá oblast. Tam však stále není jisté, jak Spotify tento zdroj příjmů nakonec zpeněží.Za současného stavu věcí společnost Spotify zaplatila hodně za exkluzivní práva na superhvězdy podcastů, jako je Joe Rogan, a skončila kvůli tomu v horké politické vodě. Podcasty by nakonec mohly fungovat dobře, nicméně stále vidím jako hlavní lákadlo hudbu, a proto je nutné stanovit spravedlivější rozdělení příjmů s nahrávacími společnostmi.Zdroj: UnsplashKlady služby SpotifyNejvětší silnou stránkou Spotify je její podíl na trhu. Je dominantní společností v oblasti streamování hudby ve většině světa a ve Spojených státech a na několika dalších vyspělých trzích se zhruba vyrovná Apple Music společnosti Apple.To dává společnosti Spotify neuvěřitelnou sílu. Klíčové playlisty Spotify, jako jsou Today’s Hot Hits a RapCaviar, mohou nakonec doslova vygenerovat další velkou věc. Umístění v těchto seznamech může znamenat rozdíl mezi hitem a propadákem. Spotify zatím nedokázalo tuto hitotvornou sílu úspěšně zpeněžit, ale časem by mělo být schopno vymoci si od nahrávacích společností lepší podmínky za to, že umělcům nabídne publicitu.Obrovská uživatelská základna Spotify se 180 miliony placených předplatitelů jí také dává neuvěřitelný vliv. Před příchodem Spotify bylo poměrně málo zákazníků ochotno za hudbu vůbec platit. Místo toho vládlo pirátství. Společnost Spotify téměř sama zachránila hudební průmysl a zajistila, že celkové roční příjmy z hudebních nahrávek opět silně stoupají. Vzhledem ke svému obrovskému vlivu a síle by společnost Spotify měla být schopna tuto pozici proměnit ve své zisky.Dodal bych také, že Spotify je jednou z prvních známých široce oblíbených značek mezi uživateli z řad mileniálů. Pro investory jsou společnosti jako Spotify a Netflix jedny z prvních velkých dominantních firem, které své podnikání vybudovaly z velké části díky podpoře mladšího publika. To by mělo společnosti, jako je Spotify, dobře posloužit, protože s přibývajícím věkem uživatelů by měli mít více disponibilních příjmů, za které by mohli nakupovat zboží, vstupenky na koncerty a další podobné předměty prostřednictvím tržiště Spotify.Zdroj: UnsplashVerdikt o akciích SPOTVlastním akcie společnosti Spotify, a tak přirozeně osobně končím na býčí straně debaty. Přesto musím uznat, že medvědi mají mnoho rozumných připomínek. Není těžké si představit svět, ve kterém nahrávací společnosti při vyjednávání smluv zachovávají vůči Spotify pevný postoj, což vede k tomu, že společnost bude mít problém někdy dosáhnout přiměřené ziskovosti.V konečném důsledku se akcie SPOT zdají být příliš levné ve srovnání s jinými možnostmi streamování, zejména v oblasti videa. Přitom cena samotného Netflixu se v posledních měsících propadla, což snižuje růst Spotify na základě srovnávacího ocenění.Navíc, i když je produkce neuvěřitelně drahá, strategie originálního obsahu Netflixu dokázala zázraky, pokud jde o to, že jeho obchodní model je pružnější a přilnavější. Zatím je příliš brzy na to, abychom mohli říci, zda bude podnikání společnosti Spotify v oblasti původního obsahu, jako jsou podcasty, nakonec podobně úspěšné.