Podle údajů Kelley Blue Book se v listopadu prodávalo nové auto v Americe v průměru za 46 329 dolarů. To je o 5 392 dolarů více než v předchozím roce, tedy o 13 % více.
Prodej nových automobilů v posledních šesti měsících klesl a ceny rostly osm měsíců v řadě. V lednu 2022 zaplatili kupující za nový vůz nad doporučenou maloobchodní cenou výrobce (MSRP) v 82,2 % případů, zatímco v lednu 2021 to bylo jen 2,8 %, uvádí Edmunds.com.
Ford a GM varují prodejce, aby přestali účtovat nadměrné ceny
Podle společností Ford a GM si někteří prodejci účtují od zoufalých kupujících výrazně vyšší cenu, než je cena na nálepce. V dopise dealerům Ford uvedl: „Dozvěděli jsme se, že omezený počet dealerství jedná se zákazníky způsobem, který negativně ovlivňuje spokojenost zákazníků a poškozuje značku Ford Motor Company a pověst dealerské karosárny.“ Dealeři, kteří budou v těchto praktikách pokračovat, mohou přijít o právo prodávat připravovaný elektrický pick-up Ford F-150 Lightning.
Zdroj: Unsplash
Poté následovala společnost GM. V dopise podobně varovala prodejce, že „malý počet prodejců se dopustil praktik, které nepodporují pozitivní prodejní zkušenosti našich zákazníků“. Společnost GM rovněž uvedla, že prodejcům, kteří její varování neuposlechnou, zadrží některé dodávky vozidel.
Tesla prodává své vozy přímo spotřebitelům. Cena je pevně daná, a protože neexistují žádní prodejci, o ceně vozu Tesla se nevyjednává. Tento model narušil automobilový průmysl. Tradičně výrobci automobilů doporučují svým prodejcům maloobchodní cenu, ale prodejci si mohou stanovit libovolnou cenu. Kvůli nedostatečné nabídce ze strany výrobců automobilů a vyšší poptávce zákazníků vzrostly ceny nových i ojetých vozů na historicky nejvyšší čísla.
Zdroj: Unsplash
Model přímého prodeje snižuje vstupní náklady pro nové výrobce automobilů. Nové společnosti vyrábějící elektromobily, jako jsou Lucid a Rivian, nemusí budovat nákladnou síť prodejců. Obavy GM a Fordu jsou oprávněné – výrobci automobilů i prodejci musí konkurovat společnostem, jako je Tesla, zejména s tím, jak se elektromobily stávají dominantními. Ceny automobilů musí být přiměřené, aby automobilky a prodejci dosahovali zisku, ale zároveň zůstali konkurenceschopní vůči firmám zabývajícím se přímým prodejem, jako je Tesla.
V reakci na tento dopis již nejméně jeden prodejce vozů Ford změnil svůj postoj k nadměrným cenám. Požadavky společností Ford a GM sice mohou zabránit zvyšování cen, ale nedostatek čipů bude i nadále udržovat ceny automobilů na vysoké úrovni.
Podle údajů Kelley Blue Book se v listopadu prodávalo nové auto v Americe v průměru za 46 329 dolarů. To je o 5 392 dolarů více než v předchozím roce, tedy o 13 % více.Prodej nových automobilů v posledních šesti měsících klesl a ceny rostly osm měsíců v řadě. V lednu 2022 zaplatili kupující za nový vůz nad doporučenou maloobchodní cenou výrobce v 82,2 % případů, zatímco v lednu 2021 to bylo jen 2,8 %, uvádí Edmunds.com.Ford a GM varují prodejce, aby přestali účtovat nadměrné cenyPodle společností Ford a GM si někteří prodejci účtují od zoufalých kupujících výrazně vyšší cenu, než je cena na nálepce. V dopise dealerům Ford uvedl: „Dozvěděli jsme se, že omezený počet dealerství jedná se zákazníky způsobem, který negativně ovlivňuje spokojenost zákazníků a poškozuje značku Ford Motor Company a pověst dealerské karosárny.“ Dealeři, kteří budou v těchto praktikách pokračovat, mohou přijít o právo prodávat připravovaný elektrický pick-up Ford F-150 Lightning.Zdroj: UnsplashPoté následovala společnost GM. V dopise podobně varovala prodejce, že „malý počet prodejců se dopustil praktik, které nepodporují pozitivní prodejní zkušenosti našich zákazníků“. Společnost GM rovněž uvedla, že prodejcům, kteří její varování neuposlechnou, zadrží některé dodávky vozidel.Model dealera vs. model přímého prodejeChcete využít této příležitosti?Tesla prodává své vozy přímo spotřebitelům. Cena je pevně daná, a protože neexistují žádní prodejci, o ceně vozu Tesla se nevyjednává. Tento model narušil automobilový průmysl. Tradičně výrobci automobilů doporučují svým prodejcům maloobchodní cenu, ale prodejci si mohou stanovit libovolnou cenu. Kvůli nedostatečné nabídce ze strany výrobců automobilů a vyšší poptávce zákazníků vzrostly ceny nových i ojetých vozů na historicky nejvyšší čísla.Zdroj: UnsplashModel přímého prodeje snižuje vstupní náklady pro nové výrobce automobilů. Nové společnosti vyrábějící elektromobily, jako jsou Lucid a Rivian, nemusí budovat nákladnou síť prodejců. Obavy GM a Fordu jsou oprávněné – výrobci automobilů i prodejci musí konkurovat společnostem, jako je Tesla, zejména s tím, jak se elektromobily stávají dominantními. Ceny automobilů musí být přiměřené, aby automobilky a prodejci dosahovali zisku, ale zároveň zůstali konkurenceschopní vůči firmám zabývajícím se přímým prodejem, jako je Tesla.V reakci na tento dopis již nejméně jeden prodejce vozů Ford změnil svůj postoj k nadměrným cenám. Požadavky společností Ford a GM sice mohou zabránit zvyšování cen, ale nedostatek čipů bude i nadále udržovat ceny automobilů na vysoké úrovni.
Technologický sektor v poslední době zažívá vlnu strategických partnerství v oblasti umělé inteligence (AI). Výrobci čipů, vývojáři softwaru i velké...