Na začátku března převáželi řidiči kamionů společnosti Suto Logistics každý den 1 000 tun zboží do a ze Šanghaje, nejdůležitějšího čínského ekonomického centra a nejrušnějšího přístavu na světě. Koncem dubna, pět týdnů poté, co místní úřady donutily uzavřít továrny a obyvatele izolovat se ve svých domovech, se podle společnosti denně vypravovaly jen jeden nebo dva kamiony. A ani ty už nedovážely obvyklý náklad průmyslových materiálů, ale „zásoby na živobytí“ – potraviny, které měly 26 milionům obyvatel města zajistit obživu v jejich nucené izolaci.
Zdroj: Pexels
Společnost Suto není sama, kdo pocítil šok z náhlé výluky Šanghaje, kde úřady spěchaly, aby zvládly epidemii vysoce nakažlivé varianty koronaviru Omicron. Důsledky se rozšířily po celém světě a nadnárodní společnosti od Applu, Tesly a General Electric až po Amazon, Adidas a Estée Lauder varovaly před narušením svých dodavatelských řetězců v důsledku uzavření města, které odbavuje 20 % čínského mezinárodního obchodu.
Tato varování pravděpodobně zesílí, pokud Čína zatne zuby a bude pokračovat v politice nulového pohybu po zemi, kvůli níž jsou miliony pracovníků v celé zemi uzavřeny ve svých domovech. Prezident Si Ťin-pching, architekt této kontroverzní politiky, slíbil, že potlačí její kritiku, přestože existují známky toho, že přístup nulového kovidu poškozuje ekonomiku.
Obavy narůstají od března, kdy bylo na krátkou dobu uzavřeno přístavní město Šen-čen a koncem téhož měsíce byla uzavřena Šanghaj. Nyní úřady zavedly omezení v Pekingu a v květnu omezily pohyb osob také ve středočínském městě Čeng-čou, které je vstupní branou pro leteckou nákladní dopravu.
Průběžné uzavírky vyvolávají poplach v podnicích, které jsou závislé na surovinách, zboží a součástkách z Číny, kde se nachází sedm z deseti největších kontejnerových přístavů na světě, včetně Ningbo, Šen-čenu a Kantonu.
Zdroj: Unsplash
„V roce 2022 se Čína opět uzavře,“ říká Marie-Christine Lombardová, výkonná ředitelka společnosti Geodis, globálního poskytovatele dopravy a logistiky, kterou vlastní francouzská společnost SNCF. „Závody našich zákazníků [v Číně] nemohou fungovat, jejich výrobky se nemohou vyrábět. Takže je to dost špatné [ . . . ] nejdříve Šen-čen, pak Šanghaj a teď Peking. To vyvolává v myslích našich zákazníků obavy.“
Joerg Wuttke, prezident Obchodní komory EU v Číně, která v zemi zastupuje asi 1 000 podniků, nedávno varoval před „nedostatkem zboží na pultech v Evropě v určité fázi [ …] nikdy předtím jsme takovou nejistotu neměli,“ řekl na začátku května. „Je to týden od týdne horší. Nevíme [ . . .], kde se [omezení] objeví.“
Takové narušení globálního dodavatelského řetězce hrozí rozdmýchat inflační tlaky, které ještě zesílily v důsledku ruské války na Ukrajině. Na vrcholu otřesů způsobených Covidem-19 v roce 2020/2021 se sazby placené za námořní a leteckou přepravu vyšplhaly na nová maxima. Například sazby za 40stopé kontejnery na trasách ze Šanghaje na západní pobřeží USA se během roku 2021 téměř zdvojnásobily z 4 018 na 7 681 dolarů, uvádí Shipping Intelligence Network. MMF odhaduje, že samotné zvýšení globální nákladní dopravy přispělo k letošním prognózám inflace o 1,5 procentního bodu.
Na začátku března převáželi řidiči kamionů společnosti Suto Logistics každý den 1 000 tun zboží do a ze Šanghaje, nejdůležitějšího čínského ekonomického centra a nejrušnějšího přístavu na světě. Koncem dubna, pět týdnů poté, co místní úřady donutily uzavřít továrny a obyvatele izolovat se ve svých domovech, se podle společnosti denně vypravovaly jen jeden nebo dva kamiony. A ani ty už nedovážely obvyklý náklad průmyslových materiálů, ale „zásoby na živobytí“ – potraviny, které měly 26 milionům obyvatel města zajistit obživu v jejich nucené izolaci.Zdroj: PexelsSpolečnost Suto není sama, kdo pocítil šok z náhlé výluky Šanghaje, kde úřady spěchaly, aby zvládly epidemii vysoce nakažlivé varianty koronaviru Omicron. Důsledky se rozšířily po celém světě a nadnárodní společnosti od Applu, Tesly a General Electric až po Amazon, Adidas a Estée Lauder varovaly před narušením svých dodavatelských řetězců v důsledku uzavření města, které odbavuje 20 % čínského mezinárodního obchodu.Tato varování pravděpodobně zesílí, pokud Čína zatne zuby a bude pokračovat v politice nulového pohybu po zemi, kvůli níž jsou miliony pracovníků v celé zemi uzavřeny ve svých domovech. Prezident Si Ťin-pching, architekt této kontroverzní politiky, slíbil, že potlačí její kritiku, přestože existují známky toho, že přístup nulového kovidu poškozuje ekonomiku.Obavy narůstají od března, kdy bylo na krátkou dobu uzavřeno přístavní město Šen-čen a koncem téhož měsíce byla uzavřena Šanghaj. Nyní úřady zavedly omezení v Pekingu a v květnu omezily pohyb osob také ve středočínském městě Čeng-čou, které je vstupní branou pro leteckou nákladní dopravu.Průběžné uzavírky vyvolávají poplach v podnicích, které jsou závislé na surovinách, zboží a součástkách z Číny, kde se nachází sedm z deseti největších kontejnerových přístavů na světě, včetně Ningbo, Šen-čenu a Kantonu.Zdroj: Unsplash„V roce 2022 se Čína opět uzavře,“ říká Marie-Christine Lombardová, výkonná ředitelka společnosti Geodis, globálního poskytovatele dopravy a logistiky, kterou vlastní francouzská společnost SNCF. „Závody našich zákazníků [v Číně] nemohou fungovat, jejich výrobky se nemohou vyrábět. Takže je to dost špatné [ . . . ] nejdříve Šen-čen, pak Šanghaj a teď Peking. To vyvolává v myslích našich zákazníků obavy.“ Chcete využít této příležitosti?Joerg Wuttke, prezident Obchodní komory EU v Číně, která v zemi zastupuje asi 1 000 podniků, nedávno varoval před „nedostatkem zboží na pultech v Evropě v určité fázi [ …] nikdy předtím jsme takovou nejistotu neměli,“ řekl na začátku května. „Je to týden od týdne horší. Nevíme [ . . .], kde se [omezení] objeví.“Takové narušení globálního dodavatelského řetězce hrozí rozdmýchat inflační tlaky, které ještě zesílily v důsledku ruské války na Ukrajině. Na vrcholu otřesů způsobených Covidem-19 v roce 2020/2021 se sazby placené za námořní a leteckou přepravu vyšplhaly na nová maxima. Například sazby za 40stopé kontejnery na trasách ze Šanghaje na západní pobřeží USA se během roku 2021 téměř zdvojnásobily z 4 018 na 7 681 dolarů, uvádí Shipping Intelligence Network. MMF odhaduje, že samotné zvýšení globální nákladní dopravy přispělo k letošním prognózám inflace o 1,5 procentního bodu.