Katar a další země Blízkého východu se připravují na mistrovství světa ve fotbale
Katar se připravuje na turistický boom v souvislosti s mistrovstvím světa ve fotbale, protože tento malý stát v Perském zálivu se chystá přivítat více než milion fotbalových fanoušků.
Jedna komplikace: mnozí z nich tam nemohou nebo nechtějí zůstat.
Kvůli nedostatku ubytovacích kapacit a nízké toleranci alkoholu a večírků v konzervativní muslimské zemi se desetitisíce fanoušků na měsíc trvající turnaj přesunou do okolních zemí. V den zápasu budou diváky na zápasy přepravovat lety z velkých měst Blízkého východu, což bude přínosem pro letecké společnosti, hotely a pohostinská zařízení v zemích, jako jsou Spojené arabské emiráty, Saúdská Arábie a Omán.
Nejvíce z toho bude těžit již tak oblíbené turistické centrum Dubaj. Z více než 90 nových letů, které budou každý den přistávat v hostitelském městě Dauhá, jich asi 40 odletí ze Spojených arabských emirátů. Pro hosty, kteří se chtějí ubytovat v Dubaji a 40 minut letět do Dauhá, byl vyčleněn nový hotel postavený na umělém ostrově ve tvaru palmy se zjednodušenými imigračními procedurami.
Dubaj bude „hlavní vstupní branou“ na mistrovství světa ve fotbale a pravděpodobně přes ni přijede více lidí než přes Katar, uvedl Paul Griffiths, výkonný ředitel společnosti Dubai Airports. „Množství hotelových kapacit v Kataru je poměrně omezené a my zde máme co nabídnout.“
Katar se na pořádání poháru připravuje již 12 let a odhaduje, že příliv 1,2 milionu návštěvníků přinese jeho ekonomice 17 miliard dolarů. Vzhledem k obavám z nedostatku ubytování si organizátoři pronajali dvě výletní lodě a v poušti postaví více než 1 000 stanů. Regionální kyvadlová doprava spojí Dauhá s dalšími městy včetně Maskatu, Rijádu, Džiddy a Kuvajtu.
Zdroj: Pixabay
Saúdská Arábie i Omán pořádají festivaly, aby nalákaly fanoušky, a plánují zjednodušit cestovní procedury. Saúdskoarabský úřad pro cestovní ruch uvádí, že kvůli mistrovství světa ve fotbale očekává 30 000 návštěvníků, a ti, kteří se zaregistrovali na katarskou kartu fanouška Hayya, mohou požádat o vícenásobná vstupní víza do království.
Ománské ministerstvo pro kulturní dědictví a cestovní ruch mezitím tvrdí, že turnaj „zviditelní mnoho regionálních destinací“ a bude mít ekonomický dopad i po skončení akce.
FIFA i Katar uvítaly přínosy pro cestovní ruch, které budou plynout do regionu.
Váhaví fanoušci
Nejen nedostatek ubytování vede fanoušky k tomu, aby se poohlédli jinde.
Místní pravidla oblékání, která vyžadují, aby si muži a ženy na mnoha veřejných místech zahalovali tělo od ramen až po kolena, a přísná pravidla týkající se konzumace alkoholu nedělají z Kataru pro některé ideální destinaci.
Zdroj: Unsplash
„Fotbaloví fanoušci se rádi baví a myslím, že ohledně Kataru jako země hodně váhají,“ řekl Dan Allen, výkonný ředitel londýnské agentury DPA Sports Travel. „Dubaj se zdá být bezpečnější variantou pro fanoušky, kteří chtějí žít na hraně.“
Cenově dostupnější ubytování, dostupné pokoje v prověřených řetězcích a dojem, že SAE budou mít shovívavější přístup k alkoholu, vedou mnoho lidí k tomu, aby si vybrali Dubaj místo Dauhá, řekl Allen.
Uvidíme, zda se hlavnímu sponzorovi, společnosti Anheuser-Busch InBev NV, podaří přesvědčit Katar, aby dovolil fanouškům pít na stadionech pivo značky Budweiser – bitvu, které čelil na mistrovství světa ve fotbale v Brazílii v roce 2014 a kterou vyhrál.
Katarský Nejvyšší výbor pro dodávky a odkaz slíbil, že alkohol bude k dispozici v některých vyhrazených „fanouškovských zónách“ mimo stadiony a další pohostinská zařízení, přičemž další podrobnosti budou včas oznámeny.
Mezitím budou fanouškovské zóny vznikat v okolí Dubaje, mimo jiné v hotelu NH Dubai The Palm, kde cestovní kancelář Expat Sport nabízí balíčky, které zahrnují letenky do Kataru a sportovní bar na místě ke sledování zápasů. Agentura očekává, že bude mít plně obsazeno 5 000 míst, a v očekávání zvýšené poptávky obsadila pokoje v dalších hotelech.
Kompaktní akce
Zdroj: Unsplash
Nejrušnějším obdobím pro Katar bude skupinová fáze, kdy se na stadionech v Dauhá a okolí odehrají čtyři zápasy denně. Dvě z těchto míst jsou od sebe vzdálena pouhých 10 minut jízdy autem, zatímco nejvzdálenější je vzdálen pouhou hodinu. Díky tomu je akce kompaktnější než 21 mistrovství světa, která jí předcházela.
Rusko, které hostilo poslední turnaj, mělo stadiony rozmístěné v 11 městech, zatímco Brazílie pořádala zápasy ve 12 městech. Na mistrovství světa v roce 2026 se o pořadatelství podělí Mexiko, Kanada a USA.
Kompaktní turnaj nabízí fanouškům možnost sledovat více než jeden zápas za den, uvedl Alan Holt, výkonný ředitel společnosti Expat Sport. Holt, který během mistrovství světa ve fotbale v roce 2002 spal v Japonsku na podlaze tělocvičny a v roce 2018 sdílel se čtyřmi přáteli jednopokojový byt v Moskvě, řekl, že nedostatek ubytování pro tak velkou sportovní událost není nic nového.
A fanoušci na mistrovství světa opakovaně ukázali, že jsou připraveni na zápasy cestovat.
„Očekávám, že pro návštěvníky, kteří do regionu zavítají poprvé, to bude znamenat, že odjedou ohromeni,“ řekl Holt. „Pro některé lidi je to zážitek z kbelíku, pro jiné je to výlet s přáteli po čtyřech letech a pro mnohé je to příležitost podívat se do jiné části světa, než měli možnost dříve.“
Jedna komplikace: mnozí z nich tam nemohou nebo nechtějí zůstat.Kvůli nedostatku ubytovacích kapacit a nízké toleranci alkoholu a večírků v konzervativní muslimské zemi se desetitisíce fanoušků na měsíc trvající turnaj přesunou do okolních zemí. V den zápasu budou diváky na zápasy přepravovat lety z velkých měst Blízkého východu, což bude přínosem pro letecké společnosti, hotely a pohostinská zařízení v zemích, jako jsou Spojené arabské emiráty, Saúdská Arábie a Omán.Nejvíce z toho bude těžit již tak oblíbené turistické centrum Dubaj. Z více než 90 nových letů, které budou každý den přistávat v hostitelském městě Dauhá, jich asi 40 odletí ze Spojených arabských emirátů. Pro hosty, kteří se chtějí ubytovat v Dubaji a 40 minut letět do Dauhá, byl vyčleněn nový hotel postavený na umělém ostrově ve tvaru palmy se zjednodušenými imigračními procedurami.Dubaj bude „hlavní vstupní branou“ na mistrovství světa ve fotbale a pravděpodobně přes ni přijede více lidí než přes Katar, uvedl Paul Griffiths, výkonný ředitel společnosti Dubai Airports. „Množství hotelových kapacit v Kataru je poměrně omezené a my zde máme co nabídnout.“Katar se na pořádání poháru připravuje již 12 let a odhaduje, že příliv 1,2 milionu návštěvníků přinese jeho ekonomice 17 miliard dolarů. Vzhledem k obavám z nedostatku ubytování si organizátoři pronajali dvě výletní lodě a v poušti postaví více než 1 000 stanů. Regionální kyvadlová doprava spojí Dauhá s dalšími městy včetně Maskatu, Rijádu, Džiddy a Kuvajtu.Zdroj: PixabaySaúdská Arábie i Omán pořádají festivaly, aby nalákaly fanoušky, a plánují zjednodušit cestovní procedury. Saúdskoarabský úřad pro cestovní ruch uvádí, že kvůli mistrovství světa ve fotbale očekává 30 000 návštěvníků, a ti, kteří se zaregistrovali na katarskou kartu fanouška Hayya, mohou požádat o vícenásobná vstupní víza do království.Ománské ministerstvo pro kulturní dědictví a cestovní ruch mezitím tvrdí, že turnaj „zviditelní mnoho regionálních destinací“ a bude mít ekonomický dopad i po skončení akce.Chcete využít této příležitosti?FIFA i Katar uvítaly přínosy pro cestovní ruch, které budou plynout do regionu.Nejen nedostatek ubytování vede fanoušky k tomu, aby se poohlédli jinde.Místní pravidla oblékání, která vyžadují, aby si muži a ženy na mnoha veřejných místech zahalovali tělo od ramen až po kolena, a přísná pravidla týkající se konzumace alkoholu nedělají z Kataru pro některé ideální destinaci.Zdroj: Unsplash„Fotbaloví fanoušci se rádi baví a myslím, že ohledně Kataru jako země hodně váhají,“ řekl Dan Allen, výkonný ředitel londýnské agentury DPA Sports Travel. „Dubaj se zdá být bezpečnější variantou pro fanoušky, kteří chtějí žít na hraně.“Cenově dostupnější ubytování, dostupné pokoje v prověřených řetězcích a dojem, že SAE budou mít shovívavější přístup k alkoholu, vedou mnoho lidí k tomu, aby si vybrali Dubaj místo Dauhá, řekl Allen.Uvidíme, zda se hlavnímu sponzorovi, společnosti Anheuser-Busch InBev NV, podaří přesvědčit Katar, aby dovolil fanouškům pít na stadionech pivo značky Budweiser – bitvu, které čelil na mistrovství světa ve fotbale v Brazílii v roce 2014 a kterou vyhrál.Katarský Nejvyšší výbor pro dodávky a odkaz slíbil, že alkohol bude k dispozici v některých vyhrazených „fanouškovských zónách“ mimo stadiony a další pohostinská zařízení, přičemž další podrobnosti budou včas oznámeny.Mezitím budou fanouškovské zóny vznikat v okolí Dubaje, mimo jiné v hotelu NH Dubai The Palm, kde cestovní kancelář Expat Sport nabízí balíčky, které zahrnují letenky do Kataru a sportovní bar na místě ke sledování zápasů. Agentura očekává, že bude mít plně obsazeno 5 000 míst, a v očekávání zvýšené poptávky obsadila pokoje v dalších hotelech.Zdroj: UnsplashNejrušnějším obdobím pro Katar bude skupinová fáze, kdy se na stadionech v Dauhá a okolí odehrají čtyři zápasy denně. Dvě z těchto míst jsou od sebe vzdálena pouhých 10 minut jízdy autem, zatímco nejvzdálenější je vzdálen pouhou hodinu. Díky tomu je akce kompaktnější než 21 mistrovství světa, která jí předcházela.Rusko, které hostilo poslední turnaj, mělo stadiony rozmístěné v 11 městech, zatímco Brazílie pořádala zápasy ve 12 městech. Na mistrovství světa v roce 2026 se o pořadatelství podělí Mexiko, Kanada a USA.Kompaktní turnaj nabízí fanouškům možnost sledovat více než jeden zápas za den, uvedl Alan Holt, výkonný ředitel společnosti Expat Sport. Holt, který během mistrovství světa ve fotbale v roce 2002 spal v Japonsku na podlaze tělocvičny a v roce 2018 sdílel se čtyřmi přáteli jednopokojový byt v Moskvě, řekl, že nedostatek ubytování pro tak velkou sportovní událost není nic nového.A fanoušci na mistrovství světa opakovaně ukázali, že jsou připraveni na zápasy cestovat.„Očekávám, že pro návštěvníky, kteří do regionu zavítají poprvé, to bude znamenat, že odjedou ohromeni,“ řekl Holt. „Pro některé lidi je to zážitek z kbelíku, pro jiné je to výlet s přáteli po čtyřech letech a pro mnohé je to příležitost podívat se do jiné části světa, než měli možnost dříve.“
Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...