Málokdo se na hledání práce těší. Studie Pew Research Center z roku 2021, které se zúčastnilo 715 dospělých Američanů, zjistila, že polovina nezaměstnaných, propuštěných nebo propuštěných Američanů je pesimistická ohledně budoucího zaměstnání. Třetina z nich uvedla, že se cítí více ve stresu než obvykle, a 56 % uvedlo, že v době nezaměstnanosti pociťují více emocionálních nebo psychických problémů.
Hledání zaměstnání je nyní ještě více stresující, protože rekordní inflace nutí stále více Američanů hledat lépe placenou práci, a navíc se v poslední době objevují zprávy o zmrazení náboru a propouštění, které se dotýkají mnoha odvětví.
JAKÁ JE METODIKA KONTROLNÍHO BODU PŘI HLEDÁNÍ ZAMĚSTNÁNÍ?
Všichni známe citát Alberta Einsteina o tom, že šílenství je „dělat stále totéž a očekávat jiné výsledky“. Proč se ale tolik z nás při hledání práce chytá do této pasti?
Uvědomíme si, že když přes 100 žádostí odeslaných prostřednictvím služby Indeed nikam nevede, přesto se každý den probudíme a pokračujeme v podávání žádostí. Uděláme ty pohovory v prvním kole, jen abychom se znovu a znovu neozvali do kola druhého. Jak často si ale skutečně uděláme čas na to, abychom se zastavili a zvážili svůj postup?
Pamatujte si, že pokud něco nefunguje, musíte odolat pokušení strčit hlavu do písku a pokračovat ve stávajícím stavu. Místo toho se na chvíli zastavte, a pokud se vaše strategie ukazuje jako neúspěšná, změňte směr.
KONTROLNÍ BODY 1 AŽ 3 A KRITICKÉ KROKY, KTERÉ JE TŘEBA UČINIT
Při hodnocení úspěšnosti hledání zaměstnání je třeba si uvědomit tři hlavní kontrolní body.
Kontrolní bod 1: Všude se hlásím, ale nedostávám pohovory

Pokud nezískáváte pohovory, první otázka, kterou si musíte položit, je, zda se ucházíte o správné pozice. Podle statistik z náboru mnoho kandidátů nečte popisy pracovních pozic a splňuje méně než 60 % uvedených požadavků na danou pozici.
Když se hlásíte na mnoho pozic, nezbývá vám čas na přizpůsobení životopisu a motivačního dopisu, což jsou zásadní kroky, které vám pomohou vyniknout. Považujte svůj motivační dopis za filmový trailer a svůj životopis za film. Motivační dopis má shrnout vaše zkušenosti a upoutat pozornost. Kdyby si někdo přečetl pouze váš motivační dopis a vůbec se nepodíval na váš životopis, myslel by si, že se na danou pozici hodíte?
Pokud jde o životopis, zhodnoťte každý bod týkající se vašich zkušeností a ujistěte se, že neříká jen to, co jste dělali, ale zabývá se také tím, jak jste to dělali, proč jste to dělali a co se stalo. Pokud jste dělali průzkum trhu, neříkejte jen „vytvořil jsem průzkum“. Kvantifikujte ho. Byl to průzkum pro 50 nebo 5 000 lidí? Záleží na kontextu a rozsahu toho, co jste dělali.
Kontrolní bod 2: Rezervuji si screeningové rozhovory, ale nedaří se mi postoupit do dalšího kola

Pokud chodíte na pracovní pohovory, ale nedostáváte nabídky, zvažte nejprve dobrou zprávu: Něco ve vašem životopise a profilu na síti LinkedIn vytváří dostatečně silný první dojem, abyste získali pohovory. Nicméně zatímco životopis vás dostane do dveří, pohovor je to, co vás zaměstná.
Až budete uvažovat o svém vystupování při pohovorech, zvažte, o čem mluvíte
Může být užitečné mít k dispozici příklady práce nebo prezentaci případové studie, které můžete během pohovorů zdůraznit. Při psaní efektivní případové studie jde především o využití síly vyprávění příběhů, abyste sdělili celý kontext toho, na čem jste pracovali. Vaše případová studie by měla sloužit jako důkaz vašich dovedností a zkušeností. Berte ji jako důkazní materiál v soudním řízení a v této situaci jsou porotou lidé na pohovorech.
Nakonec je důležité prozkoumat, jak při pohovorech mluvíte, jakou máte sebedůvěru a řeč těla. Všechny tyto věci přispívají k celkovému dojmu, který si o vás lidé vytvoří. Jednou z nejlepších věcí, kterou můžete udělat, je nahrát si cvičný pohovor. K tomu zkuste použít nástroj Interview Warmup společnosti Google nebo nástroj pro vlastní nahrávání, jako je například Loom. Ačkoli se to může zdát trapné, pouhý poslech vlastních odpovědí na otázky vám pomůže rychle zjistit věci, které je třeba zlepšit. Můžete si například uvědomit, že mluvíte velmi potichu, často říkáte „um“ nebo „jako“ nebo odpovídáte dlouze.
Kontrolní bod 3: Procházím několika koly pohovorů, ale nedostávám pracovní nabídky

Je přirozené, že jste frustrovaní, když projdete několika pohovory a nedostanete nabídku. Přesto je to však důvod k oslavě: Jste jedním z nepatrného procenta uchazečů, kteří se dostanou tak daleko. Samozřejmě je to rána do vazu, když obdržíte e-mail, který vás informuje, že se společnost rozhodla pro jiné kandidáty.
Nejdůležitější je mít na paměti, že to ne vždy odráží vaše schopnosti a zkušenosti. Často jde prostě o situaci, kdy jiní kandidáti zaškrtli více položek než vy. Věnujte čas přemýšlení o typech pracovních pozic, o které se ucházíte. Máte zkušenosti v jiném odvětví nebo oboru, o který byste možná měli rozšířit své hledání práce?
Další velkou chybou, kterou kandidáti při pohovorech dělají, je, že nepřijdou připraveni s otázkami o pozici nebo společnosti. Nepokládání otázek může v personalistech vyvolat dojem, že vás daná pozice příliš nezajímá. Pohovory jsou vaší příležitostí k rozhovoru s nimi stejně jako oni s vámi, proto věnujte 15 minut přípravě otázek, které byste mohli položit o týmu, produktu a/nebo kultuře.
Nakonec se nebojte požádat o zpětnou vazbu ohledně toho, proč jste roli nezískali. Společnosti vám z právních důvodů nemohou vždy sdělit konkrétní důvod. Můžete však získat cenné poznatky nebo si uvědomit, že existovaly faktory, které jste nemohli ovlivnit. Nejhorší, co se může stát, je, že vám zpětnou vazbu neposkytnou. Proč se tedy nezeptat?
Přestože hledání práce může být někdy bolestivé, máme možnost se otočit a přesměrovat své hledání. Pokud si najdete čas na zamyšlení nad tím, co možná děláte špatně, odemkne vám to dveře k osobnímu i profesnímu růstu.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























