Ještě v dubnu patřila do malého, ale exkluzivního klubu společností, které tuto hranici překonaly. Dnes má tento klub jen tři členy: Apple, Microsoft a Alphabet.
Od té doby akcie Tesly silně klesly, ztratily téměř 60 % své hodnoty a někteří aktivně podporují její krach.
Zatímco Tesla má své příznivce, kteří si nasazují růžové brýle, pokud jde o jakékoli její nedostatky, kritici si nasazují brýle, které je zaslepují před trvalým potenciálem výrobce elektromobilů.
Pravda o Tesle leží někde mezi těmito extrémy, takže se podívejme, zda existuje nějaká naděje, že by se tato přední společnost mohla opět stát společností s hodnotou 1 bilion dolarů.
Zdroj: Getty Images
První z řady
Není pochyb o tom, že Elon Musk a Tesla přivedli elektromobily do povědomí. I když před Teslou existovaly i jiné elektromobily (ve skutečnosti existují už téměř 200 let), byl to právě Roadster, který změnil automobilový průmysl díky dojezdu na baterie, rychlosti, zrychlení a ceně, díky níž byl srovnatelný s vozy na benzin.
Tento status prvního hráče na trhu vynesl Teslu do čela odvětví elektromobilů, kde se na konci třetího čtvrtletí stále drží s 64% podílem na trhu. To je sice méně než 75 %, které si držela v prvním čtvrtletí, ale je to také přirozený důsledek vstupu tolika konkurentů na trh.
Modelů Y a 3 se letos prodalo dohromady 347 000 vozů, což je daleko před druhým Mustangem Mach-E od Fordu s 28 000 prodanými vozy. Ve skutečnosti Tesle patří čtyři z prvních šesti míst (Chevrolet Bolt od General Motors je s 22 000 prodanými vozy čtvrtý).
Bank of America však nedávno vydala zprávu, podle níž její analytici očekávají, že Ford i GM překonají tržní podíl Tesly, který by měl v Severní Americe do roku 2025 klesnout na pouhých 11 %.
Postaveno na vratkých základech
Navzdory očekávanému růstu poptávky po elektromobilech musí Tesla a další výrobci překonat řadu překážek, které by mohly znemožnit dosažení jejich cílů.
Zdroj: Unsplash
Zaprvé, poptávku podporují daňové úlevy, a pokud by se zrušily, prodej by mohl poklesnout. Takzvaný zákon o snížení inflace přijatý v srpnu vytvořil novou řadu pobídek na několik příštích let, ale nemusí být fiskálně zodpovědné udržovat je v platnosti donekonečna.
Za druhé, elektrická síť bude kvůli všem elektromobilům připojeným k nabíjení velmi zatížená a bude ji třeba zrekonstruovat. To nemusí být proveditelné ani levné, protože to bude mít za následek velké náklady na výrobu, přenos a skladování energie. I když Kalifornie letos v létě oznámila zákaz používání vozidel na fosilní paliva do roku 2035, zároveň žádala majitele elektromobilů, aby nenabíjeli svá auta a pomohli tak šetřit energií.
Za třetí, výrobci elektrických vozidel se potýkají s prudce rostoucími náklady na omezené zdroje, zejména na baterie potřebné k pohonu vozidel. Například lithium, klíčová součást baterií pro elektromobily, stojí v současnosti přibližně 80 000 USD za tunu, což je o 1 000 % více než před dvěma lety.
Elektromobily také vyžadují značné množství grafitu, kobaltu, kovů vzácných zemin a niklu a celková světová produkce těchto kovů nemůže odpovídat poptávce.
Zdroj: Reuters
Dlouhá cesta před námi
Zatímco se hledají alternativy k použití různých materiálů pro pohon elektrických vozidel a k modernizaci a rekonstrukci elektrické sítě, výrobci automobilů mohou mít potíže s růstem, který předpokládají.
Samotná Tesla má s prodejem vozů v Číně potíže. Přestože prodeje v listopadu meziročně vzrostly o 90 %, bylo to v důsledku snížení cen a poskytnutí větších pobídek kupujícím. Prodaných 100 000 vozů bylo také o polovinu méně, než kolik prodal čínský konkurent BYD. Konkurence bude tvrdá i v Evropě.
Musk také prodává akcie Tesly, v listopadu prodal 19,5 milionu akcií a v prosinci dalších zhruba 20 milionů, pravděpodobně aby pomohl financovat akvizici Twitteru.
Z dlouhodobého hlediska se však nezdá, že by Tesla chtěla sjet z cesty a stále má spoustu příležitostí k růstu. Přesto by bylo zapotřebí téměř ztrojnásobit hodnotu, aby její akcie dosáhly ocenění 1 bilion dolarů. Zdá se to pravděpodobné, ale investoři možná budou potřebovat trpělivost, aby na to počkali řadu let.
Ještě v dubnu patřila do malého, ale exkluzivního klubu společností, které tuto hranici překonaly. Dnes má tento klub jen tři členy: Apple, Microsoft a Alphabet.Od té doby akcie Tesly silně klesly, ztratily téměř 60 % své hodnoty a někteří aktivně podporují její krach.Zatímco Tesla má své příznivce, kteří si nasazují růžové brýle, pokud jde o jakékoli její nedostatky, kritici si nasazují brýle, které je zaslepují před trvalým potenciálem výrobce elektromobilů.Pravda o Tesle leží někde mezi těmito extrémy, takže se podívejme, zda existuje nějaká naděje, že by se tato přední společnost mohla opět stát společností s hodnotou 1 bilion dolarů.Zdroj: Getty ImagesNení pochyb o tom, že Elon Musk a Tesla přivedli elektromobily do povědomí. I když před Teslou existovaly i jiné elektromobily , byl to právě Roadster, který změnil automobilový průmysl díky dojezdu na baterie, rychlosti, zrychlení a ceně, díky níž byl srovnatelný s vozy na benzin.Tento status prvního hráče na trhu vynesl Teslu do čela odvětví elektromobilů, kde se na konci třetího čtvrtletí stále drží s 64% podílem na trhu. To je sice méně než 75 %, které si držela v prvním čtvrtletí, ale je to také přirozený důsledek vstupu tolika konkurentů na trh.Chcete využít této příležitosti?Modelů Y a 3 se letos prodalo dohromady 347 000 vozů, což je daleko před druhým Mustangem Mach-E od Fordu s 28 000 prodanými vozy. Ve skutečnosti Tesle patří čtyři z prvních šesti míst .Bank of America však nedávno vydala zprávu, podle níž její analytici očekávají, že Ford i GM překonají tržní podíl Tesly, který by měl v Severní Americe do roku 2025 klesnout na pouhých 11 %.Navzdory očekávanému růstu poptávky po elektromobilech musí Tesla a další výrobci překonat řadu překážek, které by mohly znemožnit dosažení jejich cílů.Zdroj: UnsplashZaprvé, poptávku podporují daňové úlevy, a pokud by se zrušily, prodej by mohl poklesnout. Takzvaný zákon o snížení inflace přijatý v srpnu vytvořil novou řadu pobídek na několik příštích let, ale nemusí být fiskálně zodpovědné udržovat je v platnosti donekonečna.Za druhé, elektrická síť bude kvůli všem elektromobilům připojeným k nabíjení velmi zatížená a bude ji třeba zrekonstruovat. To nemusí být proveditelné ani levné, protože to bude mít za následek velké náklady na výrobu, přenos a skladování energie. I když Kalifornie letos v létě oznámila zákaz používání vozidel na fosilní paliva do roku 2035, zároveň žádala majitele elektromobilů, aby nenabíjeli svá auta a pomohli tak šetřit energií.Za třetí, výrobci elektrických vozidel se potýkají s prudce rostoucími náklady na omezené zdroje, zejména na baterie potřebné k pohonu vozidel. Například lithium, klíčová součást baterií pro elektromobily, stojí v současnosti přibližně 80 000 USD za tunu, což je o 1 000 % více než před dvěma lety.Elektromobily také vyžadují značné množství grafitu, kobaltu, kovů vzácných zemin a niklu a celková světová produkce těchto kovů nemůže odpovídat poptávce.Zdroj: ReutersZatímco se hledají alternativy k použití různých materiálů pro pohon elektrických vozidel a k modernizaci a rekonstrukci elektrické sítě, výrobci automobilů mohou mít potíže s růstem, který předpokládají.Samotná Tesla má s prodejem vozů v Číně potíže. Přestože prodeje v listopadu meziročně vzrostly o 90 %, bylo to v důsledku snížení cen a poskytnutí větších pobídek kupujícím. Prodaných 100 000 vozů bylo také o polovinu méně, než kolik prodal čínský konkurent BYD. Konkurence bude tvrdá i v Evropě.Musk také prodává akcie Tesly, v listopadu prodal 19,5 milionu akcií a v prosinci dalších zhruba 20 milionů, pravděpodobně aby pomohl financovat akvizici Twitteru.Z dlouhodobého hlediska se však nezdá, že by Tesla chtěla sjet z cesty a stále má spoustu příležitostí k růstu. Přesto by bylo zapotřebí téměř ztrojnásobit hodnotu, aby její akcie dosáhly ocenění 1 bilion dolarů. Zdá se to pravděpodobné, ale investoři možná budou potřebovat trpělivost, aby na to počkali řadu let.
Společnost AppLovin Corp, jeden z nejrychleji rostoucích hráčů v oblasti digitální reklamy a mobilních technologií, získala silnou podporu od Deutsche...