Pandemie změnila návyky Čechů, nejčastěji cestují do sousedních zemí
Během covidu podle něj byly v Česku nejoblíbenějším hromadným dopravním prostředkem vlaky, v zimních měsících naopak posílila autobusová doprava. Zájem o autobusovou dopravu v prvním měsíci letošního roku oproti lednu 2020 vzrostl zhruba o 22 procent, ukázal průzkum.
Oproti stavu na konci roku 2020, kdy objednávky vnitrostátních cest dvojnásobně převyšovaly zájem o cesty do zahraničí, dnes Češi podle něj více cestují za hranice. Častěji jezdí do sousedních zemí a vyšší popularitě se těší například Slovinsko, Slovensko, Švédsko nebo Turecko. I vlivem konfliktu na Ukrajině se v žebříčku 25 nejnavštěvovanějších zemí posunula nahoru Ukrajina a vypadlo z něj Rusko. Přibylo také například Slovinsko a Srbsko.
Zájem o tři hlavní druhy veřejné dopravy – leteckou, autobusovou a vlakovou – nejvíce opadl zhruba na konci roku 2020, na vrcholu pandemie. Kromě letecké dopravy se od té doby podle průzkumu zájem o vlakovou a autobusovou dopravu opět zvýšil. V případě autobusové dopravy v posledních třech letech zájem kolísal mezi 60 až 80 procenty oproti lednu 2020. Naopak se velice dařilo vlakové dopravě, ta se v některých měsících vyšplhala až o téměř 60 procent oproti lednu 2020, vyplývá z dat.
V posledních měsících se však vlaková doprava propadla zpět na předpandemická čísla a naopak se přes ně přehoupla autobusová doprava. „Dá se očekávat, že to se s příchodem jara a léta zase změní a lidé budou opět více cestovat vlakem, to je totiž jednoznačný trend posledních tří let,“ uvedl technický ředitel Omio Tomáš Vocetka.

Naopak zájem o leteckou dopravu se během posledních tří let nedostal až na jednu výjimku ani jednou alespoň na polovinu čísel z období před pandemií, tvrdí firma. Během uplynulého roku navíc lámaly rekordy i ceny letenek, například v červenci Češi za letenky museli zaplatit v průměru o 70 procent více než v lednu 2020, vyšší ceny letenek se držely během celého roku, uvedla. Trend se podle ní začal měnit až v posledním měsíci v reakci na nízký zájem.
Společnost Omio byla založena v roce 2013. Rezervovat přes ní lze dopravní spojení v Evropě a v Severní Americe. Každý měsíc ji navštíví přes 30 milionů uživatelů. Společnost zaměstnává více než 300 lidí, vyjma Berlína má kanceláře i v Praze a v Londýně.
Řidiči v Česku natankují levněji než ve většině evropských zemí
Pohonné hmoty v Česku patří k nejlevnějším v Evropě. Z okolních států řidiči natankují levněji pouze v Polsku nebo ve Slovinsku, a to navíc pouze v případě benzinu. Naopak třeba v Německu jsou paliva i o osm korun dražší. Vyplývá to z informací analytika společnosti Finlord Borise Tomčiaka. Průměrná cena nejprodávanějšího benzinu Natural 95 v ČR byla v minulém týdnu 36,22 koruny za litr, litr nafty pak stál 37,29 koruny za litr. Podle analytiků lze očekávat v následujících týdnech zdražení paliv.
„Ceny v ČR jsou relativně nízké,“ míní Tomčiak. Ze sousedních zemí motoristé natankují podle něj benzin levněji pouze v Polsku, ze vzdálenějších pak také ve Slovinsku, Chorvatsku nebo Bulharsku. Naopak například při cestách do Alp si řidiči výrazně připlatí, v Německu či v Itálii jsou ceny kolem 45 korun za litr. Dražší je benzin i v Rakousku.
Nafta je pak při srovnání s okolními státy v Česku úplně nejlevnější, řekl Tomčiak. Například v Polsku nebo na Slovensku se její ceny pohybují kolem 40 korun za litr, v Rakousku atakují hranici 43 korun za litr a v Německu jsou přes 45 korun za litr. K nižším cenám nafty ve srovnání se sousedy přispívá zejména snížená spotřební daň, uvedl analytik.

Podle Tomčiaka by proto česká vláda měla z ekonomického hlediska začít uvažovat o navýšení spotřební daně u nafty. „Pomocná ruka, kterou domácnostem a firmám v posledních měsících poskytla, byla obrovská. Aby dluh státu rychle nestoupal, tak bude nutné začít se zvyšováním daní,“ řekl. Upozornil, že řada zemí už různé daňové výhody, které na pohonné hmoty aplikovaly v loňském roce, už zrušila. Zmínil například Německo, Itálii nebo Maďarsko.
Pohonné hmoty v ČR zlevňovaly vytrvale od konce loňského října, jen v prvních dnech tohoto roku zdražily. Navzdory více než dvouměsíčnímu poklesu cen jsou ale paliva stále dražší než ve stejnou dobu loni. Před rokem byl benzin v Česku o 21 haléřů na litru levnější než nyní, za naftu tehdy motoristé platili o 2,32 Kč na litru méně.
V příštích týdnech lze ovšem podle analytiků očekávat už obrat trendu ke zdražování. Analytik Purple Trading Petr Lajsek v této souvislosti upozorňuje hlavně na blížící se embargo na dovoz ruských paliv do EU, které začne platit 5. února. „Na přelomu měsíce by ceny mohly vzrůst,“ podotkl Lajsek. Zdražování očekává i analytik XTB Jiří Tyleček. Upozornil především na růst cen ropy na trhu, který reaguje zejména na otevírání čínské ekonomiky. Podle Tylečka bude rychleji zdražovat především benzin.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky