Startup na výrobu kosmetických produktů a produktů pro osobní péči, který podporuje Sequoia Capital, nyní doufá, že toto prokletí prolomí. Úspěch však možná bude muset přijít za cenu velkého kompromisu v oblasti ocenění.
Na sklonku roku 2022 podala mateřská společnost indického startupu Mamaearth vyrábějícího produkty osobní péče – Honasa Consumer Ltd – žádost o primární veřejnou nabídku akcií. Společnost plánuje vydat nové akcie v hodnotě 4 miliard indických rupií (49 milionů dolarů) a prodat 46,8 milionu stávajících akcií. Investoři včetně společností Sofina, Stellaris Venture Partners a Fireside Ventures by prodali část svých podílů, zatímco Sequoia by zůstala na místě. Mamaearth začínal jako značka přímého prodeje na internetu, ale nyní si vytvořil značnou stopu i mimo internet – což je nevyhnutelná volba, protože růst online nakupování se postpandemicky zpomaluje.
IPO nicméně bude těžkým oříškem. Kótování technologií a financování v pozdní fázi na soukromých trzích se zhoršuje. Mnoho předních indických internetových společností, které vstoupily na burzu v posledních 18-24 měsících, se obchoduje pod cenou, za kterou byly uvedeny na burzu. A podle společnosti Tracxn Technologies bylo financování pozdní fáze startupů v roce 2022 téměř o polovinu nižší než v roce 2021. Návrh prospektu společnosti Honasa neuvádí konkrétní požadované ocenění. V loňském roce však agentura Reuters uvedla, že by mohla usilovat o zhruba 3 miliardy dolarů – což by znamenalo násobek ceny k tržbám kolem 25 za rok končící v březnu 2022. Starší, tradičnější konkurenti společnosti Honasa, jako jsou Hindustan Unilever a Colgate Palmolive, se podle FactSet obchodují na 10,70násobku a 7,84násobku tržeb. Generální ředitel Varun Alagh se k plánům společnosti na IPO odmítl vyjádřit.
Zdroj: Getty Images
Společnost Honasa zjevně doufá v další rychlý růst, ale možná bude muset usilovat o nižší ocenění, pokud chce nechat investorům na stole prostor pro vydělávání peněz – alespoň v nejbližší době. Podle Traxcn byla společnost v posledním kole financování v lednu loňského roku oceněna na 1,2 miliardy dolarů. A od té doby se toho na světových trzích hodně změnilo – investoři možná nebudou mít náladu utrácet za společnost, která je stále velmi zaměřená na růst a sotva dosahuje zisku. Společnost Honasa dosáhla za šest měsíců končících v září 2022 zisku 37,62 milionu indických rupií při tržbách 7,32 miliardy indických rupií.
Společnost vynakládá velké prostředky na reklamu, aby kromě značky Mamaearth vytvořila i další značky a rozšířila svou přítomnost online i offline. Výdaje na reklamu se rovnaly 37,63 % jejích celkových příjmů z činnosti za šest měsíců končících v září 2022. Z čerstvých příjmů ve výši 49 milionů dolarů plánuje na výdaje na reklamu vynaložit o něco méně než polovinu.
Přesto je zde potenciál růstu pro ty, kteří jsou ochotni zůstat: Podle odhadu společnosti Redseer, který si nechala vypracovat společnost Honasa a který je součástí návrhu prospektu, by oslovitelný trh společnosti mohl do roku 2026 dosáhnout 45 až 50 miliard dolarů.
Na to, že se jedná o novou společnost, je nyní Honasa pevně v centru pozornosti. Pokud se jí nepodaří investory nadchnout, ostatní začínající společnosti možná budou muset své plány na vstup na burzu ještě odložit. Pokud však uspěje, trh IPO by mohl trochu roztát a dát naději mnoha startupům v pozdní fázi, kterým chybí hotovost na jejich rychlý růst.
Zdroj: Getty Images
Co je IPO?
IPO neboli primární veřejná nabídka akcií je proces, při kterém soukromá společnost získává kapitál prodejem svých akcií veřejnosti na burze cenných papírů. Společnost tak obvykle získává finanční prostředky na růst a expanzi a také poskytuje příležitost pro první investory a zaměstnance, aby si vyplatili své akcie.
Proces IPO obvykle zahrnuje najmutí investiční banky jako upisovatele, která společnosti pomůže stanovit cenu akcií a poté je prodá institucionálním investorům a jednotlivým kupujícím. Po prodeji akcií se s nimi obchoduje na volném trhu jako s jakoukoli jinou veřejně obchodovanou akcií.
Vstup na burzu může být pro společnost významnou událostí, protože může získat značné množství kapitálu a poskytnout společnosti ocenění na veřejném trhu. Vstup na burzu však také přináší zvýšenou kontrolu a regulaci a vyšší náklady na účetnictví, právní služby a dodržování předpisů.
Startup na výrobu kosmetických produktů a produktů pro osobní péči, který podporuje Sequoia Capital, nyní doufá, že toto prokletí prolomí. Úspěch však možná bude muset přijít za cenu velkého kompromisu v oblasti ocenění.Na sklonku roku 2022 podala mateřská společnost indického startupu Mamaearth vyrábějícího produkty osobní péče – Honasa Consumer Ltd – žádost o primární veřejnou nabídku akcií. Společnost plánuje vydat nové akcie v hodnotě 4 miliard indických rupií a prodat 46,8 milionu stávajících akcií. Investoři včetně společností Sofina, Stellaris Venture Partners a Fireside Ventures by prodali část svých podílů, zatímco Sequoia by zůstala na místě. Mamaearth začínal jako značka přímého prodeje na internetu, ale nyní si vytvořil značnou stopu i mimo internet – což je nevyhnutelná volba, protože růst online nakupování se postpandemicky zpomaluje.IPO nicméně bude těžkým oříškem. Kótování technologií a financování v pozdní fázi na soukromých trzích se zhoršuje. Mnoho předních indických internetových společností, které vstoupily na burzu v posledních 18-24 měsících, se obchoduje pod cenou, za kterou byly uvedeny na burzu. A podle společnosti Tracxn Technologies bylo financování pozdní fáze startupů v roce 2022 téměř o polovinu nižší než v roce 2021. Návrh prospektu společnosti Honasa neuvádí konkrétní požadované ocenění. V loňském roce však agentura Reuters uvedla, že by mohla usilovat o zhruba 3 miliardy dolarů – což by znamenalo násobek ceny k tržbám kolem 25 za rok končící v březnu 2022. Starší, tradičnější konkurenti společnosti Honasa, jako jsou Hindustan Unilever a Colgate Palmolive, se podle FactSet obchodují na 10,70násobku a 7,84násobku tržeb. Generální ředitel Varun Alagh se k plánům společnosti na IPO odmítl vyjádřit.Zdroj: Getty ImagesSpolečnost Honasa zjevně doufá v další rychlý růst, ale možná bude muset usilovat o nižší ocenění, pokud chce nechat investorům na stole prostor pro vydělávání peněz – alespoň v nejbližší době. Podle Traxcn byla společnost v posledním kole financování v lednu loňského roku oceněna na 1,2 miliardy dolarů. A od té doby se toho na světových trzích hodně změnilo – investoři možná nebudou mít náladu utrácet za společnost, která je stále velmi zaměřená na růst a sotva dosahuje zisku. Společnost Honasa dosáhla za šest měsíců končících v září 2022 zisku 37,62 milionu indických rupií při tržbách 7,32 miliardy indických rupií.Společnost vynakládá velké prostředky na reklamu, aby kromě značky Mamaearth vytvořila i další značky a rozšířila svou přítomnost online i offline. Výdaje na reklamu se rovnaly 37,63 % jejích celkových příjmů z činnosti za šest měsíců končících v září 2022. Z čerstvých příjmů ve výši 49 milionů dolarů plánuje na výdaje na reklamu vynaložit o něco méně než polovinu.Přesto je zde potenciál růstu pro ty, kteří jsou ochotni zůstat: Podle odhadu společnosti Redseer, který si nechala vypracovat společnost Honasa a který je součástí návrhu prospektu, by oslovitelný trh společnosti mohl do roku 2026 dosáhnout 45 až 50 miliard dolarů.Na to, že se jedná o novou společnost, je nyní Honasa pevně v centru pozornosti. Pokud se jí nepodaří investory nadchnout, ostatní začínající společnosti možná budou muset své plány na vstup na burzu ještě odložit. Pokud však uspěje, trh IPO by mohl trochu roztát a dát naději mnoha startupům v pozdní fázi, kterým chybí hotovost na jejich rychlý růst.Zdroj: Getty ImagesCo je IPO?IPO neboli primární veřejná nabídka akcií je proces, při kterém soukromá společnost získává kapitál prodejem svých akcií veřejnosti na burze cenných papírů. Společnost tak obvykle získává finanční prostředky na růst a expanzi a také poskytuje příležitost pro první investory a zaměstnance, aby si vyplatili své akcie.Proces IPO obvykle zahrnuje najmutí investiční banky jako upisovatele, která společnosti pomůže stanovit cenu akcií a poté je prodá institucionálním investorům a jednotlivým kupujícím. Po prodeji akcií se s nimi obchoduje na volném trhu jako s jakoukoli jinou veřejně obchodovanou akcií.Vstup na burzu může být pro společnost významnou událostí, protože může získat značné množství kapitálu a poskytnout společnosti ocenění na veřejném trhu. Vstup na burzu však také přináší zvýšenou kontrolu a regulaci a vyšší náklady na účetnictví, právní služby a dodržování předpisů.