Průměrné náklady na přípravu pizzy Margherita vzrostly oproti loňskému roku o 30 %
Pochutnání si na jednom z klasických italských pokrmů se právě výrazně prodražilo: průměrné náklady na přípravu pizzy Margherita vzrostly v prosinci oproti loňskému roku téměř o 30 %.
To značně převyšuje inflaci z minulého měsíce, která činila 12,3 % a byla způsobena prudkým růstem cen energií a potravin. Tento kontrast podtrhuje, že i po 75 miliardách eur, které vláda vydala na pomoc Italům s účty za plyn a elektřinu, se toho dá dělat jen velmi málo, protože ostatní ceny stoupají.
Analýzu typického neapolského jídla odhaluje nový měsíční index pizzy Margherita agentury Bloomberg, jehož cílem je poskytnout vhled do šoku, který pro Italy představují životní náklady, a to prostřednictvím hodnocení složek přípravy jednoho z nejznámějších a nejjednodušších jídel v zemi.
Na základě údajů italského národního statistického úřadu a ministerstva financí sleduje index rostoucí ceny základních surovin – mouky, rajčat, sýra mozzarella a olivového oleje. Vycházelo se také ze spotřeby elektřiny potřebné k přípravě pizzy v domácí elektrické troubě.
Náklady na její domácí přípravu rostly mnohem rychleji než náklady na volbu předem připravené verze. Cena této položky se zvýšila pouze o 9,9 %. Mohly by tomu napomoci úspory z rozsahu.
Zdroj: Shutterstock
Kromě energií zaznamenaly nejprudší skok v indexu náklady na mozzarellu – za stejné období vzrostly o téměř 27 % – a mouku, která zdražila o necelých 22 %. Tyto a další ingredience patří k poměrně běžným položkám v nákupním košíku typické domácnosti, i když ne každý věnuje čas domácí přípravě pizzy.
Ačkoli se vedou diskuse o tom, které přílohy jsou na pravé italské pizze přípustné (ananas je zakázaný), Margherita spolu s ještě jednodušší verzí bez mozzarelly známou jako Marinara jsou druhy, které puristé nejvíce oceňují.
Tyto pizzy se pravděpodobně vyrábějí nejčastěji z 8 milionů pizz, které se podle odhadů průvodce potravinami Il Gambero Rosso připravují v celé zemi každý den.
Podle legendy, která se apokryfně jmenuje po Margheritě di Savoia, první královně Itálie po jejím sjednocení, byla pizza Margherita původně vytvořena na počest její návštěvy Neapole v roce 1889. Barvy pokrmu, do kterého se na závěr přidá lístek čerstvé bazalky, připomínají barvy zelené, bílé a červené italské vlajky.
Existuje několik variant pizzy, včetně římské tenké jako papír a velmi syté newyorské. Přesto Neapolitáni tvrdí, že jejich pizza je třída sama pro sebe.
Na podporu tohoto tvrzení ji Evropská unie uznala jako zaručenou tradiční specialitu. Toto označení vyžaduje pečení v peci na dřevo při teplotě 485 °C, zajištění kůrky vysoké alespoň 1 až 2 cm a použití pouze specifikovaných produktů, včetně extra panenského olivového oleje, čerstvé bazalky, buvolí mozzarelly nebo tradiční místní mozzarelly a místních rajčat.
Změna cen ingrediencí pro přípravu pizze – Zdroj: Bloomberg
Jak velký je business s pizzou?
Obchod s pizzou je velké a rostoucí odvětví. Podle údajů společnosti Research and Markets měl celosvětový trh s pizzou v roce 2020 hodnotu 128 miliard dolarů a předpokládá se, že během prognózovaného období 2021-2028 poroste tempem 4,3 %.
Ve Spojených státech je odvětví pizzy jedním z největších segmentů potravinářského průmyslu. Podle údajů Národní asociace restaurací (National Restaurant Association) je v USA přibližně 77 000 pizzerií, které generují roční tržby přes 46 miliard USD. Americkému trhu s pizzou dominují velké řetězce, jako jsou Pizza Hut, Domino’s a Papa John’s, ale existuje také mnoho nezávislých pizzerií a malých řetězců.
V Evropě je největším trhem s pizzou Itálie, kde se podle odhadů nachází 60-70 % pizzerií. Obchod s pizzou v Itálii představuje mnohamiliardové odvětví, v němž se nachází tisíce pizzerií po celé zemi.
V Asii je trh s pizzou ve srovnání s USA a Evropou stále relativně malý, ale rychle roste. Podle údajů společnosti Research and Markets se předpokládá, že trh s pizzou v Asii a Tichomoří poroste v prognózovaném období 2021-2028 tempem 5,7 %.
Celkově je obchod s pizzou obrovským odvětvím, které se rozprostírá po celém světě. Trh je poháněn rostoucí oblibou pizzy jako rychlé a pohodlné varianty stravování a také rostoucí poptávkou po rozvozu pizzy a službách „takeaway“.
To značně převyšuje inflaci z minulého měsíce, která činila 12,3 % a byla způsobena prudkým růstem cen energií a potravin. Tento kontrast podtrhuje, že i po 75 miliardách eur, které vláda vydala na pomoc Italům s účty za plyn a elektřinu, se toho dá dělat jen velmi málo, protože ostatní ceny stoupají.Analýzu typického neapolského jídla odhaluje nový měsíční index pizzy Margherita agentury Bloomberg, jehož cílem je poskytnout vhled do šoku, který pro Italy představují životní náklady, a to prostřednictvím hodnocení složek přípravy jednoho z nejznámějších a nejjednodušších jídel v zemi.Na základě údajů italského národního statistického úřadu a ministerstva financí sleduje index rostoucí ceny základních surovin – mouky, rajčat, sýra mozzarella a olivového oleje. Vycházelo se také ze spotřeby elektřiny potřebné k přípravě pizzy v domácí elektrické troubě.Náklady na její domácí přípravu rostly mnohem rychleji než náklady na volbu předem připravené verze. Cena této položky se zvýšila pouze o 9,9 %. Mohly by tomu napomoci úspory z rozsahu.Kromě energií zaznamenaly nejprudší skok v indexu náklady na mozzarellu – za stejné období vzrostly o téměř 27 % – a mouku, která zdražila o necelých 22 %. Tyto a další ingredience patří k poměrně běžným položkám v nákupním košíku typické domácnosti, i když ne každý věnuje čas domácí přípravě pizzy.Ačkoli se vedou diskuse o tom, které přílohy jsou na pravé italské pizze přípustné , Margherita spolu s ještě jednodušší verzí bez mozzarelly známou jako Marinara jsou druhy, které puristé nejvíce oceňují.Tyto pizzy se pravděpodobně vyrábějí nejčastěji z 8 milionů pizz, které se podle odhadů průvodce potravinami Il Gambero Rosso připravují v celé zemi každý den.Podle legendy, která se apokryfně jmenuje po Margheritě di Savoia, první královně Itálie po jejím sjednocení, byla pizza Margherita původně vytvořena na počest její návštěvy Neapole v roce 1889. Barvy pokrmu, do kterého se na závěr přidá lístek čerstvé bazalky, připomínají barvy zelené, bílé a červené italské vlajky.Existuje několik variant pizzy, včetně římské tenké jako papír a velmi syté newyorské. Přesto Neapolitáni tvrdí, že jejich pizza je třída sama pro sebe.Na podporu tohoto tvrzení ji Evropská unie uznala jako zaručenou tradiční specialitu. Toto označení vyžaduje pečení v peci na dřevo při teplotě 485 °C, zajištění kůrky vysoké alespoň 1 až 2 cm a použití pouze specifikovaných produktů, včetně extra panenského olivového oleje, čerstvé bazalky, buvolí mozzarelly nebo tradiční místní mozzarelly a místních rajčat.Jak velký je business s pizzou?Obchod s pizzou je velké a rostoucí odvětví. Podle údajů společnosti Research and Markets měl celosvětový trh s pizzou v roce 2020 hodnotu 128 miliard dolarů a předpokládá se, že během prognózovaného období 2021-2028 poroste tempem 4,3 %.Ve Spojených státech je odvětví pizzy jedním z největších segmentů potravinářského průmyslu. Podle údajů Národní asociace restaurací je v USA přibližně 77 000 pizzerií, které generují roční tržby přes 46 miliard USD. Americkému trhu s pizzou dominují velké řetězce, jako jsou Pizza Hut, Domino’s a Papa John’s, ale existuje také mnoho nezávislých pizzerií a malých řetězců.V Evropě je největším trhem s pizzou Itálie, kde se podle odhadů nachází 60-70 % pizzerií. Obchod s pizzou v Itálii představuje mnohamiliardové odvětví, v němž se nachází tisíce pizzerií po celé zemi.V Asii je trh s pizzou ve srovnání s USA a Evropou stále relativně malý, ale rychle roste. Podle údajů společnosti Research and Markets se předpokládá, že trh s pizzou v Asii a Tichomoří poroste v prognózovaném období 2021-2028 tempem 5,7 %.Celkově je obchod s pizzou obrovským odvětvím, které se rozprostírá po celém světě. Trh je poháněn rostoucí oblibou pizzy jako rychlé a pohodlné varianty stravování a také rostoucí poptávkou po rozvozu pizzy a službách „takeaway“.
Společnost AppLovin, významný hráč v oblasti reklamních technologií, znovu přitáhla pozornost investorů i analytiků poté, co ve středu oznámila výsledky...