Když cyklisté svištěli kolem, skupina starších žen se otočila zády a stáhla si sukně.
Pod jejich nahými zadky bylo šesti velkými písmeny napsáno Santos – ropná a plynárenská společnost sponzorující první velký závod v kalendáři profesionálních cyklistů – za skandování „zbavili jsme se Big Tobacco, zbavíme se i Santosu“.
Společnost Santos na žádost o komentář nereagovala. Australský protest však připravuje půdu pro rok radikálních akcí klimatických aktivistů, kteří usilují o ukončení reklam a sponzorství, jež podle nich umožňují fosilním společnostem vylepšovat si reputaci a zároveň vydělávat na produktech, které ohřívají planetu. Kampaň začíná získávat na síle, protože extrémní počasí, od povodní po sucha, udržuje klimatické změny v popředí zájmu.
Vox Media tento měsíc uvedla, že formalizuje svůj zákaz reklam od společností vyrábějících fosilní paliva, a následovala tak podobné rozhodnutí deníku The Guardian z roku 2020. Londýnská Národní portrétní galerie v prosinci ukončila 30leté partnerství s British Petroleum a Britské muzeum čelí tlaku aktivistů, aby učinilo totéž. Vlády, které se zavázaly snížit emise skleníkových plynů, jež jsou z velké části způsobeny spalováním ropy, plynu a uhlí, si toho také začínají všímat.
V srpnu se Francie stala první zemí v Evropě, která zcela zakázala reklamu na výrobky z fosilních paliv. Podobnou legislativu přijalo i nizozemské město Amsterdam a australské město Sydney. Tyto zákazy se však nevztahují na sponzorské smlouvy pro sportovní soutěže a týmy, které mají často hodnotu stovek milionů dolarů a stávají se klíčovým bojištěm.

Klimatická skupina Dernière Rénovation narušila loňský ročník Tour de France, kdy aktivisté odpalovali světlice a lepili se na silnici, čímž třikrát zastavili závod. Stejná skupina protestovala také během semifinále French Open a v březnu aktivista Just Stop Oil narušil fotbalový zápas Premier League tím, že se přivázal k brance.
„Sponzorování sportovních událostí a týmů, stejně jako uměleckých a kulturních akcí, je trik, který fosilní průmysl převzal přímo z příručky Velkého tabáku,“ řekla Silvia Pastorelliová, pracovnice Greenpeace v oblasti klimatu a energetiky v Bruselu. „Vytvářejí pocit známosti své značky a zároveň ji oddělují od katastrofálních dopadů, které jejich výrobky mají na životní prostředí.“
Sponzorství tabákových společností, stejně jako předtím reklama, se v roce 2000 ze sportovních a kulturních akcí z velké části vytratilo, protože vlády po celém světě přijímaly stále přísnější právní předpisy týkající se vystavování a prodeje výrobků, o nichž je známo, že jsou zdraví škodlivé. Aktivisté doufají, že podobná legislativa nakonec omezí i propagaci fosilních paliv, která oteplují planetu.
Přestože je stále těžší ignorovat dopady klimatických změn, sponzoring ropy ve sportu nevykazuje žádné známky toho, že by měl ustat. Vezměme si jen cyklistiku.
Francouzská společnost TotalEnergies začala v roce 2016 sponzorovat tým TotalEnergies. Britský chemický výrobce Ineos převzal v roce 2019 titulární sponzorství týmu Sky a poskytuje roční rozpočet ve výši 50 milionů eur. V roce 2023 bude na Tour De France poprvé závodit tým vlastněný norskou společností Uno-X, která je součástí sítě čerpacích stanic. Tři z posledních čtyř Tour de France vyhráli jezdci, jejichž týmy sponzorovaly společnosti nebo země spojené s fosilními palivy.

Společnost TotalEnergies uvedla, že její výběr sponzorů směřuje k dekarbonizovaným sportům, aby odrážel její vlastní transformaci; společnost investuje 5 miliard dolarů ročně do solární a větrné energie, stejně jako do vodíku, biopaliv, baterií a nabíjení elektromobilů. Společnost Uno-X uvedla, že cyklistiku využívá také k propagaci svého dlouhodobého přechodu na čistou energii. Představitel společnosti uvedl, že 75 % kapitálových výdajů vyčleňuje na ekologické mycí linky a nabíjení elektromobilů. Společnost Ineos na žádost o komentář nereagovala.
Cyklistické týmy čerpají většinu svých rozpočtů ze sponzorských příspěvků, což z nich činí zvláštní cíl pro dolary od Big Oil jednoduše proto, že je velmi těžké tyto peníze odmítnout. Na rozdíl od sportů, jako je fotbal, které umožňují týmům prodávat vstupenky na své stadiony, se nejpopulárnější cyklistické závody konají na veřejných silnicích na tisíce kilometrů a málokdy se na ně vybírají vstupenky. Také finanční odměny jsou omezené. V roce 2022 si Tour de France, největší závod cyklistického kalendáře, rozdělila na prize money něco málo přes 2 miliony liber, což je dvacetina zhruba 40 milionů liber, které si rozdělili nejlepší tenisté ve Wimbledonu.
Kromě Tour Down Under je generálním partnerem závodu Tour of Norway španělská ropná a plynárenská společnost Repsol. Tour De France, Giro d’Italia a španělskou La Vueltu sponzorují automobilky včetně Škody.
Škoda uvedla, že pro Tour de France poskytuje přibližně 250 převážně elektrických a hybridních vozidel, která doprovází jezdce, a že chce do roku 2030 snížit emise svého vozového parku v Evropě na polovinu a do roku 2026 představit tři elektrické modely. Cílem jejího sponzoringu je podpořit tuto změnu. Společnost Repsol uvedla, že její kampaň je součástí snahy o zapojení místních komunit.
Tyto závody jsou globálními událostmi, jejichž celková sledovanost se odhaduje na více než půl miliardy diváků. Nejsledovanější závod Tour de France sledovalo v roce 2022 jen ve Francii 41,5 milionu diváků.

Tento sport přitahuje zvláštní pozornost, protože je jednou z nejméně znečišťujících forem dopravy, a mnoho měst se snaží cyklistiku podpořit v rámci širšího úsilí o dekarbonizaci dopravy. Zároveň jsou vrcholné závody vytrvalostními závody pod širým nebem, které vystavují jezdce extrémnímu počasí zhoršenému změnou klimatu. Organizátoři loňského ročníku Tour De France museli chladit povrch silnic tisíci litry vody, když teploty na některých úsecích trasy dosahovaly 40 stupňů Celsia.
„Právě ve chvíli, kdy byste si mysleli, že dojde k odklonu, se zdá, že velcí znečišťovatelé se agresivně snaží znovu prosadit,“ řekl Andrew Simms, koordinátor Rapid Transition Alliance, sítě neziskových organizací zaměřených na výzkum a aktivitu v oblasti klimatu. „Mám pocit, že jde o poslední hod kostkou ze strany společností vyrábějících fosilní paliva, které chtějí využít sponzorství k tomu, aby se normalizovaly.“
Zákaz je nevyhnutelný, ale je to až za pět až deset let, říká Madeleine Orr, výzkumnice zaměřená na sport a klimatické otázky a hlavní autorka zprávy programu OSN pro životní prostředí Sport pro přírodu. Rychlejší změna by vyžadovala, aby řídící orgány velkých sportů přijaly opatření, řekla. Některé společnosti, které nevyužívají fosilní paliva a obávají se poškození své pověsti, prozatím začaly prohlašovat, že nechtějí být spojovány s akcemi a organizacemi sponzorovanými ropou a plynem, stejně jako spotřebitelé, fanoušci a sportovci.
Když společnost Shell UK v říjnu uzavřela osmileté partnerství s British Cycling, britským řídícím orgánem tohoto sportu, cyklisté zaplavili sociální média obviněními z greenwashingu a protestující vyšli na střechu britského Národního cyklistického centra, aby požadovali odchod společnosti Shell. Generální ředitel organizace Brian Facer krátce poté opustil svou funkci, ačkoli dohoda zůstává v platnosti.
„V cyklistice dostanete za své peníze dvojnásobek,“ řekl Alex Howes, který v roce 2019 vyhrál americký národní šampionát v silničním závodě. „Máte možnost dělat sportovní a ekologický washing v jednom.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky