Důvod byl záhadný. Nyní mají investoři odpověď – mohl za to největší světový výrobce baterií pro elektromobily, Contemporary Amperex TechnologyCo., neboli CATL.
Pohyb společnosti CATL je významný, ale investoři z něj možná vyvodili nesprávný závěr. Větší rizika z tohoto rozhodnutí mohou plynout pro výrobce baterií a elektromobilů, jako je Tesla (TSLA).
V pátek se akcie těžařů lithia Albemarle (ALB), SQM (SQM), Livent (LTHM), Piedmont Lithium (PLL) a Lithium Americas (LAC) propadly v průměru o 9,7 %, což vymazalo tržní hodnotu přibližně 6,6 miliardy USD.
Index S&P 500 klesl o 0,3 %. Průmyslový index Dow Jones Industrial Average vzrostl o 0,4 %.
Na Wall Street nedošlo k žádnému zvýšení nebo snížení sektorového ratingu, na které by bylo možné připsat ztráty, a nedošlo ani k žádným velkým změnám v cenách komodit. Místo toho investory znervóznila cenová strategie CATL.
Výrobce baterií bude podle průzkumu J.P. Morgan a Citi stanovovat ceny svých baterií v závislosti na ceně lithia, přičemž 50 % baterií bude obsahovat cenu za uhličitan lithný, referenční cenu lithiových výrobků, ve výši 200 000 jüanů za metrickou tunu, tedy asi 30 000 USD. Zbytek baterií bude obsahovat cenu uhličitanu lithného na spotovém trhu.
Zdroj: Getty Images
Spotové ceny dnes dosahují přibližně 428 000 jüanů za metrickou tunu, což je asi 64 000 USD, a za posledních několik let vzrostly přibližně devětkrát, protože růst poptávky po elektromobilech zatěžuje celosvětový dodavatelský řetězec lithia. Krok společnosti CATL znamená velkou slevu na baterie.
Společnost CATL neodpověděla na žádost o komentář ke své cenové strategii. Jedním z důvodů, proč může účinně slevovat, je však skutečnost, že těží část vlastního lithia. Společnost CATL v podstatě akceptuje nižší výnosy ze své těžby, aby mohla prodávat více baterií.
Společnost CATL těží méně než 10 % světových zásob lithia.
I když to snižuje ziskové marže, dává to společnosti CATL výhodu proti ostatním výrobcům baterií, napsal v nedělní zprávě analytik Citi Jack Shang. Akcie CATL hodnotí jako kupní.
Shang se domnívá, že CATL možná zlevňuje, aby ochránila svůj podíl na trhu, který již nyní činí zhruba 68 % čínských baterií pro elektromobily bez společnosti BYD (BYD vyrábí vlastní baterie.) To by mohlo fungovat, ale Shang očekává, že ostatní výrobci baterií budou následovat jeho příkladu.
Zdroj: Getty Images
Cenová válka znamená nižší zisky všech výrobců baterií. Akcie výrobců baterií včetně CATL, LG Energy Solution, Panasonic, SK Innovations, Samsung SDI od zveřejnění cenového plánu CATL klesly o 4 %.
To je méně, než se pohnuly akcie lithiových společností. Krok společnosti CATL by mohl vyvinout tlak na dodavatele lithia, aby snížili ceny, ale není jisté, že se tak stane. „Ačkoli je to hlučné, myslíme si, že by se to nemělo stát celoplošnou praxí a ceny lithia by nakonec měly být funkcí dynamiky nabídky a poptávky po lithiu, která je podle nás v příštích třech letech stále deficitní,“ napsal analytik J.P. Morgan Lucas Ferreira. Ten pokrývá akcie SQM a hodnotí je jako nákupní.
Deficit a přebytek je způsob, jakým těžební analytici hovoří o nabídce a poptávce po většině materiálů. Když růst poptávky převyšuje růst nabídky, nazývají to deficitem. V takové situaci mohou investoři očekávat, že ceny porostou nebo zůstanou vysoké, aby se nabídka a poptávka vyrovnaly.
Podle analytika Citi Jeffa Chunga se společnost CATL vedle získání podílu snaží vyřešit dva problémy v čínském odvětví elektromobilů. Zaprvé, v roce 2023 podle něj poroste počet modelů elektromobilů více, než dokáže absorbovat maloobchodní poptávka. Druhým problémem jsou drahé baterie.
Krok CATL řeší náklady, ale ceny neklesnou natolik, aby pohltily veškerou rostoucí maloobchodní nabídku elektromobilů, píše Chung. (Vyšší ceny lithia zvýšily průměrnou cenu elektromobilu o několik set dolarů.)
Zdá se, že tato cenová strategie je předurčena k tomu, aby poškodila zisky z baterií a trochu pomohla ziskům výrobců automobilů, i když nadměrná nabídka v čínském odvětví elektromobilů by mohla znamenat, že se nižší náklady na baterie plně promítnou do cen pro spotřebitele.
Nadměrná nabídka v čínském odvětví elektromobilů má význam pro společnosti Tesla (TSLA), Li Auto (LI), NIO (NIO) a XPeng (XPEV). Mohlo by to znamenat nižší marže. Tesla již na začátku roku 2023 snížila ceny čínských automobilů, aby podpořila poptávku. Investoři vědí, že konkurence se zostřuje. Pokud jde o Chunga, vidí dodavatele BYD, Li a Tesla v dobrých pozicích.
Není jasné, zda cenová strategie CATL poškodí těžaře lithia. Navíc cenová úroveň 200 000 jüanů (30 000 USD) za metrickou tunu je o 10 000 USD za tunu vyšší, než v lednu navrhla společnost Albemarle, která by měla dlouhodobě zajistit dodávky lithia pro automobilový průmysl.
Podle tohoto měřítka vypadá krok společnosti CATL pro těžaře lithia příznivě. Investoři by k tomuto závěru mohli dospět později.
Důvod byl záhadný. Nyní mají investoři odpověď – mohl za to největší světový výrobce baterií pro elektromobily, Contemporary Amperex TechnologyCo., neboli CATL.Pohyb společnosti CATL je významný, ale investoři z něj možná vyvodili nesprávný závěr. Větší rizika z tohoto rozhodnutí mohou plynout pro výrobce baterií a elektromobilů, jako je Tesla .V pátek se akcie těžařů lithia Albemarle , SQM , Livent , Piedmont Lithium a Lithium Americas propadly v průměru o 9,7 %, což vymazalo tržní hodnotu přibližně 6,6 miliardy USD.Index S&P 500 klesl o 0,3 %. Průmyslový index Dow Jones Industrial Average vzrostl o 0,4 %.Na Wall Street nedošlo k žádnému zvýšení nebo snížení sektorového ratingu, na které by bylo možné připsat ztráty, a nedošlo ani k žádným velkým změnám v cenách komodit. Místo toho investory znervóznila cenová strategie CATL.Výrobce baterií bude podle průzkumu J.P. Morgan a Citi stanovovat ceny svých baterií v závislosti na ceně lithia, přičemž 50 % baterií bude obsahovat cenu za uhličitan lithný, referenční cenu lithiových výrobků, ve výši 200 000 jüanů za metrickou tunu, tedy asi 30 000 USD. Zbytek baterií bude obsahovat cenu uhličitanu lithného na spotovém trhu.Spotové ceny dnes dosahují přibližně 428 000 jüanů za metrickou tunu, což je asi 64 000 USD, a za posledních několik let vzrostly přibližně devětkrát, protože růst poptávky po elektromobilech zatěžuje celosvětový dodavatelský řetězec lithia. Krok společnosti CATL znamená velkou slevu na baterie.Společnost CATL neodpověděla na žádost o komentář ke své cenové strategii. Jedním z důvodů, proč může účinně slevovat, je však skutečnost, že těží část vlastního lithia. Společnost CATL v podstatě akceptuje nižší výnosy ze své těžby, aby mohla prodávat více baterií.Společnost CATL těží méně než 10 % světových zásob lithia.I když to snižuje ziskové marže, dává to společnosti CATL výhodu proti ostatním výrobcům baterií, napsal v nedělní zprávě analytik Citi Jack Shang. Akcie CATL hodnotí jako kupní.Shang se domnívá, že CATL možná zlevňuje, aby ochránila svůj podíl na trhu, který již nyní činí zhruba 68 % čínských baterií pro elektromobily bez společnosti BYD To by mohlo fungovat, ale Shang očekává, že ostatní výrobci baterií budou následovat jeho příkladu.Cenová válka znamená nižší zisky všech výrobců baterií. Akcie výrobců baterií včetně CATL, LG Energy Solution, Panasonic, SK Innovations, Samsung SDI od zveřejnění cenového plánu CATL klesly o 4 %.To je méně, než se pohnuly akcie lithiových společností. Krok společnosti CATL by mohl vyvinout tlak na dodavatele lithia, aby snížili ceny, ale není jisté, že se tak stane. „Ačkoli je to hlučné, myslíme si, že by se to nemělo stát celoplošnou praxí a ceny lithia by nakonec měly být funkcí dynamiky nabídky a poptávky po lithiu, která je podle nás v příštích třech letech stále deficitní,“ napsal analytik J.P. Morgan Lucas Ferreira. Ten pokrývá akcie SQM a hodnotí je jako nákupní.Deficit a přebytek je způsob, jakým těžební analytici hovoří o nabídce a poptávce po většině materiálů. Když růst poptávky převyšuje růst nabídky, nazývají to deficitem. V takové situaci mohou investoři očekávat, že ceny porostou nebo zůstanou vysoké, aby se nabídka a poptávka vyrovnaly.Podle analytika Citi Jeffa Chunga se společnost CATL vedle získání podílu snaží vyřešit dva problémy v čínském odvětví elektromobilů. Zaprvé, v roce 2023 podle něj poroste počet modelů elektromobilů více, než dokáže absorbovat maloobchodní poptávka. Druhým problémem jsou drahé baterie.Krok CATL řeší náklady, ale ceny neklesnou natolik, aby pohltily veškerou rostoucí maloobchodní nabídku elektromobilů, píše Chung. Zdá se, že tato cenová strategie je předurčena k tomu, aby poškodila zisky z baterií a trochu pomohla ziskům výrobců automobilů, i když nadměrná nabídka v čínském odvětví elektromobilů by mohla znamenat, že se nižší náklady na baterie plně promítnou do cen pro spotřebitele.Nadměrná nabídka v čínském odvětví elektromobilů má význam pro společnosti Tesla , Li Auto , NIO a XPeng . Mohlo by to znamenat nižší marže. Tesla již na začátku roku 2023 snížila ceny čínských automobilů, aby podpořila poptávku. Investoři vědí, že konkurence se zostřuje. Pokud jde o Chunga, vidí dodavatele BYD, Li a Tesla v dobrých pozicích. Není jasné, zda cenová strategie CATL poškodí těžaře lithia. Navíc cenová úroveň 200 000 jüanů za metrickou tunu je o 10 000 USD za tunu vyšší, než v lednu navrhla společnost Albemarle, která by měla dlouhodobě zajistit dodávky lithia pro automobilový průmysl.Podle tohoto měřítka vypadá krok společnosti CATL pro těžaře lithia příznivě. Investoři by k tomuto závěru mohli dospět později.