Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    NAVN 31 října, 2025

    Společnost specializující se na řízení služebních cest a firemních výdajů

    BETA 3 listopadu, 2025

    Americká letecká společnost vyvíjející a vyrábějící elektrická letadla

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    Zdroj: Burzovni Svet
    06687.HK 21 října, 2025

    Technologická společnost JST Group úspěšně vstoupila na burzu!

    ALEC 15 října, 2025

    Přední stavební společnost působící v regionu Perského zálivu

    VSURE 8 října, 2025

    Bezpečnostní společnost poskytující monitorované bezpečnostní služby

    NP 1 října, 2025

    Americká technologická společnost využívající AI k predikci rizik

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    NAVN 31 října, 2025

    Společnost specializující se na řízení služebních cest a firemních výdajů

    BETA 3 listopadu, 2025

    Americká letecká společnost vyvíjející a vyrábějící elektrická letadla

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    Zdroj: Burzovni Svet
    06687.HK 21 října, 2025

    Technologická společnost JST Group úspěšně vstoupila na burzu!

    ALEC 15 října, 2025

    Přední stavební společnost působící v regionu Perského zálivu

    VSURE 8 října, 2025

    Bezpečnostní společnost poskytující monitorované bezpečnostní služby

    NP 1 října, 2025

    Americká technologická společnost využívající AI k predikci rizik

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Dohoda o vývozu na Ukrajině nesplnila svůj cíl, Rusko zpomalovalo kontroly lodí

Loňská přelomová dohoda o znovuotevření některých ukrajinských přístavů pro vývoz životně důležitých potravin zahrnovala požadavek, aby každou loď kontrolovaly společné týmy Ukrajiny, Ruska, OSN a Turecka.

Andrej Krúpa Autor: Andrej Krúpa
7 února, 2023
5 min. čtení
Zdroj: Getty Images

Zdroj: Getty Images

5 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Smyslem je zabránit neoprávněnému vplouvání a vyplouvání nákladu nebo cestujících.

Ukrajinští obchodníci a úřady však tvrdí, že Rusko záměrně zpomaluje tempo tím, že posouvá hranice tohoto mandátu a omezuje personál. Sachautdinov uvedl, že členové ruského týmu končí práci v 15:30, což zastavuje denní inspekce. Počet lodí naložených plodinami, které mají koridor projít, v lednu klesl na nejnižší úroveň od jeho srpnového spuštění.

Spojené státy rovněž svalují vinu za zpomalení na Rusko, zatímco Moskva tvrdí, že zpoždění uměle vytvářejí ukrajinské společnosti.

Vývoz z Ukrajiny je životně důležitý, protože pomáhá nasytit hladovějící ve světě a snižuje tlak na inflaci nákladů. Obilný koridor již sehrál důležitou roli při přepravě značných objemů, což pomohlo snížit světové ceny potravin z rekordů, které byly dosaženy po ruské invazi. Zpoždění však zatěžují příjmy zemědělců a zvyšují náklady obchodníků, takže pěstování a přeprava ukrajinských plodin jsou stále náročnější.

„K průtahům při kontrole plavidel dochází denně, protože ruská strana při kontrolách překračuje své pravomoci, což je mimo rámec obilné iniciativy,“ řekl Sachautdinov.

Zdroj: Unsplash

Objem plodin odbavených na lodích z Ukrajiny v lednu klesl na 3,1 milionu tun, což je méně než cíl 5 milionů tun. Špatné počasí také na několik dní zastavilo práci ve Společném koordinačním centru v Istanbulu, které zprostředkovává dohodu o obilí.

Advertisement

Od listopadu byly podle OSN nasazeny tři inspekční týmy, zatímco v dřívějších obdobích jich bylo čtyři nebo pět. V lednu odbavily v průměru 2,7 plavidel naložených obilím denně, což je méně než 3,4 v prosinci.

Chcete využít této příležitosti?

Postupy JCC vyžadují, aby lodě a inspektoři ověřovali řadu údajů, od nákladních listů po seznamy posádek a hlášení spotřeby pohonných hmot.

Počet odbavených odplouvajících plavidel za den dosáhl maxima 46 31. října, kdy Rusko nakrátko odstoupilo od dohody a lodě byly kontrolovány bez jeho účasti.

Společnost Nibulon Ltd., významný ukrajinský obchodník s plodinami, dodala přes koridor více než 400 000 tun, ale uvedla, že omezení znamenají pro vývozce a výrobce značné ztráty.

Driving along the back roads around Antequera, Spain, I glanced to my left to see this amazing view - a solitary tree standing proud against the vivid blue sky, contrasted with the golden colour of the wheat fields.
Zdroj: Unsplash

Podle jejích zkušeností mohou být inspekce zrušeny kvůli čemukoli, od nespokojenosti ruských inspektorů s vybavením lodí až po státní příslušnost posádek. Rozdíly mezi množstvím paliva uvedeným v dokumentech a skutečným množstvím na palubě – které je téměř nemožné předvídat předem – mohou podle ní zdržet lodě.

Mezinárodní obchodní společnost Archer-Daniels-Midland Co. rovněž uvedla, že inspekce plavidel se v poslední době staly větší překážkou, zatímco ona tento proces zvládá. 

„Rusové používají různé administrativní záminky, aby odmítli vydat povolení k průjezdu Bosporem,“ uvedl e-mailem Andriy Vadaturskyy, výkonný ředitel společnosti Nibulon. „Klienti po celém světě jsou nuceni čekat mnohem déle, zatímco spotřebitelé čelí nedostatku a vyšším cenám.“

Podle JCC čekala k 1. únoru na inspekci nebo na připojení k iniciativě fronta 114 lodí. Pro srovnání, na konci prosince jich bylo 96.

OSN 18. ledna vyzvala všechny strany, aby „zlepšily provozní efektivitu“ a snížily počet nevyřízených žádostí. Ruské ministerstvo zahraničí uvedlo, že k nárůstu dochází kvůli ukrajinským společnostem, které si pronajímají plavidla v rozporu s dohodnutými pravidly a lhůtami pro registraci a účast.

Zdroj: Getty Images

Ukrajina se snaží zvýšit objem jinými prostředky, například upřednostňováním větších plavidel. Stále také přepravuje zboží po železnici a silnici, ačkoli tyto cesty jsou zdlouhavé a příliv obilí vyvolal hněv východoevropských zemědělců.

Podle údajů společnosti UkrAgroConsult dosáhl vývoz obilí z černomořského regionu v říjnu svého maxima, a to přibližně 4 milionů tun. Iniciativa bude v březnu obnovena a nejistota ohledně jejího trvání by mohla ovlivnit i toky.

Dmitrij Timotin z agentury Inzernoexport GmbH v Oděse zajišťuje příjezdy plavidel do přístavů. Jedna z lodí, se kterou spolupracoval – Akson Sara – čekala téměř šest týdnů na vstupní odbavení a další na výstupní, než v prosinci vyplula s ukrajinskou kukuřicí do Egypta. Zpoždění znamenala, že obchodník musel zaplatit majiteli lodi navíc 1 milion dolarů za náklad v hodnotě přibližně 9 milionů dolarů, odhaduje.

Obchodní problémy zvyšují překážky pro zemědělce, kteří historicky posílají dvě třetiny svého obilí do zahraničí. Pěstitelé se již nyní potýkají s výpadky elektřiny a zaminovanými pozemky a jejich vývoz zaostává za minulou sezónou o 29 %. Ukrajinská obilnářská asociace předpovídá letošní sklizeň na poloviční úrovni oproti předválečnému období.

„Iniciativa by měla fungovat tak, jak byla zamýšlena, tedy přesunout 5 milionů tun potravin měsíčně,“ uvedla americká velvyslankyně Linda Thomas-Greenfieldová v lednovém projevu v Radě bezpečnosti OSN.

Smyslem je zabránit neoprávněnému vplouvání a vyplouvání nákladu nebo cestujících.Ukrajinští obchodníci a úřady však tvrdí, že Rusko záměrně zpomaluje tempo tím, že posouvá hranice tohoto mandátu a omezuje personál. Sachautdinov uvedl, že členové ruského týmu končí práci v 15:30, což zastavuje denní inspekce. Počet lodí naložených plodinami, které mají koridor projít, v lednu klesl na nejnižší úroveň od jeho srpnového spuštění.Spojené státy rovněž svalují vinu za zpomalení na Rusko, zatímco Moskva tvrdí, že zpoždění uměle vytvářejí ukrajinské společnosti.Vývoz z Ukrajiny je životně důležitý, protože pomáhá nasytit hladovějící ve světě a snižuje tlak na inflaci nákladů. Obilný koridor již sehrál důležitou roli při přepravě značných objemů, což pomohlo snížit světové ceny potravin z rekordů, které byly dosaženy po ruské invazi. Zpoždění však zatěžují příjmy zemědělců a zvyšují náklady obchodníků, takže pěstování a přeprava ukrajinských plodin jsou stále náročnější.„K průtahům při kontrole plavidel dochází denně, protože ruská strana při kontrolách překračuje své pravomoci, což je mimo rámec obilné iniciativy,“ řekl Sachautdinov.Objem plodin odbavených na lodích z Ukrajiny v lednu klesl na 3,1 milionu tun, což je méně než cíl 5 milionů tun. Špatné počasí také na několik dní zastavilo práci ve Společném koordinačním centru v Istanbulu, které zprostředkovává dohodu o obilí.Od listopadu byly podle OSN nasazeny tři inspekční týmy, zatímco v dřívějších obdobích jich bylo čtyři nebo pět. V lednu odbavily v průměru 2,7 plavidel naložených obilím denně, což je méně než 3,4 v prosinci.Chcete využít této příležitosti?Postupy JCC vyžadují, aby lodě a inspektoři ověřovali řadu údajů, od nákladních listů po seznamy posádek a hlášení spotřeby pohonných hmot.Počet odbavených odplouvajících plavidel za den dosáhl maxima 46 31. října, kdy Rusko nakrátko odstoupilo od dohody a lodě byly kontrolovány bez jeho účasti.Společnost Nibulon Ltd., významný ukrajinský obchodník s plodinami, dodala přes koridor více než 400 000 tun, ale uvedla, že omezení znamenají pro vývozce a výrobce značné ztráty.Podle jejích zkušeností mohou být inspekce zrušeny kvůli čemukoli, od nespokojenosti ruských inspektorů s vybavením lodí až po státní příslušnost posádek. Rozdíly mezi množstvím paliva uvedeným v dokumentech a skutečným množstvím na palubě – které je téměř nemožné předvídat předem – mohou podle ní zdržet lodě.Mezinárodní obchodní společnost Archer-Daniels-Midland Co. rovněž uvedla, že inspekce plavidel se v poslední době staly větší překážkou, zatímco ona tento proces zvládá. „Rusové používají různé administrativní záminky, aby odmítli vydat povolení k průjezdu Bosporem,“ uvedl e-mailem Andriy Vadaturskyy, výkonný ředitel společnosti Nibulon. „Klienti po celém světě jsou nuceni čekat mnohem déle, zatímco spotřebitelé čelí nedostatku a vyšším cenám.“Podle JCC čekala k 1. únoru na inspekci nebo na připojení k iniciativě fronta 114 lodí. Pro srovnání, na konci prosince jich bylo 96.OSN 18. ledna vyzvala všechny strany, aby „zlepšily provozní efektivitu“ a snížily počet nevyřízených žádostí. Ruské ministerstvo zahraničí uvedlo, že k nárůstu dochází kvůli ukrajinským společnostem, které si pronajímají plavidla v rozporu s dohodnutými pravidly a lhůtami pro registraci a účast.Ukrajina se snaží zvýšit objem jinými prostředky, například upřednostňováním větších plavidel. Stále také přepravuje zboží po železnici a silnici, ačkoli tyto cesty jsou zdlouhavé a příliv obilí vyvolal hněv východoevropských zemědělců.Podle údajů společnosti UkrAgroConsult dosáhl vývoz obilí z černomořského regionu v říjnu svého maxima, a to přibližně 4 milionů tun. Iniciativa bude v březnu obnovena a nejistota ohledně jejího trvání by mohla ovlivnit i toky.Dmitrij Timotin z agentury Inzernoexport GmbH v Oděse zajišťuje příjezdy plavidel do přístavů. Jedna z lodí, se kterou spolupracoval – Akson Sara – čekala téměř šest týdnů na vstupní odbavení a další na výstupní, než v prosinci vyplula s ukrajinskou kukuřicí do Egypta. Zpoždění znamenala, že obchodník musel zaplatit majiteli lodi navíc 1 milion dolarů za náklad v hodnotě přibližně 9 milionů dolarů, odhaduje.Obchodní problémy zvyšují překážky pro zemědělce, kteří historicky posílají dvě třetiny svého obilí do zahraničí. Pěstitelé se již nyní potýkají s výpadky elektřiny a zaminovanými pozemky a jejich vývoz zaostává za minulou sezónou o 29 %. Ukrajinská obilnářská asociace předpovídá letošní sklizeň na poloviční úrovni oproti předválečnému období.„Iniciativa by měla fungovat tak, jak byla zamýšlena, tedy přesunout 5 milionů tun potravin měsíčně,“ uvedla americká velvyslankyně Linda Thomas-Greenfieldová v lednovém projevu v Radě bezpečnosti OSN.
Tagy: Komoditypšeniceruskoukrajinaválka

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Související:

      1. Ceny ropy pokračují v růstu po útocích na ruskou infrastrukturu
      2. Ceny ropy stoupají po útocích Ukrajiny na ruské energetické objekty
      3. Coca-Cola testuje třtinový cukr, trh sladidel ale zatím zůstává neotřesený
      4. Zlato je nejvýkonnější komoditou roku 2025. UBS očekává další růst
      5. Akcie kobaltu na startu růstové vlny díky nákupům amerického ministerstva obrany
      Advertisement

      Breaking.

      19:12

      Uzavření vlády způsobuje krizi v řízení letového provozu USA

      18:32

      Boeing čelí prodloužené stávce: zaměstnanci odmítli novou nabídku

      17:22

      Izraelský trh roste: Nemovitosti a technologie v čele!

      16:22

      Novartis posiluje pozici: Chystá akvizici Avidity Biosciences

      14:42

      Technologičtí giganti a Fed: Klíčové momenty pro trhy!

      14:12

      Saúdský trh zažil pokles, ale některé akcie zářily

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Shutterstock
      Příležitost

      Generální ředitel ze staré školy se bude snažit zachránit Kodak

      26 října, 2025

      Když Jim Continenza provází návštěvníky po továrnách společnosti Eastman Kodak (KODK), začne tím, že je požádá, aby si sundali saka....

      Zdroj: Shutterstock

      Microsoft může znovu růst díky Azure a Copilotu, říkají analytici

      25 října, 2025
      Zdroj: Getty Images

      KeyBanc věří v růst Amazonu díky AI a expanzi v cloudu i reklamě

      24 října, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Las Vegas Sands hlásí silné čtvrtletní výsledky a táhne růst sektoru

      24 října, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Core Scientific posiluje díky upgradu, zatímco dohoda s CoreWeave slábne

      24 října, 2025

      IPO Radar.

      Navan, Inc.

      Datum IPO: 31 října, 2025
      Potenciální ocenění: 6,45 miliardy USD

      Buďte u toho

      Nejčtenější zprávy.

      Fed naráží na limity, mladí Američané v technologiích zůstávají bez práce

      25 října, 2025

      KeyBanc věří v růst Amazonu díky AI a expanzi v cloudu i reklamě

      24 října, 2025

      S&P 500 klesá kvůli obavám z obchodní války USA a Číny a propadu Netflixu

      22 října, 2025

      Dow uzavřel poprvé nad hranicí 47 000 bodů díky mírné inflaci

      24 října, 2025

      Warner Bros. Discovery zvažuje prodej, akcie prudce rostou

      22 října, 2025

      Fed potřebuje jasnější strategii, aby investory provedl nejistým obdobím

      25 října, 2025

      Evergy patří mezi nejstabilnější dividendové akcie veřejných služeb v USA

      26 října, 2025

      S&P 500 stoupá díky technologiím a uvolnění napětí mezi USA a Čínou

      23 října, 2025
      Advertisement

      Tip editora.

      Zdroj: Burzovní svět
      Akcie

      Tři hvězdné IPO roku 2025: od čínských elektromobilů po evropské alarmy

      14 října, 2025

      Po dvou letech opatrnosti se globální trh s primárními emisemi (IPO) znovu probouzí. Rok 2025 přinesl několik mimořádně úspěšných debutů,...

      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
        • Hospodářské výsledky
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.