Čeští online prodejci potravin se dívají na východ i na západ mimo svůj domácí trh
Dva čeští online prodejci potravin - jeden z nich je začínající "jednorožec" a druhý je podporován miliardářem - se snaží porazit největší evropské supermarkety a uspokojit rostoucí zájem o doručování potravin domů.
Lídr trhu Rohlík Group se zaměřuje na Německo, zatímco místní konkurent Košík se tlačí na východ.
Zakladatel a šéf společnosti Tomáš Čupr uvedl, že Rohlík se zaměřuje na dosažení zisku v největší evropské ekonomice poté, co odložil plány na expanzi v Itálii, Španělsku a na dalších trzích, protože inflace a válka na Ukrajině zamlžují ekonomické vyhlídky. „V Německu půjdeme mnohem hlouběji než šířeji na trhy, které jsme chtěli před rokem,“ řekl Čupr agentuře Reuters a dodal, že společnost má nasmlouvané pozemky pro realizační centra v Kolíně nad Rýnem, Essenu, Berlíně a Düsseldorfu, kde plánuje zahájit činnost. „Evropa je trhem s prodejem potravin v hodnotě 1 bilionu eur. Díváte se na modrý oceán.“
Loni v červnu Rohlík získal 220 milionů eur v rámci kola financování série D vedeného belgickým investorem Sofina, které společnost ocenilo na 1 miliardu eur (1,06 miliardy dolarů), čímž se stal vzácným „jednorožcem“ mezi začínajícími firmami.
Zdroj: Getty Images
Rohlík i konkurenční Košík, podporovaný českým miliardářem Danielem Křetínským, se snaží aplikovat modely, které byly úspěšné doma.
Ačkoli je český sektor dodávek potravin malý, rozvíjí se rychleji než ostatní na roztříštěném evropském trhu, který by měl podle společnosti Statista v příštích čtyřech letech vzrůst na 121 miliard dolarů ze současných 73 miliard dolarů.
OBROVSKÝ POTENCIÁL RŮSTU
Společnost Rohlík, která byla založena v roce 2014, je lídrem českého trhu, protože se prostřednictvím řetězce distribučních skladů zaměřuje především na zákazníky ve velkých městech. Pod značkou Knuspr.de působí v Mnichově a Frankfurtu. V loňském roce soukromá společnost zvýšila tržby o 33 % na 574 milionů eur. Čupr uvedl, že na svém domácím trhu dosáhl zisku, ale v souvislosti s expanzí vykázal celkovou provozní ztrátu. Uvedl, že úspěch v Německu v příštích dvou letech pomůže získat kapitál pro další rozvoj potravinářského podniku, který působí v Maďarsku a Rakousku a má malý pilotní program v Itálii. Položila také základy pro otevření ve Španělsku. „Jakmile se nám podaří prokázat, že jsme v Německu, pravděpodobně získáme peníze i na další trhy,“ řekl. „Budeme dál tlačit na tuto infrastrukturu a ziskovost a pak zrychlíme. Tři roky je čas, abychom začali prodávat všude.“ Podle údajů citovaných společností McKinsey se odhaduje, že podíl zákazníků, kteří využívají online prodejny potravin, je ve většině Evropy nižší než 10 % a v Německu činí pouhá 4 %. To podle analytiků znamená, že na trhu, kde chybí dominantní hráči, je potenciál růstu obrovský. McKinsey odhaduje, že do roku 2030 by mohlo být v Evropě 18-30 % prodeje potravin on-line, což je obrovská výhra pro společnosti, které jsou schopny překonat náklady a logistické problémy spojené s poskytováním rychlých služeb za ceny konkurenceschopné s kamennými supermarkety.
„Příležitost na online trhu s potravinami je jasná, ale klíčovou otázkou je, zda se společnosti mají zaměřit na to, aby byly jasným lídrem na jednom trhu, nebo se zaměřit na více trhů,“ řekl Ingmar Wegel, ředitel investiční banky Clipperton v Německu.
„Konkurence je stále poháněna hlavně stacionárním maloobchodem, ale na každém trhu se připravuje malý počet hráčů na trhu s online potravinami, kteří se chtějí stát vedoucími platformami pro e-prodej.“
KOŠÍK SE OBRACÍ NA VÝCHOD
Zatímco Rohlík sází na Německo, Košík se dívá na východ, vstupuje na slovenský trh a expanduje v Bulharsku. Generální ředitel Ivan Utěšil uvedl, že se společnost bude snažit ukrojit i z podílu na českém trhu tím, že v některých regionech využije své vazby na německého velkoobchodníka Metro. Metro, v němž má Křetínský rovněž významný podíl, v lednu oznámilo, že získalo 25% podíl ve společnosti Košík s cílem stát se silnějším partnerem a zlepšit možnosti zásobování tohoto internetového prodejce potravin.
Zdroj: Getty Images
„Infrastruktura je pro nás skvělým prostředkem k expanzi,“ řekl Utěšil agentuře Reuters. „Tento model (využívání prodejen Metro v regionech) umožňuje rychlé rozšíření. Není kapitálově náročný.“ Dodal, že Německo zatím není v hledáčku Košíku, i když časem obrátí svou pozornost na další země střední a východní Evropy. „Bulharsko a Slovensko je naším cílem pro konec tohoto a začátek příštího roku,“ řekl Utěšil. „Jsme přesvědčeni, že s naší strategií budeme schopni růst minimálně o 30-40 % ročně, přičemž část z toho bude organická a část z expanze.“
Mnoho velkých obchodních řetězců nemá distribuční centra, což podle analytiků omezuje jejich schopnost rozšiřovat rozvozové sítě a dává výhodu společnostem jako Rohlík a Košík, které se zaměřují na budování infrastruktury. Rohlík již má distribuční smlouvu s Marks & Spencer a Čupr uvedl, že společnost by mohla potenciálně spolupracovat s dalšími maloobchodními prodejci.
Vedoucí odborník společnosti McKinsey Tomáš Karakolev uvedl, že na vznikajícím trhu mají největší šanci uspět společnosti, které jsou schopny rychle vybudovat škálu, aby snížily náklady a pokryly větší území pro doručování.
„Přední e-prodejci ve střední Evropě se snaží zvítězit pomocí sledu lokálních her na úrovni měst, přičemž každá z nich začíná u největších měst a roste, dokud není pokryta celá země,“ uvedl Karakolev.
Lídr trhu Rohlík Group se zaměřuje na Německo, zatímco místní konkurent Košík se tlačí na východ.Zakladatel a šéf společnosti Tomáš Čupr uvedl, že Rohlík se zaměřuje na dosažení zisku v největší evropské ekonomice poté, co odložil plány na expanzi v Itálii, Španělsku a na dalších trzích, protože inflace a válka na Ukrajině zamlžují ekonomické vyhlídky. „V Německu půjdeme mnohem hlouběji než šířeji na trhy, které jsme chtěli před rokem,“ řekl Čupr agentuře Reuters a dodal, že společnost má nasmlouvané pozemky pro realizační centra v Kolíně nad Rýnem, Essenu, Berlíně a Düsseldorfu, kde plánuje zahájit činnost. „Evropa je trhem s prodejem potravin v hodnotě 1 bilionu eur. Díváte se na modrý oceán.“Loni v červnu Rohlík získal 220 milionů eur v rámci kola financování série D vedeného belgickým investorem Sofina, které společnost ocenilo na 1 miliardu eur , čímž se stal vzácným „jednorožcem“ mezi začínajícími firmami.Rohlík i konkurenční Košík, podporovaný českým miliardářem Danielem Křetínským, se snaží aplikovat modely, které byly úspěšné doma.Ačkoli je český sektor dodávek potravin malý, rozvíjí se rychleji než ostatní na roztříštěném evropském trhu, který by měl podle společnosti Statista v příštích čtyřech letech vzrůst na 121 miliard dolarů ze současných 73 miliard dolarů.OBROVSKÝ POTENCIÁL RŮSTUSpolečnost Rohlík, která byla založena v roce 2014, je lídrem českého trhu, protože se prostřednictvím řetězce distribučních skladů zaměřuje především na zákazníky ve velkých městech. Pod značkou Knuspr.de působí v Mnichově a Frankfurtu. V loňském roce soukromá společnost zvýšila tržby o 33 % na 574 milionů eur. Čupr uvedl, že na svém domácím trhu dosáhl zisku, ale v souvislosti s expanzí vykázal celkovou provozní ztrátu. Uvedl, že úspěch v Německu v příštích dvou letech pomůže získat kapitál pro další rozvoj potravinářského podniku, který působí v Maďarsku a Rakousku a má malý pilotní program v Itálii. Položila také základy pro otevření ve Španělsku. „Jakmile se nám podaří prokázat, že jsme v Německu, pravděpodobně získáme peníze i na další trhy,“ řekl. „Budeme dál tlačit na tuto infrastrukturu a ziskovost a pak zrychlíme. Tři roky je čas, abychom začali prodávat všude.“ Podle údajů citovaných společností McKinsey se odhaduje, že podíl zákazníků, kteří využívají online prodejny potravin, je ve většině Evropy nižší než 10 % a v Německu činí pouhá 4 %. To podle analytiků znamená, že na trhu, kde chybí dominantní hráči, je potenciál růstu obrovský. McKinsey odhaduje, že do roku 2030 by mohlo být v Evropě 18-30 % prodeje potravin on-line, což je obrovská výhra pro společnosti, které jsou schopny překonat náklady a logistické problémy spojené s poskytováním rychlých služeb za ceny konkurenceschopné s kamennými supermarkety.Chcete využít této příležitosti?„Příležitost na online trhu s potravinami je jasná, ale klíčovou otázkou je, zda se společnosti mají zaměřit na to, aby byly jasným lídrem na jednom trhu, nebo se zaměřit na více trhů,“ řekl Ingmar Wegel, ředitel investiční banky Clipperton v Německu.„Konkurence je stále poháněna hlavně stacionárním maloobchodem, ale na každém trhu se připravuje malý počet hráčů na trhu s online potravinami, kteří se chtějí stát vedoucími platformami pro e-prodej.“KOŠÍK SE OBRACÍ NA VÝCHODZatímco Rohlík sází na Německo, Košík se dívá na východ, vstupuje na slovenský trh a expanduje v Bulharsku. Generální ředitel Ivan Utěšil uvedl, že se společnost bude snažit ukrojit i z podílu na českém trhu tím, že v některých regionech využije své vazby na německého velkoobchodníka Metro. Metro, v němž má Křetínský rovněž významný podíl, v lednu oznámilo, že získalo 25% podíl ve společnosti Košík s cílem stát se silnějším partnerem a zlepšit možnosti zásobování tohoto internetového prodejce potravin.„Infrastruktura je pro nás skvělým prostředkem k expanzi,“ řekl Utěšil agentuře Reuters. „Tento model umožňuje rychlé rozšíření. Není kapitálově náročný.“ Dodal, že Německo zatím není v hledáčku Košíku, i když časem obrátí svou pozornost na další země střední a východní Evropy. „Bulharsko a Slovensko je naším cílem pro konec tohoto a začátek příštího roku,“ řekl Utěšil. „Jsme přesvědčeni, že s naší strategií budeme schopni růst minimálně o 30-40 % ročně, přičemž část z toho bude organická a část z expanze.“Mnoho velkých obchodních řetězců nemá distribuční centra, což podle analytiků omezuje jejich schopnost rozšiřovat rozvozové sítě a dává výhodu společnostem jako Rohlík a Košík, které se zaměřují na budování infrastruktury. Rohlík již má distribuční smlouvu s Marks & Spencer a Čupr uvedl, že společnost by mohla potenciálně spolupracovat s dalšími maloobchodními prodejci.Vedoucí odborník společnosti McKinsey Tomáš Karakolev uvedl, že na vznikajícím trhu mají největší šanci uspět společnosti, které jsou schopny rychle vybudovat škálu, aby snížily náklady a pokryly větší území pro doručování.„Přední e-prodejci ve střední Evropě se snaží zvítězit pomocí sledu lokálních her na úrovni měst, přičemž každá z nich začíná u největších měst a roste, dokud není pokryta celá země,“ uvedl Karakolev.
Technologický sektor v poslední době zažívá vlnu strategických partnerství v oblasti umělé inteligence (AI). Výrobci čipů, vývojáři softwaru i velké...