Očekává se, že americké ministerstvo financí v pátek vydá pokyny ohledně daňových úlev pro spotřebitele kupující elektromobily a evropský automobilový sektor a tvůrci politik budou pozorně sledovat, aby posoudili důsledky pro evropský průmysl.
PODMÍNKY MADE IN AMERICA
Od ministerstva financí se neočekává, že by specifikovalo modely vozidel, ale pouze stanovilo kritéria pro poskytnutí dotace na elektrická vozidla.
Podle zákona o snížení inflace (IRA) mají američtí spotřebitelé, kteří si kupují elektromobily, nárok na daňovou úlevu ve výši 7 500 dolarů (162 000 Kč), pokud je konečná montáž provedena v Severní Americe. Polovina úvěru závisí na tom, zda je 50 % hodnoty komponentů baterií vyrobeno v Severní Americe, druhá polovina v případě, že 40 % hodnoty rozhodujících minerálů pochází ze Spojených států nebo ze země, se kterou má uzavřenou dohodu o volném obchodu. Tyto podíly se zvyšují o 10 procentních bodů ročně.
SÍLA AUTOMOBILOVÉHO SEKTORU EU
Podle údajů Eurostatu vyvezla Evropská unie v roce 2022 do Spojených států automobily v hodnotě přibližně 36 miliard eur, z toho 65 % z Německa, zatímco opačným směrem putovalo méně než 9 miliard eur.
EU také vyvezla do Spojených států automobilové součástky v hodnotě přibližně 9 miliard eur, zatímco dovoz činil 2 miliardy eur.
Zejména obchod s autodíly je často obchodem uvnitř podniku nebo obchodem se spřízněnými stranami, což odráží integrované transatlantické dodavatelské řetězce.
Podle skupiny výrobců automobilů v EU ACEA automobilový průmysl zajišťuje více než 12 milionů přímých a nepřímých pracovních míst v EU.
Automobilový průmysl a tvůrci politik v EU se budou zajímat o to, zda jsou pojmy „konečná montáž“ a „součásti baterií“ definovány široce nebo úzce.
Obchodní úředníci EU si například kladou otázku, zda požadavek na místní podíl u komponentů baterií znamená pouze konkrétní komponenty nebo všechny komponenty a jak komplexní musí být konečná montáž.
Zástupkyně generálního ředitele konfederace BusinessEurope a odbornice na obchod Luisa Santosová uvedla, že je důležité zjistit, zda byly vyřešeny některé diskriminační prvky IRA, potvrdit, že vozidla na leasing budou osvobozena od požadavků na místní obsah, a zjistit, zda budou existovat nějaká přechodná období.
„IRA hrozí narušením stávajících dodavatelských řetězců, které mají mnoho synergií. Zpochybňuje transatlantický model, který podniky vybudovaly pomocí investic podporujících obchod na obou stranách Atlantiku,“ uvedla.
OSVOBOZENÍ OD LEASINGU AUTOMOBILŮ
Prosincové pokyny ministerstva financí umožnily, aby elektromobily montované mimo Severní Ameriku měly nárok na daňové úlevy, pokud si je spotřebitelé pronajímají.
Podle údajů americké Národní asociace prodejců automobilů (National Auto Dealers Association), která nezahrnuje údaje o společnosti Tesla (NASDAQ:TSLA), protože není členem NADA, klesl leasing elektromobilů z více než 50 % v roce 2020 na přibližně 12 % v prvních devíti měsících roku 2022.
Pokles je částečně způsoben pandemií COVID-19 a souvisejícím narušením dodavatelských řetězců, což vede spotřebitele k tomu, že si po skončení leasingu ponechávají více vozů. Není jasné, do jaké míry se tento trend může s normalizací dodavatelských řetězců obrátit.
Někteří představitelé průmyslu EU vyjadřují obavy, že by změna amerického prezidenta mohla vést k ukončení této úlevy pro leasingové automobily.
DOHODA O KRITICKÝCH NEROSTECH?
Zdroj: Getty Images
Washington a Brusel se tento měsíc dohodly, že budou jednat o tom, že umožní společnostem dodávat kritické nerostné suroviny vytěžené nebo zpracované v Evropské unii, přestože obě strany nemají uzavřenou dohodu o volném obchodu.
Podle prvních informací by se dohoda měla týkat pěti nerostných surovin – kobaltu, grafitu, lithia, manganu a niklu.
Podle údajů evropského statistického úřadu Eurostat se vývoz těchto pěti materiálů z EU do USA v roce 2022 oproti předchozímu roku zdvojnásobil, ale stále měl hodnotu pouze 15 milionů eur.
EU usiluje o rozšíření těžby a zpracování kritických surovin, ale pravděpodobně zůstane čistým dovozcem a není jasné, zda bude mít někdy přebytek, který by mohla vyvážet pro použití v amerických vozidlech.
POHLED PRŮMYSLU EU PRO DOTACE NA ELEKTRICKÁ VOZIDLA V USA
Mercedes uvedl, že sice podporuje cíl dekarbonizace dopravy, ale že pobídky v USA jsou spojeny s podmínkami, které značně omezují rozsah a představují pro něj jako výrobce výzvu, a že přezkoumává dopad IRA na své dodavatele a vlastní výrobu v USA.
Společnost Volkswagen (ETR:VOWG_p) uvedla, že čeká na reakci Evropy na IRA, než bude pokračovat v plánech na výstavbu dalších továren na baterie v Evropě.
Očekává se, že americké ministerstvo financí v pátek vydá pokyny ohledně daňových úlev pro spotřebitele kupující elektromobily a evropský automobilový sektor a tvůrci politik budou pozorně sledovat, aby posoudili důsledky pro evropský průmysl.PODMÍNKY MADE IN AMERICAOd ministerstva financí se neočekává, že by specifikovalo modely vozidel, ale pouze stanovilo kritéria pro poskytnutí dotace na elektrická vozidla.Podle zákona o snížení inflace mají američtí spotřebitelé, kteří si kupují elektromobily, nárok na daňovou úlevu ve výši 7 500 dolarů , pokud je konečná montáž provedena v Severní Americe. Polovina úvěru závisí na tom, zda je 50 % hodnoty komponentů baterií vyrobeno v Severní Americe, druhá polovina v případě, že 40 % hodnoty rozhodujících minerálů pochází ze Spojených států nebo ze země, se kterou má uzavřenou dohodu o volném obchodu. Tyto podíly se zvyšují o 10 procentních bodů ročně.SÍLA AUTOMOBILOVÉHO SEKTORU EUPodle údajů Eurostatu vyvezla Evropská unie v roce 2022 do Spojených států automobily v hodnotě přibližně 36 miliard eur, z toho 65 % z Německa, zatímco opačným směrem putovalo méně než 9 miliard eur.EU také vyvezla do Spojených států automobilové součástky v hodnotě přibližně 9 miliard eur, zatímco dovoz činil 2 miliardy eur.Zejména obchod s autodíly je často obchodem uvnitř podniku nebo obchodem se spřízněnými stranami, což odráží integrované transatlantické dodavatelské řetězce.Podle skupiny výrobců automobilů v EU ACEA automobilový průmysl zajišťuje více než 12 milionů přímých a nepřímých pracovních míst v EU.Chcete využít této příležitosti?PODROBNÉ POKYNYAutomobilový průmysl a tvůrci politik v EU se budou zajímat o to, zda jsou pojmy „konečná montáž“ a „součásti baterií“ definovány široce nebo úzce.Obchodní úředníci EU si například kladou otázku, zda požadavek na místní podíl u komponentů baterií znamená pouze konkrétní komponenty nebo všechny komponenty a jak komplexní musí být konečná montáž.Zástupkyně generálního ředitele konfederace BusinessEurope a odbornice na obchod Luisa Santosová uvedla, že je důležité zjistit, zda byly vyřešeny některé diskriminační prvky IRA, potvrdit, že vozidla na leasing budou osvobozena od požadavků na místní obsah, a zjistit, zda budou existovat nějaká přechodná období.„IRA hrozí narušením stávajících dodavatelských řetězců, které mají mnoho synergií. Zpochybňuje transatlantický model, který podniky vybudovaly pomocí investic podporujících obchod na obou stranách Atlantiku,“ uvedla.OSVOBOZENÍ OD LEASINGU AUTOMOBILŮProsincové pokyny ministerstva financí umožnily, aby elektromobily montované mimo Severní Ameriku měly nárok na daňové úlevy, pokud si je spotřebitelé pronajímají.Podle údajů americké Národní asociace prodejců automobilů , která nezahrnuje údaje o společnosti Tesla , protože není členem NADA, klesl leasing elektromobilů z více než 50 % v roce 2020 na přibližně 12 % v prvních devíti měsících roku 2022.Pokles je částečně způsoben pandemií COVID-19 a souvisejícím narušením dodavatelských řetězců, což vede spotřebitele k tomu, že si po skončení leasingu ponechávají více vozů. Není jasné, do jaké míry se tento trend může s normalizací dodavatelských řetězců obrátit.Někteří představitelé průmyslu EU vyjadřují obavy, že by změna amerického prezidenta mohla vést k ukončení této úlevy pro leasingové automobily.DOHODA O KRITICKÝCH NEROSTECH?Washington a Brusel se tento měsíc dohodly, že budou jednat o tom, že umožní společnostem dodávat kritické nerostné suroviny vytěžené nebo zpracované v Evropské unii, přestože obě strany nemají uzavřenou dohodu o volném obchodu.Podle prvních informací by se dohoda měla týkat pěti nerostných surovin – kobaltu, grafitu, lithia, manganu a niklu.Podle údajů evropského statistického úřadu Eurostat se vývoz těchto pěti materiálů z EU do USA v roce 2022 oproti předchozímu roku zdvojnásobil, ale stále měl hodnotu pouze 15 milionů eur.EU usiluje o rozšíření těžby a zpracování kritických surovin, ale pravděpodobně zůstane čistým dovozcem a není jasné, zda bude mít někdy přebytek, který by mohla vyvážet pro použití v amerických vozidlech.POHLED PRŮMYSLU EU PRO DOTACE NA ELEKTRICKÁ VOZIDLA V USA Mercedes uvedl, že sice podporuje cíl dekarbonizace dopravy, ale že pobídky v USA jsou spojeny s podmínkami, které značně omezují rozsah a představují pro něj jako výrobce výzvu, a že přezkoumává dopad IRA na své dodavatele a vlastní výrobu v USA.Společnost Volkswagen uvedla, že čeká na reakci Evropy na IRA, než bude pokračovat v plánech na výstavbu dalších továren na baterie v Evropě.
Hongkongská burza zažívá v posledních měsících opětovné oživení a zvyšující se množství technologických titulů přitahuje pozornost globálních investorů. Do tohoto...