Buď ona, nebo auto.
„V dnešní době si nejsem jistý, zda by manželka vyhrála.“
Časy se skutečně změnily. V roce 2018 se stejný model Ferrari stal nejdražším prodaným vozem všech dob, když se v aukci vydražil za 48 milionů dolarů. Loni tento rekord vyrovnal Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé z roku 1955, který se vyšplhal na 135 milionů eur
Tento druh megadražeb stojí v čele miliardových ročních výdajů za klasické automobily na celém světě v rámci vlny investic do tohoto alternativního majetku.
Podle zprávy společnosti Knight Frank o bohatství v roce 2023 vzrostla hodnota historických automobilů za posledních deset let o 185 %, čímž překonala růst luxusních konkurentů, jako jsou víno, hodinky a umění, a zařadila se na druhé místo za vzácné whisky.
Trh se rozšířil mimo relativně malou komunitu sběratelů a zahrnuje investory, které láká vyhlídka na vysoké výnosy a nedostatek korelace s běžnými portfoliovými aktivy, jako jsou akcie a dluhopisy.
„Trh sledujeme již dlouho,“ řekl Giorgio Medda, generální ředitel a globální ředitel správy aktiv italské společnosti Azimut. „Výsledky za posledních 30 let nám říkají, že klasické automobily se staly třídou finančních aktiv, kterou chceme, aby naši klienti měli ve svých portfoliích.“

Správce aktiv letos spouští něco, co označuje za první „evergreen“ fond na světě, který bude investovat do historických vozidel, a říká, že bude sázet pouze na vozy v hodnotě vyšší než 1 milion eur za kus.
Fond, jehož poradcem je Alberto Schon, šéf prodejce Ferrari a Maserati Rossocorsa, říká, že bude vybírat vozidla s jedinečnou historií.
Zatímco fond Azimut nebude mít žádné datum ukončení a může přijímat nové peníze neomezeně dlouho, malý švýcarský správce aktiv Hetica Capital spustil v roce 2021 „uzavřený“ fond v hodnotě 50 milionů eur, který je podle něj rovněž prvním svého druhu.
Fond Hetica, který si klade za cíl dosáhnout po sedmi letech výnosu 9-15 %, zatím nakoupil tucet automobilů a do pátého roku se chce dostat na 30-35 vozů, přičemž poslední dva roky zbývají na prodej vozidel a vyplacení investorů.
Plány jsou odvážné.
„V minulosti jsme zaznamenali více než 100 pokusů o založení fondů. Nikomu se nepodařilo vybudovat jak diverzifikovanou investorskou základnu, tak diverzifikované portfolio automobilů,“ řekl Dietrich Hatlapa, zakladatel společnosti HAGI, která se zabývá výzkumem klasických automobilů a která dodává údaje z tohoto odvětví, jež využívá společnost Knight Frank.

Není to ani sektor pro finančně slabé povahy.
Fondy Azimut i Hetica, registrované v Lucembursku, mají minimální vstupní investiční laťku 125 000 eur.
„Volá nám spousta lidí, kteří chtějí investovat 1 000 až 2 000 eur, a my je musíme odmítat,“ řekl Walter Panzeri, který řídí fond Klassik společnosti Hetica.
Navíc i malý škrábanec, promáčknutí nebo výměna dílu může znamenat těžkou finanční ránu. Například výměna pouhého nárazníku vzácného historického vozu může stát 15 000 dolarů, uvedl Modena.
UDRŽOVÁNÍ VOZŮ PŘI ŽIVOTĚ
Podle Floriana Zimmermanna, který začal nakupovat historické vozy v době, kdy pracoval u společnosti Mercedes-Benz, a od té doby s partnerem vytvořil sbírku 300 vozů, mohou provozní náklady na sbírky automobilů, včetně vysokých poplatků za skladování a pojištění, snadno dosáhnout 5-6 % hodnoty portfolia ročně.
„Je stále těžší najít vhodné mechaniky, kteří by tyto vozy udržovali při životě. A abyste všechny tyto vozy udrželi v provozuschopném stavu, musíte utratit nemalé peníze,“ řekl.
Investiční fondy spravující portfolia automobilů mohou být skutečně zdrojem peněz pro divize automobilových výrobců zabývající se výrobou klasických vozů, které zajišťují nejen opravy a náhradní díly, ale také certifikují pravost vozidel pro účast na výstavách a soutěžích.

Podle Petera Beckera z Mercedes-Benz Classic, který uvedl, že pouze odborníci automobilky s přístupem do jejích archivů mohou potvrdit původnost klasického modelu, může samotný proces certifikace stát kolem 20 000 eur.
Nicméně trh s klasickými automobily se rozšiřuje, protože roste i počet bohatých lidí; podle společnosti Knight Frank vzrostla hodnota historických automobilů v roce 2022 o 25 %, což je nejsilnější výsledek za posledních devět let a druhý nejsilnější po 29% nárůstu v oblasti umění.
Pojišťovna klasických vozidel Hagerty odhaduje, že ročně se na celém světě uskuteční transakce se sběratelskými vozidly v hodnotě přibližně 80 miliard dolarů, včetně všech aukcí a soukromých prodejů.
Ačkoli největším trhem pro aukce zůstává Severní Amerika, kde společnost Hagerty zaznamenala v roce 2022 aukční prodeje v hodnotě 3,4 miliardy dolarů oproti 774 milionům dolarů v roce 2007, Zimmermann uvedl, že v posledních letech se objevil rostoucí počet kupujících na Blízkém východě, v Indii a Číně.
„BUDOU TO KULTOVNÍ PŘEDMĚTY“
Celosvětový závod ve vzdávání se automobilů se spalovacím motorem poslouží jen ke zvýšení zájmu o tyto relikvie zanikající éry, říkají někteří hráči na trhu.
„Elektrifikace bude ve prospěch klasických vozů,“ řekl Cristiano Bolzoni, šéf divize historických vozů Maserati – Maserati Classiche. „Časem se z nich stanou kultovní předměty.“

Podle Adolfa Orsiho, zakladatele ročenky Classic Car Auction Yearbook, která sleduje údaje o aukčních prodejích od roku 1990, jsou Ferrari nejcennějšími historickými automobily a označil je za „absolutní blue-chips tohoto odvětví“.
Vozy Ferrari měly v letech 2021-22 v aukcích průměrnou hodnotu 589 000 USD, následovaly vozy Mercedes-Benz s 378 000 USD a Porsche s 348 000 USD.
„Komunita klasických automobilů se za posledních pět až deset let nesmírně změnila,“ řekl Zimmermann. „Kdysi to byli jen lidé, kteří znali auta zevnitř. Ale postupem času si ostatní prostě mysleli své: Všichni věděli, že se mi tato auta líbí, mohu si je dovolit a jejich koupí neprodělám.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























