Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    NAVN 30 října, 2025

    Společnost specializující se na řízení služebních cest a firemních výdajů

    BETA 4 listopadu, 2025

    Americká letecká společnost vyvíjející a vyrábějící elektrická letadla

    BLLN 6 listopadu, 2025

    Molekulárně diagnostická společnost vyvíjející prenatalní a onkologické testy

    AERO 6 listopadu, 2025

    Mexický letecký dopravce, který poskytuje mezinárodní i vnitrostátní lety

    Minulé IPO.

    Zdroj: Burzovni Svet
    06687.HK 21 října, 2025

    Technologická společnost JST Group úspěšně vstoupila na burzu!

    ALEC 15 října, 2025

    Přední stavební společnost působící v regionu Perského zálivu

    VSURE 8 října, 2025

    Bezpečnostní společnost poskytující monitorované bezpečnostní služby

    NP 1 října, 2025

    Americká technologická společnost využívající AI k predikci rizik

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    NAVN 30 října, 2025

    Společnost specializující se na řízení služebních cest a firemních výdajů

    BETA 4 listopadu, 2025

    Americká letecká společnost vyvíjející a vyrábějící elektrická letadla

    BLLN 6 listopadu, 2025

    Molekulárně diagnostická společnost vyvíjející prenatalní a onkologické testy

    AERO 6 listopadu, 2025

    Mexický letecký dopravce, který poskytuje mezinárodní i vnitrostátní lety

    Minulé IPO.

    Zdroj: Burzovni Svet
    06687.HK 21 října, 2025

    Technologická společnost JST Group úspěšně vstoupila na burzu!

    ALEC 15 října, 2025

    Přední stavební společnost působící v regionu Perského zálivu

    VSURE 8 října, 2025

    Bezpečnostní společnost poskytující monitorované bezpečnostní služby

    NP 1 října, 2025

    Americká technologická společnost využívající AI k predikci rizik

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Nová horečka kolem Ferrari? Klasické vozy míří do investičních fondů

V roce 1977 se jeden majitel Ferrari zbavil svého vozu 250 GTO z roku 1962, protože si jeho žena stěžovala, že je příliš hlučný, vypráví Andrea Modena, šéf divize klasických vozů Ferrari.

Jan Golda Autor: Jan Golda
16 dubna, 2023
6 min. čtení
Zdroj: Getty Images

Zdroj: Getty Images

6 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Buď ona, nebo auto.

„V dnešní době si nejsem jistý, zda by manželka vyhrála.“

Časy se skutečně změnily. V roce 2018 se stejný model Ferrari stal nejdražším prodaným vozem všech dob, když se v aukci vydražil za 48 milionů dolarů. Loni tento rekord vyrovnal Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé z roku 1955, který se vyšplhal na 135 milionů eur (149 milionů dolarů).

Tento druh megadražeb stojí v čele miliardových ročních výdajů za klasické automobily na celém světě v rámci vlny investic do tohoto alternativního majetku.

Podle zprávy společnosti Knight Frank o bohatství v roce 2023 vzrostla hodnota historických automobilů za posledních deset let o 185 %, čímž překonala růst luxusních konkurentů, jako jsou víno, hodinky a umění, a zařadila se na druhé místo za vzácné whisky.

Trh se rozšířil mimo relativně malou komunitu sběratelů a zahrnuje investory, které láká vyhlídka na vysoké výnosy a nedostatek korelace s běžnými portfoliovými aktivy, jako jsou akcie a dluhopisy.

Advertisement

„Trh sledujeme již dlouho,“ řekl Giorgio Medda, generální ředitel a globální ředitel správy aktiv italské společnosti Azimut. „Výsledky za posledních 30 let nám říkají, že klasické automobily se staly třídou finančních aktiv, kterou chceme, aby naši klienti měli ve svých portfoliích.“

Chcete využít této příležitosti?
Zdroj: Getty Images

Správce aktiv letos spouští něco, co označuje za první „evergreen“ fond na světě, který bude investovat do historických vozidel, a říká, že bude sázet pouze na vozy v hodnotě vyšší než 1 milion eur za kus.

Fond, jehož poradcem je Alberto Schon, šéf prodejce Ferrari a Maserati Rossocorsa, říká, že bude vybírat vozidla s jedinečnou historií.

Zatímco fond Azimut nebude mít žádné datum ukončení a může přijímat nové peníze neomezeně dlouho, malý švýcarský správce aktiv Hetica Capital spustil v roce 2021 „uzavřený“ fond v hodnotě 50 milionů eur, který je podle něj rovněž prvním svého druhu.

Fond Hetica, který si klade za cíl dosáhnout po sedmi letech výnosu 9-15 %, zatím nakoupil tucet automobilů a do pátého roku se chce dostat na 30-35 vozů, přičemž poslední dva roky zbývají na prodej vozidel a vyplacení investorů.

Plány jsou odvážné.

„V minulosti jsme zaznamenali více než 100 pokusů o založení fondů. Nikomu se nepodařilo vybudovat jak diverzifikovanou investorskou základnu, tak diverzifikované portfolio automobilů,“ řekl Dietrich Hatlapa, zakladatel společnosti HAGI, která se zabývá výzkumem klasických automobilů a která dodává údaje z tohoto odvětví, jež využívá společnost Knight Frank.

Zdroj: Getty Images

Není to ani sektor pro finančně slabé povahy.

Fondy Azimut i Hetica, registrované v Lucembursku, mají minimální vstupní investiční laťku 125 000 eur.

„Volá nám spousta lidí, kteří chtějí investovat 1 000 až 2 000 eur, a my je musíme odmítat,“ řekl Walter Panzeri, který řídí fond Klassik společnosti Hetica.

Navíc i malý škrábanec, promáčknutí nebo výměna dílu může znamenat těžkou finanční ránu. Například výměna pouhého nárazníku vzácného historického vozu může stát 15 000 dolarů, uvedl Modena.

UDRŽOVÁNÍ VOZŮ PŘI ŽIVOTĚ

Podle Floriana Zimmermanna, který začal nakupovat historické vozy v době, kdy pracoval u společnosti Mercedes-Benz, a od té doby s partnerem vytvořil sbírku 300 vozů, mohou provozní náklady na sbírky automobilů, včetně vysokých poplatků za skladování a pojištění, snadno dosáhnout 5-6 % hodnoty portfolia ročně.

„Je stále těžší najít vhodné mechaniky, kteří by tyto vozy udržovali při životě. A abyste všechny tyto vozy udrželi v provozuschopném stavu, musíte utratit nemalé peníze,“ řekl.

Investiční fondy spravující portfolia automobilů mohou být skutečně zdrojem peněz pro divize automobilových výrobců zabývající se výrobou klasických vozů, které zajišťují nejen opravy a náhradní díly, ale také certifikují pravost vozidel pro účast na výstavách a soutěžích.

Zdroj: Getty Images

Podle Petera Beckera z Mercedes-Benz Classic, který uvedl, že pouze odborníci automobilky s přístupem do jejích archivů mohou potvrdit původnost klasického modelu, může samotný proces certifikace stát kolem 20 000 eur.

Nicméně trh s klasickými automobily se rozšiřuje, protože roste i počet bohatých lidí; podle společnosti Knight Frank vzrostla hodnota historických automobilů v roce 2022 o 25 %, což je nejsilnější výsledek za posledních devět let a druhý nejsilnější po 29% nárůstu v oblasti umění.

Pojišťovna klasických vozidel Hagerty odhaduje, že ročně se na celém světě uskuteční transakce se sběratelskými vozidly v hodnotě přibližně 80 miliard dolarů, včetně všech aukcí a soukromých prodejů.

Ačkoli největším trhem pro aukce zůstává Severní Amerika, kde společnost Hagerty zaznamenala v roce 2022 aukční prodeje v hodnotě 3,4 miliardy dolarů oproti 774 milionům dolarů v roce 2007, Zimmermann uvedl, že v posledních letech se objevil rostoucí počet kupujících na Blízkém východě, v Indii a Číně.

„BUDOU TO KULTOVNÍ PŘEDMĚTY“

Celosvětový závod ve vzdávání se automobilů se spalovacím motorem poslouží jen ke zvýšení zájmu o tyto relikvie zanikající éry, říkají někteří hráči na trhu.

„Elektrifikace bude ve prospěch klasických vozů,“ řekl Cristiano Bolzoni, šéf divize historických vozů Maserati – Maserati Classiche. „Časem se z nich stanou kultovní předměty.“

Zdroj: Getty Images

Podle Adolfa Orsiho, zakladatele ročenky Classic Car Auction Yearbook, která sleduje údaje o aukčních prodejích od roku 1990, jsou Ferrari nejcennějšími historickými automobily a označil je za „absolutní blue-chips tohoto odvětví“.

Vozy Ferrari měly v letech 2021-22 v aukcích průměrnou hodnotu 589 000 USD, následovaly vozy Mercedes-Benz s 378 000 USD a Porsche s 348 000 USD.

„Komunita klasických automobilů se za posledních pět až deset let nesmírně změnila,“ řekl Zimmermann. „Kdysi to byli jen lidé, kteří znali auta zevnitř. Ale postupem času si ostatní prostě mysleli své: Všichni věděli, že se mi tato auta líbí, mohu si je dovolit a jejich koupí neprodělám.“

Buď ona, nebo auto.„V dnešní době si nejsem jistý, zda by manželka vyhrála.“Časy se skutečně změnily. V roce 2018 se stejný model Ferrari stal nejdražším prodaným vozem všech dob, když se v aukci vydražil za 48 milionů dolarů. Loni tento rekord vyrovnal Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé z roku 1955, který se vyšplhal na 135 milionů eur .Tento druh megadražeb stojí v čele miliardových ročních výdajů za klasické automobily na celém světě v rámci vlny investic do tohoto alternativního majetku.Podle zprávy společnosti Knight Frank o bohatství v roce 2023 vzrostla hodnota historických automobilů za posledních deset let o 185 %, čímž překonala růst luxusních konkurentů, jako jsou víno, hodinky a umění, a zařadila se na druhé místo za vzácné whisky.Trh se rozšířil mimo relativně malou komunitu sběratelů a zahrnuje investory, které láká vyhlídka na vysoké výnosy a nedostatek korelace s běžnými portfoliovými aktivy, jako jsou akcie a dluhopisy.„Trh sledujeme již dlouho,“ řekl Giorgio Medda, generální ředitel a globální ředitel správy aktiv italské společnosti Azimut. „Výsledky za posledních 30 let nám říkají, že klasické automobily se staly třídou finančních aktiv, kterou chceme, aby naši klienti měli ve svých portfoliích.“Chcete využít této příležitosti?Správce aktiv letos spouští něco, co označuje za první „evergreen“ fond na světě, který bude investovat do historických vozidel, a říká, že bude sázet pouze na vozy v hodnotě vyšší než 1 milion eur za kus.Fond, jehož poradcem je Alberto Schon, šéf prodejce Ferrari a Maserati Rossocorsa, říká, že bude vybírat vozidla s jedinečnou historií.Zatímco fond Azimut nebude mít žádné datum ukončení a může přijímat nové peníze neomezeně dlouho, malý švýcarský správce aktiv Hetica Capital spustil v roce 2021 „uzavřený“ fond v hodnotě 50 milionů eur, který je podle něj rovněž prvním svého druhu.Fond Hetica, který si klade za cíl dosáhnout po sedmi letech výnosu 9-15 %, zatím nakoupil tucet automobilů a do pátého roku se chce dostat na 30-35 vozů, přičemž poslední dva roky zbývají na prodej vozidel a vyplacení investorů.Plány jsou odvážné.„V minulosti jsme zaznamenali více než 100 pokusů o založení fondů. Nikomu se nepodařilo vybudovat jak diverzifikovanou investorskou základnu, tak diverzifikované portfolio automobilů,“ řekl Dietrich Hatlapa, zakladatel společnosti HAGI, která se zabývá výzkumem klasických automobilů a která dodává údaje z tohoto odvětví, jež využívá společnost Knight Frank.Není to ani sektor pro finančně slabé povahy.Fondy Azimut i Hetica, registrované v Lucembursku, mají minimální vstupní investiční laťku 125 000 eur.„Volá nám spousta lidí, kteří chtějí investovat 1 000 až 2 000 eur, a my je musíme odmítat,“ řekl Walter Panzeri, který řídí fond Klassik společnosti Hetica.Navíc i malý škrábanec, promáčknutí nebo výměna dílu může znamenat těžkou finanční ránu. Například výměna pouhého nárazníku vzácného historického vozu může stát 15 000 dolarů, uvedl Modena.UDRŽOVÁNÍ VOZŮ PŘI ŽIVOTĚPodle Floriana Zimmermanna, který začal nakupovat historické vozy v době, kdy pracoval u společnosti Mercedes-Benz, a od té doby s partnerem vytvořil sbírku 300 vozů, mohou provozní náklady na sbírky automobilů, včetně vysokých poplatků za skladování a pojištění, snadno dosáhnout 5-6 % hodnoty portfolia ročně.„Je stále těžší najít vhodné mechaniky, kteří by tyto vozy udržovali při životě. A abyste všechny tyto vozy udrželi v provozuschopném stavu, musíte utratit nemalé peníze,“ řekl.Investiční fondy spravující portfolia automobilů mohou být skutečně zdrojem peněz pro divize automobilových výrobců zabývající se výrobou klasických vozů, které zajišťují nejen opravy a náhradní díly, ale také certifikují pravost vozidel pro účast na výstavách a soutěžích.Podle Petera Beckera z Mercedes-Benz Classic, který uvedl, že pouze odborníci automobilky s přístupem do jejích archivů mohou potvrdit původnost klasického modelu, může samotný proces certifikace stát kolem 20 000 eur.Nicméně trh s klasickými automobily se rozšiřuje, protože roste i počet bohatých lidí; podle společnosti Knight Frank vzrostla hodnota historických automobilů v roce 2022 o 25 %, což je nejsilnější výsledek za posledních devět let a druhý nejsilnější po 29% nárůstu v oblasti umění.Pojišťovna klasických vozidel Hagerty odhaduje, že ročně se na celém světě uskuteční transakce se sběratelskými vozidly v hodnotě přibližně 80 miliard dolarů, včetně všech aukcí a soukromých prodejů.Ačkoli největším trhem pro aukce zůstává Severní Amerika, kde společnost Hagerty zaznamenala v roce 2022 aukční prodeje v hodnotě 3,4 miliardy dolarů oproti 774 milionům dolarů v roce 2007, Zimmermann uvedl, že v posledních letech se objevil rostoucí počet kupujících na Blízkém východě, v Indii a Číně.„BUDOU TO KULTOVNÍ PŘEDMĚTY“Celosvětový závod ve vzdávání se automobilů se spalovacím motorem poslouží jen ke zvýšení zájmu o tyto relikvie zanikající éry, říkají někteří hráči na trhu.„Elektrifikace bude ve prospěch klasických vozů,“ řekl Cristiano Bolzoni, šéf divize historických vozů Maserati – Maserati Classiche. „Časem se z nich stanou kultovní předměty.“Podle Adolfa Orsiho, zakladatele ročenky Classic Car Auction Yearbook, která sleduje údaje o aukčních prodejích od roku 1990, jsou Ferrari nejcennějšími historickými automobily a označil je za „absolutní blue-chips tohoto odvětví“.Vozy Ferrari měly v letech 2021-22 v aukcích průměrnou hodnotu 589 000 USD, následovaly vozy Mercedes-Benz s 378 000 USD a Porsche s 348 000 USD.„Komunita klasických automobilů se za posledních pět až deset let nesmírně změnila,“ řekl Zimmermann. „Kdysi to byli jen lidé, kteří znali auta zevnitř. Ale postupem času si ostatní prostě mysleli své: Všichni věděli, že se mi tato auta líbí, mohu si je dovolit a jejich koupí neprodělám.“
Tagy: automobilyburzyevropainvestiční fondyklasikasběratelstvíUSA

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Související:

      1. Chcete na plno využít potenciál AI boomu? Seznamte se s tímto ETF
      2. Americké zlaté rezervy a skrytý potenciál pro financování bitcoinu
      3. Stellantis získává důvěru analytiků díky stabilizaci v USA a novinkám
      4. Snadný způsob, jak investovat do akcií s vysokými dividendami
      5. Evropské akcie oslabují před údaji z Ifo, investoři zůstávají opatrní
      6. 25. září — Fernando Alonso překonal věkový rekord Formule 1
      7. UBS doporučuje BMW a Ferrari jako nejlepší evropské automobilové akcie
      8. Akcie Ferrari se propadly po zklamání z výhledu a zpomalení elektrifikace
      9. Ferrari potvrzuje svou výjimečnou pozici mezi luxusními akciemi
      10. HSBC zvyšuje hodnocení Ferrari díky silným výhledům, akcie rostou
      Advertisement

      Breaking.

      06:12

      Globální firmy masivně propouštějí, AI revoluce mění trh práce

      05:03

      Ruské akcie vzkvétají: Energetický sektor táhne růst trhu

      04:57

      TerraPower míří do Británie s revolučním jaderným reaktorem Natrium

      04:52

      SK Hynix triumfuje: Rekordní zisky díky AI paměťovým čipům

      04:12

      Nvidia a Palantir: Revoluce v logistice pomocí AI technologií

      03:40

      Nedostupné bydlení: Ceny domů v USA stále rostou

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Getty Images
      Akcie

      Akcie energetické společnosti Evergy rostou, analytici očekávají další zisky

      28 října, 2025

      Akcie energetické společnosti Evergy, která působí především v Kansasu a Missouri, letos vzbudily značnou pozornost investorů.

      Zdroj: Getty Images

      RBC zvyšuje hodnocení Honeywellu před plánovaným rozdělením v roce 2026

      27 října, 2025
      Zdroj: Unsplash

      Guggenheim zvyšuje důvěru v Microsoft díky šanci zpeněžit AI v Office

      27 října, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Akcie Progressive po výsledcích klesly, ale dlouhodobý příběh zůstává silný

      27 října, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Expand Energy může těžit z rostoucí poptávky po plynu pro AI centra

      27 října, 2025

      IPO Radar.

      Navan, Inc.

      Datum IPO: 30 října, 2025
      Potenciální ocenění: 6,45 miliardy USD

      Buďte u toho

      Nejčtenější zprávy.

      Trumpova dohoda s Čínou není konec příběhu: napětí pokračuje

      27 října, 2025

      Evergy patří mezi nejstabilnější dividendové akcie veřejných služeb v USA

      26 října, 2025

      Dow uzavřel poprvé nad hranicí 47 000 bodů díky mírné inflaci

      24 října, 2025

      Tesla představuje klíčové kroky v umělé inteligenci, čipech a robotice

      26 října, 2025

      KeyBanc věří v růst Amazonu díky AI a expanzi v cloudu i reklamě

      24 října, 2025

      S&P 500 poprvé v historii překonal magickou hranici 6 800 bodů

      27 října, 2025

      S&P 500 uzavřel na rekordní úrovni díky jednáním mezi USA a Čínou

      28 října, 2025

      Fed potřebuje jasnější strategii, aby investory provedl nejistým obdobím

      25 října, 2025
      Advertisement

      Tip editora.

      Zdroj: Burzovní svět
      Akcie

      Tři hvězdné IPO roku 2025: od čínských elektromobilů po evropské alarmy

      14 října, 2025

      Po dvou letech opatrnosti se globální trh s primárními emisemi (IPO) znovu probouzí. Rok 2025 přinesl několik mimořádně úspěšných debutů,...

      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
        • Hospodářské výsledky
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.