Neoficiálních důkazů již přibývá. Generální ředitel společnosti IBM Arvind Krishna tento měsíc řekl agentuře Bloomberg News, že z 26 000 zaměstnanců společnosti „bych snadno viděl, že 30 % z nich bude během pěti let nahrazeno umělou inteligencí a automatizací“. Generální ředitel Microsoftu Satya Nadella tvrdí, že společnost musí investovat do „zásadní změny platformy v této nové éře AI“, jak vyplývá z memoranda, které minulý týden zveřejnil Business Insider. Microsoft letos svým zaměstnancům na plný úvazek nezvýší platy, uvádí se v memorandu.
Tato zpráva nás příliš nepřekvapuje. Obě společnosti jsou na našem krátkém seznamu velkých amerických firem, které jsou nejvíce vystaveny ChatGPT, chatbotu AI, který v listopadu zveřejnila výzkumná laboratoř OpenAI. Seznam jsme vytvořili v rámci nové studie, která konstruuje a analyzuje vystavení zaměstnanců generativní AI na úrovni firem. Vycházíme z předpokladu, že úkoly, které vykonávají pracovní síly více exponovaných firem, mohou být snadněji prováděny aplikacemi generativní AI ve srovnání s úkoly, které vykonávají pracovní síly méně exponovaných firem (a odvětví).
Naše studie vychází z myšlenky, že generativní UI a související rozsáhlé jazykové modely zvýší volné peněžní toky na úrovni firem prostřednictvím pracovního efektu působícího dvěma potenciálními kanály. Za prvé, firmy, jejichž pracovní sílu lze nahradit levnějším kapitálem založeným na generativní umělé inteligenci, zaznamenají vyšší volné peněžní toky díky snížení vstupních nákladů. Zadruhé, firmy, jejichž pracovní vstupy jsou více komplementární ke generativní UI, zažijí vyšší peněžní toky v důsledku technologického zlepšení vstupu, který je komplementární k jejich pracovní síle. Ačkoli nezaujímáme stanovisko k tomu, zda generativní UI nahrazuje nebo doplňuje pracovní sílu s vyšší expozicí, naše práce ukazuje, že firmy, které mají vyšší podíl profesí vystavených generativní UI, zaznamenávají nárůst hodnoty v široké škále odvětví.
Zkonstruovali jsme kvantitativní odhad dopadu technologie na hodnoty firem na základě nové míry expozice na úrovni firem vůči zvýšení produktivity z používání generativní AI. Měřili jsme dopad uvolnění ChatGPT na výnosy z vlastního kapitálu na úrovni firem. Firmy, jejichž pracovní síly byly více vystaveny Generativní AI, překonaly firmy s nižším vystavením.
Zjistili jsme, že dopad uvolnění ChatGPT na hodnoty firem se značně liší napříč odvětvími i v rámci odvětví napříč firmami. Zatímco na firmy s větší expozicí generativní AI, například v nakladatelství a některých finančních odvětvích, byl dopad výrazně pozitivní, v jiných odvětvích, například v realitách, byl dopad výrazně negativní. Ztráty hodnoty pro zavedené firmy jsou v souladu s myšlenkou, že v některých odvětvích povede generativní AI k vstupu nových firem na trh a vytlačení stávajících firem.
Zdroj: Getty Images
Abychom posoudili dopad ChatGPT na různé firmy, měřili jsme expozici generativní AI na úrovni firem ve dvou krocích. Nejprve jsme pomocí ChatGPT posoudili, zda každý z 19 265 úkolů, které v současné době vykonávají různé profese, může být proveden produktivněji s využitím současné ChatGPT nebo po investici do přizpůsobení jejích schopností pro případy firemního využití. Zadruhé jsme přiřadili povolání k veřejně obchodovaným firmám s využitím souboru dat o zaměstnanosti firem v jednotlivých povoláních. Tato datová sada je sestavena z milionů veřejných profilů zaměstnanců, například na síti LinkedIn. Toto měřítko expozice na úrovni firem tak zachycuje schopnost úkolů, které v těchto firmách v současné době vykonává pracovní síla, vykonávat (nebo zefektivnit) pomocí generativní umělé inteligence. Naše míra je první svého druhu, která měří vystavení generativní UI na úrovni firmy.
K ověření naší míry vystavení firem generativní UI založené na práci jsme použili přepisy výkazů zisků z let 2022-2023. Přepisy ukazují podobný obrázek. Zjistili jsme silný vztah mezi naším měřítkem a zmínkami firem o generativní AI během výkazů zisků. Zjistili jsme také, že zmínky o generativní AI na Twitteru a zmínky o generativní AI v rámci earnings call se výrazně zvýšily po zveřejnění ChatGPT.
Co se stane s oceněním více exponovaných firem? Vytvořili jsme modelové portfolio „Artificial Minus Human“, které se zaměřuje na dlouhé akcie s vyšší a krátké akcie s nižší expozicí generativní AI. Během dvou týdnů po vydání ChatGPT zaznamenalo o 0,4 procentního bodu vyšší denní nadvýnos a kumulativně za čtyři měsíce o 9 %.
Zdroj: ChatGPT
Hodnocení toho, jak velké jazykové modely ovlivní firmy, je samozřejmě pohyblivý cíl: každý týden přináší zprávy o dalším pokroku v tom, co tyto modely dokážou, nebo o startupech a zavedených společnostech, které přizpůsobují jejich schopnosti pro konkrétní případy použití. V důsledku toho, v míře, v jaké tyto nové schopnosti ještě nebyly oceněny, budeme pravděpodobně svědky dalších výkyvů v cenách akcií, protože je pravděpodobné, že tyto technologie začnou nasazovat nové společnosti. Jedno je však jisté: vzhledem k rozsahu a rychlosti technologického pokroku, který jsme zaznamenali v oblasti velkých jazykových modelů, musí investoři kreativně přemýšlet o tom, jak by se mohla ekonomika přetvořit – a možná se při tom naučit, jak generativní umělou inteligenci využít ve svůj prospěch při vlastní práci.
Neoficiálních důkazů již přibývá. Generální ředitel společnosti IBM Arvind Krishna tento měsíc řekl agentuře Bloomberg News, že z 26 000 zaměstnanců společnosti „bych snadno viděl, že 30 % z nich bude během pěti let nahrazeno umělou inteligencí a automatizací“. Generální ředitel Microsoftu Satya Nadella tvrdí, že společnost musí investovat do „zásadní změny platformy v této nové éře AI“, jak vyplývá z memoranda, které minulý týden zveřejnil Business Insider. Microsoft letos svým zaměstnancům na plný úvazek nezvýší platy, uvádí se v memorandu.Tato zpráva nás příliš nepřekvapuje. Obě společnosti jsou na našem krátkém seznamu velkých amerických firem, které jsou nejvíce vystaveny ChatGPT, chatbotu AI, který v listopadu zveřejnila výzkumná laboratoř OpenAI. Seznam jsme vytvořili v rámci nové studie, která konstruuje a analyzuje vystavení zaměstnanců generativní AI na úrovni firem. Vycházíme z předpokladu, že úkoly, které vykonávají pracovní síly více exponovaných firem, mohou být snadněji prováděny aplikacemi generativní AI ve srovnání s úkoly, které vykonávají pracovní síly méně exponovaných firem .Naše studie vychází z myšlenky, že generativní UI a související rozsáhlé jazykové modely zvýší volné peněžní toky na úrovni firem prostřednictvím pracovního efektu působícího dvěma potenciálními kanály. Za prvé, firmy, jejichž pracovní sílu lze nahradit levnějším kapitálem založeným na generativní umělé inteligenci, zaznamenají vyšší volné peněžní toky díky snížení vstupních nákladů. Zadruhé, firmy, jejichž pracovní vstupy jsou více komplementární ke generativní UI, zažijí vyšší peněžní toky v důsledku technologického zlepšení vstupu, který je komplementární k jejich pracovní síle. Ačkoli nezaujímáme stanovisko k tomu, zda generativní UI nahrazuje nebo doplňuje pracovní sílu s vyšší expozicí, naše práce ukazuje, že firmy, které mají vyšší podíl profesí vystavených generativní UI, zaznamenávají nárůst hodnoty v široké škále odvětví.Zkonstruovali jsme kvantitativní odhad dopadu technologie na hodnoty firem na základě nové míry expozice na úrovni firem vůči zvýšení produktivity z používání generativní AI. Měřili jsme dopad uvolnění ChatGPT na výnosy z vlastního kapitálu na úrovni firem. Firmy, jejichž pracovní síly byly více vystaveny Generativní AI, překonaly firmy s nižším vystavením.Zjistili jsme, že dopad uvolnění ChatGPT na hodnoty firem se značně liší napříč odvětvími i v rámci odvětví napříč firmami. Zatímco na firmy s větší expozicí generativní AI, například v nakladatelství a některých finančních odvětvích, byl dopad výrazně pozitivní, v jiných odvětvích, například v realitách, byl dopad výrazně negativní. Ztráty hodnoty pro zavedené firmy jsou v souladu s myšlenkou, že v některých odvětvích povede generativní AI k vstupu nových firem na trh a vytlačení stávajících firem.Abychom posoudili dopad ChatGPT na různé firmy, měřili jsme expozici generativní AI na úrovni firem ve dvou krocích. Nejprve jsme pomocí ChatGPT posoudili, zda každý z 19 265 úkolů, které v současné době vykonávají různé profese, může být proveden produktivněji s využitím současné ChatGPT nebo po investici do přizpůsobení jejích schopností pro případy firemního využití. Zadruhé jsme přiřadili povolání k veřejně obchodovaným firmám s využitím souboru dat o zaměstnanosti firem v jednotlivých povoláních. Tato datová sada je sestavena z milionů veřejných profilů zaměstnanců, například na síti LinkedIn. Toto měřítko expozice na úrovni firem tak zachycuje schopnost úkolů, které v těchto firmách v současné době vykonává pracovní síla, vykonávat pomocí generativní umělé inteligence. Naše míra je první svého druhu, která měří vystavení generativní UI na úrovni firmy.K ověření naší míry vystavení firem generativní UI založené na práci jsme použili přepisy výkazů zisků z let 2022-2023. Přepisy ukazují podobný obrázek. Zjistili jsme silný vztah mezi naším měřítkem a zmínkami firem o generativní AI během výkazů zisků. Zjistili jsme také, že zmínky o generativní AI na Twitteru a zmínky o generativní AI v rámci earnings call se výrazně zvýšily po zveřejnění ChatGPT.Chcete využít této příležitosti?Co se stane s oceněním více exponovaných firem? Vytvořili jsme modelové portfolio „Artificial Minus Human“, které se zaměřuje na dlouhé akcie s vyšší a krátké akcie s nižší expozicí generativní AI. Během dvou týdnů po vydání ChatGPT zaznamenalo o 0,4 procentního bodu vyšší denní nadvýnos a kumulativně za čtyři měsíce o 9 %.Hodnocení toho, jak velké jazykové modely ovlivní firmy, je samozřejmě pohyblivý cíl: každý týden přináší zprávy o dalším pokroku v tom, co tyto modely dokážou, nebo o startupech a zavedených společnostech, které přizpůsobují jejich schopnosti pro konkrétní případy použití. V důsledku toho, v míře, v jaké tyto nové schopnosti ještě nebyly oceněny, budeme pravděpodobně svědky dalších výkyvů v cenách akcií, protože je pravděpodobné, že tyto technologie začnou nasazovat nové společnosti. Jedno je však jisté: vzhledem k rozsahu a rychlosti technologického pokroku, který jsme zaznamenali v oblasti velkých jazykových modelů, musí investoři kreativně přemýšlet o tom, jak by se mohla ekonomika přetvořit – a možná se při tom naučit, jak generativní umělou inteligenci využít ve svůj prospěch při vlastní práci.