Přichází v době, kdy její mateřská společnost ByteDance prosazuje aplikaci pro krátká videa na trzích mimo USA a Indii, aby vytvořila alternativní zdroje příjmů.
TikTok Shop je e-commerce tržiště aplikace pro krátká videa TikTok, kterou vlastní čínský technologický gigant ByteDance. Nákupní aplikace umožňuje obchodníkům, značkám a tvůrcům prezentovat a prodávat své zboží uživatelům.
V roce 2022 se TikTok Shop rozšířil do šesti zemí jihovýchodní Asie – Singapuru, Malajsie, Indonésie, Filipín, Vietnamu a Thajska.
„TikTok v zemích jihovýchodní Asie nadále rychle roste. Odhadujeme, že v roce 2023 dosáhne [hrubá hodnota zboží] TikToku 20 %~ Shopee, což podle nás přimělo Shopee od dubna defenzivně zvýšit prodej a marketing,“ uvedl Shawn Yang, analytik Blue Lotus Research Institute, v nedávné zprávě o společnosti Sea Group, majiteli Shopee.
Společnost TikTok se k tomu nechtěla vyjádřit ani zveřejnit čísla.

Podle interních údajů, které získala technologická média The Information, se GMV, neboli celková hodnota prodaného zboží, TikTok Shopu v jihovýchodní Asii v roce 2022 prudce zvýšila více než čtyřikrát na 4,4 miliardy dolarů. TikTok Shop údajně usiluje o dosažení cílové hodnoty GMV ve výši 12 miliard dolarů do roku 2023.
Aby bylo jasno, současný GMV TikTok Shopu je jen zlomkem GMV Shopee a Lazada.
Podle dostupných veřejných údajů dosáhla společnost Shopee v roce 2022 čistého GMV ve výši 73,5 miliardy dolarů, zatímco GMV společnosti Lazada za rok do září 2021 činil 21 miliard dolarů.
Rostoucí hrozba
Mluvčí společnosti TikTok řekl CNBC, že TikTok Shop „pokračuje v rychlém růstu“, protože platformu využívají velcí i malí uživatelé k oslovení nových zákazníků. Společnost TikTok se „soustředí na další rozvoj TikTok Shopu v jihovýchodní Asii“, uvedl mluvčí.
Podle společnosti Insider Intelligence, která se zabývá průzkumem trhu, je od května jen v jihovýchodní Asii 135 milionů uživatelů TikToku.
Podle společnosti Statista má Indonésie druhou největší populaci uživatelů TikToku po USA.
Indonésie je nejlidnatější zemí jihovýchodní Asie, kde 52 % obyvatel tvoří mladí lidé a kde je přibližně 113 milionů uživatelů TikToku.
„Impulzivní nákupy na základě sledování obsahu jsou výhodou TikToku,“ řekl CNBC Sachin Mittal, vedoucí výzkumu telekomunikačního a internetového sektoru v DBS Bank.
Skupina Sea Group spoléhá na to, že její e-commerce odnož Shopee pozvedne rozvahu skupiny, protože její herní odnož Garena nadále zaznamenává pokles příjmů vzhledem k nedostatku silných herních projektů a pokračujícímu zákazu její vlajkové hry Free Fire v Indii kvůli národním bezpečnostním hrozbám.
Společnost Shopee rozšiřuje své působení v Malajsii a po odchodu z několika evropských a latinskoamerických trhů pokračuje v budování svých brazilských aktivit.

Průzkum provedený společností Cube Asia, která se zabývá znalostmi online maloobchodu, ukázal, že spotřebitelé utrácející v obchodě TikTok snižují své výdaje v obchodech Shopee
Společnosti Shopee a Lazada se odmítly vyjádřit ke konkurenci ze strany TikTok Shop.
Údaje společnosti Similarweb, která se zabývá webovou analytikou, odhalily, že Shopee je v současné době největším online tržištěm v jihovýchodní Asii a v posledních třech měsících drží 30-50 % podíl na návštěvnosti v celém regionu, zatímco Lazada je na druhém místě s 10-30 % podílem na návštěvnosti.
Kontrola na TikToku
Tlak na obchod TikTok přichází v době, kdy je aplikace na svém největším trhu, v USA, pod drobnohledem v souvislosti s rostoucím geopolitickým napětím a technologickou rivalitou mezi Čínou a USA.
Minulý týden americký stát Montana zakázal aplikaci TikTok, což by mohlo podnítit další státy k jejímu následování. Společnost TikTok v žalobě podané v pondělí zpochybnila tvrzení Montany, že čínská vláda „může získat přístup k údajům o uživatelích TikToku a že TikTok vystavuje nezletilé škodlivému online obsahu“ a pokusila se zákaz zvrátit.

Březnové svědectví generálního ředitele TikToku Shou Zi Chewa před Kongresem nezmírnilo obavy zákonodárců z propojení aplikace s Čínou ani z adekvátnosti projektu Texas, pohotovostního plánu pro ukládání amerických dat na americké půdě.
TikTok je od roku 2020 zakázán také v Indii, spolu s dalšími aplikacemi, o nichž se tvrdí, že mají čínský původ. V Číně není přístupná, ačkoli její čínskou verzi Douyin hojně využívá více než 750 milionů aktivních uživatelů denně.
Neudržitelná
TikTok však spaluje peníze, aby rostl, což je osvědčená strategie, jak získat podíl na trhu.
„TikTok nyní utrácí neuvěřitelné množství peněz za pobídky k přijetí kupujících a prodejců, což nemusí být udržitelné,“ řekl Jonathan Woo, hlavní analytik společnosti Phillip Securities Research. Woo uvedl, že pobídky odhaduje na 600 až 800 milionů dolarů ročně, což představuje 6 až 8 % z 10 miliard dolarů GMV v roce 2023.
Aby TikTok Shop motivoval prodejce k zapojení do platformy, zrušil při svém srpnovém spuštění v Singapuru poplatky za provizi. Obchodníci museli zaplatit pouze 1% poplatek za platbu.
Údaje společnosti Apptopia, která se zabývá analýzou aplikací, ukázaly, že aplikace TikTok Shop Seller Center přitahuje v Indonésii v posledním roce stále větší počet stažení.

Mezitím si Shopee účtuje více než 5 % na provizích, transakcích a poplatcích za služby.
Kontrola CNBC odhalila, že čtyřvrstvý toaletní papír od společnosti Nomieo se na TikToku prodával za 5,80 singapurských dolarů za dvacet sedm rolí. Pro srovnání, stejné zboží se na Shopee prodává za přibližně 16,80 SG.
Woo poznamenal, že TikTok Shop je „stále velmi mladý“ a nachází se ve fázi „burn-cash-to-grow“, což vzhledem k vyšším nákladům na financování nemusí být na dnešním trhu dobrou vizitkou.“
TikTok Shop je také „pouze platforma bez komplexních funkcí“ na rozdíl od Shopee a Lazada, které podle něj výrazně investují do zlepšení logistiky pro rychlejší doručování a vracení zboží, což zvyšuje celkový uživatelský komfort a důvěru prodejců i kupujících.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky


























