Jak číst verbální a neverbální signály, abyste mohli vést rozhovor s důvěrou
Všichni jsme to zažili - strávíte týdny (nebo dokonce měsíce) přípravou na velký pohovor, pak v den schůzky uteče jako voda a vy odcházíte s myšlenkou: "Co se to právě stalo?" Je snadné o sobě pochybovat, zejména když čekáte na rozhodnutí nebo zpětnou vazbu.
Jak se tedy připravit na pohovor, abyste z něj odcházeli sebejistí? Jde o verbální i neverbální komunikaci.
PROCVIČUJTE
Nejprve se připravte na úspěch při ústním představení. Lidé chtějí vědět tři věci:
Co vás pohání? Mnoho pohovorů obsahuje (a často začíná) větu: „Povězte mi něco o sobě.“ Vzhledem k tomu, že čas pohovoru je omezený, tazatel nehledá povrchní odpověď. Seznamte ho se svými základními hodnotami, s tím, jak tyto hodnoty určovaly vaše životní rozhodnutí a jak vám tyto hodnoty pomohou sloužit společnosti.
Jak mohou vaše jedinečné zkušenosti posloužit společnosti? Formulujte své zkušenosti v kontextu, kterému bude potenciální zaměstnavatel rozumět: prostřednictvím vyprávění příběhů. Téměř všechny příběhy zahrnují výzvy, cíle a cestu. Když mluvíte o svých předchozích zkušenostech, odpovězte na tyto otázky: Jakým výzvám čelil váš předchozí zaměstnavatel? Co jste dělali, abyste mu pomohli dosáhnout jeho cílů? Čeho jste dosáhli? Jak jste toho dosáhli? Poté potenciálnímu zaměstnavateli sdělte, jak můžete tyto dovednosti, poznatky a úspěchy uplatnit na nové pozici.
Kdo jste? Budou s vámi rádi trávit čas? Je důležité dát zaměstnavateli vědět, kdo jste i mimo práci, aby si k vám mohl vytvořit lidský vztah. Máte nějaké koníčky nebo domácí zvířata? Možná jste chodili na stejnou vysokou školu nebo univerzitu jako váš tazatel? Pracujete jako dobrovolník? Jak se díky těmto vlastnostem hodíte do týmu?
První dojem má velký význam, a pokud se na první okamžiky pohovoru můžete dívat s důvěrou, jste na dobré cestě k úspěchu.
Jakmile si ujasníte, jak se představíte, je třeba se při pohovoru zaměřit na řeč těla neboli na neverbální komunikační signály.
Jako zakladatel společnosti, která se zaměřuje na školení komunikace založené na důkazech, slýcháme nejčastěji otázku: „Co mám dělat s rukama?“.
Jednoduchá odpověď zní: ujistěte se, že gestikulujete. Výzkum Susan Goldin-Meadowové z Chicagské univerzity ukázal, že když gestikulujeme, můžeme urychlit své myšlenkové procesy a lépe odpovídat na otázky. Proto má smysl používat gesta, když jste při pohovoru pod tlakem.
Snažte se gestikulovat ve výšce nad pasem nebo nad stolem, abyste byli vizuálně zajímavější. Když budou vaše gesta v souladu se sdělovaným poselstvím, budete působit výrazně přesvědčivěji a sebejistěji. Nepřemýšlejte nad tím příliš. Nezapomeňte dýchat a představujte si, že mluvíte s někým, s kým je vám dobře.
NAUČIT SE ČÍST SIGNÁLY OSTATNÍCH LIDÍ
Jak poznáte, že to funguje? Všimli jste si někdy, že když si povídáte s přáteli v kavárně, můžete se pohybovat a mluvit stejným tempem? Možná se dokonce drbete na hlavě ve stejnou dobu, aniž byste si to uvědomovali. To je známka rapport neboli neverbálního společného cestování. To, zda jste s někým naladěni na stejnou vlnovou délku, poznáte tak, že si všimnete, jak se pohybuje.
V prodeji lidé používají tyto znalosti prostřednictvím strategie známé jako zrcadlení. Nedoporučuji, abyste lidi napodobovali, protože se pak mohou cítit zmanipulovaní. Vyplatí se však všímat si jejich neverbálního chování a uvědomovat si, nakolik je podobné tomu vašemu. Pokud cítíte nedostatek spojení, pak byste mohli upravit své jednání tak, aby více odpovídalo jejich chování.
Pokud například osoba, která vede pohovor, mluví rychle a dělá krátká, pohotová gesta, je vhodné, abyste také zrychlili své tempo a lépe se přizpůsobili tónu jednání.
Při tomto procesu si dávejte pozor, abyste se neztratili. Měli byste to dělat jen proto, abyste byli vstřícní. Pokud je váš personalista naladěn na zcela jinou vlnovou délku, možná bude lepší, když si budete hledat práci jinde, protože rozsáhlé úpravy vašeho chování tak, aby odpovídalo kultuře, která pro vás není vhodná, mohou být vyčerpávající.
Ale nebojte se, zde jsou dva jisté neverbální znaky, že byl navázán dobrý vztah:
Oční kontakt: Když se vám někdo věnuje, málokdy naváže oční kontakt na 100 %. Pokud se vám zdá, že to dělají, je možné, že se zasklili a nechali svou mysl bloudit k jiným věcem. Zaujatá úroveň očního kontaktu posluchače je přibližně 80 %. Může se stát, že odvrátí zrak, aby zvážil, co říkáte, a teprve pak se na vás znovu podívá.
Náklon hlavy: Když pozorně a empaticky nasloucháme, máme tendenci zaklánět hlavu. Možná budete muset zpomalit a vysvětlit, co říkáte, abyste se ujistili, že vám posluchač porozuměl, ale je to skvělé znamení, že se posluchač skutečně soustředí na vaše slova.
Každý je při pohovoru nervózní, ale pokud budete mít na paměti tyto jednoduché tipy, můžete odejít s vědomím, že jste udělali vše pro to, abyste práci získali.
Jak se tedy připravit na pohovor, abyste z něj odcházeli sebejistí? Jde o verbální i neverbální komunikaci.PROCVIČUJTENejprve se připravte na úspěch při ústním představení. Lidé chtějí vědět tři věci:Co vás pohání? Mnoho pohovorů obsahuje větu: „Povězte mi něco o sobě.“ Vzhledem k tomu, že čas pohovoru je omezený, tazatel nehledá povrchní odpověď. Seznamte ho se svými základními hodnotami, s tím, jak tyto hodnoty určovaly vaše životní rozhodnutí a jak vám tyto hodnoty pomohou sloužit společnosti.Jak mohou vaše jedinečné zkušenosti posloužit společnosti? Formulujte své zkušenosti v kontextu, kterému bude potenciální zaměstnavatel rozumět: prostřednictvím vyprávění příběhů. Téměř všechny příběhy zahrnují výzvy, cíle a cestu. Když mluvíte o svých předchozích zkušenostech, odpovězte na tyto otázky: Jakým výzvám čelil váš předchozí zaměstnavatel? Co jste dělali, abyste mu pomohli dosáhnout jeho cílů? Čeho jste dosáhli? Jak jste toho dosáhli? Poté potenciálnímu zaměstnavateli sdělte, jak můžete tyto dovednosti, poznatky a úspěchy uplatnit na nové pozici.Kdo jste? Budou s vámi rádi trávit čas? Je důležité dát zaměstnavateli vědět, kdo jste i mimo práci, aby si k vám mohl vytvořit lidský vztah. Máte nějaké koníčky nebo domácí zvířata? Možná jste chodili na stejnou vysokou školu nebo univerzitu jako váš tazatel? Pracujete jako dobrovolník? Jak se díky těmto vlastnostem hodíte do týmu?První dojem má velký význam, a pokud se na první okamžiky pohovoru můžete dívat s důvěrou, jste na dobré cestě k úspěchu.Jakmile si ujasníte, jak se představíte, je třeba se při pohovoru zaměřit na řeč těla neboli na neverbální komunikační signály.Jako zakladatel společnosti, která se zaměřuje na školení komunikace založené na důkazech, slýcháme nejčastěji otázku: „Co mám dělat s rukama?“.Jednoduchá odpověď zní: ujistěte se, že gestikulujete. Výzkum Susan Goldin-Meadowové z Chicagské univerzity ukázal, že když gestikulujeme, můžeme urychlit své myšlenkové procesy a lépe odpovídat na otázky. Proto má smysl používat gesta, když jste při pohovoru pod tlakem.Snažte se gestikulovat ve výšce nad pasem nebo nad stolem, abyste byli vizuálně zajímavější. Když budou vaše gesta v souladu se sdělovaným poselstvím, budete působit výrazně přesvědčivěji a sebejistěji. Nepřemýšlejte nad tím příliš. Nezapomeňte dýchat a představujte si, že mluvíte s někým, s kým je vám dobře.NAUČIT SE ČÍST SIGNÁLY OSTATNÍCH LIDÍJak poznáte, že to funguje? Všimli jste si někdy, že když si povídáte s přáteli v kavárně, můžete se pohybovat a mluvit stejným tempem? Možná se dokonce drbete na hlavě ve stejnou dobu, aniž byste si to uvědomovali. To je známka rapport neboli neverbálního společného cestování. To, zda jste s někým naladěni na stejnou vlnovou délku, poznáte tak, že si všimnete, jak se pohybuje.V prodeji lidé používají tyto znalosti prostřednictvím strategie známé jako zrcadlení. Nedoporučuji, abyste lidi napodobovali, protože se pak mohou cítit zmanipulovaní. Vyplatí se však všímat si jejich neverbálního chování a uvědomovat si, nakolik je podobné tomu vašemu. Pokud cítíte nedostatek spojení, pak byste mohli upravit své jednání tak, aby více odpovídalo jejich chování.Pokud například osoba, která vede pohovor, mluví rychle a dělá krátká, pohotová gesta, je vhodné, abyste také zrychlili své tempo a lépe se přizpůsobili tónu jednání.Při tomto procesu si dávejte pozor, abyste se neztratili. Měli byste to dělat jen proto, abyste byli vstřícní. Pokud je váš personalista naladěn na zcela jinou vlnovou délku, možná bude lepší, když si budete hledat práci jinde, protože rozsáhlé úpravy vašeho chování tak, aby odpovídalo kultuře, která pro vás není vhodná, mohou být vyčerpávající.Ale nebojte se, zde jsou dva jisté neverbální znaky, že byl navázán dobrý vztah:Oční kontakt: Když se vám někdo věnuje, málokdy naváže oční kontakt na 100 %. Pokud se vám zdá, že to dělají, je možné, že se zasklili a nechali svou mysl bloudit k jiným věcem. Zaujatá úroveň očního kontaktu posluchače je přibližně 80 %. Může se stát, že odvrátí zrak, aby zvážil, co říkáte, a teprve pak se na vás znovu podívá.Náklon hlavy: Když pozorně a empaticky nasloucháme, máme tendenci zaklánět hlavu. Možná budete muset zpomalit a vysvětlit, co říkáte, abyste se ujistili, že vám posluchač porozuměl, ale je to skvělé znamení, že se posluchač skutečně soustředí na vaše slova.Každý je při pohovoru nervózní, ale pokud budete mít na paměti tyto jednoduché tipy, můžete odejít s vědomím, že jste udělali vše pro to, abyste práci získali.
Akcie společností z oblasti kvantových počítačů zažily v úterý prudké oživení po předchozím výrazném poklesu, který způsobily skeptické komentáře předních...