Pravděpodobně také chodíte na schůzky s úmyslem jednat se všemi stejně. Zatímco vaše slova mohou říkat jednu věc, řeč vašeho těla může toto poselství podkopávat a způsobovat odloučení zaměstnanců vašeho týmu, říká Linda Clemonsová, odbornice na řeč těla a generální ředitelka organizace Sisterpreneur, která pomáhá posilovat postavení podnikatelek.
„Činy mluví hlasitěji než slova,“ říká. „V okamžiku, kdy na něco pomyslíte, se to stane a nemusíte říct ani slovo. Proto je tak důležité, aby naše slova, tón a neverbální [signály] byly v souladu.“
Řeč vašeho těla za vás mluví nevědomě, říká Clemonsová, a bohužel je těžké ji ovládat. Pokud máte pocit, že se zaměstnanec stahuje nebo pokud cítíte na pracovišti napětí, začněte věnovat pozornost svému jednání a zjistěte, zda se u vás neprojevuje některý z těchto čtyř způsobů chování:
PŘEDKLONĚNÍ NEBO OPŘENÍ SE
Ať už si to uvědomujete, pravděpodobně máte vůči členům svých týmů nevědomé předsudky. Váš mozek je naprogramován tak, aby upřednostňoval lidi, kteří jsou vám podobní. Pokud potřebujete vyřešit problém mezi dvěma zaměstnanci, ujistěte se, že řeč vašeho těla jednoho z nich neodrazuje.
Podle Clemonsové se například můžete neúmyslně naklonit, když jedna osoba přednáší svůj případ, a pak se naklonit zpět a uzavřít své tělo, když mluví druhá osoba.
„Když se šéf chová k jednomu člověku jinak nebo způsobem, který nedává smysl, tým se kvůli jeho jednání odloučí,“ říká. „Druhá osoba už ví, že je odsouzena a že je na vině – i když je v dané situaci nevinně.“
ODVRÁCENÍ

Pokud za vámi zaměstnanec přijde s nápady, Clemonsová říká, že otočením se stranou dáváte najevo, že vás to nezajímá. „[Projevem respektu] je být od pupku k pupku,“ říká. „Pokud s vámi mluví ze strany, nevěnujete mu pozornost.“
Totéž platí, pokud se vyhýbáte očnímu kontaktu nebo se soustředíte na něco jiného v místnosti, například na svůj smartphone nebo papíry. Svým jednáním dáváte řečníkovi najevo, že to, co chce říct, není zajímavé ani ceněné. Místo toho věnujte pozornost svým silovým zónám a výrazu obličeje, doporučuje Clemonsová.
„Jsou to srdce, hrdlo a pupek,“ říká. „Když jsou naše síly otevřené, jsme otevření. Vydáváme potvrzení obličeje, jako je přikývnutí nebo zvednutí [našeho] obočí. Pokud se tváříte jako pokerový hráč nebo své silové zóny uzavíráte, nejste ve spojení.“
UMOŽNĚNÍ PŘERUŠENÍ
Když se věnujete svému týmu, měli byste být stoprocentně přítomni. Pokud se necháte snadno vykolejit, narušuje to vaše soustředění. Clemonsová například navrhuje, abyste si představili, že mluvíte se zaměstnancem o jeho výkonu. Někdo se zastaví u dveří do vaší kanceláře, přeruší rozhovor a zeptá se, zda si nechcete vyzvednout oběd. Pokud rozhovor přerušíte uprostřed věty a objednáte si jídlo, dáváte tím najevo, že hamburger je důležitější než oni.
„Jak se asi cítí zaměstnanci?“ Clemonsová se ptá. „Místo toho řekněte svému asistentovi: ‚Ať se děje, co se děje, podržte mi telefon.‘ Tím vyšlete signál, že jste stoprocentně přítomni.“
DĚLÁTE OPAK SVÝCH SLOV

Pokud jsou vaše slova a činy v přímém rozporu, můžete vysílat smíšené zprávy. Představte si například, že jdete na schůzku, abyste motivovali svůj tým. Řeknete: „Jsme na konci měsíce a musíme se dostat přes práh a splnit kvótu. Musíme si vyhrnout rukávy“.
„Pokud přijdete v saku a nikdy ho nesundáte a nevyhrnete si rukávy, dáváte tím najevo, že chcete, aby veškerou práci odvedl tým,“ říká Clemonsová. „Jen mluvíte.“
Clemonsová říká, že manažeři si mohou vzít příklad z chytrých politiků, kteří se snaží napodobovat nebo vypadat jako lidé, ke kterým se chystají mluvit.
JEDINÝ ZPŮSOB, JAK OVLÁDAT ŘEČ TĚLA
Pokud nemáte postižení, které vás nutí pohybovat se určitým způsobem, je podle Clemonsové možné získat kontrolu nad řečí těla. Vyžaduje to však, abyste ovládali své myšlení, a to musí být upřímné.
„Můžete se snažit potlačit své pocity, ale řeč vašeho těla je prozradí,“ říká. „Existuje přísloví: ‚Předstírej, dokud to nedokážeš‘. Ale předstírání se vytratí.“
Stejně jako nelze předstírat upřímný úsměv, nelze předstírat ani emoce. Změna musí začít v mozku, ne v těle. Pokud například máte zaměstnance, který není vaším oblíbencem, Clemonsová navrhuje najít něco, co dělá dobře, například že svou práci odvádí včas nebo se vždy dostaví. Tyto myšlenky mějte na paměti, kdykoli s nimi budete komunikovat.
„Amygdala – část mozku, kde se bojuje nebo utíká – je mozek pravdy,“ říká. „Cokoli si o někom myslíte, vyjde najevo. Musíte skutečně věřit tomu, co děláte. Najděte v situaci to dobré a řeč vašeho těla vás bude následovat.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky