Podle údajů Rady pro destiláty Spojených států vzrostl podíl tržeb z lihovin z 28,7 % v roce 2000 na 42,1 % v roce 2022, čímž poprvé v historii překonal podíl piva. Pivo má podle ní 41,9% podíl na trhu.
Tato obchodní organizace, která slaví 50. výročí svého založení, uspořádala v minulém týdnu v Chicagu výroční konferenci. Na této akci se sešli vedoucí pracovníci v oblasti lihovin, vedoucí obchodníci, odborníci na lihovarnictví a zainteresované strany v odvětví, aby se zamysleli nad klíčovými trendy, které v letošním roce podporují, ale také zpomalují růst v celém odvětví.
Navzdory problémům v dodavatelském řetězci a vysoké inflaci má odvětví výroby nápojového alkoholu v těchto dnech na co připíjet, uvedl Chris Swonger, prezident a generální ředitel společnosti DISCUS.
„Je to velký americký úspěch,“ řekl Swonger o prvenství tohoto odvětví na trhu. „Soustředíme se na to, abychom si i nadále udržovali náskok díky vytrvalosti a tomu, že zajistíme pokračování všech pozitivních trendů, které pozorujeme.“

Vzhledem k tomu, že se lihovinový průmysl snaží udržet si v letošním roce vedoucí pozici v obavách z recese, uvádíme některé klíčové trendy, které podle vedoucích představitelů odvětví, kteří hovořili s CNBC, formují tento byznys v současnosti.
Značky celebrit kradou pozornost
Stále více celebrit investuje svůj čas – a peníze – do obchodu s lihovinami.
Od filmových hvězd po sportovce, modelky a hudebníky, celebrity všech typů podporují značky, zapojují se do destilace, rozhodují o chuťových profilech nebo navazují partnerství v rámci odvětví.
Tyto dohody se ukázaly jako lukrativní. V roce 2017 prodal herec George Clooney a jeho spolumajitelé rychle rostoucí značku tequily Casamigos společnosti Diageo za 1 miliardu dolarů, což motivovalo další zájemce, aby se do této akce zapojili.
„Viděl jsem, že v oblasti tequily pro celebrity je spousta úspěchů, a to mě zaujalo,“ řekl herec Mark Wahlberg během panelu na konferenci v Chicagu.
Wahlberg spolu s mexickým spoluzakladatelem Aronem Marquezem začátkem tohoto roku uvedl na trh značku tequily Flecha Azul. Dvojice cestuje po celé zemi a propaguje tuto značku, kterou Wahlberg označil za „nápoj léta“.
„Mám několik přátel, kteří jsou v tomto oboru úspěšní, a rád bych je předčil ve všem, co dělám,“ řekl Wahlberg.
„Ale je to víc než jen jméno,“ dodal. „Všechno, co děláme od začátku, je o kvalitě produktu.“

Wahlberg se připojil k dalším vysoce postaveným osobnostem, které využívají své celebrity v oblasti alkoholu, jako jsou Ryan Reynolds, Sean „Diddy“ Combs, Kendall Jenner, Dwayne Johnson, Michael Jordan a David Beckham.
Prémiovost pohání luxusní lihoviny a RTD nápoje
Během pandemie Covid-19 si spotřebitelé oblíbili kvalitnější lihoviny a zvykli si pít mimo bar v podobě hotových koktejlů.
Podle společnosti DISCUS vzrostl podíl luxusních značek v roce 2022 ve srovnání s rokem 2021 o 4 %. Údaje skupiny nesledují, jaký podíl mají luxusní značky celkově na trhu s lihovinami.
Tento trend, který se vyznačuje ochotou spotřebitelů utrácet více za prémiové lahve, vedl k prudkému růstu prodeje tequily, americké whisky a dalších lihovin.
Prodej tequily vzrostl v roce 2022 o 21 %, zatímco americká whisky o 19 %, uvedla společnost DISCUS.
Mezitím v návaznosti na tento trend vzrostl prodej předem namíchaných koktejlů, včetně nápojů na bázi destilátů RTD. V roce 2022 vzrostly tržby této kategorie o 35,8 % na 2,2 miliardy dolarů.
Značky uspokojují žízeň po RTD nápojích na bázi lihovin diverzifikací své nabídky produktů.
Holla Spirits je pensylvánská společnost vyrábějící vodku, která loni vstoupila do oblasti RTD s řadou koktejlových sáčků na bázi vodky smíchané s organickou vodkou a kokosovou vodou. Mezi jejich příchutě patří limetka, meloun a papája.

„Byly vynikajícím doplňkem našeho portfolia, protože se staly běžným očekáváním značek,“ řekl prezident společnosti Holla Patrick Shorb.
Nápoje bez alkoholu a s nízkým obsahem alkoholu jsou svěží alternativou
V posledních letech se k šílenství kolem bezalkoholových a nízkoalkoholových nápojů přidaly velké alkoholové společnosti, včetně Heinekenu, Anheuser-Busch InBev a Molson Coors.
Poptávka po těchto alternativách vzrostla mezi spotřebiteli, kteří chtějí pít méně, nebo těmi, kteří se chtějí zdržet pití ze zdravotních či osobních důvodů.
Podle analýzy IWSR Drinks Market Analysis vzrostl objem bezalkoholového a nízkoalkoholového piva a cideru, vína, lihovin a RTD produktů v roce 2022 o více než 7 % na 10 klíčových světových trzích.
„Zejména mladší generace pijí méně, a když už pijí, tak s větším úmyslem,“ uvedl Tobin Ludwig, spoluzakladatel společnosti Hella Cocktail Co.
Společnost používá rostlinná aromata a koření, aby dodala své řadě nealkoholických nápojů říz.

„Ke společenskému životu a zábavě už nepotřebujete alkohol. Ve skutečnosti byl pro mnohé alkohol vnímán nebo zažíván jako škodlivina a volba nealkoholických variant je nyní společensky přijatelná a v některých segmentech hnutí střízlivých zvědavců je normou, nikoli výjimkou,“ dodal.
Uvědomělí spotřebitelé chtějí příběh
Dnešní spotřebitelé se stále více chtějí cítit spojeni se značkami, které sdílejí jejich hodnoty. Společnosti tuto příležitost využívají tím, že zdůrazňují své úsilí v oblasti udržitelnosti, příspěvky místním komunitám a závazky v oblasti rozmanitosti.
Tento trend bude pokračovat, protože spotřebitelé stále hlasitěji vyjadřují své priority a začínají vyžadovat od společností odpovědnost za jejich postupy.
Více značek než kdy jindy používá ekologické obaly pro své výrobky jako způsob, jak omezit svou ekologickou stopu. V posledních letech si získaly oblibu také řemeslné lihoviny, které obvykle vyrábějí malé lihovary a používají suroviny a materiály z místních zdrojů.
Značky navíc zdvojnásobují iniciativy spojené s rozmanitostí.
Jomaree Pinkard, generální ředitel a jednatel společnosti Pronghorn, uvedl, že to „není jen společenské dobro, ale je to dobrý obchod pro všechny“.

Společnost provozuje inkubátory a akcelerační programy pro rozvoj černošských talentů v rámci lihovinového průmyslu. Podle jejích průzkumů sice černošští Američané představují 12 % konzumentů alkoholu napříč kategoriemi, ale tvoří pouze 7,8 % pracovní síly v tomto odvětví a 2 % vedoucích pracovníků v tomto odvětví.
Podle Pinkarda by to „mělo být pro akcionáře alarmující“, protože spotřebitelé si stále více uvědomují, jakým způsobem značky komunikují s marginalizovanými komunitami.
Přetrvávají problémy s dodavatelským řetězcem a inflací
Rostoucí náklady na skleněné lahve, ropu používanou pro nákladní dopravu a další části složitého ekosystému lihovinového průmyslu jsou pro některé společnosti výzvou. V některých případech vedly poruchy dodavatelského řetězce ke zvýšení cen, které spotřebitelé absorbovali.
Odvětví zaznamenalo určitou úlevu po zrušení odvetných cel EU a Spojeného království na americkou whisky. To umožnilo lihovarům znovu získat pozici na těchto klíčových mezinárodních trzích, ale některé ochranné opatření mohou brzy vypršet.
Lisa Hawkinsová, vedoucí oddělení komunikace a veřejných záležitostí ve společnosti DISCUS, uvedla, že je „velmi důležité, aby tato cla byla trvale zrušena“, aby se zachovala dynamika v lihovarnickém průmyslu.
Pokud se nepodaří dosáhnout dohody ještě letos, bude od ledna na všechny americké whisky uvaleno 50% clo EU.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky