Co znamená vstup společnosti Apple do virtuální reality pro budoucnost Meta Platforms a metaverze?
Vize společnosti Meta Platforms (META) prodávat budoucnost, v níž lidé pracují, hrají si a stýkají se ve virtuálním světě, možná konečně získá své dlouho očekávané potvrzení díky nepravděpodobnému partnerovi.
Společnost Apple (AAPL) v pondělí na své výroční konferenci Worldwide Developers Conference představila svůj očekávaný produkt pro smíšenou realitu, známý jako Vision Pro. Tento produkt, který by se měl na trhu objevit v roce 2024 za vysokou cenu 3 499 dolarů, umožňuje uživatelům komunikovat s obsahem a populárními aplikacemi pro iPhone bez ovladače.
Uvedení na trh od společnosti Apple přichází v době, kdy se zdá, že zájem o metaverzi klesá, a investoři vkládají naděje do příslibu umělé inteligence.
Je to už více než rok a půl, co společnost Meta Platforms vsadila. Společnost Facebook si byla natolik jistá zářnou budoucností metaverza, že se v roce 2021 přejmenovala na Meta Platforms, aby lépe odrážela svou vizi přesahující sociální média. Generální ředitel Mark Zuckerberg tehdy označil metaverzi za „příští hranici“ a přirovnal ji k sociálním sítím v době, kdy společnost začínala.
Díky velké sázce společnosti Meta na tento trend rychle naskočily značky jako Walmart, Roblox a populární řetězec neformálního stravování Chipotle Mexican Grill. Do virtuálního světa vstoupily dokonce i luxusní značky jako Gucci.
Zdroj: Getty Images
Tento humbuk brzy opadl, protože ekonomika zpomalila a akcie technologických firem narazily na zeď, takže mnoho investorů zpochybnilo sázku společnosti Meta a to, zda tuto vizi přijmou masy.
O více než rok a půl později může vstup společnosti Apple do metaverza konečně nabídnout tolik potřebnou podporu příliš ambiciózní vizi společnosti Meta a nalákat kdysi skeptické investory zpět do virtuálního světa.
„Je to obrovský potvrzovací bod,“ řekl Gene Munster ze společnosti Deepwater Asset Management. „Velký obraz metaverza dělá krok vpřed.“
V letošním roce se Meta zatím vrátila z výprodeje v roce 2022 a její akcie vzrostly o více než 120 %. Tyto zisky však většinou pramení ze zaměření společnosti na snižování nákladů a umělou inteligenci, nikoli z potenciálu metaverza.
Sázka společnosti Apple na „grand slam“ Wall Street už léta vnímá Apple jako technologickou hvězdu. Je to jedna z největších společností na světě a větší než mnohé zámořské trhy. Tvoří téměř 7,5 % váhy indexu S&P 500 a jeho tržní kapitalizace v pátek uzavřela na hodnotě přibližně 2,85 bilionu dolarů. Začátkem tohoto týdne dosáhly akcie historického maxima, než ustoupily.
„Jste tak velcí, že nemůžete mít nové produkty, které si vedou jen dobře,“ řekl Paul Meeks, portfolio manažer společnosti Independent Solutions Wealth Management. „Všechno, co děláte, musí být grand slam home run, abyste udrželi ocenění akcií nahoře.“
Wall Street i investoři očekávají relativně nevýrazný start trhu. Samik Chatterjee ze společnosti JPMorgan v nedávné poznámce uvedl, že se nechystá na významné objemy, ačkoli náhlavní soupravu považuje za „potenciální katalyzátor“ pro odvětví v dlouhodobém horizontu.
„Apple v minulosti prokázal, že zapojení spotřebitelů může přinést ochotu platit prémiové ceny, a Apple se zjevně zaměřuje na to, aby s prvním zařízením, které bude pro tuto platformu představovat několikaletou cestu, dosáhl úspěchu v oblasti zapojení spotřebitelů, nikoliv v oblasti objemů,“ napsal.
JoAnne Feeney ze společnosti Advisors Capital Management se domnívá, že první verze je zaměřena na menší trh bohatších, zapálených fanoušků a vývojářů. V dalším vývoji očekává novější, dostupnější modely v různých cenových relacích, podobně jako tomu bylo u iPhonu.
Uvedení produktu na trh, i když za vysokou cenu, motivuje vývojářskou komunitu k vytváření aplikací pro spotřebitele a umožňuje společnosti Apple odložit náklady vzniklé s tvorbou aplikací, uvedla manažerka portfolia.
Zdroj: Getty Images
Podle Munstera ze společnosti Deepwater by to mělo vyvolat podobné nadšení i kolem platformy náhlavní soupravy Meta.
Tváří v tvář náročnému makroprostředí Vstup společnosti Apple do virtuální reality nemohl přijít v nevhodnější dobu, protože přetrvávající obavy z recese a stále vysoká inflace tlačí spotřebitele do kapes a omezují nákupy velkých cen.
Vzhledem k tomu, že společnost – a její vize metaverse – je tak závislá na přijetí ze strany spotřebitelů, vytváří to podle Meekse obtížné podmínky pro krátkodobé fungování.
Tato situace by však mohla být velkým přínosem pro Meta Quest Pro, který stojí méně než třetinu ceny, zdůraznil Tom Forte z D.A. Davidson ve zprávě o snížení ratingu společnosti Apple.
Zdroj: Unsplash
Zatímco někteří se obávají, že vysoká cena hrozí odradit většinu kupujících, mnozí investoři poukazují na podobnost s předchozími uvedeními produktů na trh. Když v roce 2007 debutoval iPhone, investoři se vysmívali vysoké ceně a podobný jev se objevil i při odhalení Vision Pro.
Po více než 15 letech od uvedení iPhonu na trh si Apple podmanil velkou část celosvětového trhu s chytrými telefony a zároveň se mu podařilo přesvědčit zákazníky, aby na nejnovější modely čekali hodiny v klikatých frontách. Cena iPhonu 14 začíná na neuvěřitelných 799 dolarech.
Apple možná nenabízí vždy nejpříznivější cenu pro spotřebitele, ale vždy vstupuje na trh se špičkovým designem, často později než konkurence, protože rozšiřuje funkce, řekl Feeney.
Toni Sacconaghi ze společnosti Bernstein v nedávné poznámce zdůraznil, že společnost má za sebou bohaté zkušenosti s vytvářením nových trhů prostřednictvím svých produktů. Uvedl, že její vstup do odvětví chytrých telefonů, bezdrátových sítí a hudebních přehrávačů během pěti let zdesetinásobil trh.
„V čistém vyjádření se domníváme, že přijetí rozšířené reality bude dlouhodobou cestou a v nejbližší době nebude pro Apple finančně významné,“ uvedl.
Společnost Apple v pondělí na své výroční konferenci Worldwide Developers Conference představila svůj očekávaný produkt pro smíšenou realitu, známý jako Vision Pro. Tento produkt, který by se měl na trhu objevit v roce 2024 za vysokou cenu 3 499 dolarů, umožňuje uživatelům komunikovat s obsahem a populárními aplikacemi pro iPhone bez ovladače.Uvedení na trh od společnosti Apple přichází v době, kdy se zdá, že zájem o metaverzi klesá, a investoři vkládají naděje do příslibu umělé inteligence.Je to už více než rok a půl, co společnost Meta Platforms vsadila. Společnost Facebook si byla natolik jistá zářnou budoucností metaverza, že se v roce 2021 přejmenovala na Meta Platforms, aby lépe odrážela svou vizi přesahující sociální média. Generální ředitel Mark Zuckerberg tehdy označil metaverzi za „příští hranici“ a přirovnal ji k sociálním sítím v době, kdy společnost začínala.Díky velké sázce společnosti Meta na tento trend rychle naskočily značky jako Walmart, Roblox a populární řetězec neformálního stravování Chipotle Mexican Grill. Do virtuálního světa vstoupily dokonce i luxusní značky jako Gucci.Tento humbuk brzy opadl, protože ekonomika zpomalila a akcie technologických firem narazily na zeď, takže mnoho investorů zpochybnilo sázku společnosti Meta a to, zda tuto vizi přijmou masy.O více než rok a půl později může vstup společnosti Apple do metaverza konečně nabídnout tolik potřebnou podporu příliš ambiciózní vizi společnosti Meta a nalákat kdysi skeptické investory zpět do virtuálního světa.„Je to obrovský potvrzovací bod,“ řekl Gene Munster ze společnosti Deepwater Asset Management. „Velký obraz metaverza dělá krok vpřed.“V letošním roce se Meta zatím vrátila z výprodeje v roce 2022 a její akcie vzrostly o více než 120 %. Tyto zisky však většinou pramení ze zaměření společnosti na snižování nákladů a umělou inteligenci, nikoli z potenciálu metaverza.Sázka společnosti Apple na „grand slam“Wall Street už léta vnímá Apple jako technologickou hvězdu. Je to jedna z největších společností na světě a větší než mnohé zámořské trhy. Tvoří téměř 7,5 % váhy indexu S&P 500 a jeho tržní kapitalizace v pátek uzavřela na hodnotě přibližně 2,85 bilionu dolarů. Začátkem tohoto týdne dosáhly akcie historického maxima, než ustoupily.„Jste tak velcí, že nemůžete mít nové produkty, které si vedou jen dobře,“ řekl Paul Meeks, portfolio manažer společnosti Independent Solutions Wealth Management. „Všechno, co děláte, musí být grand slam home run, abyste udrželi ocenění akcií nahoře.“Wall Street i investoři očekávají relativně nevýrazný start trhu. Samik Chatterjee ze společnosti JPMorgan v nedávné poznámce uvedl, že se nechystá na významné objemy, ačkoli náhlavní soupravu považuje za „potenciální katalyzátor“ pro odvětví v dlouhodobém horizontu.„Apple v minulosti prokázal, že zapojení spotřebitelů může přinést ochotu platit prémiové ceny, a Apple se zjevně zaměřuje na to, aby s prvním zařízením, které bude pro tuto platformu představovat několikaletou cestu, dosáhl úspěchu v oblasti zapojení spotřebitelů, nikoliv v oblasti objemů,“ napsal.JoAnne Feeney ze společnosti Advisors Capital Management se domnívá, že první verze je zaměřena na menší trh bohatších, zapálených fanoušků a vývojářů. V dalším vývoji očekává novější, dostupnější modely v různých cenových relacích, podobně jako tomu bylo u iPhonu.Uvedení produktu na trh, i když za vysokou cenu, motivuje vývojářskou komunitu k vytváření aplikací pro spotřebitele a umožňuje společnosti Apple odložit náklady vzniklé s tvorbou aplikací, uvedla manažerka portfolia.Podle Munstera ze společnosti Deepwater by to mělo vyvolat podobné nadšení i kolem platformy náhlavní soupravy Meta.Tváří v tvář náročnému makroprostředíVstup společnosti Apple do virtuální reality nemohl přijít v nevhodnější dobu, protože přetrvávající obavy z recese a stále vysoká inflace tlačí spotřebitele do kapes a omezují nákupy velkých cen.Vzhledem k tomu, že společnost – a její vize metaverse – je tak závislá na přijetí ze strany spotřebitelů, vytváří to podle Meekse obtížné podmínky pro krátkodobé fungování.Tato situace by však mohla být velkým přínosem pro Meta Quest Pro, který stojí méně než třetinu ceny, zdůraznil Tom Forte z D.A. Davidson ve zprávě o snížení ratingu společnosti Apple.Zatímco někteří se obávají, že vysoká cena hrozí odradit většinu kupujících, mnozí investoři poukazují na podobnost s předchozími uvedeními produktů na trh. Když v roce 2007 debutoval iPhone, investoři se vysmívali vysoké ceně a podobný jev se objevil i při odhalení Vision Pro.Po více než 15 letech od uvedení iPhonu na trh si Apple podmanil velkou část celosvětového trhu s chytrými telefony a zároveň se mu podařilo přesvědčit zákazníky, aby na nejnovější modely čekali hodiny v klikatých frontách. Cena iPhonu 14 začíná na neuvěřitelných 799 dolarech.Apple možná nenabízí vždy nejpříznivější cenu pro spotřebitele, ale vždy vstupuje na trh se špičkovým designem, často později než konkurence, protože rozšiřuje funkce, řekl Feeney.Toni Sacconaghi ze společnosti Bernstein v nedávné poznámce zdůraznil, že společnost má za sebou bohaté zkušenosti s vytvářením nových trhů prostřednictvím svých produktů. Uvedl, že její vstup do odvětví chytrých telefonů, bezdrátových sítí a hudebních přehrávačů během pěti let zdesetinásobil trh.„V čistém vyjádření se domníváme, že přijetí rozšířené reality bude dlouhodobou cestou a v nejbližší době nebude pro Apple finančně významné,“ uvedl.