Stále pociťujeme následky celosvětové pandemie. Ceny ropy divoce kolísají. Do Evropy se vrátila válka. Klima je v krizi. Přišla generativní umělá inteligence.
A politické, sociální a technologické změny budou stále rychlejší, zběsilejší a těžší na předvídání. Je to ztělesnění „světa VUCA“: nestálého, nejistého, složitého a nejednoznačného. Je velmi obtížné vidět dopředu nějaký jasný výhled.
„Ať žiješ v zajímavých časech“ bylo vždycky myšleno jako kletba.
Ale i uprostřed nepředvídatelnosti jsou příležitosti – pokud jste připraveni se jich chopit. Zatímco mnoho podniků se ocitá na okraji zájmu, mnoho jiných nachází způsoby, jak přežít a prosperovat. Udržují si kontrolu nad svou budoucností – ať už se situace vyvíjí jakkoli složitě.
A obvykle je to proto, že mají plán.
Selhání při plánování
Střednědobé až dlouhodobé plánování vám a vaší organizaci v neklidných dobách umožní soustředit se na věci, které můžete ovlivnit, a alespoň si uvědomit ty, které ovlivnit nemůžete. Pokud ho provedete správně, budete mít přehled o tom, kdo jako firma jste, čeho chcete dosáhnout, jak toho hodláte dosáhnout, do kdy a s jakým efektem. A odhalíte některé obtíže a nebezpečí, která vás čekají.

Váš plán není pevný seznam opatření, která vám zaručí úspěch, protože to teď prostě není možné – a pravděpodobně ani nikdy nebylo.
Místo toho je to dobře promyšlená mapa cesty vpřed s možností drobných „korekcí“ na cestě. A umožňuje vám vzít s sebou na cestu i ostatní. I když směr určilo vedení společnosti, manažeři na všech úrovních potřebují vědět, jak do něj zapadají, aby zajistili, že se hlavní práce bude dělat. Jen tak mohou inspirovat své týmy, aby pomohly proměnit touhy v činy.
Bez plánu jste ztraceni.
Plánování podnikání po rodinném způsobu!
Z vlastní zkušenosti vím, jakou sílu má dobrý plán.
Před osmnácti lety mi můj rodinný život připadal jako vlastní malý svět VUCA. Oba jsme s manželkou pracovali v rozhlase a naše odvětví se rychle měnilo: nové technologie, nečekaní vyzyvatelé, jiné způsoby práce. A v rozhlasové stanici, kde jsme pracovali, se rýsovaly rozsáhlé změny.
Měli jsme tehdy dvě malé děti a najednou jsme museli dělat velká rozhodnutí – o naší práci, o tom, kde budeme bydlet, jak se podělíme o péči o děti, jak to bude se školou… Bylo to zdrcující, když jsme se snažili všechno zvážit: vědět, co by bylo pro všechny nejlepší a jak toho všeho dosáhnout.
Proto jsme vytvořili pětiletý plán – pravda, poměrně malý, ale při zpětném pohledu to byl vlastně velmi podnikatelský přístup. Zahrnoval totiž mnoho věcí, které komerční podniky potřebují mít ve svých plánech
Základy obchodního plánování
Zde je příklad podnikatelského plánu, o kterém mluvím. Ukazuje, co zvažuje mnoho společností, které začínají, hledají nové investice, uvádějí na trh nové produkty nebo služby, nebo – jako my – prostě potřebují mít jasno v tom, kam se v příštích letech vydat a jak se tam dostat. Existuje devět společných prvků:

- Shrnutí
- Prohlášení o poslání
- SWOT analýza
- Cíle a metriky
- Analýza odvětví
- Analýza konkurence
- Finanční údaje
- Marketingový plán
- Závěr
Výhody pětiletého plánu
Ať už řídíte lidi ve firmě nebo v rodině, plán vám pomůže na každém kroku.
Poskytuje jasnost všem zúčastněným a ovlivňuje vše, co děláte – od lidí, které kolem sebe shromáždíte, přes produkty nebo služby, které se rozhodnete vyvinout, až po způsob, jakým je nakonec poskytnete.
Může vám pomoci zajistit financování, pokud ho budete potřebovat, a udržet zainteresované strany zapojené a informované, jak budete postupovat.
Ať je práce sebevíc, máte k dispozici dokument, který vám připomíná váš cíl a priority. Pomůže vám dělat věci, které vás posouvají správným směrem, a odmítat věci, které vás neposouvají.
Je to způsob, jak se vyhnout přetížení, zvládat stres a udržet si motivaci. Umožňuje vám také zjistit, kdy je třeba trochu upravit svůj kurz – protože věci se nevyhnutelně změní.

Po pěti letech…
Pět let po uskutečnění našeho plánu jsme oba byli plně kvalifikovaní učitelé, žili jsme v novém městě a naše děti byly ve svých školách šťastné. Něco z naší rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem bylo v pořádku, i když na této části se stále ještě hodně pracovalo. A také jsme utrpěli finanční újmu, která se bude ještě nějakou dobu hojit. Ale náš plán nám pomohl zvládnout velké věci, odrazit se od občasných chybných kroků, udržet se finančně nad vodou a zvládnout všechny pohyblivé části rodinného života.
Některé z našich tehdejších úvah jsou dodnes vodítkem pro naše rozhodování. Je dobré se ohlédnout za našimi původními cíli a zjistit, jak daleko jsme se dostali. A je možné, že si tento proces zanedlouho zopakujeme. Děti začínají odcházet z domova. Důchod už není vzdálenou vyhlídkou. Kde chceme být za pět let – a jak se tam dostaneme?
Mezitím bude doba pro všechny pravděpodobně stále „zajímavější“. V rodinách a podnicích všude na světě může být kvůli úrovni VUCA těžké vidět cokoli jiného než problémy tady a teď.
Ale zkušenost mi říká, že když máte pocit, že prostě nemá smysl dělat nějaké smysluplné plány, je to přesně ten okamžik, kdy je potřebujete nejvíc.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky