Může Spotify po zvýšení cen konečně dosáhnout zisku?
Hudební streamer Spotify (SPOT) má sice dominantní postavení v oboru s 572 miliony aktivních uživatelů (MAU) po celém světě, ale pokud jde o zisk, je společnost chronicky ztrátová.
Za celou svou historii Spotify vykázala kumulovanou čistou ztrátu ve výši téměř 4,2 miliardy USD.
Druhé čtvrtletí roku 2023 se neslo ve stejném duchu. Společnost Spotify neměla problém se získáváním předplatitelů ani s růstem příjmů. Počet prémiových předplatitelů vzrostl o 17 % na 220 milionů, počet uživatelů podporovaných reklamou vyskočil o 34 % na 343 milionů a příjmy se zvýšily o 11 % na 3,2 miliardy dolarů. Společnost však vykázala čistou ztrátu 302 milionů dolarů, což je méně než ztráta 125 milionů dolarů v předchozím období, a volný peněžní tok téměř zmizel. Výsledek hospodaření se s růstem společnosti Spotify zhoršuje.
Vyšší ceny by měly pomoci, ale jen do určité míry
Společnost Spotify oznámila, že zvyšuje ceny všech svých prémiových tarifů v mnoha zemích včetně USA. Jedná se o první zvýšení ceny základního prémiového tarifu v USA od spuštění služby před téměř deseti lety.
Zdroj: Spotify.com
Prémiový tarif se zvýší z 9,99 na 10,99 USD měsíčně, studentský tarif se zvýší ze 4,99 na 5,99 USD měsíčně, rodinný tarif se zvýší z 15,99 na 16,99 USD měsíčně a duo tarif se zvýší z 12,99 na 14,99 USD měsíčně. Cena prémiového tarifu Spotify je nyní stejná jako u srovnatelných služeb YouTube Music, Apple Music a Amazon Music Unlimited od společnosti Alphabet.
Toto zvýšení ceny by sice mohlo způsobit, že někteří předplatitelé přejdou na tarif podporovaný reklamou, a zpomalit tempo přibývání nových předplatitelů, ale Spotify nemá jinou možnost než zvýšit objem příjmů, které generuje na jednoho uživatele. Podnikání v oblasti streamování hudby je záležitostí s nízkou marží. Hrubá marže společnosti Spotify se díky vysokým nákladům na licenční poplatky pohybuje kolem 25 %. Na provozní náklady tak zbývá jen málo.
Spotify ve druhém čtvrtletí vydělalo jen 4,27 eura (4,72 dolaru) na prémiového uživatele měsíčně, takže zvýšení cen by mohlo toto číslo výrazně zvýšit. Problém je v tom, že licenční poplatky jsou funkcí více věcí, včetně příjmů na uživatele. S tím, jak bude Spotify generovat vyšší příjmy na uživatele, budou se zvyšovat i licenční poplatky. To znamená, že hrubá marže společnosti Spotify se nemusí příliš zlepšit, pokud vůbec.
Zdroj: Canva
Hrubý zisk však bude vyšší za předpokladu, že zvýšení ceny nevyvolá výrazný odliv zákazníků. To by mělo pomoci snížit čistou ztrátu společnosti Spotify do budoucna, i když se nezdá pravděpodobné, že by samotné zvýšení ceny posunulo hospodářský výsledek do kladných čísel.
Společnost Spotify musí snížit náklady
Společnost Spotify má sice jen malou kontrolu nad výší licenčních poplatků, ale má kontrolu nad svými provozními náklady. Vzhledem k rostoucím ztrátám společnosti se tyto výdaje zjevně vymkly kontrole.
Část problému spočívá v tom, že společnost Spotify během pandemie rychle expandovala. Nyní se společnost snaží zvyšovat své provozní náklady mnohem pomaleji a je možné, že dojde k dalšímu propouštění. Generální ředitel společnosti Spotify Daniel Ek během hovoru k výsledkům uvedl, že se očekává, že počet zaměstnanců společnosti bude ve třetím čtvrtletí meziročně nižší. Zda to znamená, že dojde k dalšímu propouštění, nebo zda bude společnost spoléhat na úbytek zaměstnanců, se teprve uvidí.
Zdroj: Getty Images
Zatímco společnost Spotify ve 2. čtvrtletí snížila své všeobecné a administrativní náklady a výdaje na prodej a marketing zůstaly zhruba stejné, výdaje na výzkum a vývoj vzrostly o 34 %. Společnost potřebuje držet krok s konkurenty, ale v současné době vynakládá výdaje na neudržitelné úrovni.
Akcie společnosti Spotify se v úterý po zprávě za 2. čtvrtletí propadly. Investoři zjevně nevěří, že zvýšení prémiové ceny na tom něco změní. Spotify sice může snížit čistou ztrátu ještě v tomto roce, kdy se zvýšení cen projeví, ale společnost zatím nedokázala, že dokáže dosáhnout skutečného zisku.
Pokud Spotify nedokáže vydělávat peníze s více než půl miliardou uživatelů, je těžké si představit, že se situace zlepší s dalším rozšířením.
Za celou svou historii Spotify vykázala kumulovanou čistou ztrátu ve výši téměř 4,2 miliardy USD.Druhé čtvrtletí roku 2023 se neslo ve stejném duchu. Společnost Spotify neměla problém se získáváním předplatitelů ani s růstem příjmů. Počet prémiových předplatitelů vzrostl o 17 % na 220 milionů, počet uživatelů podporovaných reklamou vyskočil o 34 % na 343 milionů a příjmy se zvýšily o 11 % na 3,2 miliardy dolarů. Společnost však vykázala čistou ztrátu 302 milionů dolarů, což je méně než ztráta 125 milionů dolarů v předchozím období, a volný peněžní tok téměř zmizel. Výsledek hospodaření se s růstem společnosti Spotify zhoršuje.Společnost Spotify oznámila, že zvyšuje ceny všech svých prémiových tarifů v mnoha zemích včetně USA. Jedná se o první zvýšení ceny základního prémiového tarifu v USA od spuštění služby před téměř deseti lety.Prémiový tarif se zvýší z 9,99 na 10,99 USD měsíčně, studentský tarif se zvýší ze 4,99 na 5,99 USD měsíčně, rodinný tarif se zvýší z 15,99 na 16,99 USD měsíčně a duo tarif se zvýší z 12,99 na 14,99 USD měsíčně. Cena prémiového tarifu Spotify je nyní stejná jako u srovnatelných služeb YouTube Music, Apple Music a Amazon Music Unlimited od společnosti Alphabet.Toto zvýšení ceny by sice mohlo způsobit, že někteří předplatitelé přejdou na tarif podporovaný reklamou, a zpomalit tempo přibývání nových předplatitelů, ale Spotify nemá jinou možnost než zvýšit objem příjmů, které generuje na jednoho uživatele. Podnikání v oblasti streamování hudby je záležitostí s nízkou marží. Hrubá marže společnosti Spotify se díky vysokým nákladům na licenční poplatky pohybuje kolem 25 %. Na provozní náklady tak zbývá jen málo.Spotify ve druhém čtvrtletí vydělalo jen 4,27 eura na prémiového uživatele měsíčně, takže zvýšení cen by mohlo toto číslo výrazně zvýšit. Problém je v tom, že licenční poplatky jsou funkcí více věcí, včetně příjmů na uživatele. S tím, jak bude Spotify generovat vyšší příjmy na uživatele, budou se zvyšovat i licenční poplatky. To znamená, že hrubá marže společnosti Spotify se nemusí příliš zlepšit, pokud vůbec.Hrubý zisk však bude vyšší za předpokladu, že zvýšení ceny nevyvolá výrazný odliv zákazníků. To by mělo pomoci snížit čistou ztrátu společnosti Spotify do budoucna, i když se nezdá pravděpodobné, že by samotné zvýšení ceny posunulo hospodářský výsledek do kladných čísel.Společnost Spotify má sice jen malou kontrolu nad výší licenčních poplatků, ale má kontrolu nad svými provozními náklady. Vzhledem k rostoucím ztrátám společnosti se tyto výdaje zjevně vymkly kontrole.Část problému spočívá v tom, že společnost Spotify během pandemie rychle expandovala. Nyní se společnost snaží zvyšovat své provozní náklady mnohem pomaleji a je možné, že dojde k dalšímu propouštění. Generální ředitel společnosti Spotify Daniel Ek během hovoru k výsledkům uvedl, že se očekává, že počet zaměstnanců společnosti bude ve třetím čtvrtletí meziročně nižší. Zda to znamená, že dojde k dalšímu propouštění, nebo zda bude společnost spoléhat na úbytek zaměstnanců, se teprve uvidí.Zatímco společnost Spotify ve 2. čtvrtletí snížila své všeobecné a administrativní náklady a výdaje na prodej a marketing zůstaly zhruba stejné, výdaje na výzkum a vývoj vzrostly o 34 %. Společnost potřebuje držet krok s konkurenty, ale v současné době vynakládá výdaje na neudržitelné úrovni.Akcie společnosti Spotify se v úterý po zprávě za 2. čtvrtletí propadly. Investoři zjevně nevěří, že zvýšení prémiové ceny na tom něco změní. Spotify sice může snížit čistou ztrátu ještě v tomto roce, kdy se zvýšení cen projeví, ale společnost zatím nedokázala, že dokáže dosáhnout skutečného zisku.Pokud Spotify nedokáže vydělávat peníze s více než půl miliardou uživatelů, je těžké si představit, že se situace zlepší s dalším rozšířením.