Ne však německá ministryně zahraničí Annalena Baerbocková, pokud jde o veskrze posvátný automobilový sektor.
„Automobilový průmysl stojí před otázkou, zda a jak budeme v budoucnu globálním lídrem,“ prohlásila na každoročním veletrhu IAA Mobility.
Zatímco americká velká trojka se potýká s oživenými odbory United Auto Workers, německé protějšky Volkswagen (ticker: VOW.Germany), Mercedes-Benz Group (MBG.Germany) a BMW ( BMW. Germany) mají vlastní problémy – špatně se jim daří v závodě o budoucnost elektromobilů.
Americká společnost Tesla (TSLA) a vycházející čínská hvězda BYD (1211.Hongkong) si podle serveru Clean Technica v první polovině letošního roku připsaly více než třetinu celosvětového prodeje elektromobilů. Volkswagen byl na třetím místě a se 7 % ztrácel.
Je pravda, že za Teslou a Číňany v oblasti elektromobilů silně zaostávají i všichni ostatní domácí výrobci automobilů. „Všechny zavedené společnosti potřebují znovuobjevit svá konstrukční a vývojová oddělení, která jsou řízena inženýry spalovacích motorů,“ říká Ferdinand Dudenhoeffer, ředitel Centra pro automobilový výzkum v Německu.
Zdroj: Getty Images
Mohou Němci dohnat náskok? Záleží na tom, která společnost, myslí si trhy. Volkswagen za poslední rok ztratil čtvrtinu své hodnoty, a to i přes výměnu generálních ředitelů v červenci 2022. Akcie Mercedes-Benz vzrostly o 19 %, zatímco BMW si za posledních 12 měsíců připsalo 33 %. Špatnou zprávou je, že VW je zhruba stejně velký jako zbylé dvě dohromady.
Modelová řada VW se rozprostírá od ekonomických škodovek až po luxusní audiny a porsche. Snahy o zaměření a zeštíhlení by mohly narazit na překážku v řízení: Odbory drží polovinu míst v představenstvu a vláda spolkové země Dolní Sasko 20 % akcií. „VW je jako státní podnik,“ uzavírá Dudenhoeffer. „Postupem času bude ztrácet na významu.“
Mercedes a BMW uvádějí na trh luxusní elektrické modely, které by za dva nebo tři roky mohly vyzvat Teslu. Tučné marže na jejich benzinových vozech jim dávají hluboké kapsy pro nákladný přechod na elektrický pohon, říká Philippe Houchois, vedoucí evropského a amerického automobilového výzkumu ve společnosti Jefferies.
„Mohou financovat nové technologie a stále vyplácet dividendy, zatímco některé začínající firmy s čistě elektrickými vozidly narážejí na finanční problémy,“ říká. Jeho tipem jsou akcie BMW s aktuálním dividendovým výnosem kolem 8 %.
Německé automobilky jako skupina vyčlenily na výzkum a vývoj a výstavbu továren v příštích pěti letech úctyhodných 380 miliard eur (406 miliard USD), které se zaměřují především na elektromobilitu, uvádí průmyslová lobby VDA.
Jedna věc, kterou má německá velká trojka společnou, je silná závislost na Číně – co se týče prodeje a stále více i technologií. Volkswagen v červenci utratil 700 milionů dolarů za 5 % společnosti XPeng (XPEV) se sídlem v Kantonu v naději, že bude spolupracovat na lepší platformě pro elektromobily, říká Houchois.
Zdroj: Getty Images
BMW letos v létě otevřelo v Šanghaji své páté čínské výzkumné a vývojové centrum. „BMW věří, že Čína je místem budoucí mobility,“ uvádí se v tiskové zprávě společnosti.
Proto je nedávný krok Evropské unie k prošetření čínského dovozu elektromobilů s výhledem na vyšší cla pro Německo přinejlepším smíšeným požehnáním, říká Dudenhoeffer. „Je to bláznivý nápad, který riskuje mnohem škodlivější čínskou odvetu,“ říká. Vidí v tom mazaný manévr Francie, jejíž automobilový komplex je mnohem méně vystaven Číně.
Geopolitika je jednou z mnoha známých neznámých v éře elektromobilů, která právě začíná, říká Houchois.
„Je to stále velmi otevřené pole,“ říká. „Tesla nevyhraje všechno.“
Ne však německá ministryně zahraničí Annalena Baerbocková, pokud jde o veskrze posvátný automobilový sektor.„Automobilový průmysl stojí před otázkou, zda a jak budeme v budoucnu globálním lídrem,“ prohlásila na každoročním veletrhu IAA Mobility.Zatímco americká velká trojka se potýká s oživenými odbory United Auto Workers, německé protějšky Volkswagen , Mercedes-Benz Group a BMW mají vlastní problémy – špatně se jim daří v závodě o budoucnost elektromobilů.Americká společnost Tesla a vycházející čínská hvězda BYD si podle serveru Clean Technica v první polovině letošního roku připsaly více než třetinu celosvětového prodeje elektromobilů. Volkswagen byl na třetím místě a se 7 % ztrácel.Je pravda, že za Teslou a Číňany v oblasti elektromobilů silně zaostávají i všichni ostatní domácí výrobci automobilů. „Všechny zavedené společnosti potřebují znovuobjevit svá konstrukční a vývojová oddělení, která jsou řízena inženýry spalovacích motorů,“ říká Ferdinand Dudenhoeffer, ředitel Centra pro automobilový výzkum v Německu.Mohou Němci dohnat náskok? Záleží na tom, která společnost, myslí si trhy. Volkswagen za poslední rok ztratil čtvrtinu své hodnoty, a to i přes výměnu generálních ředitelů v červenci 2022. Akcie Mercedes-Benz vzrostly o 19 %, zatímco BMW si za posledních 12 měsíců připsalo 33 %. Špatnou zprávou je, že VW je zhruba stejně velký jako zbylé dvě dohromady.Modelová řada VW se rozprostírá od ekonomických škodovek až po luxusní audiny a porsche. Snahy o zaměření a zeštíhlení by mohly narazit na překážku v řízení: Odbory drží polovinu míst v představenstvu a vláda spolkové země Dolní Sasko 20 % akcií. „VW je jako státní podnik,“ uzavírá Dudenhoeffer. „Postupem času bude ztrácet na významu.“Mercedes a BMW uvádějí na trh luxusní elektrické modely, které by za dva nebo tři roky mohly vyzvat Teslu. Tučné marže na jejich benzinových vozech jim dávají hluboké kapsy pro nákladný přechod na elektrický pohon, říká Philippe Houchois, vedoucí evropského a amerického automobilového výzkumu ve společnosti Jefferies.„Mohou financovat nové technologie a stále vyplácet dividendy, zatímco některé začínající firmy s čistě elektrickými vozidly narážejí na finanční problémy,“ říká. Jeho tipem jsou akcie BMW s aktuálním dividendovým výnosem kolem 8 %.Německé automobilky jako skupina vyčlenily na výzkum a vývoj a výstavbu továren v příštích pěti letech úctyhodných 380 miliard eur , které se zaměřují především na elektromobilitu, uvádí průmyslová lobby VDA.Jedna věc, kterou má německá velká trojka společnou, je silná závislost na Číně – co se týče prodeje a stále více i technologií. Volkswagen v červenci utratil 700 milionů dolarů za 5 % společnosti XPeng se sídlem v Kantonu v naději, že bude spolupracovat na lepší platformě pro elektromobily, říká Houchois.BMW letos v létě otevřelo v Šanghaji své páté čínské výzkumné a vývojové centrum. „BMW věří, že Čína je místem budoucí mobility,“ uvádí se v tiskové zprávě společnosti.Proto je nedávný krok Evropské unie k prošetření čínského dovozu elektromobilů s výhledem na vyšší cla pro Německo přinejlepším smíšeným požehnáním, říká Dudenhoeffer. „Je to bláznivý nápad, který riskuje mnohem škodlivější čínskou odvetu,“ říká. Vidí v tom mazaný manévr Francie, jejíž automobilový komplex je mnohem méně vystaven Číně.Geopolitika je jednou z mnoha známých neznámých v éře elektromobilů, která právě začíná, říká Houchois.„Je to stále velmi otevřené pole,“ říká. „Tesla nevyhraje všechno.“