Stávky, nové technologie, nová konkurence. To vše se spiklo, aby udrželo pod pokličkou výkonnost akcií Ford Motor (F) a General Motors (GM), posledních dvou tradičních severoamerických výrobců automobilů. Existuje však způsob, jak zvýšit výnosy pro akcionáře, který nemá nic společného s navrhováním dalšího elektrického hitu. Společnosti si mohou dovolit vyplácet vyšší dividendy.
Spojeným zaměstnancům automobilového průmyslu se to nebude líbit. Odborová organizace požaduje navýšení o 30 % během čtyř let a již se postavila proti tomu, aby General Motors (GM) a Ford (F) vracely akcionářům hotovost. „V posledních čtyřech letech automobilky vložily miliardy do zpětného odkupu akcií a zvláštních dividend, aby se obohatily,“ řekl prezident UAW Shawn Fain v projevu k členům 8. září. Platnost pracovní dohody vyprší ve čtvrtek ve 23:59.
V jedné věci má Fain pravdu: obě společnosti vyplácejí dividendy. To není u vyspělých společností nic neobvyklého. Navíc Ford a GM v posledních několika letech vrátily méně hotovosti ve srovnání s hotovostí vynaloženou během předchozí pracovní smlouvy, a to kvůli pandemii Covid. Obě společnosti zastavily vyplácení dividend v roce 2020 v souvislosti s globálními otřesy, ačkoli Ford obnovil vyplácení čtvrtletních dividend v roce 2021 na předpodzimní úrovni. GM obnovila výplatu v roce 2022, ale se snížením na devět centů na akcii z 38 centů.
GM je již delší dobu konzervativnější. V letech 2019 až 2022 vydá na dividendy kumulativně asi 3,6 miliardy dolarů, což je méně než přibližně 9 miliard dolarů v letech 2015 až 2018. Ford v letech 2019 až 2022 vydal na dividendy kumulativně asi 5,4 miliardy dolarů, což je méně než polovina z 11,2 miliardy dolarů, které rozdal v letech 2015 až 2018.

Ani jedna ze společností nemá problém s penězi. Podle agentury Bloomberg GM v letech 2019 až 2022 vygeneruje upravený volný peněžní tok ve výši přibližně 34 miliard USD, zatímco v letech 2015 až 2018 to bylo přibližně 29 miliard USD. GM tedy v posledních čtyřech kalendářních letech vyplatila ve formě dividend přibližně 11 % upraveného volného peněžního toku, což je méně než 32 % v předchozím čtyřletém období. U společností z indexu S&P 500 se tento poměr pohybuje v průměru kolem 50 %.
Ford v letech 2019 až 2022 vygeneroval upravený volný peněžní tok ve výši zhruba 38 miliard USD, z čehož 14 % vyplatil ve formě dividend. Stalo se tak poté, co v letech 2015 až 2018 vygeneroval volný peněžní tok ve výši 40 miliard USD, přičemž 28 % bylo vyplaceno ve formě dividend.
Při pohledu do budoucna Wall Street předpokládá pro každou z nich mírné zhoršení zisku, a to především proto, že se očekává zmírnění cen nových automobilů z pandemií vyvolaných maxim. Změna však není dramatická.
Jinými slovy, GM a Ford by mohly vyplácet větší dividendy, i když nikdy nevyplatí 60 % nebo 70 % upraveného volného peněžního toku, jak to dělají některé jiné vyspělé společnosti. Obě společnosti však musí zachovávat určitou opatrnost, protože automobilový byznys je obtížný a cyklický.
Pokud by se GM vrátil ke svému starému 38centovému čtvrtletnímu kurzu, mohl by se násobek jeho akcií vyšplhat ze zhruba pětinásobku zisku až někam k sedminásobku, kde se obchoduje Ford. To je asi 40% zlepšení oproti nedávným úrovním. Při sedminásobku odhadovaných zisků v roce 2024 by akcie GM stály zhruba 47 dolarů a na základě větší výplaty by vynášely asi 3 %. V současné době mají akcie výnos 1,1 %. Podobně, pokud by Ford zvýšil výplatu na 16 centů za čtvrtletí, mohly by se akcie vyšplhat na zhruba 21 USD, což by znamenalo skok o 65 %. To by znamenalo výnos kolem 3 %.
Dosažení těchto čísel bude vyžadovat stabilní peněžní toky po uzavření současných pracovních dohod. S určitou péčí mohou společnosti udělat radost jak svým zaměstnancům, tak investorům.
Na investice je potřeba dívat se opravdu dlouhodobě. Nenechte se vykolejit momentálním stavem – myslete v delším horizontu. Pokud chcete poradit nebo probrat možnosti a příležitosti na současném trhu, naši poradci jsou vám k dispozici. Vyplňte formulář, je to jednoduché.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky