Zhruba před dvěma týdny Evropská komise oznámila vyšetřování vládních dotací pro výrobce elektrických vozidel v Číně.
Sonda se zaměřuje na dotace na výrobu elektromobilů a bude „založena na faktech“, řekl v úterý novinářům Valdis Dombrovskis, výkonný místopředseda a komisař Evropské komise pro obchod. Promluvil v Pekingu po čtyřdenní cestě po Číně.
Dodal, že šetření bude v souladu s pravidly EU a Světové obchodní organizace a bude zahrnovat spolupráci s čínskými úřady a podniky.
„O výsledku šetření budou rozhodovat ti, kteří se budou snažit o to, aby se … Nemohu výsledek vyšetřování předjímat,“ řekl Dombrovskis.
Čínský vývoz elektromobilů v posledních měsících prudce vzrostl. Pokud vezmeme v úvahu vývoz všech typů automobilů, čínský vývoz již překonal německý a podle agentury Moody’s je na nejlepší cestě překonat v letošním roce japonský vývoz jako největšího vývozce automobilů na světě.
Domácí čínské společnosti vyrábějící elektromobily Nio, Xpeng a BYD patří mezi ty, které začaly expandovat do Evropy, ale zatím v relativně malém počtu. Podle banky HSBC více než dvě třetiny čínského vývozu elektromobilů do Evropy pocházely od společnosti Tesla a dalších mezinárodních značek vyrábějících v Číně.
Budoucí důsledky pro podnikání jsou však velké.

Dombrovskis upozornil, že EU plánuje postupně ukončit prodej automobilů se spalovacími motory do roku 2035. Uvedl také, že podíl čínských značek elektromobilů na trhu EU se za poslední dva až tři roky zvýšil z méně než 1 % na 8 %.
Dalším prvkem dotační sondy EU je „riziko újmy“ pro evropský automobilový průmysl, řekl novinářům.
Evropští automobiloví giganti, jako je Volkswagen, získávají z Číny významné tržby, ale mají potíže proniknout na tamní vysoce konkurenční trh s elektromobily. Začátkem letošního roku VW a začínající společnost Xpeng, která se zabývá výrobou elektromobilů, oznámily strategické partnerství, v jehož rámci budou společně vyvíjet automobily pro čínský trh.
Čínské ministerstvo obchodu vyšetřování EU rychle kritizovalo a označilo ho za „zjevně protekcionistický akt“, který by narušil globální automobilový průmysl.
Cui Dongshu, šéf Čínské asociace osobních automobilů, v internetovém příspěvku rovněž uvedl, že čínský vývoz nových energetických vozidel roste díky vysoce konkurenčnímu domácímu dodavatelskému řetězci a tržnímu prostředí.
V úterý Dombrovskis novinářům řekl, že o šetření EU ohledně dotací na elektromobily se hovořilo téměř na každém setkání s jeho čínskými protějšky.

Čínské ambice v oblasti elektromobilů začaly již před více než deseti lety. Bývalý inženýr společnosti Audi Wan Gang se v roce 2007 stal čínským ministrem vědy a techniky a přesvědčil ústřední vládu, aby zavedla národní strategii pro rozvoj vozidel s novou energií a bateriových technologií.
Podle údajů ministerstva financí vydala ústřední vláda v letech 2009-2015 na dotacích na vývoj elektromobilů nejméně 33,4 miliardy jüanů
Vládou vedený tlak se neobešel bez plýtvání. V roce 2016 ministerstvo financí uvedlo, že zjistilo, že nejméně pět společností podvedlo systém o více než 1 miliardu jüanů.
Novější dotace země související s elektromobily se zaměřily na daňové úlevy pro spotřebitele. Elektromobily jsou považovány za jeden ze světlých bodů zpomalující se čínské ekonomiky a hnací sílu vyspělé výroby, maloobchodního prodeje a vývozu.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky