Mnozí zastánci společnosti Tesla, která je průkopníkem v hnutí rozšiřujících se elektromobilů, přičítají tento klesající trend zpřísňování měnové politiky a celkovému zpomalení ekonomiky.
Na rozdíl od některých optimistických názorů analytik společnosti Bernstein Toni Sacconaghi nesdílí stejný býčí pohled na současnou situaci společnosti Tesla. Jako mírný medvěd Tesla ocenil akcie Tesla ratingem Sell, který podpořil cílovou cenou 150 USD za akcii. V pondělí Sacconaghi v obsáhlé zprávě dále osvětlil otázku klesajícího růstu počtu elektromobilů a uvedl, že “někteří investoři si kladou otázku, zda bohatí, technicky zdatní early adopters nejsou stále více nasyceni, přičemž masoví spotřebitelé, průměrní Američané, ještě nejsou připraveni převzít iniciativu/koupit elektromobil.”.
V rámci podrobnějšího přístupu k otázce růstu EV Sacconaghi zkoumal údaje na úrovni jednotlivých států, aby získal některé nové poznatky. Všiml si, že státy, které jsou v oblasti zavádění elektromobilů “hotspoty”, tedy Kalifornie, Havaj a Washington, mají tři společné rysy: převažující příklon k demokratické straně, nadprůměrnou úroveň příjmů a vyšší míru urbanizace. To lze extrapolovat do širšího pozorování, že přibližně 85 % majitelů elektromobilů se nachází v horní třetině příjmové skupiny v Americe a přibližně 80 % má status městského obyvatele.
Znamenají však tyto údaje, že trend EV dosáhl nasycení mezi příznivci demokratů a že se celkový nárůst EV sníží? Podle Sacconaghiho je to mylná interpretace. Když se do údajů ponořil hlouběji, zjistil, že bohatší státy s vysokou penetrací EV zaznamenaly v první polovině roku 2023 více než 40% nárůst. Mezitím méně bohaté státy zaznamenaly růst přesahující 50 %. To naznačuje rostoucí trend v zavádění elektromobilů mezi konzervativními, méně bohatými a venkovskými státy.
Sacconaghi tvrdí: “Zavádění EV je v konzervativnějších, méně bohatých a venkovských státech v dřívější fázi křivky zavádění. Nezdá se, že by státy s nejvyšší penetrací EV unikátně ustrnuly, tj. nezdá se, že by byly nasyceny.” Skutečná překážka pro rozvoj EV tak není politická, ale spíše ekonomická – cenová dostupnost.

Podle Kelly Blue Book se průměrná cena elektromobilu před federálními daňovými úlevami pohybovala v říjnu kolem 52 000 USD. Tato částka výrazně převyšuje průměrnou cenu všech vozidel, která činí 48 000 USD, což ukazuje, že elektromobily mají oproti běžným vozidlům vyšší cenu. Průměrná cena neluxusního vozidla činila přibližně 44 000 USD, což znamená, že elektromobily jsou téměř o 8 000 USD dražší než jejich neluxusní protějšky.
Analytik RBC Tom Narayan, který je označován za býka Tesly, sdílí Sacconaghiho názor na potřebu cenově dostupnějších elektromobilů. Jeho býčí pohled se odráží v jeho ratingu Buy a cílové ceně akcií 301 dolarů, což je v podstatě dvojnásobek Sacconaghiho ratingu. Narayan rovněž zdůraznil potřebu inovativních modelů. Poukazuje na to, že dlouhodobé bestsellery, Chevy Bolt a Tesla Model 3, jsou na trhu od roku 2016, resp. 2017, což naznačuje potřebu nových možností.
Navzdory rozdílným názorům na společnost Tesla se oba analytici shodují v názoru na vyhlídky dalšího růstu elektromobilů a sdílejí přesvědčení, že při určování výkonnosti akcií společnosti Tesla nelze přehlížet rozšíření elektromobilů a celkový růst. Mezi významné určující faktory se počítají také faktory jako ocenění, ziskové marže a prostředí konkurence v oblasti elektromobilů.
V pondělí společnost Tesla uzavřela s nárůstem o 0,6 % na 235,60 USD, zatímco indexy S&P 500 a NASDAQ Composite následovaly a vzrostly o 0,7 %, resp. 1,1 %. Navzdory pomalému růstu prodejů elektromobilů celková trajektorie společnosti Tesla a trhu s elektromobily nadále zaujímá investory i diváky a podtrhuje potřebu cenově dostupných a inovativních možností na tomto dozrávajícím, ale stále se rozvíjejícím trhu.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky