Toto rozhodnutí má výrazně zvýšit udržitelnost a finanční ohodnocení soutěžních týmů.
Formule 1, kde působí jedni z nejzkušenějších a nejuznávanějších závodních expertů na světě, zavedla rozpočtový strop pro celou ligu. Tento strop má podpořit pokles výdajů ve snaze překonat soupeře. Překvapivý výsledek? Zrod nové řady investovatelných aktiv. Je pozoruhodné, že toto inovativní rozpočtové omezení podpořilo finanční udržitelnost a zhodnocení sportovních týmů.
“Když jsme se do toho zapojili, týmy ze spodních příček se obchodovaly doslova za nulu. Dnes si nemyslím, že byste mohli koupit tým za méně než 750 milionů dolarů, a špičkové týmy mají hodnotu kolem 3 miliard dolarů,” řekl Greg Maffei, generální ředitel společnosti Liberty Media. Maffei se o své postřehy podělil se Sarou Eisenovou z televizní stanice CNBC během dokumentu The Inside Track, který bude brzy odvysílán: The Business of Formula 1.
Pozoruhodné je, že zavedený strop byl pro rok 2023 stanoven na 135 milionů dolarů na tým. Toto strategické finanční omezení přímo ovlivňuje částku, kterou mohou týmy vynaložit na vývoj a konstrukci svých závodních vozů. Před zavedením rozpočtového stropu v roce 2021 týmy nejvyšší ligy pravidelně utrácely v daném roce násobky limitované částky.

Tento koncept není ve Formuli 1 zcela ojedinělý a zdá se, že byl inspirován zavedeným modelem používaným v amerických sportovních ligách. Několik amerických lig prosazuje omezení výdajů na platy hráčů. Na rozdíl od těchto amerických lig jsou však platy řidičů týmů F1 z limitu vyloučeny.
Za zavedení rozpočtového stropu je zodpovědný majitel ligy, společnost Liberty Media. Její neotřelý přístup odráží úspěšné metody používané v NFL a soustředí se na prosazení parity příjmů a vytvoření nákladového stropu s cílem podpořit vysoce konkurenční a atraktivní sport.
Každý z deseti týmů F1 má nárok na podíl z ligových příjmů – příjmů, které plynou prostřednictvím sponzorských a různých mediálních smluv. Týmy navíc získávají individuální příjmy generované prostřednictvím jedinečných týmových partnerství, pohostinství a inženýrských aktivit.
Paradoxně lepší výkony na trati, které usnadňují finanční příjmy, vyžadují prudké kapitálové injekce. “Dříve někdo, kdo investoval do závodního týmu, nevěděl, jestli utratíte 200 milionů dolarů ročně, nebo půl miliardy ročně. Bylo všechno mezi tím,” řekl Guenther Steiner, ředitel týmu Haas F1 Team.

Zejména u týmu Haas F1 došlo v poslední době k rychlé obměně investorů, především kvůli špatným výsledkům na tratích a některým nepovedeným podnikům. Steiner však uvedl, že omezení rozpočtu usnadnilo předvídatelnou rozvahu a usnadnilo zajištění nových partnerství.
Týmy F1 investují během každé závodní sezóny značný kapitál do údržby a modernizace vozů, což je často rozhodující pro úspěch. “Je to hra na výzkum a vývoj,” vysvětlil Zak Brown, generální ředitel McLaren Racing. Brown převzal vedení McLarenu v roce 2018, kdy tým vykazoval roční ztráty. Od zavedení nákladového stropu však tým přešel do ziskovosti.
Formule 1 není jen vzrušující podívanou na motoristický sport, ale vyvíjí se v dobře strukturovaný, fiskálně konzervativní a ziskový podnik, a to vše díky úderu rozpočtového stropu společnosti Liberty Media. Tento limit nasměroval týmy k lepšímu řízení peněz, což zajistilo fiskální udržitelnost a zvýšilo hodnotu na trhu. Vzhledem k tomu, že Formule 1 připravuje svou finanční budoucnost a nastavuje nová měřítka ve světě sportu, otevírá bránu pro nové a předvídatelné investiční příležitosti.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky