Na pozadí vysokých globálních úrokových sazeb a ekonomických nejistot, včetně pomalejšího oživení Číny, než se předpokládalo, a výkyvů na měnovém trhu začínají prémiové značky pociťovat tlak klesajících prodejů. Zejména luxusní konglomerát Richemont, vlastník značky Cartier, poskytl nejnovější náznak tohoto trendu ve své zprávě o výsledcích hospodaření zveřejněné v pátek, což urychlilo rozsáhlý pokles akcií luxusních značek.
“Řekl bych, že doufáme v měkké přistání, ale to se dozvíme, až když se na to podíváme zpětně pravděpodobně za několik let,” komentoval finanční ředitel společnosti Richemont Burkhart Grund během pátečního čtvrtletního hovoru k výsledkům hospodaření.
V sektoru luxusního zboží došlo ke zpomalení ročního růstu tržeb na přibližně 9 %, protože globální spotřebitelé projevují zdrženlivost v důsledku dopadu vysokých úrokových sazeb. Tuto nejasnou situaci ještě zhoršuje ekonomická setrvačnost Číny a nepředvídatelné změny směnných kurzů, které utlumily výdaje spojené s cestováním, což představuje další tlak na marže příjmů.
Podle Ashleyho Wallace, vedoucího a analytika Bank of America pro oblast spotřebního zboží, zaznamenal luxusní sektor v období od roku 2019 do poloviny roku 2023 průměrný roční růst ve výši 11 %, který byl podpořen pandemickým oživením. Nyní se však podle jejího pozorování akcie luxusních firem obchodují pod svými historickými průměry.

Výzvy, se kterými se luxusní sektor potýká.
Problémy tohoto odvětví nejsou patrnější než na výkonnosti vlajkové značky LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton, která je vlajkovou lodí francouzského konglomerátu. Mezi březnem 2020 a dubnem 2023 zaznamenaly akcie LVMH více než 200% nárůst, který byl způsoben silnou poptávkou během pandemie. V důsledku toho se společnost stala první evropskou společností, jejíž tržní hodnota přesáhla 500 miliard dolarů poté, co v letech 2021 a 2022 vykázala rekordní výsledky.
Zdá se však, že se blíží pokles, neboť akcie LVMH obchodované v USA klesly o více než 30 % ze svého červencového maxima a minulý pátek dosáhly čerstvého 52týdenního minima 137,31 USD. I přes tento pokles se společnosti podařilo dosáhnout meziročního růstu o 2 % díky meziročnímu nárůstu tržeb za třetí čtvrtletí v říjnu o 9 %.
Dopad ekonomických změn.
Zpomalení výdajů na luxusní zboží bylo urychleno ekonomickými změnami. Na jedné straně bohatý spotřebitel, relativně odolný vůči dopadům vysokých úrokových sazeb a zpomalení ekonomiky, stále nakupuje. Aspirativní spotřebitel, který je na tyto změny citlivější, však začíná couvat. Tento posun má tendenci zasáhnout méně známé luxusní značky výrazněji, domnívá se Rogerio Fujimori, analytik společnosti Stifel.
Zmírnění nákupních tendencí spotřebitelů se již projevuje na americkém trhu s luxusem, který sice po pandemii patřil k těm nejúspěšnějším, ale má pověst cyklického trhu.
Měnové překážky.
Regionální rozdíly v síle hlavních měn hrají v současném scénáři dvojí roli. Během léta 2022 vytvořila divergence eura a amerického dolaru téměř 30% slevu na evropské luxusní zboží ve srovnání s jeho americkými protějšky. To vyvolalo prudký nárůst amerických turistů nakupujících luxusní zboží v Evropě.
Naproti tomu se stupňujícími se obavami o ekonomické zdraví Číny klesla národní měna renminbi na 16leté minimum, což čínské spotřebitele odradilo od nákupů v zahraničí.

Záblesk naděje?
Navzdory zdánlivě šedivé obloze nad luxusním sektorem analytici tvrdí, že toto odvětví má stále strukturální sílu a vyhlídky na dlouhodobý růst.
Trvalá přitažlivost luxusních značek spolu s dvojnásobným nárůstem oslovitelného trhu díky vývoji produktů a kulturní relevanci podporují zvyšování objemu a cen. Nadějí je také stále rostoucí demografický počet majetných osob na rozvíjejících se trzích, což podporuje dlouhodobý strukturální růst odvětví luxusního zboží.
Zajímavou charakteristikou, která je pro luxusní průmysl jedinečná, je jeho model založený na nabídce. Zatímco počet zákazníků roste, nabídka výrobků zaostává, což je dynamika, která těmto společnostem dává značnou cenovou sílu.
Bez ohledu na potíže, kterým čelí luxusní značky, je expertům, jako je Fujimori ze Stifel, jasné, že základy těchto značek jsou neporušené a jejich přitažlivost neúnavná.
“Luxusní značky jsou v podstatě stejnými vedoucími hráči po mnoho desetiletí. To se nezměnilo,” podotýká Fujimori a ztělesňuje optimismus pro luxusní průmysl, který je analogický nadčasovému lesku a odolnosti klasického diamantu – charakteristického produktu diskutovaných značek. Doufejme, že i budoucnost tohoto odvětví zdědí nezlomnou odolnost diamantu.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky