Tento pán není nadarmo považován za jednoho z největších vynálezců všech dob. Inspiroval se jím ostatně například i Tomáš Baťa.
Dne 1. prosince 1913 představil Henry Ford první pohyblivou montážní linku pro hromadnou výrobu celého automobilu. Od A do Z. Tato inovace výrazně zkrátila dobu potřebnou k výrobě automobilu z více než 12 hodin na přibližně dvě a půl hodiny – a způsobila revoluci v průmyslové výrobě.
Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
1640 – Portugalsko získalo nezávislost na Španělsku a Jan IV. se stal králem.
1918 – Sjednocením Srbska a Státu SHS vzniklo Království Srbů, Chorvatů a Slovinců (od roku 1929 Jugoslávie).
1929 – Profesor Pchej Wen-čung nalezl v Čou-kchou-tienu první lebku sinantropa.
1934 – V Leningradě byl zastřelen starosta Sergej Kirov. Toho využil Stalin jako záminku Velké čistky v Sovětském svazu.
1943 – Skončila Teheránská konference.
1955 – Rosa Parksová byla zatčena poté, co nerespektovala nařízení alabamského města Montgomery a odmítla přenechat své místo v autobusu bílému spoluobčanovi.
1958 – Požár na katolické Our Lady of the Angels School v Chicagu; zemřelo 92 žáků a tři řeholnice. Katastrofa vedla k naprostému přepracování standardů protipožárních opatření na amerických školách.
2015 – Válka proti Islámskému státu: Německá vláda schválila nasazení 1 200 vojáků Bundeswehru k nebojovému nasazení v Sýrii.
2019 – Byl zaznamenán první nakažený nemocí covid-19.
2020 – Zřítil se obří radioteleskop observatoře Arecibo.
A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
1997 – Společnost Enron oznámila významný obchodní krok – fúzi se společností WorldCom. K fúzi však nedošlo. Později se obě společnosti nechvalně proslavily rozsáhlými podnikovými skandály.
2009 – Společnost Dubai World, státní podnik a jedna z největších holdingových společností na světě, požádala o odklad splátek svého dluhu ve výši 26 miliard dolarů, což vyvolalo celosvětové obavy o finanční stabilitu na Blízkém východě.
1984 – Vstoupil v platnost prodej amerického telekomunikačního gigantu AT&T, což vedlo k rozpadu jeho monopolu a vzniku několika „Baby Bells“. Jednalo se o přelomovou událost v historii telekomunikací ve Spojených státech.
2019 – Společnosti Fiat Chrysler a PSA Group (Peugeot) oficiálně oznámily svůj záměr spojit se a vytvořit tak čtvrtého největšího výrobce automobilů na světě.
Henry Ford — Velký vynálezce a otec velké průmyslové revoluce
Henry Ford, (narozen 30. července 1863, Wayne County, Michigan, USA – zemřel 7. dubna 1947, Dearborn, Michigan) byl legendární a světově proslulý průmyslník původem z Ameriky, který svými metodami výroby na montážních linkách způsobil revoluci v tovární výrobě.
Ford strávil většinu svého života tím, že se dostával do titulků novin, dobrých, špatných, ale nikdy lhostejných. Ford, oslavovaný jako technologický génius i lidový hrdina, byl tvůrčí silou průmyslu nebývalého rozsahu a bohatství, který během pouhých několika desetiletí trvale změnil ekonomický a sociální charakter Spojených států.Když mladý Ford v roce 1879 odjížděl z otcovy farmy do Detroitu, žili ve městech jen dva z osmi Američanů; když ve svých 83 letech zemřel, bylo to pět z osmi. Jakmile si Ford uvědomil, jak obrovský podíl na této změně měl on a jeho automobil Model T, nechtěl nic jiného než ji zvrátit nebo alespoň obnovit venkovské hodnoty svého chlapeckého věku.Henry Ford je tedy vhodným symbolem přechodu od zemědělské k průmyslové Americe.
Henry Ford byl jedním z 8 dětí Williama a Mary Fordových. Narodil se na rodinné farmě poblíž Dearbornu ve státě Michigan, tehdy městečka ležícího osm mil západně od Detroitu. Abraham Lincoln byl prezidentem 24 států Unie a Jefferson Davis prezidentem 11 států Konfederace. Ford navštěvoval osm let jednotřídní školu, když nepomáhal otci se sklizní. V 16 letech odešel do Detroitu, aby si našel práci ve zdejších strojírenských dílnách. Po třech letech, během nichž se poprvé setkal se spalovacím motorem, se vrátil na farmu, kde pracoval na částečný úvazek pro Westinghouse Engine Company a ve volných chvílích kutil v malé strojírenské dílně, kterou si zřídil. Nakonec sestrojil malou „farmářskou lokomotivu“, traktor, který využíval starý žací stroj jako podvozek a domácí parní stroj jako pohon.
Ford se do Detroitu vrátil o devět let později jako ženatý muž. Jeho manželka Clara Bryantová vyrůstala na farmě nedaleko Fordova domu. Vzali se v roce 1888 a 6. listopadu 1893 se jim narodilo jediné dítě, Edsel Bryant. O měsíc později byl Ford jmenován hlavním inženýrem v hlavním závodě společnosti Detroit Edison Company, který měl na starosti udržování elektrické sítě ve městě 24 hodin denně. Protože byl neustále v pohotovosti, neměl žádnou pravidelnou pracovní dobu a mohl experimentovat, jak se mu zachtělo. Již několik let předtím se rozhodl, že sestrojí vozidlo poháněné benzinem, a jeho první funkční benzinový motor byl dokončen na konci roku 1893. V roce 1896 dokončil svůj první vůz bez koní, „Quadricycle“, nazývaný tak proto, že podvozek tohoto vozidla o výkonu čtyř koní tvořil rám kočárku namontovaný na čtyřech kolech jízdního kola. Na rozdíl od mnoha jiných automobilových vynálezců, jako byli Charles Edgar a J. Frank Duryeaovi, Elwood Haynes, Hiram Percy Maxim a jeho detroitský známý Charles Brady King, kteří všichni sestrojili vozidla s vlastním pohonem před Fordem, ale své výtvory si ponechali, Ford své vozidlo prodal, aby mohl financovat práci na druhém vozidle a třetím atd.
Během následujících sedmi let měl různé sponzory, z nichž někteří v roce 1899 založili společnost Detroit Automobile Company (později Henry Ford Company), ale všichni ho nakonec v rozčilení opustili, protože chtěli osobní automobil, který by mohli uvést na trh, zatímco Ford trval na tom, že vždy bude vylepšovat jakýkoli model, na kterém pracuje, s tím, že ještě není připraven pro zákazníky. Během těchto let postavil několik závodních vozů, včetně závodního vozu „999“, se kterým jezdil Barney Oldfield, a vytvořil několik nových rychlostních rekordů. V roce 1902 opustil společnost Henry Ford Company, která se následně reorganizovala na Cadillac Motor Car Company. V roce 1903 byl Ford konečně připraven uvést na trh automobil. Byla založena společnost Ford Motor Company, tentokrát s pouhými 28 000 dolary v hotovosti, které složili obyčejní občané, protože Ford si při předchozích jednáních s podporovateli znepřátelil nejbohatší muže v Detroitu.
Společnost byla od počátku úspěšná, ale pouhých pět týdnů po jejím založení jí Asociace licencovaných výrobců automobilů pohrozila, že ji vyřadí z provozu, protože Ford nebyl licencovaným výrobcem. Tato skupina, jejímž cílem bylo vyhradit pro své členy zisky z odvětví, které se rychle stávalo významným, mu licenci odepřela. Základem jejich moci byla kontrola patentu uděleného v roce 1895 Georgi Baldwinu Seldenovi, patentovému právníkovi z Rochesteru ve státě New York. Sdružení tvrdilo, že patent se vztahuje na všechny automobily poháněné benzinem. Stejně jako mnoho venkovských obyvatel Středozápadu jeho generace Ford nenáviděl průmyslové kombinace a finanční moc Východu. Navíc Ford považoval Seldenův patent za absurdní. Říkal, že všechny vynálezy jsou záležitostí evoluce, ale Selden si nárokoval genezi. Rád bojoval, i když se v tomto boji postavila malá společnost Ford Motor Company proti průmyslovému odvětví v hodnotě milionů dolarů. Shromažďování důkazů a vlastní soudní jednání trvalo šest let. Ford původní spor v roce 1909 prohrál; v roce 1911 se odvolal a vyhrál. Jeho vítězství mělo široký dopad na celý průmysl a Ford se díky němu stal populárním hrdinou.
„Postavím automobil pro velké davy,“ prohlásil Ford při oznámení zrodu modelu T v říjnu 1908. Za 19 let existence Modelu T prodal ve Spojených státech 15 500 000 těchto vozů, dalších téměř 1 000 000 v Kanadě a 250 000 ve Velké Británii, což představovalo výrobu odpovídající polovině světové produkce automobilů. Automobilový věk nastal především díky Fordově vizi automobilu jako užitkového předmětu pro obyčejné lidi, nikoli jako luxusního předmětu pro bohaté. Kdysi po zemi volně cestovali jen bohatí, nyní mohly miliony lidí jezdit, kam se jim zachtělo. Model T byl hlavním nástrojem jedné z největších a nejrychlejších změn v životě obyčejných lidí v dějinách a tuto změnu uskutečnil za méně než dvě desetiletí. Zemědělci už nebyli izolováni na odlehlých farmách. Kůň zmizel tak rychle, že přesun ploch ze sena na jiné plodiny způsobil zemědělskou revoluci. Automobil se stal hlavní oporou americké ekonomiky a podnětem k urbanizaci – města se rozšiřovala směrem ven, vznikala předměstí a sídliště – a k budování nejlepšího dálničního systému na světě.
Pozoruhodnou rychlost zrodu vozů Model T umožnila dosud nejpokročilejší výrobní technologie, která byla dosud vynalezena. Po mnoha experimentech Forda a jeho inženýrů byl systém, který se vyvinul v letech 1913-14 ve Fordově nové továrně v Highland Parku v Michiganu, schopen dodávat díly, podsestavy a sestavy (které se samy vyráběly na vedlejších montážních linkách) s přesným načasováním na neustále se pohybující hlavní montážní linku, kde se kompletní podvozek vyráběl každých 93 minut, což bylo obrovské zlepšení oproti dříve potřebným 728 minutám. Minutové rozdělení práce a koordinace mnoha operací přinesly obrovský nárůst produktivity.
V roce 1914 společnost Ford Motor Company oznámila, že od nynějška bude oprávněným dělníkům vyplácet minimální mzdu ve výši 5 dolarů denně (oproti průměrné mzdě v průmyslu ve výši 2,34 dolaru) a že zkrátí pracovní den z devíti hodin na osm, čímž továrna přejde na třísměnný provoz. Ford se přes noc stal celosvětovou celebritou. Lidé ho buď chválili jako velkého lidumila, nebo ho haněli jako šíleného socialistu. Ford tvrdil, že humanita s tím nemá nic společného. Dříve byl zisk založen na tom, že dělníci platili tak nízké mzdy, jak jen to šlo, a ceny automobilů byly tak vysoké, jak jen to doprava snesla. Ford naproti tomu kladl důraz na nízké ceny (Model T stál v roce 1908 950 dolarů a v roce 1927 290 dolarů), aby zaujal co nejširší trh, a cenu pak splnil objemem a efektivitou. Ukázalo se, že Fordův úspěch, kdy se automobil stal základní potřebou, byl jen předehrou k rozsáhlejší revoluci. Vývoj technologií hromadné výroby, díky nimž společnost nakonec vyráběla model T každých 24 sekund, časté snižování ceny automobilu, které umožnily úspory z rozsahu, a vyplácení mzdy, která dělníky pozvedla nad úroveň životního minima a učinila z nich potenciální zákazníky mimo jiné i pro automobily – tyto inovace změnily samotnou strukturu společnosti.
Tento pán není nadarmo považován za jednoho z největších vynálezců všech dob. Inspiroval se jím ostatně například i Tomáš Baťa.
Dne 1. prosince 1913 představil Henry Ford první pohyblivou montážní linku pro hromadnou výrobu celého automobilu. Od A do Z. Tato inovace výrazně zkrátila dobu potřebnou k výrobě automobilu z více než 12 hodin na přibližně dvě a půl hodiny – a způsobila revoluci v průmyslové výrobě.
Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
1640 – Portugalsko získalo nezávislost na Španělsku a Jan IV. se stal králem.
1918 – Sjednocením Srbska a Státu SHS vzniklo Království Srbů, Chorvatů a Slovinců .
1929 – Profesor Pchej Wen-čung nalezl v Čou-kchou-tienu první lebku sinantropa.
1934 – V Leningradě byl zastřelen starosta Sergej Kirov. Toho využil Stalin jako záminku Velké čistky v Sovětském svazu.
1943 – Skončila Teheránská konference.
1955 – Rosa Parksová byla zatčena poté, co nerespektovala nařízení alabamského města Montgomery a odmítla přenechat své místo v autobusu bílému spoluobčanovi.
1958 – Požár na katolické Our Lady of the Angels School v Chicagu; zemřelo 92 žáků a tři řeholnice. Katastrofa vedla k naprostému přepracování standardů protipožárních opatření na amerických školách.
2015 – Válka proti Islámskému státu: Německá vláda schválila nasazení 1 200 vojáků Bundeswehru k nebojovému nasazení v Sýrii.
2019 – Byl zaznamenán první nakažený nemocí covid-19.
2020 – Zřítil se obří radioteleskop observatoře Arecibo.
A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
1997 – Společnost Enron oznámila významný obchodní krok – fúzi se společností WorldCom. K fúzi však nedošlo. Později se obě společnosti nechvalně proslavily rozsáhlými podnikovými skandály.
2009 – Společnost Dubai World, státní podnik a jedna z největších holdingových společností na světě, požádala o odklad splátek svého dluhu ve výši 26 miliard dolarů, což vyvolalo celosvětové obavy o finanční stabilitu na Blízkém východě.
1984 – Vstoupil v platnost prodej amerického telekomunikačního gigantu AT&T, což vedlo k rozpadu jeho monopolu a vzniku několika „Baby Bells“. Jednalo se o přelomovou událost v historii telekomunikací ve Spojených státech.
2019 – Společnosti Fiat Chrysler a PSA Group oficiálně oznámily svůj záměr spojit se a vytvořit tak čtvrtého největšího výrobce automobilů na světě.
Henry Ford, byl legendární a světově proslulý průmyslník původem z Ameriky, který svými metodami výroby na montážních linkách způsobil revoluci v tovární výrobě.
Ford strávil většinu svého života tím, že se dostával do titulků novin, dobrých, špatných, ale nikdy lhostejných. Ford, oslavovaný jako technologický génius i lidový hrdina, byl tvůrčí silou průmyslu nebývalého rozsahu a bohatství, který během pouhých několika desetiletí trvale změnil ekonomický a sociální charakter Spojených států.Když mladý Ford v roce 1879 odjížděl z otcovy farmy do Detroitu, žili ve městech jen dva z osmi Američanů; když ve svých 83 letech zemřel, bylo to pět z osmi. Jakmile si Ford uvědomil, jak obrovský podíl na této změně měl on a jeho automobil Model T, nechtěl nic jiného než ji zvrátit nebo alespoň obnovit venkovské hodnoty svého chlapeckého věku.Henry Ford je tedy vhodným symbolem přechodu od zemědělské k průmyslové Americe.
Henry Ford byl jedním z 8 dětí Williama a Mary Fordových. Narodil se na rodinné farmě poblíž Dearbornu ve státě Michigan, tehdy městečka ležícího osm mil západně od Detroitu. Abraham Lincoln byl prezidentem 24 států Unie a Jefferson Davis prezidentem 11 států Konfederace. Ford navštěvoval osm let jednotřídní školu, když nepomáhal otci se sklizní. V 16 letech odešel do Detroitu, aby si našel práci ve zdejších strojírenských dílnách. Po třech letech, během nichž se poprvé setkal se spalovacím motorem, se vrátil na farmu, kde pracoval na částečný úvazek pro Westinghouse Engine Company a ve volných chvílích kutil v malé strojírenské dílně, kterou si zřídil. Nakonec sestrojil malou „farmářskou lokomotivu“, traktor, který využíval starý žací stroj jako podvozek a domácí parní stroj jako pohon.
Ford se do Detroitu vrátil o devět let později jako ženatý muž. Jeho manželka Clara Bryantová vyrůstala na farmě nedaleko Fordova domu. Vzali se v roce 1888 a 6. listopadu 1893 se jim narodilo jediné dítě, Edsel Bryant. O měsíc později byl Ford jmenován hlavním inženýrem v hlavním závodě společnosti Detroit Edison Company, který měl na starosti udržování elektrické sítě ve městě 24 hodin denně. Protože byl neustále v pohotovosti, neměl žádnou pravidelnou pracovní dobu a mohl experimentovat, jak se mu zachtělo. Již několik let předtím se rozhodl, že sestrojí vozidlo poháněné benzinem, a jeho první funkční benzinový motor byl dokončen na konci roku 1893. V roce 1896 dokončil svůj první vůz bez koní, „Quadricycle“, nazývaný tak proto, že podvozek tohoto vozidla o výkonu čtyř koní tvořil rám kočárku namontovaný na čtyřech kolech jízdního kola. Na rozdíl od mnoha jiných automobilových vynálezců, jako byli Charles Edgar a J. Frank Duryeaovi, Elwood Haynes, Hiram Percy Maxim a jeho detroitský známý Charles Brady King, kteří všichni sestrojili vozidla s vlastním pohonem před Fordem, ale své výtvory si ponechali, Ford své vozidlo prodal, aby mohl financovat práci na druhém vozidle a třetím atd.
Během následujících sedmi let měl různé sponzory, z nichž někteří v roce 1899 založili společnost Detroit Automobile Company , ale všichni ho nakonec v rozčilení opustili, protože chtěli osobní automobil, který by mohli uvést na trh, zatímco Ford trval na tom, že vždy bude vylepšovat jakýkoli model, na kterém pracuje, s tím, že ještě není připraven pro zákazníky. Během těchto let postavil několik závodních vozů, včetně závodního vozu „999“, se kterým jezdil Barney Oldfield, a vytvořil několik nových rychlostních rekordů. V roce 1902 opustil společnost Henry Ford Company, která se následně reorganizovala na Cadillac Motor Car Company. V roce 1903 byl Ford konečně připraven uvést na trh automobil. Byla založena společnost Ford Motor Company, tentokrát s pouhými 28 000 dolary v hotovosti, které složili obyčejní občané, protože Ford si při předchozích jednáních s podporovateli znepřátelil nejbohatší muže v Detroitu.
Společnost byla od počátku úspěšná, ale pouhých pět týdnů po jejím založení jí Asociace licencovaných výrobců automobilů pohrozila, že ji vyřadí z provozu, protože Ford nebyl licencovaným výrobcem. Tato skupina, jejímž cílem bylo vyhradit pro své členy zisky z odvětví, které se rychle stávalo významným, mu licenci odepřela. Základem jejich moci byla kontrola patentu uděleného v roce 1895 Georgi Baldwinu Seldenovi, patentovému právníkovi z Rochesteru ve státě New York. Sdružení tvrdilo, že patent se vztahuje na všechny automobily poháněné benzinem. Stejně jako mnoho venkovských obyvatel Středozápadu jeho generace Ford nenáviděl průmyslové kombinace a finanční moc Východu. Navíc Ford považoval Seldenův patent za absurdní. Říkal, že všechny vynálezy jsou záležitostí evoluce, ale Selden si nárokoval genezi. Rád bojoval, i když se v tomto boji postavila malá společnost Ford Motor Company proti průmyslovému odvětví v hodnotě milionů dolarů. Shromažďování důkazů a vlastní soudní jednání trvalo šest let. Ford původní spor v roce 1909 prohrál; v roce 1911 se odvolal a vyhrál. Jeho vítězství mělo široký dopad na celý průmysl a Ford se díky němu stal populárním hrdinou.
„Postavím automobil pro velké davy,“ prohlásil Ford při oznámení zrodu modelu T v říjnu 1908. Za 19 let existence Modelu T prodal ve Spojených státech 15 500 000 těchto vozů, dalších téměř 1 000 000 v Kanadě a 250 000 ve Velké Británii, což představovalo výrobu odpovídající polovině světové produkce automobilů. Automobilový věk nastal především díky Fordově vizi automobilu jako užitkového předmětu pro obyčejné lidi, nikoli jako luxusního předmětu pro bohaté. Kdysi po zemi volně cestovali jen bohatí, nyní mohly miliony lidí jezdit, kam se jim zachtělo. Model T byl hlavním nástrojem jedné z největších a nejrychlejších změn v životě obyčejných lidí v dějinách a tuto změnu uskutečnil za méně než dvě desetiletí. Zemědělci už nebyli izolováni na odlehlých farmách. Kůň zmizel tak rychle, že přesun ploch ze sena na jiné plodiny způsobil zemědělskou revoluci. Automobil se stal hlavní oporou americké ekonomiky a podnětem k urbanizaci – města se rozšiřovala směrem ven, vznikala předměstí a sídliště – a k budování nejlepšího dálničního systému na světě.
Pozoruhodnou rychlost zrodu vozů Model T umožnila dosud nejpokročilejší výrobní technologie, která byla dosud vynalezena. Po mnoha experimentech Forda a jeho inženýrů byl systém, který se vyvinul v letech 1913-14 ve Fordově nové továrně v Highland Parku v Michiganu, schopen dodávat díly, podsestavy a sestavy s přesným načasováním na neustále se pohybující hlavní montážní linku, kde se kompletní podvozek vyráběl každých 93 minut, což bylo obrovské zlepšení oproti dříve potřebným 728 minutám. Minutové rozdělení práce a koordinace mnoha operací přinesly obrovský nárůst produktivity.
V roce 1914 společnost Ford Motor Company oznámila, že od nynějška bude oprávněným dělníkům vyplácet minimální mzdu ve výši 5 dolarů denně a že zkrátí pracovní den z devíti hodin na osm, čímž továrna přejde na třísměnný provoz. Ford se přes noc stal celosvětovou celebritou. Lidé ho buď chválili jako velkého lidumila, nebo ho haněli jako šíleného socialistu. Ford tvrdil, že humanita s tím nemá nic společného. Dříve byl zisk založen na tom, že dělníci platili tak nízké mzdy, jak jen to šlo, a ceny automobilů byly tak vysoké, jak jen to doprava snesla. Ford naproti tomu kladl důraz na nízké ceny , aby zaujal co nejširší trh, a cenu pak splnil objemem a efektivitou. Ukázalo se, že Fordův úspěch, kdy se automobil stal základní potřebou, byl jen předehrou k rozsáhlejší revoluci. Vývoj technologií hromadné výroby, díky nimž společnost nakonec vyráběla model T každých 24 sekund, časté snižování ceny automobilu, které umožnily úspory z rozsahu, a vyplácení mzdy, která dělníky pozvedla nad úroveň životního minima a učinila z nich potenciální zákazníky mimo jiné i pro automobily – tyto inovace změnily samotnou strukturu společnosti.