Rok 2024 bude pro akcionáře společnosti Tesla (TSLA) rozhodující.
Společnost má mnoho silných stránek, ale konkurence ji rychle dohání.
Elon Musk je jako vždy vedle jména společnosti největším otazníkem.
Akcie Tesla (NASDAQ:TSLA) vycházejí z roku 2023 ve skvělé kondici. S tržní kapitalizací přesahující 800 miliard dolarů je jedinou průmyslovou společností z „velkolepé sedmičky“, kterou by prý měl vlastnit každý investor. Tržby za letošní rok by se měly přiblížit 100 miliardám dolarů a čistý zisk přes 10 % této částky, ale rok 2024 může být obtížnější.
Každá automobilka nyní masově vyrábí elektromobily. Tesla si musí tváří v tvář této globální konkurenci udržet své marže, aby si udržela svou tržní kapitalizaci. Hodnota společnosti Toyota Motor (NYSE:TM) je méně než třetinová.
Býčí argumenty pro akcie TSLA
Dan Ives ze společnosti Wedbush tvrdí, že hodnota akcií Tesla bude v příštím roce přesahovat 1 bilion dolarů. Marže dosáhly svého dna, přichází samořízení a síť SuperCharger společnosti Tesla umožní odebrat zisky všem ostatním společnostem vyrábějícím elektromobily. Ives přirovnává Teslu k Applu (NASDAQ:AAPL) v roce 2009, kdy se teprve učila, jak zpeněžit svůj ekosystém.
Pak je tu Optimus, humanoidní robot, o kterém generální ředitel Elon Musk tvrdí, že může být stejně velkým produktem jako automobil. Umí tančit a za rok bude navlékat jehlu, trvá na svém.
Tesla zahájila snahu o výstavbu druhé továrny v Číně. Její továrna v Mexiku je na dobré cestě a bude vyrábět 1 milion aut ročně. V roce 2024 se naplno rozjede i její texaská továrna a v Kanadě chce postavit novou továrnu na baterie.
Zdroj: Getty Images
Jak to vidí medvědi
Případ medvěda pro společnost Tesla je spojen s rostoucími dodávkami elektromobilů ze zbytku světa a klesající poptávkou.
V čele bude stát čínská společnost BYD (OTCMKTS:BYDDF) s novou továrnou v Maďarsku a vozy s cenou začínající na 25 000 USD. BYD také vyrábí vlastní baterie a na domácím trhu poráží společnost Tesla.
Ostatní čínské společnosti vyrábějící elektromobily rovněž rostou. Společnosti Xpeng (NASDAQ:XPEV), Nio (NYSE:NIO) a Polestar (NASDAQ:PSNY) plánují v příštím roce velké exportní tlaky, které budou následovat vozy za 25 000 USD.
Nejzajímavější výzva přichází od společnosti Li Auto (NASDAQ:LI), která přerůstá Teslu s hybridním modelem založeným na bateriích. Přidáním malého plynového motoru může Li dodat rodinné SUV, které ujede 800 km mezi jednotlivými tankováními, s luxusní elektronikou, která zahrnuje i samočinné řízení.
Úspěch Li by měl být obzvláště děsivý, protože hybridy jsou byznysem Toyoty. Toyota také elektrifikuje celou svou produktovou řadu. Tvrdí, že polovodičové baterie, které dodá v roce 2027, ujedou mezi desetiminutovými nabíjeními více než 600 mil.
Muskův pohled na věc
A pak je tu samotný Musk. Když si koupíte akcie TSLA, kupujete si Elona Muska. Musk nesnáší odbory. Zvyšuje platy jen nerad. Jako by si myslel, že Optimus nahradí jeho lidskou pracovní sílu, tak proč se starat?
Někteří vidí, že se Tesla kvůli Muskovi rozpadá. Stahování z trhu se netýká jen softwaru. Cybertruck by se mohl stát Muskovým Edselem. Tesly často havarují. Kola se mohou utrhnout.
Muskova koupě Twitteru byla katastrofou. Jeho plány s ním znějí iluzorně. Neustále si stěžuje na „virus probuzené mysli“, zatímco jeho vlastní AI bot jeho fanoušky zklamává.
Sliby, které Musk neustále odkládá, investorům připomínají minulé sliby, které byly jen nesplnitelnými sny, jako například Hyperloop. Jeho osobní pověst dostala zásah. Miliony lidí v něm nyní vidí superpadoucha.
Nelze oddělit investici do akcií TSLA od investice do Elona Muska. Před dvěma lety jsem ho přirovnal k Henrymu Fordovi, a to ne v dobrém slova smyslu. Tento pohled nyní proniká do mainstreamu.
Musk může zvítězit. Pokud mu věříte, kupte si akcie. Já to neudělám. Za mé peníze je příliš mnoho příležitostí s větší jistotou. Třeba Toyota s násobkem ceny k zisku 9 a dividendou ve výši 2,8 % v prostředí klesajících úrokových sazeb.
Zdroj: BurzovníSvět.cz
Akcie Tesla vycházejí z roku 2023 ve skvělé kondici. S tržní kapitalizací přesahující 800 miliard dolarů je jedinou průmyslovou společností z „velkolepé sedmičky“, kterou by prý měl vlastnit každý investor. Tržby za letošní rok by se měly přiblížit 100 miliardám dolarů a čistý zisk přes 10 % této částky, ale rok 2024 může být obtížnější.Každá automobilka nyní masově vyrábí elektromobily. Tesla si musí tváří v tvář této globální konkurenci udržet své marže, aby si udržela svou tržní kapitalizaci. Hodnota společnosti Toyota Motor je méně než třetinová.Dan Ives ze společnosti Wedbush tvrdí, že hodnota akcií Tesla bude v příštím roce přesahovat 1 bilion dolarů. Marže dosáhly svého dna, přichází samořízení a síť SuperCharger společnosti Tesla umožní odebrat zisky všem ostatním společnostem vyrábějícím elektromobily. Ives přirovnává Teslu k Applu v roce 2009, kdy se teprve učila, jak zpeněžit svůj ekosystém.Pak je tu Optimus, humanoidní robot, o kterém generální ředitel Elon Musk tvrdí, že může být stejně velkým produktem jako automobil. Umí tančit a za rok bude navlékat jehlu, trvá na svém.Tesla zahájila snahu o výstavbu druhé továrny v Číně. Její továrna v Mexiku je na dobré cestě a bude vyrábět 1 milion aut ročně. V roce 2024 se naplno rozjede i její texaská továrna a v Kanadě chce postavit novou továrnu na baterie.Případ medvěda pro společnost Tesla je spojen s rostoucími dodávkami elektromobilů ze zbytku světa a klesající poptávkou.V čele bude stát čínská společnost BYD s novou továrnou v Maďarsku a vozy s cenou začínající na 25 000 USD. BYD také vyrábí vlastní baterie a na domácím trhu poráží společnost Tesla.Ostatní čínské společnosti vyrábějící elektromobily rovněž rostou. Společnosti Xpeng , Nio a Polestar plánují v příštím roce velké exportní tlaky, které budou následovat vozy za 25 000 USD.Nejzajímavější výzva přichází od společnosti Li Auto , která přerůstá Teslu s hybridním modelem založeným na bateriích. Přidáním malého plynového motoru může Li dodat rodinné SUV, které ujede 800 km mezi jednotlivými tankováními, s luxusní elektronikou, která zahrnuje i samočinné řízení.Úspěch Li by měl být obzvláště děsivý, protože hybridy jsou byznysem Toyoty. Toyota také elektrifikuje celou svou produktovou řadu. Tvrdí, že polovodičové baterie, které dodá v roce 2027, ujedou mezi desetiminutovými nabíjeními více než 600 mil.A pak je tu samotný Musk. Když si koupíte akcie TSLA, kupujete si Elona Muska. Musk nesnáší odbory. Zvyšuje platy jen nerad. Jako by si myslel, že Optimus nahradí jeho lidskou pracovní sílu, tak proč se starat?Někteří vidí, že se Tesla kvůli Muskovi rozpadá. Stahování z trhu se netýká jen softwaru. Cybertruck by se mohl stát Muskovým Edselem. Tesly často havarují. Kola se mohou utrhnout.Muskova koupě Twitteru byla katastrofou. Jeho plány s ním znějí iluzorně. Neustále si stěžuje na „virus probuzené mysli“, zatímco jeho vlastní AI bot jeho fanoušky zklamává.Sliby, které Musk neustále odkládá, investorům připomínají minulé sliby, které byly jen nesplnitelnými sny, jako například Hyperloop. Jeho osobní pověst dostala zásah. Miliony lidí v něm nyní vidí superpadoucha.Nelze oddělit investici do akcií TSLA od investice do Elona Muska. Před dvěma lety jsem ho přirovnal k Henrymu Fordovi, a to ne v dobrém slova smyslu. Tento pohled nyní proniká do mainstreamu.Musk může zvítězit. Pokud mu věříte, kupte si akcie. Já to neudělám. Za mé peníze je příliš mnoho příležitostí s větší jistotou. Třeba Toyota s násobkem ceny k zisku 9 a dividendou ve výši 2,8 % v prostředí klesajících úrokových sazeb.