Investiční pohled na akcie společností Rivian a Tesla
Trajektorie rozmachu elektromobilů (EV) zřejmě ztrácí svou předchozí akceleraci, což se projevuje stagnující mírou zavádění ve Spojených státech a na dalších klíčových trzích s EV.
Rozvoj elektromobilů stagnuje, a hybridní vozidla získávají na popularitě.
Tesla ztrácí tržní dominanci a její akcie se zdají být předražené.
Rivian bojuje s významnými ztrátami a vysokými náklady.
Na druhé straně Toyota sklízí ovoce za své rozmanité portfolio a její akcie vzrostly.
V listopadu činil meziroční nárůst prodeje elektromobilů ve Spojených státech 42 %, což je výrazný posun oproti dříve uváděnému tempu růstu 75 % v roce 2022.
Ani výrazné federální a místní dotace pro kupující nebyly účinné pro udržení rychlého prodeje, neboť nadále platí, že elektromobily vyžadují výrazně delší dobu k prodeji ve srovnání se svými protějšky s benzinovým pohonem. Hybridní vozidla se mezi spotřebiteli stávají stále oblíbenější volbou, což svědčí o rychlém růstu vedle tohoto zpomaleného tempa u elektromobilů.
Toyota Motor Corporation (TM), korporace, která se snažila obsáhnout přitažlivost všech typů vozidel tím, že přijala smíšenou strategii výroby benzinových, hybridních a elektrických vozidel, sklízí ovoce za své rozmanité portfolio. Akcie této společnosti za poslední rok vzrostly o 57 %.
Trend ochlazování v odvětví elektromobilů je patrný i na akciovém trhu, kde čistě elektromobilové společnosti Tesla a Rivian Automotive zaznamenaly za posledních šest měsíců 20% pokles hodnoty svých akcií. K této stagnaci a poklesu došlo navzdory tomu, že index S&P 500 pokračuje v růstu. Investoři, kteří zastávají kontrariánský pohled na věc, si však uvědomují, že krátkodobé zklamání může často otevřít lukrativní dlouhodobé příležitosti, což podporuje spekulace o tom, zda znehodnocené ceny akcií společností Tesla nebo Rivian představují v této chvíli životaschopné investiční příležitosti.
Zdroj: Getty Images
Společnost Tesla, Inc. (TSLA), která soupeří s čínským výrobcem BYD o titul největšího výrobce elektromobilů na světě, dodala do konce roku 2023 1,8 milionu elektromobilů. Navzdory těmto vysokým počtům dodaných vozů začala její dominance na trhu vůči nově vznikající konkurenci slábnout. Ačkoli se korporace v průběhu roku 2023 těšila 38% meziročnímu nárůstu dodávek, tento růst byl umožněn výrazným snížením prodejních cen nových vozidel; tento faktor se stále více projevuje v klesající hodnotě ojetých vozů Tesla, které se za posledních 12 měsíců znehodnotily odhadem o 30 %. To je výrazné srovnání s pouhými 4 % průměrné amortizace ojetých vozidel v celých USA.
K těmto obavám se přidává i to, že růst dodávek Tesly se začal zpomalovat, přičemž ve čtvrtém čtvrtletí byl zaznamenán pouze 20% nárůst s přihlédnutím k výše uvedenému snížení cen. Toto zpomalené tempo růstu je výrazně nižší než celkový růst zaznamenaný v odvětví elektromobilů. Generální ředitel společnosti Tesla Elon Musk předpokládá, že v roce 2024 bude růst opět pomalý, což přičítá nedostupnosti cenově výhodnějšího vozidla. V důsledku toho se spekulace o načasování uvedení takového cenově dostupnějšího vozidla a jeho potenciálním dopadu na trh stávají pro investory stále cennější informací.
Tyto překážky by mohly vést k očekávání, že se akcie společnosti Tesla budou obchodovat se slevou; v současné době se však obchodují s prémií. Akcie společnosti Tesla, které v roce 2023 vygenerují přibližně 4 miliardy dolarů volného peněžního toku, mají při zohlednění své tržní kapitalizace ve výši 600 miliard dolarů poměr ceny k volnému peněžnímu toku (P/FCF) na úrovni 150. V porovnání s průměrným P/FCF akcií v rámci indexu S&P 500, který se pohybuje mezi 20 a 30, se jedná o odlehlou hodnotu.
Společnost Rivian Automotive, Inc. (RIVN) je na rozdíl od svého zavedeného protějšku Tesla relativně novým hráčem na trhu s elektrickými vozidly. Přestože při svém veřejném debutu v roce 2021 vzala trh útokem s tržní kapitalizací přesahující 120 miliard dolarů, její postup byl pozvolný. V roce 2023 se společnosti podařilo vyrobit 57 tis. vozidel, zisk však zatím nevykázala. Ve třetím čtvrtletí roku 2023 zaznamenala společnost Rivian hrubou ztrátu zisku ve výši 477 milionů dolarů při tržbách 1,3 miliardy dolarů. Kromě toho za poslední rok spálila 6 miliard dolarů volného peněžního toku, což vede ke spekulacím, že společnosti při současném tempu spalování zbývají jen asi dva roky provozu vzhledem k její současné hotovostní rezervě ve výši 10 miliard dolarů z IPO.
V tomto kontextu je na tom Tesla relativně lépe než Rivian díky svému již zavedenému postavení v odvětví. Je však důležité si uvědomit, že ani jedna z těchto akciových investic není bez rizika. Zejména s ohledem na nejistou situaci společnosti Rivian se Tesla může zdát bezpečnější sázkou, ale odvětví elektromobilů jako celek je v současné době rizikovou investiční cestou vzhledem k nadcházející vlně konkurence a souvisejících nákladů, které by mohly pohltit hodnotu.
Z historického hlediska se ukázalo, že trh s automobily na benzinový pohon je náročným odvětvím, z něhož lze vytěžit významné výnosy z akcií, a vzhledem k tomu, že odvětví elektromobilů směřuje k podobné situaci, kdy je nabídka nasycena, bylo by rozumné, aby investoři postupovali obezřetně. Vyhýbat se volatilním akciím elektromobilů, jako jsou akcie společností Rivian a Tesla, ve prospěch stabilnějších blue-chip akcií s konzistentní ziskovostí, by mohlo být v této nejisté době pro dlouhodobé portfolio bezpečnější.
V listopadu činil meziroční nárůst prodeje elektromobilů ve Spojených státech 42 %, což je výrazný posun oproti dříve uváděnému tempu růstu 75 % v roce 2022.Ani výrazné federální a místní dotace pro kupující nebyly účinné pro udržení rychlého prodeje, neboť nadále platí, že elektromobily vyžadují výrazně delší dobu k prodeji ve srovnání se svými protějšky s benzinovým pohonem. Hybridní vozidla se mezi spotřebiteli stávají stále oblíbenější volbou, což svědčí o rychlém růstu vedle tohoto zpomaleného tempa u elektromobilů.Toyota Motor Corporation , korporace, která se snažila obsáhnout přitažlivost všech typů vozidel tím, že přijala smíšenou strategii výroby benzinových, hybridních a elektrických vozidel, sklízí ovoce za své rozmanité portfolio. Akcie této společnosti za poslední rok vzrostly o 57 %. Trend ochlazování v odvětví elektromobilů je patrný i na akciovém trhu, kde čistě elektromobilové společnosti Tesla a Rivian Automotive zaznamenaly za posledních šest měsíců 20% pokles hodnoty svých akcií. K této stagnaci a poklesu došlo navzdory tomu, že index S&P 500 pokračuje v růstu. Investoři, kteří zastávají kontrariánský pohled na věc, si však uvědomují, že krátkodobé zklamání může často otevřít lukrativní dlouhodobé příležitosti, což podporuje spekulace o tom, zda znehodnocené ceny akcií společností Tesla nebo Rivian představují v této chvíli životaschopné investiční příležitosti.Společnost Tesla, Inc. , která soupeří s čínským výrobcem BYD o titul největšího výrobce elektromobilů na světě, dodala do konce roku 2023 1,8 milionu elektromobilů. Navzdory těmto vysokým počtům dodaných vozů začala její dominance na trhu vůči nově vznikající konkurenci slábnout. Ačkoli se korporace v průběhu roku 2023 těšila 38% meziročnímu nárůstu dodávek, tento růst byl umožněn výrazným snížením prodejních cen nových vozidel; tento faktor se stále více projevuje v klesající hodnotě ojetých vozů Tesla, které se za posledních 12 měsíců znehodnotily odhadem o 30 %. To je výrazné srovnání s pouhými 4 % průměrné amortizace ojetých vozidel v celých USA.K těmto obavám se přidává i to, že růst dodávek Tesly se začal zpomalovat, přičemž ve čtvrtém čtvrtletí byl zaznamenán pouze 20% nárůst s přihlédnutím k výše uvedenému snížení cen. Toto zpomalené tempo růstu je výrazně nižší než celkový růst zaznamenaný v odvětví elektromobilů. Generální ředitel společnosti Tesla Elon Musk předpokládá, že v roce 2024 bude růst opět pomalý, což přičítá nedostupnosti cenově výhodnějšího vozidla. V důsledku toho se spekulace o načasování uvedení takového cenově dostupnějšího vozidla a jeho potenciálním dopadu na trh stávají pro investory stále cennější informací. Tyto překážky by mohly vést k očekávání, že se akcie společnosti Tesla budou obchodovat se slevou; v současné době se však obchodují s prémií. Akcie společnosti Tesla, které v roce 2023 vygenerují přibližně 4 miliardy dolarů volného peněžního toku, mají při zohlednění své tržní kapitalizace ve výši 600 miliard dolarů poměr ceny k volnému peněžnímu toku na úrovni 150. V porovnání s průměrným P/FCF akcií v rámci indexu S&P 500, který se pohybuje mezi 20 a 30, se jedná o odlehlou hodnotu.Společnost Rivian Automotive, Inc. je na rozdíl od svého zavedeného protějšku Tesla relativně novým hráčem na trhu s elektrickými vozidly. Přestože při svém veřejném debutu v roce 2021 vzala trh útokem s tržní kapitalizací přesahující 120 miliard dolarů, její postup byl pozvolný. V roce 2023 se společnosti podařilo vyrobit 57 tis. vozidel, zisk však zatím nevykázala. Ve třetím čtvrtletí roku 2023 zaznamenala společnost Rivian hrubou ztrátu zisku ve výši 477 milionů dolarů při tržbách 1,3 miliardy dolarů. Kromě toho za poslední rok spálila 6 miliard dolarů volného peněžního toku, což vede ke spekulacím, že společnosti při současném tempu spalování zbývají jen asi dva roky provozu vzhledem k její současné hotovostní rezervě ve výši 10 miliard dolarů z IPO.V tomto kontextu je na tom Tesla relativně lépe než Rivian díky svému již zavedenému postavení v odvětví. Je však důležité si uvědomit, že ani jedna z těchto akciových investic není bez rizika. Zejména s ohledem na nejistou situaci společnosti Rivian se Tesla může zdát bezpečnější sázkou, ale odvětví elektromobilů jako celek je v současné době rizikovou investiční cestou vzhledem k nadcházející vlně konkurence a souvisejících nákladů, které by mohly pohltit hodnotu. Z historického hlediska se ukázalo, že trh s automobily na benzinový pohon je náročným odvětvím, z něhož lze vytěžit významné výnosy z akcií, a vzhledem k tomu, že odvětví elektromobilů směřuje k podobné situaci, kdy je nabídka nasycena, bylo by rozumné, aby investoři postupovali obezřetně. Vyhýbat se volatilním akciím elektromobilů, jako jsou akcie společností Rivian a Tesla, ve prospěch stabilnějších blue-chip akcií s konzistentní ziskovostí, by mohlo být v této nejisté době pro dlouhodobé portfolio bezpečnější.