U některých firem se to samozřejmě bohatě vyplatí – od těchto 2 akcií toho ale v současnosti moc neočekáváme.
S rostoucími úrokovými sazbami (a pravděpodobností recese) se zvyšuje pravděpodobnost, že tento medvědí trh s technologickými akciemi bude pokračovat i v roce 2023. Nicméně zatímco některá kvalitní a cenově přiměřená jména v tomto sektoru mohou být právě teď skvělými dlouhodobými nákupy, existuje poměrně málo technologických akcií, kterým je třeba se vyhnout.
Navzdory výrazné kompresi násobků, ke které došlo v důsledku rostoucích úrokových sazeb, se mnoho technologických titulů nadále obchoduje za nadsazené poměry ceny k zisku nebo ceny k prodejům. To ale není všechno. Existuje také mnoho technologických akcií, které jsou sice podle těchto oceňovacích ukazatelů zdánlivě levné, ale odtud už mohou jen zlevňovat.
Proč? Příslušná ocenění těchto společností by se mohla dále snižovat, protože jejich základní růst se nadále zpomaluje. Navíc by v následujících čtvrtletích mohlo dojít k poklesu zisků, který je způsoben současným hospodářským poklesem. Nižší ocenění by tak mohlo být u každé z nich opodstatněné.
Jakým technologickým akciím se tedy vyhnout? Těchto pár společností, přestože již byly těžce zasaženy loňském medvědím trhem, jsou v tuto chvíli symbolem „bezvýchodné“ situace.
Shopify (SHOP)
Shopify je kanadská platforma pro elektronické obchodování, která poskytuje cloudové softwarové řešení pro firmy k vytváření a správě jejich internetových obchodů. Byla založena v roce 2006 a od té doby se stala jednou z předních platforem pro elektronické obchodování na světě, kterou k prodeji svých produktů online využívá více než milion podniků.
Shopify nabízí řadu funkcí a nástrojů, které podnikům umožňují snadno vytvářet a spravovat jejich online obchody, včetně nástroje pro tvorbu webových stránek, zpracování plateb, správu zásob a přepravní a daňové kalkulačky. Kromě toho platforma nabízí rozsáhlý obchod s aplikacemi se stovkami aplikací a zásuvných modulů, které lze do obchodu přidat a doplnit tak další funkce a vlastnosti.
Shopify je navrženo tak, aby bylo uživatelsky přívětivé a přístupné, a zaměřuje se na pomoc podnikům všech velikostí uspět online. Ať už jste malá začínající firma, nebo velký podnik s komplexními potřebami, Shopify nabízí škálovatelné řešení, které může růst a vyvíjet se spolu s vaším podnikáním. Díky široké škále funkcí a podpoře více prodejních kanálů je Shopify komplexní platformou pro elektronické obchodování, která je vhodná pro podniky všech typů a velikostí.
První na našem seznamu technologických akcií, kterým je třeba se vyhnout, je Shopify (NYSE:SHOP). Od doby, kdy před rokem dosáhla svého historického maxima očištěného od vlivu rozdělení, se Shopify v době pandemie propadla o více než 80 % ze svého maxima. Někteří investoři se proto mohou domnívat, že poskytovatel softwaru pro elektronické obchodování je nyní na ocenění, které stojí za nákup.
Zdroj: Getty Images
Bohužel, i když jsou dnes akcie SHOP výrazně levnější, neznamená to, že se jedná o „levné akcie“. Akcie společnosti se nadále obchodují za strmý trojciferný poměr ceny a zisku. Dříve by vysoký růst a nízké úrokové sazby mohly pomoci udržet takové ocenění. To však již neplatí.
Kromě prudké změny úrokových sazeb v posledních dvanácti měsících způsobil konec pandemického boomu elektronického obchodování spolu s právě probíhajícím hospodářským poklesem masivní zpomalení růstu společnosti Shopify. Růst tržeb dosáhl ve třetím čtvrtletí roku 2022 (Q3 2022) 22 % oproti 46 % ve třetím čtvrtletí roku 2021. Vzhledem k tomu, že společnost Shopify opouští režim vysokého růstu, mohl by „SHOP pokles“ pokračovat.
Snowflake (SNOW)
Společnost Snowflake (NYSE:SNOW) byla další vysoce růstovou technologickou akcií, která to rozdrtila v době, kdy trh přijímal investiční filozofii „růstu za každou cenu“. V jednu chvíli se akcie tohoto poskytovatele cloudových dat obchodovaly za 405 dolarů za akcii, což bylo asi 237,5 % nad cenou 120 dolarů za akcii při IPO.
Dnes je situace poměrně dynamická a akcie SNOW se řítí dolů jako lavina. Tato kdysi populární akcie SaaS se nyní obchoduje za přibližně 125 USD za akcii. Jinými slovy, investoři, kteří se zúčastnili IPO a udrželi si své pozice, jsou sotva nad hranicí rentability.
Zdroj: FX
Přesto nepředpokládejte, že by nabídková cena SNOW byla pro akcie nějakou spodní hranicí. Akcie zůstávají drahé a obchodují se za přibližně 750násobek odhadovaného zisku za fiskální rok 2023 (končící v lednu 2023). Pokud zveřejnění výsledků společnosti Snowflake 30. listopadu nesplní očekávání, investoři, kteří tyto akcie stále drží, by měli tuto událost využít jako záminku k prodeji.
U některých firem se to samozřejmě bohatě vyplatí – od těchto 2 akcií toho ale v současnosti moc neočekáváme.S rostoucími úrokovými sazbami se zvyšuje pravděpodobnost, že tento medvědí trh s technologickými akciemi bude pokračovat i v roce 2023. Nicméně zatímco některá kvalitní a cenově přiměřená jména v tomto sektoru mohou být právě teď skvělými dlouhodobými nákupy, existuje poměrně málo technologických akcií, kterým je třeba se vyhnout.Navzdory výrazné kompresi násobků, ke které došlo v důsledku rostoucích úrokových sazeb, se mnoho technologických titulů nadále obchoduje za nadsazené poměry ceny k zisku nebo ceny k prodejům. To ale není všechno. Existuje také mnoho technologických akcií, které jsou sice podle těchto oceňovacích ukazatelů zdánlivě levné, ale odtud už mohou jen zlevňovat.Proč? Příslušná ocenění těchto společností by se mohla dále snižovat, protože jejich základní růst se nadále zpomaluje. Navíc by v následujících čtvrtletích mohlo dojít k poklesu zisků, který je způsoben současným hospodářským poklesem. Nižší ocenění by tak mohlo být u každé z nich opodstatněné.Jakým technologickým akciím se tedy vyhnout? Těchto pár společností, přestože již byly těžce zasaženy loňském medvědím trhem, jsou v tuto chvíli symbolem „bezvýchodné“ situace.Shopify je kanadská platforma pro elektronické obchodování, která poskytuje cloudové softwarové řešení pro firmy k vytváření a správě jejich internetových obchodů. Byla založena v roce 2006 a od té doby se stala jednou z předních platforem pro elektronické obchodování na světě, kterou k prodeji svých produktů online využívá více než milion podniků.Shopify nabízí řadu funkcí a nástrojů, které podnikům umožňují snadno vytvářet a spravovat jejich online obchody, včetně nástroje pro tvorbu webových stránek, zpracování plateb, správu zásob a přepravní a daňové kalkulačky. Kromě toho platforma nabízí rozsáhlý obchod s aplikacemi se stovkami aplikací a zásuvných modulů, které lze do obchodu přidat a doplnit tak další funkce a vlastnosti.Shopify je navrženo tak, aby bylo uživatelsky přívětivé a přístupné, a zaměřuje se na pomoc podnikům všech velikostí uspět online. Ať už jste malá začínající firma, nebo velký podnik s komplexními potřebami, Shopify nabízí škálovatelné řešení, které může růst a vyvíjet se spolu s vaším podnikáním. Díky široké škále funkcí a podpoře více prodejních kanálů je Shopify komplexní platformou pro elektronické obchodování, která je vhodná pro podniky všech typů a velikostí.První na našem seznamu technologických akcií, kterým je třeba se vyhnout, je Shopify . Od doby, kdy před rokem dosáhla svého historického maxima očištěného od vlivu rozdělení, se Shopify v době pandemie propadla o více než 80 % ze svého maxima. Někteří investoři se proto mohou domnívat, že poskytovatel softwaru pro elektronické obchodování je nyní na ocenění, které stojí za nákup.Bohužel, i když jsou dnes akcie SHOP výrazně levnější, neznamená to, že se jedná o „levné akcie“. Akcie společnosti se nadále obchodují za strmý trojciferný poměr ceny a zisku. Dříve by vysoký růst a nízké úrokové sazby mohly pomoci udržet takové ocenění. To však již neplatí.Kromě prudké změny úrokových sazeb v posledních dvanácti měsících způsobil konec pandemického boomu elektronického obchodování spolu s právě probíhajícím hospodářským poklesem masivní zpomalení růstu společnosti Shopify. Růst tržeb dosáhl ve třetím čtvrtletí roku 2022 22 % oproti 46 % ve třetím čtvrtletí roku 2021. Vzhledem k tomu, že společnost Shopify opouští režim vysokého růstu, mohl by „SHOP pokles“ pokračovat.Společnost Snowflake byla další vysoce růstovou technologickou akcií, která to rozdrtila v době, kdy trh přijímal investiční filozofii „růstu za každou cenu“. V jednu chvíli se akcie tohoto poskytovatele cloudových dat obchodovaly za 405 dolarů za akcii, což bylo asi 237,5 % nad cenou 120 dolarů za akcii při IPO.Dnes je situace poměrně dynamická a akcie SNOW se řítí dolů jako lavina. Tato kdysi populární akcie SaaS se nyní obchoduje za přibližně 125 USD za akcii. Jinými slovy, investoři, kteří se zúčastnili IPO a udrželi si své pozice, jsou sotva nad hranicí rentability.Přesto nepředpokládejte, že by nabídková cena SNOW byla pro akcie nějakou spodní hranicí. Akcie zůstávají drahé a obchodují se za přibližně 750násobek odhadovaného zisku za fiskální rok 2023 . Pokud zveřejnění výsledků společnosti Snowflake 30. listopadu nesplní očekávání, investoři, kteří tyto akcie stále drží, by měli tuto událost využít jako záminku k prodeji.