Klíčové body
- Společnost BYD se snaží podpořit zahraniční prodeje přesunem výroby do regionů, které jsou vnímány jako přívětivější.
- Automobilka stále čelí překážkám při vstupu na americký a evropský trh.
- BYD v současné době buduje závody v Thajsku a Brazílii a oznámila také plány v Indonésii, Maďarsku a Uzbekistánu.
- Kromě toho společnost BYD také rozšiřuje svůj záběr na trhu o Austrálii, Blízký východ a Afriku.
Vzhledem k nejistotě ohledně politiky vývozu čínských elektromobilů na hlavní trhy, jako jsou USA a Evropa, se společnost BYD snaží podpořit zahraniční prodeje přesunem výroby do regionů, které jsou vnímány jako přívětivější.
Čínská automobilka se sídlem v Šen-čenu již předběžně pronikla do několika zemí a často již rok po vstupu na trh sklízí okamžité prodejní úspěchy. V rámci své globální strategie plánuje společnost BYD zřídit továrny v několika zemích, včetně Thajska, Brazílie, Indonésie, Maďarska a Uzbekistánu.
“Zaměřují se na země bez velmi silného domácího automobilového průmyslu, kde budou pravděpodobně čelit menšímu politickému odporu nebo problémům z hlediska politiky,” uvedl Xiao Feng, analytik společnosti CLSA, který dále zdůraznil, že současný vývoj ve Spojených státech jen podtrhuje potřebu této strategie.
Bidenova administrativa minulý měsíc oznámila, že zahájila vyšetřování, zda automobily vyráběné v Číně nepředstavují riziko pro národní bezpečnost, což zvyšuje možnost omezení dovozu. Přestože Spojené státy podporují zavádění domácích elektrických vozidel, míra jejich rozšíření je výrazně nižší než v Číně.
Společnost BYD rychle postupuje vpřed, počínaje Thajskem, kde předpokládá, že její první továrna mimo Čínu zahájí provoz do konce tohoto roku. Podle údajů společnosti Marklines se prodeje společnosti v Thajsku vyšplhaly z nuly na první místo v prodeji osobních vozidel a v lednu předstihly Toyotu.

Očekává se, že po otevření bude továrna v Thajsku sloužit jako výrobní centrum pro celý region jihovýchodní Asie. Společnost EY předpovídá, že trh s elektromobily v tomto regionu zaznamená exponenciální růst a v příštím desetiletí dosáhne ročních tržeb nejméně 80 miliard dolarů.
Podle údajů společnosti Counterpoint Research se společnost BYD v loňském roce pevně usadila na trhu jihovýchodní Asie jako vedoucí značka elektromobilů a zajistila si více než třetinový podíl na trhu poté, co předtím v tomto regionu téměř neprodávala.
Podle údajů společnosti Counterpoint Research se společnosti podařilo v loňském roce prodat jen v tomto regionu 70 000 elektromobilů, což jí zajistilo tržní podíl 35 %, čímž se dostala před konkurenty, jako jsou Vinfast a Tesla. Významnou výhodou společnosti BYD oproti společnosti Tesla je její rozmanitá produktová řada v segmentu masového trhu, kde nabízí kombinaci hybridních a bateriových vozů, na rozdíl od společnosti Tesla, která vyrábí pouze prémiové vozy poháněné pouze bateriemi. Toto smíšené portfolio se ukazuje jako výhodné na rozvíjejících se trzích, kde je infrastruktura pro nabíjení baterií stále nedostatečně rozvinutá.
Podle automobilového analytika společnosti Canalys Alvina Liua zůstane trh jihovýchodní Asie v krátkodobém horizontu pravděpodobně oporou společnosti BYD, která usiluje o dosažení svého cíle zdvojnásobit do roku 2024 vývoz automobilů z loňského roku na 500 000 kusů.
“Trh s elektromobily v jihovýchodní Asii je stále v počáteční fázi a změna spotřebitelských návyků je zásadní,” řekl Liu. Modely BYD Atto 3 a Dolphin, které se v regionu prodávají za konkurenceschopné ceny, odrážejí zaměření společnosti na nákladovou efektivitu.
Kromě svých podniků v jihovýchodní Asii investuje společnost BYD také 1,3 miliardy dolarů do výstavby továrny na elektromobily v Indonésii v roce 2024, jak v lednu informovala místní média. Kromě toho společnost údajně plánuje výrazně zvýšit počet svých prodejen v Singapuru a na Filipínách. Na žádost o komentář k těmto plánům však společnost nereagovala.
Kapitálové výdaje společnosti BYD související s automobily dosáhly za první pololetí roku 2023 81,52 miliardy jüanů
Na rozdíl od modelu přímého prodeje společnosti Tesla se společnost BYD při prodeji v zahraničí spoléhá spíše na místní distributory a partnery. Příkladem je dohoda společnosti se společností Sime Darby Motors v Malajsii o distribuci, která byla podepsána na konci roku 2022.
BYD Company Limited
Navzdory rostoucímu dohledu USA nad dominantním postavením Číny v odvětví elektromobilů se společnost BYD zaměřuje na rozšíření své působnosti v Brazílii a Mexiku, které má společnou hranici s USA. Stella Li, generální ředitelka společnosti pro Ameriku, prozradila agentuře Reuters, že společnost BYD zvažuje plány na výstavbu továrny v Mexiku, kde začala prodávat více elektromobilů.
Pokud se společnost BYD rozhodne zřídit továrnu v Mexiku, mohla by se podle Billa Russa, zakladatele a generálního ředitele investiční poradenské společnosti Automobility, stát odrazovým můstkem pro její expanzi v Americe. “Mexiko je součástí dohody USMCA, takže je zde příležitost vyvážet možná i z Mexika do Severní Ameriky,” uvedl Russo s odkazem na dohodu o volném obchodu mezi Spojenými státy, Mexikem a Kanadou zavedenou v roce 2020.
Společnost BYD neplánuje prodávat osobní automobily do USA, jak Li údajně uvedla na konci února. Čínská automobilka však na žádost o komentář v souvislosti s tímto článkem nereagovala.
Čína zůstává pro společnost BYD s velkým náskokem hlavním trhem. V loňském roce společnost prodala více než 3 miliony osobních vozidel s novou energií, z toho něco přes 242 000 v zámoří.

Rychlá expanze společnosti BYD a jejích dalších čínských výrobců elektromobilů vyvolala značné obavy ostatních výrobců automobilů. Loni v únoru zveřejnila Aliance pro americkou výrobu zprávu, která varovala před levným čínským dovozem, který by mohl způsobit “zánik amerického automobilového sektoru”. Skupina vyzvala Washington, aby preventivně zablokoval dovoz z Mexika. Tato zpráva přišla jen několik týdnů poté, co údaje potvrdily, že společnost BYD překonala ve výrobě vozidel společnost Tesla.
Mezinárodní tlak na elektrifikaci poskytl čínským výrobcům automobilů, jako je BYD, cenné tržní příležitosti, zejména v době, kdy se domácí růst začíná zastavovat.
“Společnost BYD musí prozkoumat více zahraničních příležitostí v regionech, kde se očekává zrychlení pronikání elektrických vozidel v souladu s rozvojem infrastruktury. To je rozhodující pro její dlouhodobě udržitelný růst a pro to, aby se vyhnula ústupu tržního podílu americkým a evropským automobilkám,” uvedla Liz Leeová, přidružená ředitelka společnosti Counterpoint Research.
Společnost BYD v druhé polovině loňského roku zveřejnila plány na otevření továrny v Maďarsku a předpokládala, že výroba bude zahájena do tří let, což následovalo poté, co Evropská unie zahájila vyšetřování role dotací na elektromobily vyráběné v Číně.
Kromě toho společnost BYD také rozšiřuje svůj záběr na trhu o Austrálii, Blízký východ a Afriku. Automobilka v lednu odhalila plány na zahájení výroby ve svém společně vlastněném závodě v Uzbekistánu. Agresivní plány společnosti BYD na expanzi ji tak staví do role hlavního vyzyvatele společnosti Tesla na globálním trhu s elektromobily.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky