Klíčové body
- České národní bance se dařilo opravdu dobře
- Jak vypadá aktuální bilance?!
- Z Letiště Praha se bude v letní sezoně létat do 167 destinací, o 15 víc než loni
Ke kladnému výsledku přispěl růst cen finančních aktiv i oslabení kurzu koruny ke konci roku, uvedla dnes centrální banka v tiskové zprávě. Loňský zisk použije ČNB k pokrytí části kumulované ztráty z minulých let. V roce 2022 měla ČNB rekordní ztrátu 411,9 miliardy korun.
V lednu centrální banka informovala, že měla za loňský rok účetní zisk 55,2 miliardy korun. Tehdy šlo ovšem o předběžný výsledek, ve kterém nebyly zahrnuty všechny dodatkové operace za rok 2023.
ČNB při správě devizových rezerv dosáhla účetního výnosu 207 miliard korun, z toho si zhruba polovinu připsala akciová portfolia. Kladné byly výnosy všech hlavních součástí devizových rezerv. Slabší kurz české koruny na konci roku 2023 podpořil výsledek hospodaření kurzovými zisky 38 miliard korun. Ke zlepšení hospodářského výsledku přispělo také omezení provozních nákladů ČNB, když loni snížila počet pracovních míst o 5,1 procenta a omezila počet sekcí a samostatných odborů ze 17 na 14.
Na nákladové straně hospodaření hrály významnou roli náklady spojené s restriktivní měnovou politikou, kterou ČNB vedla s cílem snížit inflaci. Úroky placené finančním institucím za ukládání přebytečné likvidity do ČNB a spojené s držením povinných minimálních rezerv meziročně vzrostly o 28 miliard korun na 187 miliard korun, což byla dosud nejvyšší částka.

ČNB použije loňský zisk k pokrytí části kumulované ztráty z minulých let, která ke konci roku 2023 dosahovala 487,1 miliardy korun. „Struktura aktiv a pasiv ale zatím není taková, aby nám umožňovala vytvářet zisk dlouhodoběji, a je potřeba ve změnách pokračovat. Budeme posilovat zejména očekávaný výnos a diverzifikaci aktiv. Proto nakupujeme zlato. Proto zvažujeme zvětšení podílu držených akcií a další změny,“ uvedl guvernér ČNB Aleš Michl.
Centrální banka dlouhodobě upozorňuje na to, že vytváření zisku není její hlavní úlohou. ČNB určuje měnovou politiku, pečuje o finanční stabilitu, vydává bankovky a mince, řídí peněžní oběh, platební styk a zúčtování bank. Vykonává i dohled nad bankovním sektorem, kapitálovým trhem, pojišťovnictvím, penzijním připojištěním, družstevními záložnami a institucemi elektronických peněz a devizový dohled.
Hospodářské výsledky ČNB v posledních letech:
Rok | Zisk/ztráta |
2023 | 55,1 |
2022 | -411,9 |
2021 | – 37,7 |
2020 | 91,7 |
2019 | 57,9 |
2018 | 1,79 |
2017 | – 249,3 |
2016 | 46,5 |
2015 | – 0,549 |
2014 | 56,6 |
Z Letiště Praha se bude v letní sezoně létat do 167 destinací, o 15 víc než loni
Z pražského Letiště Václava Havla se bude v letošní letní sezoně létat do 167 destinací. Proti loňsku letiště nabídne o 15 přímých spojení více, jejich provoz zajistí 68 dopravců. Letní letový řád, který bude platný od 31. března do 26. října, se ale stále nevyrovná počtu linek z roku 2019, kdy se létalo do 190 destinací. Nově se cestující přímým letem z Prahy dostanou například do italské Verony a Florencie, portugalské Ponta Delgady, estonského Talinnu, polské Poznaně nebo kazašské Astany. Novináře o tom dnes informovali zástupci Letiště Praha.
Kromě počtu nových destinací navýšilo letiště podle předsedy představenstva Letiště Praha Jiřího Pose také počet letů na více než 30 linkách. Z Prahy do Londýna bude letiště v letní sezoně vypravovat až 93 letů týdně, do turecké Antalye 59, do Paříže až 57, do Amsterdamu až 54 a do Milána 40 spojů týdně. Lepší spojení čeká také například Barcelonu, Oslo, Marseille nebo Kodaň.
Letiště za loňský rok eviduje provozní zisk EBITDA ve výši 3,1 miliardy korun, což je o 900 milionů Kč více než podle Pose bylo v plánu. Hospodářské výsledky však bude firma detailněji komentovat na začátku dubna po obdržení výroku auditora a schválení účetní uzávěrky.
Podle ředitele rozvoje leteckého obchodu Jiřího Vyskoče v letní sezoně bude v nabídce dopravců více než 12,8 milionu míst pro cestující, o 16 procent více než v loni. Navýšení kapacit je podle něho možné díky zařazení větších letounů na některé linky. Například společnost Qatar Airways na pravidelnou linku do Dauhá nasadí letadlo Boeing 787 Dreamliner a navýší počet letů na lince na deset týdně. Dreamliner nasadí i dopravce Korean Air na lety do Soulu, kam bude od dubna létat čtyřikrát týdně.
Nejvíce destinací podle Vyskoče nabídne letiště v letní sezoně do Španělska. Praha bude mít se zemí 23 přímých spojení. Následují Itálie a Řecko s 20 spojeními, Británie s 12 přímými linkami a Francie s osmi spoji z Prahy.
Linky bude z ruzyňského letiště obsluhovat také pět nových dopravců, řekl Vyskoč. Letecká společnost Qanot Sharq Airlines spojí Prahu s uzbeckým Taškentem, dopravce SCAT Airlines po covidové pauze nabídne přímé lety do Astany v Kazachstánu, aerolinka FlyOne spustí lety do moldavského Kišiněva, společnost Arkia do izraelského Tel Avivu a KM Malta na Maltu.
Loni letiště odbavilo 13,8 milionu cestujících, což je proti roku 2022 asi o 29 procent více a o 22 procent méně než v roce 2019. V končícím zimním letovém řádu mělo ruzyňské letiště lety do 111 destinací, což bylo meziročně o čtvrtinu více. V roce 2019 se z něj v zimě létalo do 121 destinací. Čísel z roku 2019 by mělo letiště podle Vyskoče dosáhnout na konci roku 2025 nebo na začátku roku 2026. Pro letošní rok Letiště Václava Havla předpokládá 16 milionů odbavených cestujících. „Nicméně nám kvůli válce na Ukrajině stále chybí přes jeden a půl milionu cestujících a 16 destinací konkrétně z Ruské federace, Ukrajiny a Běloruska,“ dodal Vyskoč.
Kromě války na Ukrajině letiště podle Pose čelí také nedostatku letadel, jejich opožděným dodávkám a technickým problémům některých typů letadel. Podle Pose roste poptávka po letecké dopravě rychleji, zejména poptávka Čechů po cestách do zahraničí na dovolené. Do konce roku bude letiště podle Pose usilovat o rozvoj leteckých spojení zejména do Asie a Severní Ameriky. „Konkrétně jednáme s dopravci o pravidelných spojeních s Hanojí, Pekingem, Dillí, Bangkokem nebo New Yorkem,“ řekl. Doufá, že se linky podaří zahájit do začátku letní sezony 2025.
Pražské letiště se zahájením letního letového řádu zvýší sazbu letištního poplatku za cestujícího zhruba o pět procent. Loni poplatky zůstaly na stejné úrovni jako v roce 2022. „Podařilo se nám také obsadit téměř všechny komerční prostory,“ řekl dále Pos. Letiště cestujícím v letní sezoně nabídne 11 nových provozoven s občerstvením a devět maloobchodních provozoven. Pos plánuje i kompletní obnovu parkovacího systému a přístavby terminálů 1 a 2. Letiště podle něj nedávno dokončilo výběrová řízení na projektanty přístaveb a v současnosti zahajuje stavební práce.
Letiště také spolupracuje s pražským dopravním podnikem na odstranění problémů na nové trolejbusové lince na letiště. Pos doufá, že se technické nedostatky trolejbusů podaří vyřešit ještě do začátku letní sezony. Pozitivně však hodnotí jejich kapacitu, komfort a produkci emisí.

Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky