Klíčový ukazatel inflace Fedu vzrostl v únoru podle očekávání o 2,8 % ročně
Podle ukazatele, který americká centrální banka považuje za svůj důležitější barometr, inflace v únoru vzrostla v souladu s očekáváním, což pravděpodobně tak trochu zbrzdí Federální rezervní systém v tom, než začne uvažovat o snížení úrokových sazeb.
Japonský Nikkei zaznamenal největší bodový zisk za fiskální rok
Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily
Trhy jsou dnes v USA uzavřeny
Cenový index výdajů na osobní spotřebu bez potravin a energií vzrostl na dvanáctiměsíční bázi o 2,8 % a oproti předchozímu měsíci se zvýšil o 0,3 %. Obě čísla se shodovala s odhady společnosti Dow Jones.
Po zahrnutí volatilních nákladů na potraviny a energie činil celkový údaj PCE 0,3 % za měsíc a 2,5 % za 12 měsíců, zatímco odhady počítaly s 0,4 % a 2,5 %.
Akciové i dluhopisové trhy byly v souvislosti s dnešním svátkem Velkého pátku uzavřeny.
Zdroj: Canva
Japonský Nikkei zaznamenal největší bodový zisk za fiskální rok
Japonský akciový průměr Nikkei v pátek skončil výše díky těžkým vahám spojeným s čipy a zaznamenal rekordní bodový zisk za fiskální rok díky silným zahraničním nákupům.
Index dosáhl tento měsíc po sobě jdoucích rekordních hodnot poté, co 22. února překonal úrovně, které byly naposledy zaznamenány v roce 1989 v době ekonomické bubliny v zemi.
Rally podpořily zahraniční nákupy v důsledku slabšího jenu a očekávání, že Bank of Japan bude pokračovat v uvolněné měnové politice.
Ve fiskálním roce končícím v pátek index vzrostl o 12 328 bodů, což představuje jeho největší zisk v absolutním vyjádření. Za rok vzrostl o 44 %, což je nejvíce od finančního roku končícího v březnu 2021.
V pátek Nikkei zakončil růstem o 0,5 % na úrovni 40 369,44 bodu a umazal tak část ztrát z předchozí seance.
„Investoři zůstávají opatrní ohledně možné intervence na měnovém trhu, ale celkově berou slabý jen jako pozitivní faktor pro domácí akcie,“ uvedl Fumio Matsumoto, hlavní stratég společnosti Okasan Securities.
Tento týden klesl kurz jenu vůči dolaru na 34leté minimum, což přimělo místní úřady uspořádat mimořádné zasedání, které je známkou toho, že se Tokio blíží k intervenci na trhu.
Japonský jen se naposledy pohyboval na úrovni 151,40 za dolar.
Společnosti Tokyo Electron a Advantest spojené s čipy vzrostly o 0,79 %, resp. 1,85 %.
Sektor nemovitostí vyskočil o 1,96 % a tento měsíc přidal 16 %, což je nejvíce ze všech sektorů. Sektor podpořil vládní průzkum zveřejněný tento týden, který ukázal, že ceny pozemků v zemi rostly v roce 2023 nejrychlejším tempem za posledních 33 let.
Optimismus, že Bank of Japan nebude rychle zvyšovat úrokové sazby, podporuje ceny jejich akcií, uvedl Matsumoto z Okasan Securities.
Širší index Topix v pátek vzrostl o 0,61 % na 2 768,62 bodu.
Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily
Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma dnes v Číně zahájila příjem objednávek na svůj sedan SU7, který v pondělí představila v obchodech po celé zemi, uvedla agentura Reuters. Cena tohoto elektromobilu bude začínat na částce 215.900 jüanů (zhruba 700.000 Kč). SU7 tak bude o něco levnější než elektromobil Model 3 americké automobilky Tesla, který lze v Číně pořídit od 245.900 jüanů, upozornil server CNBC.
Generální ředitel a zakladatel firmy Xiaomi Lej Ťün oznámil plán vstoupit na trh s elektromobily v roce 2021. Zavázal se, že do automobilového podnikání investuje deset miliard USD (asi 235 miliard Kč) a toto podnikání označil za „poslední velký podnikatelský projekt“ svého života. Jeho cílem je, aby se firma Xiaomi, založená v roce 2010, stala do 15 až 20 let jedním z pěti největších výrobců aut na světě.
Zdroj: Getty Images
Analytici jsou zatím rozděleni v názoru, zda projekt automobilu Xiaomi bude úspěšný. Někteří tvrdí, že pro Xiaomi je elektromobil přirozeným rozšířením podnikání, které firmě umožní nabídnout zákazníkům ucelenější digitální zážitek a získat více dat. Rýžovary, čističky vzduchu, televizory, telefony a další elektronika od firmy Xiaomi jsou v čínských domácnostech všudypřítomné.
Vůz SU7 se začíná prodávat v době, kdy čínský automobilový trh, který je největší na světě, bojuje s problémy na několika frontách. K tomu je nutné přidat cenovou válku a zpomalující domácí ekonomiku, která snižuje poptávku po automobilech. „Za tři roky vývoje tohoto nového vozu je mým největším zjištěním, že vyrábět auta je extrémně obtížné. I gigant jako Apple to vzdal,“ uvedl dnes šéf Xiaomi.
Firma bude kromě základní verze elektromobilu SU7 nabízet rovněž dražší verze Pro a Max. Dodávky základní verze a verze Pro firma zahájí koncem dubna, dodávky verze Max koncem května. Všechny tři verze se prozatím budou prodávat pouze v Číně. Šéf podniku serveru CNBC řekl, že potrvá minimálně dva až tři roky, než se vůz SU7 dostane na zahraniční trhy.
„Současné podmínky na (čínském) trhu jsou pro nováčky poměrně náročné, deset největších hráčů neustále zvyšuje svůj tržní podíl,“ uvedla analytička firmy Gavekal Dragonomics Ernan Cuiová. Pokud Xiaomi nedokáže v krátké době prodávat ve velkém, hrozí podle ní, že automobily se stanou pro firmu v dlouhodobém výhledu brzdou v tvorbě zisku.
Současně ale podle analytiků zkušenosti firmy v oblasti chytrých telefonů jí dávají náskok před tradičními výrobci automobilů, pokud jde o chytré palubní desky a přístrojové vybavení. To je oblast, kterou čínští spotřebitelé oceňují.
SU7 využívá operační systém Hyper OS, který vyvinula společnost Xiaomi a který spojuje uživatele elektromobilů s jejími dalšími zařízeními, včetně chytrých telefonů. Jedna verze sedanu má dojezd 668 kilometrů na jedno nabití, druhá až 800 kilometrů. Analytici firmy Bernstein uvádějí, že hlavními konkurenty Xiaomi budou XPeng a Tesla. Model S automobilky Tesla má na jedno nabití dojezd 650 kilometrů.
Výzkumná společnost CreditSights očekává, že Xiaomi prodá v prvním roce 60.000 vozidel. První dva roky pak podle ní bude výroba automobilů Xiaomi kvůli vysokým nákladům na marketing a propagaci ve ztrátě.
Cenový index výdajů na osobní spotřebu bez potravin a energií vzrostl na dvanáctiměsíční bázi o 2,8 % a oproti předchozímu měsíci se zvýšil o 0,3 %. Obě čísla se shodovala s odhady společnosti Dow Jones.Po zahrnutí volatilních nákladů na potraviny a energie činil celkový údaj PCE 0,3 % za měsíc a 2,5 % za 12 měsíců, zatímco odhady počítaly s 0,4 % a 2,5 %.Akciové i dluhopisové trhy byly v souvislosti s dnešním svátkem Velkého pátku uzavřeny.Japonský akciový průměr Nikkei v pátek skončil výše díky těžkým vahám spojeným s čipy a zaznamenal rekordní bodový zisk za fiskální rok díky silným zahraničním nákupům.Index dosáhl tento měsíc po sobě jdoucích rekordních hodnot poté, co 22. února překonal úrovně, které byly naposledy zaznamenány v roce 1989 v době ekonomické bubliny v zemi.Rally podpořily zahraniční nákupy v důsledku slabšího jenu a očekávání, že Bank of Japan bude pokračovat v uvolněné měnové politice.Ve fiskálním roce končícím v pátek index vzrostl o 12 328 bodů, což představuje jeho největší zisk v absolutním vyjádření. Za rok vzrostl o 44 %, což je nejvíce od finančního roku končícího v březnu 2021.V pátek Nikkei zakončil růstem o 0,5 % na úrovni 40 369,44 bodu a umazal tak část ztrát z předchozí seance.„Investoři zůstávají opatrní ohledně možné intervence na měnovém trhu, ale celkově berou slabý jen jako pozitivní faktor pro domácí akcie,“ uvedl Fumio Matsumoto, hlavní stratég společnosti Okasan Securities.Tento týden klesl kurz jenu vůči dolaru na 34leté minimum, což přimělo místní úřady uspořádat mimořádné zasedání, které je známkou toho, že se Tokio blíží k intervenci na trhu.Japonský jen se naposledy pohyboval na úrovni 151,40 za dolar.Společnosti Tokyo Electron a Advantest spojené s čipy vzrostly o 0,79 %, resp. 1,85 %.Sektor nemovitostí vyskočil o 1,96 % a tento měsíc přidal 16 %, což je nejvíce ze všech sektorů. Sektor podpořil vládní průzkum zveřejněný tento týden, který ukázal, že ceny pozemků v zemi rostly v roce 2023 nejrychlejším tempem za posledních 33 let.Optimismus, že Bank of Japan nebude rychle zvyšovat úrokové sazby, podporuje ceny jejich akcií, uvedl Matsumoto z Okasan Securities.Širší index Topix v pátek vzrostl o 0,61 % na 2 768,62 bodu.Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma dnes v Číně zahájila příjem objednávek na svůj sedan SU7, který v pondělí představila v obchodech po celé zemi, uvedla agentura Reuters. Cena tohoto elektromobilu bude začínat na částce 215.900 jüanů . SU7 tak bude o něco levnější než elektromobil Model 3 americké automobilky Tesla, který lze v Číně pořídit od 245.900 jüanů, upozornil server CNBC.Generální ředitel a zakladatel firmy Xiaomi Lej Ťün oznámil plán vstoupit na trh s elektromobily v roce 2021. Zavázal se, že do automobilového podnikání investuje deset miliard USD a toto podnikání označil za „poslední velký podnikatelský projekt“ svého života. Jeho cílem je, aby se firma Xiaomi, založená v roce 2010, stala do 15 až 20 let jedním z pěti největších výrobců aut na světě.Analytici jsou zatím rozděleni v názoru, zda projekt automobilu Xiaomi bude úspěšný. Někteří tvrdí, že pro Xiaomi je elektromobil přirozeným rozšířením podnikání, které firmě umožní nabídnout zákazníkům ucelenější digitální zážitek a získat více dat. Rýžovary, čističky vzduchu, televizory, telefony a další elektronika od firmy Xiaomi jsou v čínských domácnostech všudypřítomné.Vůz SU7 se začíná prodávat v době, kdy čínský automobilový trh, který je největší na světě, bojuje s problémy na několika frontách. K tomu je nutné přidat cenovou válku a zpomalující domácí ekonomiku, která snižuje poptávku po automobilech. „Za tři roky vývoje tohoto nového vozu je mým největším zjištěním, že vyrábět auta je extrémně obtížné. I gigant jako Apple to vzdal,“ uvedl dnes šéf Xiaomi.Firma bude kromě základní verze elektromobilu SU7 nabízet rovněž dražší verze Pro a Max. Dodávky základní verze a verze Pro firma zahájí koncem dubna, dodávky verze Max koncem května. Všechny tři verze se prozatím budou prodávat pouze v Číně. Šéf podniku serveru CNBC řekl, že potrvá minimálně dva až tři roky, než se vůz SU7 dostane na zahraniční trhy.„Současné podmínky na trhu jsou pro nováčky poměrně náročné, deset největších hráčů neustále zvyšuje svůj tržní podíl,“ uvedla analytička firmy Gavekal Dragonomics Ernan Cuiová. Pokud Xiaomi nedokáže v krátké době prodávat ve velkém, hrozí podle ní, že automobily se stanou pro firmu v dlouhodobém výhledu brzdou v tvorbě zisku.Současně ale podle analytiků zkušenosti firmy v oblasti chytrých telefonů jí dávají náskok před tradičními výrobci automobilů, pokud jde o chytré palubní desky a přístrojové vybavení. To je oblast, kterou čínští spotřebitelé oceňují.SU7 využívá operační systém Hyper OS, který vyvinula společnost Xiaomi a který spojuje uživatele elektromobilů s jejími dalšími zařízeními, včetně chytrých telefonů. Jedna verze sedanu má dojezd 668 kilometrů na jedno nabití, druhá až 800 kilometrů. Analytici firmy Bernstein uvádějí, že hlavními konkurenty Xiaomi budou XPeng a Tesla. Model S automobilky Tesla má na jedno nabití dojezd 650 kilometrů.Výzkumná společnost CreditSights očekává, že Xiaomi prodá v prvním roce 60.000 vozidel. První dva roky pak podle ní bude výroba automobilů Xiaomi kvůli vysokým nákladům na marketing a propagaci ve ztrátě.