Klíčové body
- Růst zisků díky prodejům nákladních vozidel: Silné prodeje nákladních vozů v USA přinesly General Motors vyšší tržby a zisk, což přispělo k lepším výhledům na rok 2024
- Stabilní poptávka na domácím trhu: Tržby GM rostly díky stabilní poptávce po pickupech a SUV v Severní Americe, což vedlo ke zvýšení celkových zisků
- Mezinárodní výzvy a snaha o zlepšení: I přes mezinárodní výzvy, zejména v Číně, GM plánuje opatření k zlepšení situace a hledá nové příležitosti k růstu
očekává v letošním roce po silném prvním čtvrtletí lepší zisk, protože vysoké prodeje nákladních automobilů v USA vedly automobilku ke zvýšení výhledu na rok 2024 o 500 milionů USD.
GM v minulém čtvrtletí zvýšil tržby o zhruba 3 miliardy dolarů, jak společnost uvedla v úterý, a překonal tak odhady Wall Street, protože průměrná cena jeho vozidel se udržela na téměř rekordní úrovni. To pomohlo GM výrazně překonat konsenzuální očekávání zisku za toto čtvrtletí.
„Za posledních 24 měsíců jsme rostli ročním tempem 15 %,“ řekl finanční ředitel GM Paul Jacobson v telefonátu s médii. „To nám dodalo sebedůvěru zvýšit celoroční výhled.“
Akcie společnosti vzrostly v 9:31 v New Yorku o 4,9 %, což je největší mezidenní nárůst od 30. ledna. Do pondělní uzávěrky si akcie GM letos připsaly 20 %.
Stabilní poptávka po pickupech a SUV na domácím trhu více než jen zakrývá slabiny po celém světě. GM se nadále potýká s problémy v Číně, kde domácí konkurenti přebírají podíl americkým a evropským konkurentům, a její další globální trhy vydělaly třetinu toho, co před rokem.

GM ve čtvrtletí zvýšil tržby na 43 miliard dolarů, přičemž veškerý zisk přišel v Severní Americe. To zvýšilo zisk na 2,62 dolaru na akcii, což je nárůst oproti 2,21 dolaru před rokem, který snadno překonal průměr odhadů ve výši 2,12 dolaru.
„Celkově bylo čtvrtletí silné,“ uvedl Ryan Brinkman, analytik JP Morgan Securities. GM vykázal dobrý zisk a cash flow „a zároveň dále zvýšil výhled na rok 2024, který byl již tak vysoko nad úrovní ulice“.
Hlavním faktorem byl růst prodeje nákladních automobilů, zejména nejdražších těžkých pick-upů. Středně velké pickupy Chevrolet Colorado a GMC Canyon se prodávaly dobře a nová verze nákladního vozu nabízí více možností a komfortních prvků než odcházející generace. GM také znovu zaznamenal úspěch u základních SUV, jako je Chevrolet Trax.
Část růstu lze přičíst obnově skladových zásob. GM doplnila své zásoby v USA o 77 000 vozů, což je o 17 % více než na konci roku 2023. Vzhledem k tomu, že zaúčtovává prodej ihned po vyrobení vozu, zvyšuje to tržby.
Výkonná ředitelka GM Mary Barra ve svém dopise akcionářům uvedla, že společnost pokračuje v rozšiřování výroby baterií pro elektromobily, která se rozbíhá pomalu a brzdí prodeje nejnovějších elektromobilů. Uvedla také, že klesající náklady na suroviny pomáhají ziskům z těchto vozidel.
Cílová hodnota zásob
Jacobson uvedl, že zásoby GM jsou na úrovni 63 dnů, což je cílová hodnota zásob pro jarní prodejní sezónu. Uvedl, že GM nadále zaznamenává vysoké maloobchodní prodeje svých dražších modelů, což pomohlo prvnímu čtvrtletí a mělo by udržet zisky po celý rok.
GM nyní očekává v letošním roce upravený zisk před úroky a zdaněním až 14,5 miliardy USD.
„Naši spotřebitelé jsou v prostředí vysokých úrokových sazeb pozoruhodně odolní,“ řekl Jacobson. „Myslíme si, že můžeme pokračovat ve svých výkonech.“
Zatímco podnikání společnosti na domácím trhu stále roste, GM se potýká s mezinárodními problémy. V Číně, která kdysi představovala zisk ve výši dvou miliard dolarů ročně, přišla detroitská společnost o zhruba 100 milionů dolarů. Na ostatních zámořských trzích GM vydělala, ale mnohem méně než ve stejném čtvrtletí roku 2023.

Jacobson uvedl, že GM očekává ztrátu v Číně poté, co v tomto čtvrtletí přijal opatření na snížení zásob. Tržní podíl klesl z 9,1 % na 7,9 %. Uvedl, že do budoucna by se výkonnost měla zlepšit.
Na konferenčním hovoru s analytiky Barra uvedla, že společnost má dva nové plug-in hybridy, jeden od Chevroletu a druhý od Buicku, které mohou v Číně pomoci.
„Budeme mít lepší pozici,“ řekla Barra. „Je zde prostor pro hru a růst podílu.“
GM vynakládá méně prostředků na svou jednotku Cruise, která se zabývá samořízenými automobily. Loni na ni společnost vynaložila 3,4 miliardy dolarů, než propustila čtvrtinu zaměstnanců a uzemnila flotilu.
V tomto čtvrtletí stála tato činnost GM 400 milionů dolarů, což ji staví na úroveň výdajů ve výši 1,6 miliardy dolarů, což je zhruba tolik, kolik společnost plánovala.
Barra uvedla, že GM může pro Cruise hledat externí financování.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky