Klíčové body
- Kanada a Honda uzavírají dohodu o výrobě elektromobilů v Ontariu, včetně výstavby nových závodů na baterie a montáž vozidel
- Investice Hondy posiluje jižní Ontario jako centrum výroby elektrických vozidel v Severní Americe
- Vládní podpora prostřednictvím daňových úlev a dotací je klíčová pro udržení konkurenceschopnosti automobilového sektoru v Kanadě
Dohoda, která by měla být oznámena do týdne, zahrnuje závazek společnosti Honda v hodnotě několika miliard dolarů na výstavbu nových závodů na zpracování aktivních katodových materiálů, výrobu baterií a montáž vozidel poháněných bateriemi – jižní Ontario se tak stane klíčovým centrem plánů společnosti na výrobu elektrických vozidel v Severní Americe. Část investičních nákladů bude dotovat kanadská vláda.
Společnost Honda má výrobní závod v Allistonu v Ontariu, asi hodinu jízdy severně od Toronta, kde sestavuje modely Honda CR-V a Civic. Podle svých internetových stránek vyrábí společnost hybridní vozidla v továrnách v Ohiu a Indianě a příští rok plánuje zahájit výrobu prvních plně elektrických vozidel v USA v Marysville a Ohiu.
Investice společnosti Honda přichází v neklidné době pro automobilový sektor, kdy se v některých regionech spotřebitelé pomalu ujímají elektromobilů kvůli vysokým cenám a nedostatku dobíjecích stanic.

Společnost Tesla Inc. propouští více než 10 % svých zaměstnanců po celém světě, čínský výrobce BYD Co. vykázal v prvním čtvrtletí prudký pokles dodávek elektromobilů a další automobilky odložily investice do elektrických vozidel.
Výrobci přesto sázejí na dlouhodobý horizont. Minulý měsíc oznámily společnosti Honda a Nissan Motor Co. plán spolupráce na technologiích pro elektromobily na baterie, včetně softwaru, protože se snaží držet krok s čínskými konkurenty
Jednání mezi společností Honda a vládou premiéra Justina Trudeaua trvala mnoho měsíců a soustředila se na investiční daňové úlevy neboli ITC jako prostředek, kterým vláda pomůže uhradit investiční náklady továren.
Chcete využít této příležitosti?Podle těchto lidí se bude lišit od dohod, které Kanada uzavřela v loňském roce s Volkswagenem AG, mateřskou společností Chrysleru Stellantis NV a švédskou Northvolt AB; těmto společnostem byly nabídnuty miliardy dolarů v průběhu několika let na dotování výroby baterií.
Podle jednoho z vládních úředníků bude Trudeauova vláda dohodu s Hondou vyzdvihovat jako příklad úspěchu, který s těmito smlouvami přímo souvisí. Tyto dohody vytvořily ekosystém kolem kanadského dodavatelského řetězce elektrických vozidel, který přilákal další automobilové firmy a umožnil vládě přejít na vlastní systém daňových pobídek, uvedou úředníci Trudeauovy vlády.
V tomto případě hlavní pobídka, nazývaná ITC pro výrobu čistých technologií, poskytuje vratnou daňovou úlevu ve výši 30 % nákladů na zařízení. Rozpočet ministryně financí Chrystie Freeland z minulého týdne rovněž zavedl novou daňovou úlevu, která by se vztahovala na 10 % nákladů na budovy používané pro výrobu elektromobilů – pokud má společnost významnou část svého dodavatelského řetězce elektromobilů na území Kanady.
Podle lidí obeznámených s jednáním se Freelandová úzce podílela na jednáních s Hondou a nová daňová úleva pro elektromobily byla zaměřena právě na japonskou firmu, ačkoli na ni budou mít nárok i další společnosti vyrábějící elektromobily, pokud v Kanadě vybudují dostatečnou část svého dodavatelského řetězce.
Podle lidí, kteří o tom hovořili s agenturou Bloomberg, dohoda s Hondou nezahrnuje průběžné dotace na výrobu, jaké dostávají Volkswagen a Stellantis. Celkové odhadované náklady na vládní podporu odmítli sdělit.

Počátkem letošního roku japonský zpravodajský server Nikkei informoval, že Honda zvažuje investici v Kanadě ve výši 14 miliard dolarů, ale zatím se nerozhodla. Mluvčí společnosti Honda v Kanadě v neděli neodpověděl na žádost o komentář.
Trudeauova vláda argumentovala, že velká podpora automobilových výrobců ze strany daňových poplatníků je nezbytná, aby si Kanada udržela svůj podíl na severoamerickém automobilovém byznysu poté, co americký prezident Joe Biden v roce 2022 podepsal zákon o snížení inflace, který poskytuje finanční pomoc firmám vyrábějícím elektromobily v USA.
Automobilový sektor je obzvláště důležitý pro Ontario, největší kanadskou provincii podle počtu obyvatel, kde se nacházejí montážní závody vlastněné společnostmi Ford Motor Co, General Motors Co, Toyota Motor Corp. a Stellantis, jakož i desítky dodavatelů dílů.
„Okna příležitostí pro podobné věci jsou krátká,“ řekl ministr průmyslu Francois-Philippe Champagne agentuře Bloomberg v nedávném rozhovoru, v němž se hovořilo o loňských dotačních dohodách. Vláda podle něj musela jednat poté, co USA přijaly zákon o snížení inflace, jinak riskovala, že o závody na jih od hranic přijde. „To okno tam bylo a my jsme ho využili.“
Společnost Stellantis a její partner LG Energy Solution jsou uprostřed výstavby závodu na výrobu baterií ve Windsoru v Ontariu, na druhé straně hranice s Detroitem. Navrhovaná lokalita společnosti Volkswagen se nachází jihozápadně od Toronta a lokalita společnosti Northvolt je poblíž Montrealu. Kanadské dotační balíčky pro tyto společnosti částečně hradí vlády provincií Ontario a Quebec.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky