Klíčové body
- Snaha společnosti Boeing o odkup Spirit AeroSystems čelí problémům v jednáních o cenách továren, které dodávají komponenty pro Airbus i Boeing
- Rozhovory mezi společnostmi postupují pomalu a není jasné, kdy budou dokončeny
- Airbus zvažuje možnost převzetí některých aktivit od Spirit AeroSystems, ale uzavření dohody není jisté
na odkup dodavatele Spirit AeroSystems Holdings Inc. se zapletl do vleklých diskusí o cenách pro továrny, které vyrábějí komponenty pro Airbus SE, což komplikuje snahu amerického výrobce letadel získat přísnější kontrolu nad kvalitou výroby.
Od chvíle, kdy Boeing na začátku března poprvé potvrdil svůj záměr znovu začlenit společnost Spirit, postupují rozhovory jen pomalu a podle lidí blízkých této záležitosti se nezdá, že by byly u konce.
Rozvázání spolupráce se společností Spirit je komplikované, protože společnost nevyrábí díly pouze pro Boeing, ale také pro svého úhlavního konkurenta Airbus a výrobce včetně Northrop Grumman Corp., uvedli tito lidé, kteří si nepřáli být jmenováni, protože jednání jsou důvěrná.
Americký výrobce letadel se snažil rychle uzavřít dohodu se svou bývalou leteckou jednotkou, která se potýká s problémy a vyrábí trupy letadel 737 Max, protože se snaží zlepšit kvalitu pod přísným dohledem federálních regulačních orgánů.
Odkoupení společnosti Spirit, kterou Boeing vyčlenil v roce 2005, by znamenalo dramatický krok ke stabilizaci jejího dodavatelského řetězce po řadě závažných pochybení.

Rozhovory mezi stranami se nezastavily a zúčastněné společnosti jsou i nadále ochotny dosáhnout dohody, uvedli tito lidé. Společnost Boeing se k tomu odmítla vyjádřit.
Airbus uvedl, že je v „rané fázi jednání o různých možnostech, včetně převzetí od společnosti Spirit Aerosystems některých činností, které vykonává pro Airbus“. Společnost odmítla stav jednání dále komentovat.
„Při pokračujících jednáních se nadále soustředíme na to, abychom našim zákazníkům poskytovali co nejkvalitnější produkty,“ uvedl mluvčí společnosti Spirit Joe Buccino.
Společnost Spirit klesla až o 3,5 %, poté ztráty snížila a obchodovala se o 1,4 % níže. Boeing se během ranní obchodní seance v New Yorku příliš nezměnil.
Analytici se budou snažit získat více podrobností během konferenčního hovoru s vedením Boeingu, až společnost ve středu oznámí své hospodářské výsledky, včetně toho, jak hodlá společnost s nedostatkem hotovosti obchod financovat.
Reintegrace bývalého centra ve Wichitě v Kansasu nevyřeší krátkodobou krizi amerického výrobce, ale může se ukázat jako přínosná v dlouhodobém horizontu, uvedl 19. dubna Ken Herbert, analytik společnosti RBC Capital Markets.
Podle Roberta Spingarna ze společnosti Melius Research má pro Boeing pozitivní stránku i to, že se transakce uzavře až koncem letošního roku, kdy by měl opět začít generovat hotovost. Odhaduje, že americký výrobce letadel nakonec za Spirit zaplatí přibližně 5 miliard dolarů.
Vzhledem k tomu, že Boeing v prvním čtvrtletí očekává spotřebu hotovosti ve výši nejméně 4 miliard dolarů, „je lepší, že se neuzavírá právě teď,“ řekl v rozhovoru.
Zatímco vyjednává s Boeingem, Spirit se snaží vyčlenit několik výrobních komplexů pro Airbus, který se na tržbách dodavatele podílí asi 19 %. Ani jeden z výrobců letadel nechce, aby Boeing nakonec vlastnil továrny, které vyrábějí klíčové konstrukční součásti pro letadla Airbus A220, A320 a A350, uvedli tito lidé.

Ale zdá se, že Airbus nespěchá s rychlým uzavřením dohody o těchto závodech, která by rozšířila podíl jeho divize leteckých konstrukcí, uvedli někteří z nich.
Mezi obavy společnosti se sídlem v Toulouse ve Francii patří, že by výrobce musel nést případné provozní ztráty v závodech, jako je továrna Spirit na výrobu kompozitních křídel v irském Belfastu, což by přispělo k finančnímu odlivu z programu A220.
Vzhledem ke složitosti dosažení dohody s největším rivalem zvažuje Boeing pokračovat v převzetí společnosti Spirit bez dohody s Airbusem, uvedl jeden z těchto lidí.
Podívejte se na některé programy mimo Boeing, na kterých se Spirit podílí:
Airbus
A220: Spirit montuje kompozitová křídla pro úzký letoun A220 ve svém závodě v Belfastu v Severním Irsku. Vyrábí také části trupu pro toto letadlo.
A320: V nejprodávanějším letounu A320 společnosti Airbus jsou prvky křídel vyráběny společností Spirit v jejím závodě v Prestwicku ve Skotsku. Společnost Spirit získala závod v Prestwicku, kde se vyráběly také součásti křídel pro již nevyráběný superjumbo A380, v roce 2006 od společnosti BAE Systems Plc.
A350: Pokročilé širokotrupé letadlo A350 evropského výrobce letadel má trup a křídlové panely dodávané závodem Spirit v Kinstonu v Severní Karolíně. Její závod v Saint-Nazaire ve Francii montuje části trupu z panelů dodaných závodem v Kinstonu.
Bombardier
Challenger 350/650: Střední část trupu proudového letadla se vyrábí v závodě společnosti Spirit v Belfastu, zatímco v závodě dodavatele v Casablance se montují nouzové dveře pro letoun Challenger 350.
Global 5500/6500: závod společnosti Spirit v Belfastu vyrábí přední část trupu, motorové gondoly, horizontální stabilizátor a další součásti. Závod v Casablance montuje podlahy modelů.
Global 7500: závod společnosti Spirit v Belfastu vyrábí kompozitní horizontální stabilizátor pro model Global 7500.
Northrop Grumman
B-21 Raider: Spirit je jedním ze šesti takzvaných dodavatelů prvního stupně pro dálkový bombardér B-21 společnosti Northrop Grumman. Konkrétní práce, které na tomto klínovitém stealth bombardéru provádí, nebyly identifikovány.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky