Španělští miliardáři usilují o IPO, aby zabránili dramatu s nástupnictvím
Největší španělská kosmetická společnost Puig, která v roce 2014 velkolepě oslavila své sté výročí v novém sídle v Barceloně, vstoupila do svého druhého století a stanovila nový plán růstu.
Společnost Puig je známá svými populárními parfémy a módními značkami, jako jsou Rabanne, Jean Paul Gaultier a Carolina Herrera
Ve svém dosud nejvýznamnějším podniku se společnost připravuje na největší evropskou primární nabídku akcií (IPO) v tomto roce
Majetek rodiny Puig se po IPO výrazně zvýší a může se zařadit mezi nejbohatší rodiny v Evropě
Puig se na tuto strategickou změnu připravuje již několik let.
Hlavní „architekt“, generální ředitel Marc Puig, člen třetí generace zakládající rodiny, přivedl 50 svých nejlepších zaměstnanců na Harvardovu univerzitu, svou alma mater, aby společně s profesorem obchodní školy Krishnou Palepu a tehdejším členem představenstva Pedrem Nuenem uspořádali brainstorming o budoucnosti společnosti. Plánovací úsilí přináší po deseti letech své ovoce.
Společnost Puig, známá svými populárními parfémy a módními značkami, jako jsou Rabanne, Jean Paul Gaultier a Carolina Herrera, zvýšila za deset let své tržby na více než dvojnásobek. Ve svém dosud nejvýznamnějším podniku se společnost připravuje na největší evropskou primární nabídku akcií (IPO) v tomto roce.
IPO španělské společnosti se však uskuteční v době, kdy na silně konkurenčním trhu začíná konkurovat luxusním gigantům, jako jsou LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton a Kering SA. Aby si Puig udržel růst a zvýšil svůj podíl na trhu, bude muset pokračovat ve strategických investicích a případně provést významné akvizice.
Dne 18. dubna společnost zveřejnila svůj plán získat přibližně 2,6 miliardy EUR (2,8 miliardy USD) prostřednictvím IPO. V závislosti na úspěchu prodeje akcií by skupina Puig mohla být brzy oceněna až na 13,9 miliardy eur. S oceněním v rozmezí 11 až 15násobku zisku se nachází pod rozmezím 18 až 22násobku, kterým se mohou pochlubit zavedenější společnosti, jako jsou L’Oreal a Estee Lauder. Puig plánuje použít výnosy z IPO na refinancování nedávných akvizic, financování růstu svých značek a rozšíření svého portfolia.
Zdroj: Shutterstock
Majetek rodiny Puig se po IPO výrazně zvýší a může se zařadit mezi nejbohatší rodiny v Evropě. Majetek rodiny by mohl v závislosti na úspěchu IPO dosáhnout až 11,7 miliardy dolarů.
Toto vzrušující období je také zásadním mezníkem pro 110 let starý rodinný podnik. V současné době pracují pro skupinu pouze dva členové rodiny, oba ve věku kolem 60 let, a ta prohlásila, že nebude zapojovat novou generaci do každodenního chodu společnosti. Tím se dostává na povrch univerzální problém mnoha rodinných podniků: generační obměna. Puig se domnívá, že dohled trhu by firmu ochránil s tím, jak se počet rodinných dědiců zvyšuje. V současné době se jen třetí generace skládá ze 14 potenciálních dědiců.
Přechod také znamená celopodnikovou snahu o zvýšení profesionality skupiny a zavedení pevných struktur, které by zmírnily riziko konfliktů, protože jejich podíly jsou stále více rozptýlené. Podle profesorky Kellogg School of Management na Northwestern University Jennifer Pendergastové není neobvyklé, že se rodinné společnosti rozhodnou nejmenovat rodinného generálního ředitele.
Puig se na tuto strategickou změnu připravuje již několik let. V třináctičlenné správní radě společnosti jsou generální ředitel Marc a místopředseda Manuel jedinými zbývajícími členy rodiny. Na rozdíl od prvních let existence společnosti, kdy se rozhodnutí často přijímala během rodinných obědů, se nyní rodina Puigových snaží, aby její členové byli jen “dobrými vlastníky”.
Zdroj: Shutterstock
Společnost Puig založil Antonio Puig v roce 1914 ze zbytků své dovozní firmy. Úspěšná společnost zabývající se distribucí parfémů brzy začala vyrábět svou řadu produktů, včetně první španělské rtěnky a nejprodávanější levandulové vůně. V průběhu 20. století společnost výrazně expandovala, především díky licencování své řady parfémů. Druhá generace vedení Puigů v čele s Antoniem a Marianem se odhodlala obnovit image skupiny, posílit marketingové úsilí a expandovat do zahraničí.
Navzdory těmto úspěchům čelila společnost Puig, stejně jako mnoho jiných korporací, turbulencím. Například na počátku 21. století klesal prodej a uvedení několika výrobků na trh nesplnilo očekávání. V roce 2004 byla společnost v reakci na neuspokojivé finanční výsledky a porušování úvěrových závazků nucena provést úplnou restrukturalizaci. Generální ředitelé Marc a Manuel Puigovi provedli transformaci s cílem učinit z Puigu vysoce ziskový subjekt tím, že snížili počet zaměstnanců o pětinu a upřednostnili výrobky určené pro masový trh.
Během posledních 13 let společnost Puig výrazně rozšířila své portfolio a získala 17 různých značek za přibližně 2,5 miliardy eur. Kč, včetně pohlcení švédské parfumérské společnosti Byredo a kosmetické značky Charlotte Tilbury. V loňském roce skupina zaznamenala 33% nárůst zisku, což při tržbách ve výši 4,3 miliardy eur znamenalo zisk ve výši 849 milionů eur.
Navzdory působivému růstu se Puig nyní potýká s rostoucí konkurencí ze strany gigantů luxusního průmyslu, jako jsou LVMH a Kering. Oba projevily zájem o trh s luxusními vůněmi, kde Puig úspěšně působí od roku 2015, kdy koupil značky Penhaligon’s a L’artisan Parfumeur. Podle analytika agentury Bloomberg Intelligence Andrey Ferdinanda Leggieriho na tomto trhu “záleží na velikosti”. To naznačuje, že Puig musí pokračovat v růstu, jinak riskuje stagnaci.
Zdroj: Shutterstock
Navzdory rostoucím problémům si Puig udržuje náskok ve svém hlavním segmentu, který je zaměřen na parfémy. Podle newyorské parfumérky Ann Gottliebové, která s organizací intenzivně spolupracovala, byla společnost Puig vždy orientovaná na vůně. Tato specializace odlišuje společnost Puig od mnoha jejích konkurentů, kteří nabízejí vůně jako součást širší produktové řady.
Odhlédneme-li však od možných problémů, rozhodnutí získat financování z veřejných trhů se podle Jennifer Pendergastové z Northwesternu jeví pro Puig jako ideální řešení. Růst na trhu zahrnuje akvizici značek a investování velkých částek do marketingu a propagace. Uspokojení této potřeby kapitálu bez veřejného kapitálu je obtížné, a proto se IPO jeví jako vyvážené řešení pro uspokojení potřeb růstu a kontroly společnosti. Vzhledem k tomu, že nadcházející IPO má být největší evropskou nabídkou akcií v tomto roce, uvidíme, jak na ni trhy zareagují.
Hlavní „architekt“, generální ředitel Marc Puig, člen třetí generace zakládající rodiny, přivedl 50 svých nejlepších zaměstnanců na Harvardovu univerzitu, svou alma mater, aby společně s profesorem obchodní školy Krishnou Palepu a tehdejším členem představenstva Pedrem Nuenem uspořádali brainstorming o budoucnosti společnosti. Plánovací úsilí přináší po deseti letech své ovoce.Společnost Puig, známá svými populárními parfémy a módními značkami, jako jsou Rabanne, Jean Paul Gaultier a Carolina Herrera, zvýšila za deset let své tržby na více než dvojnásobek. Ve svém dosud nejvýznamnějším podniku se společnost připravuje na největší evropskou primární nabídku akcií v tomto roce.IPO španělské společnosti se však uskuteční v době, kdy na silně konkurenčním trhu začíná konkurovat luxusním gigantům, jako jsou LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton a Kering SA. Aby si Puig udržel růst a zvýšil svůj podíl na trhu, bude muset pokračovat ve strategických investicích a případně provést významné akvizice.Dne 18. dubna společnost zveřejnila svůj plán získat přibližně 2,6 miliardy EUR prostřednictvím IPO. V závislosti na úspěchu prodeje akcií by skupina Puig mohla být brzy oceněna až na 13,9 miliardy eur. S oceněním v rozmezí 11 až 15násobku zisku se nachází pod rozmezím 18 až 22násobku, kterým se mohou pochlubit zavedenější společnosti, jako jsou L’Oreal a Estee Lauder. Puig plánuje použít výnosy z IPO na refinancování nedávných akvizic, financování růstu svých značek a rozšíření svého portfolia.Majetek rodiny Puig se po IPO výrazně zvýší a může se zařadit mezi nejbohatší rodiny v Evropě. Majetek rodiny by mohl v závislosti na úspěchu IPO dosáhnout až 11,7 miliardy dolarů.Toto vzrušující období je také zásadním mezníkem pro 110 let starý rodinný podnik. V současné době pracují pro skupinu pouze dva členové rodiny, oba ve věku kolem 60 let, a ta prohlásila, že nebude zapojovat novou generaci do každodenního chodu společnosti. Tím se dostává na povrch univerzální problém mnoha rodinných podniků: generační obměna. Puig se domnívá, že dohled trhu by firmu ochránil s tím, jak se počet rodinných dědiců zvyšuje. V současné době se jen třetí generace skládá ze 14 potenciálních dědiců.Přechod také znamená celopodnikovou snahu o zvýšení profesionality skupiny a zavedení pevných struktur, které by zmírnily riziko konfliktů, protože jejich podíly jsou stále více rozptýlené. Podle profesorky Kellogg School of Management na Northwestern University Jennifer Pendergastové není neobvyklé, že se rodinné společnosti rozhodnou nejmenovat rodinného generálního ředitele.Puig se na tuto strategickou změnu připravuje již několik let. V třináctičlenné správní radě společnosti jsou generální ředitel Marc a místopředseda Manuel jedinými zbývajícími členy rodiny. Na rozdíl od prvních let existence společnosti, kdy se rozhodnutí často přijímala během rodinných obědů, se nyní rodina Puigových snaží, aby její členové byli jen “dobrými vlastníky”.Společnost Puig založil Antonio Puig v roce 1914 ze zbytků své dovozní firmy. Úspěšná společnost zabývající se distribucí parfémů brzy začala vyrábět svou řadu produktů, včetně první španělské rtěnky a nejprodávanější levandulové vůně. V průběhu 20. století společnost výrazně expandovala, především díky licencování své řady parfémů. Druhá generace vedení Puigů v čele s Antoniem a Marianem se odhodlala obnovit image skupiny, posílit marketingové úsilí a expandovat do zahraničí.Navzdory těmto úspěchům čelila společnost Puig, stejně jako mnoho jiných korporací, turbulencím. Například na počátku 21. století klesal prodej a uvedení několika výrobků na trh nesplnilo očekávání. V roce 2004 byla společnost v reakci na neuspokojivé finanční výsledky a porušování úvěrových závazků nucena provést úplnou restrukturalizaci. Generální ředitelé Marc a Manuel Puigovi provedli transformaci s cílem učinit z Puigu vysoce ziskový subjekt tím, že snížili počet zaměstnanců o pětinu a upřednostnili výrobky určené pro masový trh.Během posledních 13 let společnost Puig výrazně rozšířila své portfolio a získala 17 různých značek za přibližně 2,5 miliardy eur. Kč, včetně pohlcení švédské parfumérské společnosti Byredo a kosmetické značky Charlotte Tilbury. V loňském roce skupina zaznamenala 33% nárůst zisku, což při tržbách ve výši 4,3 miliardy eur znamenalo zisk ve výši 849 milionů eur.Navzdory působivému růstu se Puig nyní potýká s rostoucí konkurencí ze strany gigantů luxusního průmyslu, jako jsou LVMH a Kering. Oba projevily zájem o trh s luxusními vůněmi, kde Puig úspěšně působí od roku 2015, kdy koupil značky Penhaligon’s a L’artisan Parfumeur. Podle analytika agentury Bloomberg Intelligence Andrey Ferdinanda Leggieriho na tomto trhu “záleží na velikosti”. To naznačuje, že Puig musí pokračovat v růstu, jinak riskuje stagnaci.Navzdory rostoucím problémům si Puig udržuje náskok ve svém hlavním segmentu, který je zaměřen na parfémy. Podle newyorské parfumérky Ann Gottliebové, která s organizací intenzivně spolupracovala, byla společnost Puig vždy orientovaná na vůně. Tato specializace odlišuje společnost Puig od mnoha jejích konkurentů, kteří nabízejí vůně jako součást širší produktové řady.Odhlédneme-li však od možných problémů, rozhodnutí získat financování z veřejných trhů se podle Jennifer Pendergastové z Northwesternu jeví pro Puig jako ideální řešení. Růst na trhu zahrnuje akvizici značek a investování velkých částek do marketingu a propagace. Uspokojení této potřeby kapitálu bez veřejného kapitálu je obtížné, a proto se IPO jeví jako vyvážené řešení pro uspokojení potřeb růstu a kontroly společnosti. Vzhledem k tomu, že nadcházející IPO má být největší evropskou nabídkou akcií v tomto roce, uvidíme, jak na ni trhy zareagují.