Xiaomi proniká do trhu s elektromobily, konkuruje Tesle s podobnými EV za nižší cenu, což způsobuje růst akcií
I přes prudký růst akcií Xiaomi v minulých týdnech, letošní pohyby jsou vyrovnané, zatímco Tesla ztrácí na hodnotě
Rozšiřování ekosystému Xiaomi a plány na výrobu elektromobilů naznačují ambiciózní plány společnosti, ale je třeba zachovat opatrnost před potenciálními riziky
Čínský technologický titán Xiaomi, který byl dříve známý pro své úspěchy v oblasti chytrých telefonů, velkolepě pronikl na trh s elektromobily (EV) a ohrožuje dominantní postavení společnosti Tesla tím, že nabízí podobné špičkové EV za výrazně nižší cenu. Zakladatel a generální ředitel společnosti Xiaomi, Lei Jun, si klade za cíl nejen prosadit se v automobilovém průmyslu, ale ambiciózně projektuje, že se společnost během příštích dvou desetiletí zařadí mezi pět největších výrobců automobilů na světě.
V dubnu vyskočily akcie společnosti Xiaomi, kótované na hongkongském trhu, na nejvyšší hodnotu za poslední dva roky poté, co uvedla na trh svůj elektrický sedan SU7. Elektromobil Xiaomi překvapivě přichází s identickými technickými kapacitami jako populární Model 3 společnosti Tesla, ale stojí zhruba o 4 000 dolarů méně, což vyvolalo vlny v průmyslových i investorských kruzích.
Zdroj: Getty Images
Zpráva o vstupu společnosti Xiaomi na trh a její konkurenční nabídce vyvolala prudký nárůst zájmu analytiků z automobilového a technologického průmyslu, kteří dříve věnovali pozornost pouze podnikání společnosti Xiaomi v oblasti chytrých telefonů. “Přidejte Xiaomi na seznam schopných čínských automobilových/technologických firem, které mohou představovat atraktivní kandidáty na spolupráci, protože západní starší automobilové firmy hledají způsoby, jak dosáhnout většího rozsahu, lepší kapitálové disciplíny a nižších realizačních rizik,” komentoval ve své nedávné poznámce automobilový analytik Morgan Stanley Adam Jonas.
Tento vývoj se odehrává na pozadí klesajících dodávek společnosti Tesla. Jonas zdůraznil, že se jedná o první pokles dodávek společnosti Tesla od roku 2012 (bez ohledu na období COVID-19). Přesto věří v dlouhodobý potenciál společnosti Tesla a analytik Morgan Stanley připravuje pro své klienty seminář o Xiaomi, Tesle a globálním prostředí elektromobilů.
Pokud jde o konkurenceschopnost společnosti Xiaomi na trhu s elektromobily, kolega Andy Meng, analytik společnosti Morgan Stanley, vyslovil názor, že pokud bude společnost Xiaomi i nadále překonávat své asistenční funkce pro řidiče a inteligentní kabinu, má šanci stát se na trhu s elektromobily významným narušitelem. Meng ponechal společnosti Morgan Stanley rating “overweight” pro Xiaomi a cílovou cenu 17,50 hongkongských dolarů (2,24 USD).
Přestože akcie Xiaomi minulý týden dosáhly vrcholu blízko cílové hodnoty Morgan Stanley, akcie odevzdaly většinu svých zisků zpět, takže letošní pohyby jsou relativně vyrovnané. Pro srovnání, akcie společnosti Tesla, Inc. (TSLA) v letošním roce ztrácejí na hodnotě a od počátku roku poklesly o 34 %.
Uprostřed těchto výkyvů ve financování společnost Xiaomi oznámila, že obdržela více než 100 000 objednávek na SU7, přičemž 40 000 z těchto objednávek bylo zajištěno a imunních vůči zrušení. Toto oznámení se shodovalo se slavnostním ceremoniálem u příležitosti první várky dodávek vozů společnosti.
Budoucí majitelé SU7 se však musí obrnit trpělivostí, protože čekací lhůty na elektromobily se podle online prodejní platformy Xiaomi kvůli vysoké poptávce pohybují kolem šesti měsíců nebo i déle. Navzdory tomu Taylor Ogan, generální ředitel společnosti Snow Bull Capital se sídlem v Šen-čenu, doporučil opatrnost a uvedl, že s nákupem akcií Xiaomi počká, dokud nebude k dispozici zpětná vazba o jízdních vlastnostech vozu.
Tento prudce rostoucí zájem o elektromobily Xiaomi přichází několik měsíců poté, co společnost představila nový operační systém HyperOS, který se snaží integrovat spotřebitele s jejich domácnostmi a automobily. Ačkoli lví podíl na tržbách společnosti Xiaomi tvoří chytré telefony, významnou část tvoří domácí spotřebiče, které se všechny ovládají prostřednictvím aplikace. Tento ekosystém připomněl Lei při představení SU7, když popisoval systém, v němž se připojená světla a spotřebiče automaticky přizpůsobí předem stanovenému nastavení, jakmile se řidič přiblíží ke svému domovu. Ogan v tomto integrovaném přístupu spatřoval vysoký růstový potenciál a označil jej za “zabudovaný model opakovaných příjmů, o kterém by snil každý generální ředitel”.
Na druhou stranu Ogan varoval, že pokud SU7 nesplní očekávání, společnost Xiaomi by se mohla těžko odrazit ode dna, přičemž uvedl, že pravděpodobnost jeho neúspěchu je nízká.
Zdroj: Bloomberg
Vzhledem k tomu, že Xiaomi rozšiřuje svůj ekosystém, vychází společnost vstříc také uživatelům Apple a podporuje systém Apple Car Play a iPady. Analytici se domnívají, že vstup společnosti Xiaomi na trh s elektromobily by mohl narušit stávající modely se spalovacími motory a zvýšit rozšíření bateriových elektrických vozidel (BEV) a vozidel s novou energií (NEV) v Číně.
Důležité je, že společnost Xiaomi se může pochlubit silnou známostí značky a hotovostními rezervami ve výši 110 miliard jüanů (15,7 miliardy USD). Tyto zdroje by mohly společnost udržet při scénáři cenové války a zároveň poskytnout rezervu při dolaďování výrobních procesů SU7.
Podle Leie má v současné době každý vyrobený SU7 pro společnost Xiaomi za následek ztrátu, nicméně generální ředitel věří, že to napraví investice společnosti do vlastní továrny na zvýšení produkce. Podrobnosti týkající se plné provozní připravenosti tohoto závodu jsou zatím nejisté, Lei však ujistil, že má kapacitu vyrábět SU7 každých 76 sekund s téměř plnou automatizací.
Technologický analytik společnosti JPMorgan Gokul Hariharan na podporu tohoto optimismu poznamenal, že vysoce automatizovaná výrobní kapacita, kterou společnost Xiaomi předvedla, by měla vést ke zlepšení ziskovosti elektromobilů ve střednědobém až dlouhodobém horizontu. Hariharan rovněž drží investiční doporučení “overweight” pro společnost Xiaomi a stanovil cílovou cenu 21 hongkongských dolarů, což je přibližně o 35 % více než její závěrečná cena z minulého týdne.
Je však třeba doporučit opatrnost, protože schopnost čínských společností vyrábět levnější elektromobily ve srovnání se zámořskými konkurenty by mohla zvýšit obchodní napětí. Navzdory náznakům o prosazení se na mezinárodním trhu se společnost Xiaomi bezprostředně soustředí na domácí trh. V současné době Xiaomi prodává chytré telefony po celém světě, ale nemá zastoupení v USA.
Čínský technologický titán Xiaomi, který byl dříve známý pro své úspěchy v oblasti chytrých telefonů, velkolepě pronikl na trh s elektromobily a ohrožuje dominantní postavení společnosti Tesla tím, že nabízí podobné špičkové EV za výrazně nižší cenu. Zakladatel a generální ředitel společnosti Xiaomi, Lei Jun, si klade za cíl nejen prosadit se v automobilovém průmyslu, ale ambiciózně projektuje, že se společnost během příštích dvou desetiletí zařadí mezi pět největších výrobců automobilů na světě.V dubnu vyskočily akcie společnosti Xiaomi, kótované na hongkongském trhu, na nejvyšší hodnotu za poslední dva roky poté, co uvedla na trh svůj elektrický sedan SU7. Elektromobil Xiaomi překvapivě přichází s identickými technickými kapacitami jako populární Model 3 společnosti Tesla, ale stojí zhruba o 4 000 dolarů méně, což vyvolalo vlny v průmyslových i investorských kruzích.Zpráva o vstupu společnosti Xiaomi na trh a její konkurenční nabídce vyvolala prudký nárůst zájmu analytiků z automobilového a technologického průmyslu, kteří dříve věnovali pozornost pouze podnikání společnosti Xiaomi v oblasti chytrých telefonů. “Přidejte Xiaomi na seznam schopných čínských automobilových/technologických firem, které mohou představovat atraktivní kandidáty na spolupráci, protože západní starší automobilové firmy hledají způsoby, jak dosáhnout většího rozsahu, lepší kapitálové disciplíny a nižších realizačních rizik,” komentoval ve své nedávné poznámce automobilový analytik Morgan Stanley Adam Jonas.Tento vývoj se odehrává na pozadí klesajících dodávek společnosti Tesla. Jonas zdůraznil, že se jedná o první pokles dodávek společnosti Tesla od roku 2012 . Přesto věří v dlouhodobý potenciál společnosti Tesla a analytik Morgan Stanley připravuje pro své klienty seminář o Xiaomi, Tesle a globálním prostředí elektromobilů.Pokud jde o konkurenceschopnost společnosti Xiaomi na trhu s elektromobily, kolega Andy Meng, analytik společnosti Morgan Stanley, vyslovil názor, že pokud bude společnost Xiaomi i nadále překonávat své asistenční funkce pro řidiče a inteligentní kabinu, má šanci stát se na trhu s elektromobily významným narušitelem. Meng ponechal společnosti Morgan Stanley rating “overweight” pro Xiaomi a cílovou cenu 17,50 hongkongských dolarů .Přestože akcie Xiaomi minulý týden dosáhly vrcholu blízko cílové hodnoty Morgan Stanley, akcie odevzdaly většinu svých zisků zpět, takže letošní pohyby jsou relativně vyrovnané. Pro srovnání, akcie společnosti Tesla, Inc. v letošním roce ztrácejí na hodnotě a od počátku roku poklesly o 34 %. Uprostřed těchto výkyvů ve financování společnost Xiaomi oznámila, že obdržela více než 100 000 objednávek na SU7, přičemž 40 000 z těchto objednávek bylo zajištěno a imunních vůči zrušení. Toto oznámení se shodovalo se slavnostním ceremoniálem u příležitosti první várky dodávek vozů společnosti.Budoucí majitelé SU7 se však musí obrnit trpělivostí, protože čekací lhůty na elektromobily se podle online prodejní platformy Xiaomi kvůli vysoké poptávce pohybují kolem šesti měsíců nebo i déle. Navzdory tomu Taylor Ogan, generální ředitel společnosti Snow Bull Capital se sídlem v Šen-čenu, doporučil opatrnost a uvedl, že s nákupem akcií Xiaomi počká, dokud nebude k dispozici zpětná vazba o jízdních vlastnostech vozu.Tento prudce rostoucí zájem o elektromobily Xiaomi přichází několik měsíců poté, co společnost představila nový operační systém HyperOS, který se snaží integrovat spotřebitele s jejich domácnostmi a automobily. Ačkoli lví podíl na tržbách společnosti Xiaomi tvoří chytré telefony, významnou část tvoří domácí spotřebiče, které se všechny ovládají prostřednictvím aplikace. Tento ekosystém připomněl Lei při představení SU7, když popisoval systém, v němž se připojená světla a spotřebiče automaticky přizpůsobí předem stanovenému nastavení, jakmile se řidič přiblíží ke svému domovu. Ogan v tomto integrovaném přístupu spatřoval vysoký růstový potenciál a označil jej za “zabudovaný model opakovaných příjmů, o kterém by snil každý generální ředitel”.Na druhou stranu Ogan varoval, že pokud SU7 nesplní očekávání, společnost Xiaomi by se mohla těžko odrazit ode dna, přičemž uvedl, že pravděpodobnost jeho neúspěchu je nízká.Vzhledem k tomu, že Xiaomi rozšiřuje svůj ekosystém, vychází společnost vstříc také uživatelům Apple a podporuje systém Apple Car Play a iPady. Analytici se domnívají, že vstup společnosti Xiaomi na trh s elektromobily by mohl narušit stávající modely se spalovacími motory a zvýšit rozšíření bateriových elektrických vozidel a vozidel s novou energií v Číně.Důležité je, že společnost Xiaomi se může pochlubit silnou známostí značky a hotovostními rezervami ve výši 110 miliard jüanů . Tyto zdroje by mohly společnost udržet při scénáři cenové války a zároveň poskytnout rezervu při dolaďování výrobních procesů SU7.Podle Leie má v současné době každý vyrobený SU7 pro společnost Xiaomi za následek ztrátu, nicméně generální ředitel věří, že to napraví investice společnosti do vlastní továrny na zvýšení produkce. Podrobnosti týkající se plné provozní připravenosti tohoto závodu jsou zatím nejisté, Lei však ujistil, že má kapacitu vyrábět SU7 každých 76 sekund s téměř plnou automatizací.Technologický analytik společnosti JPMorgan Gokul Hariharan na podporu tohoto optimismu poznamenal, že vysoce automatizovaná výrobní kapacita, kterou společnost Xiaomi předvedla, by měla vést ke zlepšení ziskovosti elektromobilů ve střednědobém až dlouhodobém horizontu. Hariharan rovněž drží investiční doporučení “overweight” pro společnost Xiaomi a stanovil cílovou cenu 21 hongkongských dolarů, což je přibližně o 35 % více než její závěrečná cena z minulého týdne.Je však třeba doporučit opatrnost, protože schopnost čínských společností vyrábět levnější elektromobily ve srovnání se zámořskými konkurenty by mohla zvýšit obchodní napětí. Navzdory náznakům o prosazení se na mezinárodním trhu se společnost Xiaomi bezprostředně soustředí na domácí trh. V současné době Xiaomi prodává chytré telefony po celém světě, ale nemá zastoupení v USA.