Klíčové body
- Carrefour, velký řetězec supermarketů, stáhl výrobky od PepsiCo kvůli zvýšení cen, což je důsledkem inflace a vyšších nákladů.
- Tato opatření postihla produkty jako chipsy Doritos, limonády Pepsi a 7-Up, čaje Lipton a potraviny Quaker v různých evropských zemích.
- Carrefour kritizuje výrobce potravin za udržování vysokých cen přes pokles nákladů na suroviny.
- Tento incident ukazuje, jak inflace a vysoké ceny ovlivňují strategie a vztahy v maloobchodě, a může mít širší dopad na odvětví potravinového maloobchodu.
Jeden z největších řetězců supermarketů na světě, francouzský maloobchodní gigant Carrefour S.A., který provozuje více než 12 000 obchodů po celém světě, stáhl ze svých regálů v různých evropských lokalitách oblíbené výrobky společnosti PepsiCo Inc. s odvoláním na neoprávněné zvýšení cen. Tato rozhodnutí mohou mít širší dopad nejen na vztahy mezi velkými maloobchodníky a výrobci potravin, ale i na celkovou dynamiku cen a dostupnost produktů pro spotřebitele v Evropě. Tento incident je dalším příkladem, jak prudká inflace a rostoucí náklady ovlivňují strategie a obchodní vztahy ve světě maloobchodu. Jak budou další aktéři na trhu reagovat na tento krok Carrefour S.A., zůstává otázkou a bude důležité sledovat, zda se podobné konflikty budou dále rozšiřovat v rámci celého odvětví potravinového maloobchodu.
Obchodní řetězec, který má zázemí na několika světových trzích, podle různých tiskových agentur od čtvrtka přestal prodávat chipsy Doritos a Lays, limonády Pepsi a 7-Up, čaje Lipton a potraviny Quaker z obchodů ve Francii, Itálii, Španělsku a Belgii.

Na regálech se objevily nápisy, které sloužily jako vysvětlení pro zákazníky a vyjadřovaly lítost supermarketu nad způsobenými nepříjemnostmi. Oznámení uváděla, že Carrefour přestal prodávat značky PepsiCo kvůli jejich nadměrnému a nepřijatelnému zdražení.
Nečekané rozhodnutí společnosti Carrefour přichází v situaci, kdy se výrobci a prodejci potravin, zejména v Evropě, potýkají s rostoucími cenami. Výrobci potravin a nápojů, maloobchodníci i spotřebitelé jsou výrazně postiženi rostoucí inflací potravin, zejména ve Francii. Vzhledem k tomu, že inflace u potravin dosahuje rekordních hodnot, francouzské úřady oznámily svůj záměr zmírnit krizi tím, že se zasadí o snížení cen.
Carrefour, vlivný hráč v maloobchodě, se kriticky vyjádřil na adresu potravinářských společností. Obviňuje tyto výrobce, že udržují vysoké ceny svých výrobků, přestože náklady na suroviny potřebné k výrobě výrazně poklesly. Aby na tento problém upozornil, zašel obchod na podzim 2021 tak daleko, že na některé výrobky umístil štítky “shrinkflation”, aby upozornil spotřebitele, že výrobci fakticky zvýšili cenu výrobků tím, že zmenšili velikost balení.
V reakci na tento krok společnosti Carrefour vydala společnost PepsiCo prohlášení pro média, v němž odhalila probíhající diskuse s francouzským maloobchodním gigantem a vyjádřila záměr pokračovat v jednání v dobré víře. V prohlášení vyjádřila naději, že se podaří dosáhnout řešení, které povede k návratu jejích výrobků na pulty Carrefouru.
V současné době ani společnost PepsiCo, ani Carrefour neposkytly další komentáře týkající se incidentu s vyklízením regálů.
Společnost PepsiCo Inc., přední hráč v odvětví nápojů a rychloobrátkového zboží, naznačila očekávané přetrvávání vysokých cen ve svém říjnovém hovoru k výsledkům hospodaření. Generální ředitel společnosti PepsiCo Ramon Laguarta podle přepisu společnosti FactSet zmínil, že ceny zůstanou vysoké až do roku 2024 kvůli “vyšší inflaci” v rámci obchodního modulu.

Navzdory vysokým cenám nápojářská společnost ve své zprávě o výsledcích za třetí čtvrtletí překonala očekávání analytiků. Společnost PepsiCo zaznamenala impozantní nárůst tržeb, které vzrostly na 23,453 miliardy USD z 21,971 miliardy USD z předchozího roku. Analytici společnosti Wedbush interpretovali tento nárůst tržeb jako důkaz, že byl zcela “ovlivněn cenami”.
Akcie PepsiCo, Inc.
Tento nečekaný konflikt mezi Carrefourem a PepsiCo, dvěma průmyslovými velikány, poukazuje na aktuální debatu, která probíhá v mnoha ekonomikách po celém světě. Prudký nárůst inflace a vysoké ceny představují výzvu jak pro výrobce, tak pro spotřebitele, což vyvolává diskuse o životaschopných řešeních pro udržitelnou spotřebu a obchodní růst v těchto nepříznivých podmínkách. Důsledky tohoto tahání za jeden konec provazu ze strany společnosti Carrefour S.A. budou nepochybně ovlivňovat nejen evropský kontinent, ale i další regiony. Jak na tuto situaci zareagují ostatní maloobchodní giganti a výrobci, to teprve ukáže čas, ale zůstává otázkou, zda se jedná o izolovaný případ nebo začátek většího trendu v rámci globálního ekonomického prostředí.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky