Klíčové body
- Buffettova možná akvizice společnosti Boeing vyvolává rozpor s konzervativní povahou Berkshire Hathaway
- Boeing představuje rizika, ale také obrovský potenciál z hlediska hotovosti a globální poptávky po letadlech
- Tato koupě by představovala odvážný krok pro Buffetta a zároveň by podtrhla jeho sázku na americkou výrobu a globální růst
Po sobotním výročním shromážděním společnosti Berkshire Hathaway Inc. vám přinášíme podnět ke konverzaci: Warren Buffett by měl koupit společnost Boeing Co.
Tento nápad může na první pohled znít neobvykle, protože je v rozporu s konzervativní povahou společnosti Berkshire. Je zde také překážka, že Buffett nedělá obraty a že chce společnosti se silným vedením. Na druhou stranu Buffett rád sází na americkou výrobu. Kontrola a kontrola. Pokud si výrobce letadel udělá pořádek ve svém domě, je to pro Boeing obrovské plus.
Investoři, kteří se v sobotu sejdou v Omaze ve státě Nebraska na výroční schůzi Berkshire, budou nevyhnutelně diskutovat o tom, jak by 93letá podnikatelská legenda měla využít 168 miliard dolarů, které má společnost v hotovosti a které se stále zvyšují. Buffett se zabývá zpětnými odkupy, ale neočekávejte, že by to bylo řešení.
Buffett poznamenal, že Berkshire je obětí svého vlastního úspěchu, protože velikost společnosti ztěžuje uskutečňování obchodů a investic, které by posunuly růst. Vzhledem k její velikosti – tržní hodnotě přibližně 860 miliard USD – byly transakce skromné. Několik významných akvizic, jako například Kraft Heinz a Precision Castparts, nedosáhlo dostatečných výsledků.
Někdo by mohl namítnout, že kvůli bolestem spojeným s nákupem Precision Castparts, výrobce specializovaných součástek pro letadla, by se Buffett mohl vyhnout dalším investicím do leteckého průmyslu. Berkshire za tuto společnost v roce 2016 zaplatila 32 miliard dolarů a nakonec odepsala 11 miliard dolarů poté, co pandemie narušila komerční lety a uvrhla toto odvětví do krize.
Buffett dokonce ve svém výročním dopise v roce 2021 připustil, že za společnost přeplatil. Aby toho nebylo málo, Buffett v květnu 2020 oznámil, že prodal své podíly ve čtyřech největších amerických leteckých společnostech s výraznou ztrátou.
Společnost Precision Castparts se začala zotavovat spolu s poptávkou po letadlech a loni vykázala zisk před zdaněním ve výši 1,5 miliardy dolarů, což je o 30 % více než o rok dříve. Berkshire má další investice spojené s leteckým průmyslem, kterým se daří, včetně provozovatele soukromých letadel Netjets a společnosti Flight Safety, která školí piloty.
Boeing však přináší další dávku rizika. Společnost upoutala pozornost Kongresu poté, co v lednu během letu společnosti Alaska Airlines praskla zátka dveří nového Boeingu 737. To vyústilo v dubnu ve slyšení a příslib dalších veřejných bičování.
Ministerstvo spravedlnosti zvažuje zrušení dohody o odložení stíhání z ledna 2021, která řešila obvinění společnosti Boeing ze spiknutí s cílem podvést Federální letecký úřad při certifikaci letounu 737 Max. Pokuta ve výši 2,5 miliardy dolarů zahrnovala platby rodinám 346 cestujících, kteří zahynuli při dvou haváriích letadel 737 Max v letech 2018 a 2019.
FAA omezil Boeing na výrobu maximálně 38 svých pracovních letounů 737 Max měsíčně, zatímco společnost řeší nedostatky v kultuře bezpečnosti a kvalitě výroby. Ve skutečnosti Boeing není ani zdaleka schopen vyrobit tolik letounů 737, protože se snaží napravit své problémy v továrně a posílit dodavatele. Společnost v prvním čtvrtletí spálila 3,9 miliardy dolarů v hotovosti a na vyřešení těchto problémů vynaloží další prostředky. Dluh společnosti Boeing se po pandemii a uzemnění letadel 737 Max a 787 Dreamliner vyšplhal na 48 miliard dolarů.
Generální ředitel Dave Calhoun byl na konci letošního roku nucen odstoupit poté, co se vedení hlavních leteckých společností – největších zákazníků Boeingu – sešlo s představenstvem společnosti a vyjádřilo, že ztratilo důvěru ve vedení. Boeing bude pravděpodobně muset zaplatit za nedodržení smluvních závazků ohledně dodávek letadel. Kromě toho se Boeing potýká s problémy v oblasti obrany kvůli zakázkám s fixními náklady, které překročily rozpočet. Jediným světlým bodem je jednotka globálních služeb.
Proč by tedy proboha Buffett chtěl koupit tento nepořádek?
Za prvé, poptávka po letadlech je obrovská. Boeing má nevyřízené zakázky v hodnotě 448 miliard dolarů na výrobu více než 5 600 komerčních letadel. Existuje pouze jeden další velký výrobce komerčních letadel, Airbus SE, a ten se také potýká s problémy udržet krok s objednávkami.
Boeing je také levný vzhledem k potenciálnímu generování hotovosti, pokud a až se znovu postaví na nohy. Akcie se v letech 2017 a 2018
Minulý měsíc Boeing přilákal nabídky na prodej dluhopisů v hodnotě 10 miliard dolarů, a to i přesto, že agentura Moody’s Ratings snížila necelý týden předtím úvěrový rating společnosti na jeden stupeň nad úroveň „junk“. I když Berkshire zaplatí prémii, má hotovost a existuje precedens, kdy Buffett získal finanční prostředky snížením svých ostatních akciových podílů.
A konečně, Boeing by byl sázkou nejen na americkou výrobu, ale i na globální růst. S rostoucím bohatstvím zemí lidé více létají. Tento dlouhodobý trend se nezmění.
Greg Abel by samozřejmě musel tuto myšlenku přijmout, protože by měl za úkol najít superhvězdu, která by Boeing ozdravila. Akcionáři, které láká stabilita Berkshire, by byli takovým odvážným krokem šokováni. Charlie Munger, Buffettův dlouholetý místopředseda představenstva, který zemřel v listopadu ve věku 99 let, není nablízku, aby mohl něco namítat.
Nakonec je myšlenka, že by Buffett koupil Boeing, možná příliš obskurní, ale rozhodně je zábavné o ní uvažovat.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky