Klíčové body
- Dva po sobě jdoucí roky spalujících veder ve Španělsku omezily úrodu olivového oleje, což vyvrcholilo nebývalou cenovou rallye
- Španělská společnost Deoleo, největší světový výrobce olivového oleje, tvrdí, že odvětví musí projít „hlubokou transformací“
- Ceny extra panenského olivového oleje ve španělské Andalusii dosáhly v lednu rekordní výše 9,2 eura (9,84 USD) za kilogram
Dokonalá bouře klimatických změn, prudkého růstu cen, vysokých úrokových sazeb a vysoké inflace si v posledních měsících vybrala svou daň v celém hodnotovém řetězci olivového oleje.
Dva po sobě jdoucí roky spalujících veder ve Španělsku omezily úrodu oliv a vyústily v bezprecedentní cenovou rallye, která ohromila spotřebitele i veterány v oboru.
Na Španělsko připadá více než 40 % světové produkce olivového oleje, což z něj činí celosvětovou referenci pro ceny.
„Čelíme jednomu z nejtěžších okamžiků v historii tohoto odvětví,“ uvedl prostřednictvím e-mailu pro CNBC Miguel Angel Guzman, obchodní ředitel společnosti Deoleo.

„Silná inflace spolu s vysokými úrokovými sazbami a nepříznivými prognózami sklizně olivového oleje
Ceny extra panenského olivového oleje ve španělské Andalusii dosáhly v lednu rekordní výše 9,2 eura
Ceny olivového oleje se částečně ochladily v důsledku zvýšení odhadů produkce a příznivých dešťů v březnu a dubnu.
Společnost Deoleo, která je známá výrobcem olivového oleje pod domácími značkami jako jsou Bertolli a Carbonell, vyjádřila své přesvědčení, že současná situace s nedostatkem úrody je spíše cyklická a očekává návrat k „rozumnější cenové situaci“ v budoucnosti, jakmile se budoucí výnosy sklizně oliv vrátí k normálu. Toto tvrzení naznačuje, že společnost má důvěru v dlouhodobou udržitelnost odvětví olivového oleje a věří, že nedostatek úrody není trvalým stavem. Jejich optimismus je založen na očekávání obnovení produkce a stabilizace trhu poté, co se klimatické podmínky normalizují a zemědělci najdou způsoby, jak zvládnout výzvy, které jim kladené extrémní povětrnostní podmínky přinášejí.
Přestože nedávný déšť ve Španělsku byl „nepochybně pozitivní zprávou“, společnost se vyjádřila k výhledu cen olivového oleje opatrně.
„Máme před sebou ještě několik měsíců, než budeme znát možné objemy sklizně 2024/2025, a do té doby budou tyto pohyby bodové a ceny budou i nadále kolísat,“ uvedl Guzman.
„Do té doby potřebuje odvětví hlubokou transformaci. Změny, které od společnosti Deoleo řešíme s pevným odhodláním uplatňovat osvědčené postupy v oblasti udržitelnosti, inovací a kvality se zaměřením na spotřebitele.“
Odvětví olivového oleje musí „převzít otěže“
Většina světových dodávek olivového oleje pochází ze Středomoří, přičemž jihoevropské země jako Španělsko, Itálie a Řecko patří mezi přední světové producenty této vzácné komodity.
Analytici zabývající se pěstováním olejnin varovali, že olivovníky jsou „mimořádně“ zranitelné vůči klimatické krizi. Ačkoli se obvykle vyrovnávají s vysokými teplotami a jsou poměrně odolné vůči suchu, nedávné podmínky byly příliš náročné.

Společnost Deoleo oznámila, že nedávná série sucha a extrémních teplotních podmínek během kritických fází růstu olivových plodů v posledních letech vážně ovlivnila španělskou úrodu olivového oleje. Tyto nepříznivé klimatické podmínky způsobily značné nedostatky ve sklizni, což má zásadní dopady na celé odvětví olivového oleje, které je již ze své podstaty náchylné k vysoké volatilitě cen v místě původu. Tento vývoj ukazuje na zranitelnost a rizika spojená s produkčním procesem olivového oleje, která mohou mít dalekosáhlé důsledky pro tržní ceny a dostupnost tohoto klíčového produktu.
Společnost uvedla, že ceny v místě původu představují až 80 % jejích celkových nákladů, a dodala, že se jedná o „situaci, kterou musíme řešit, zejména v situaci, jako je ta současná“.
Na otázku, co je možné udělat pro lepší ochranu olivovníků před extrémními klimatickými podmínkami, Guzman ze společnosti Deoelo odpověděl: „V současné době je situace v oblasti olivovníků velmi nepříznivá: „Odvětví musí převzít otěže a všechny subjekty, které jsou jeho součástí, se musí transformovat, pokud chceme snížit kolísání cen a zvýšit jejich předvídatelnost.“
Dodal: „To bude klíčové, aby vnější faktory s větším či menším vlivem na nabídku a poptávku neměly tak rozhodující dopad na cenu výrobku a následně na opatření, která jsou společnosti nuceny přijmout, a také na budoucnost značky.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky