Klíčové body
- Průmysl v ČR má své vzestupy i pády
- Jak vypadá situace kolem nechvalně proslulého dolu?
- Letní letenky zdražily i zlevnily, Češi víc létají z Prahy, letenky kupují dříve
Rozhodla o tom svým usnesením vláda. Náklady se odhadují na 4,7 miliardy korun. ČTK to dnes sdělila mluvčí OKD Barbora Černá Dvořáková. Dříve utlumované doly přebíral od OKD a jejich likvidaci zajišťuje státní podnik Diamo. Těžba v Dole ČSM má skončit na přelomu let 2025 a 2026.
„Tímto usnesením vláda potvrdila, že můžeme realizovat vše, co jsme chtěli uskutečnit vlastními silami a z vlastních prostředků: vypořádat po ukončení hornické činnosti zaměstnanecké záležitosti a uklidit po sobě. Veškeré potřebné finance ve výši 4,7 miliardy korun již máme na účtu, od státu nebudeme potřebovat ani korunu,“ uvedl generální ředitel OKD Roman Sikora. Potřebné peněžní prostředky OKD nashromáždila ze zisků v letech 2021 až 2023.
„Těžební společnost uskuteční také dohodnutý sociální program, v jehož rámci bude odcházejícím zaměstnancům vyplacen až jedenáctinásobek průměrného měsíčního výdělku,“ uvedla Černá. Předpokládá se podle ní, že náklady na technickou likvidaci dolu dosáhnou 3,3 miliardy korun a na sociální program půjde 1,4 miliardy korun.
Uhlí se v Dole ČSM těží ve dvou lokalitách, Sever a Jih. OKD předpokládá, že tam těžbu ukončí na přelomu let 2025 a 2026. Pak bude přibližně tři roky provádět technickou likvidaci dolu a připravuje se také na případné další podnikání ve výrobě uhelných směsí a v zelené energii.
OKD je jediným producentem černého uhlí v Česku. V minulých letech ale firma těžbu ve většině dolů ukončila, protože se dlouhodobě nevyplácela. Těží už jen v Dole ČSM. OKD zaměstnává přibližně 3300 lidí. Vlastníkem firmy je prostřednictvím společnosti Prisko stát.
„To, že OKD po ukončení těžby nezanikne, je dobrou zprávou pro naše zaměstnance, kteří zde budou chtít pracovat i po ukončení těžby. Pro technickou likvidaci a plánované podnikatelské aktivity budeme nadále potřebovat několik set pracovníků,“ uvedl Sikora.

Letní letenky zdražily i zlevnily, Češi víc létají z Prahy, letenky kupují dříve
Ceny letenek na letošní léto se proti loňsku změnily u různých prodejců odlišně. Zatímco například prodejci Letuška.cz a Kiwi.com zaznamenali mírné zdražení o čtyři až deset procent, u prodejce Pelikán ceny letenek naopak o deset procent klesly. Vyplývá to z informací prodejců letenek, které ČTK oslovila. Přes Student Agency Travel lidé letenky koupili do většiny populárních destinací za stejnou nebo podobnou cenu jako loni, u několika destinací se ale rovněž měnila. Podle portálu Letuška.cz a Student Agency Travel Češi častěji volí k odletu pražské letiště. Data z portálu Kiwi.com ukazují, že Češi letenky na letošní letní dovolené nakupovali v průměru o pět dní dříve než loni.
Podle portálu Letuška.cz se ceny letních letenek po Evropě, zakoupených na měsíce červen až září, meziročně zvýšily v řádu stokorun. Student Agency Travel zaznamenal stejné ceny u destinací Malta, New York, Paříž, Split nebo Barcelona. Cena letenek podle prodejce klesla u španělské Malagy, a to o 17 procent, nebo u portugalského Lisabonu, o 11 procent. Zdražení o pět až 14 procent naopak prodejce zaznamenal u Londýna, Funchalu na Madeiře nebo Burgasu v Bulharsku.
Lidé, kteří si letenky na léto koupili u portálu Letuška.cz, si v 95 procentech případů vybrali k odletu pražské letiště, oproti loňskému létu jde o šestiprocentní nárůst. Podle ředitele portálu Josefa Trejbala je tento růst způsoben stoupajícím počtem přímých spojení z pražského Letiště Václava Havla. Mírně vyšší ceny z Prahy podle něj převáží kratší vzdálenost k letišti. Prahu si k odletu zvolili také lidé, kteří si letenky koupili od prodejců Kiwi.com a Student Agency Travel. Oba zaznamenali mírný meziroční nárůst zájmu o odlety na letní dovolené z Prahy. Z Prahy odletí také přibližně polovina lidí s letenkou od prodejce Pelikán.
Průměrná doba od zakoupení do odletu je u letních letenek podle Pelikána přibližně tři měsíce. Student Agency Travel uvedl dva až tři měsíce před odletem, portál Letuška.cz zaznamenal několik týdnů u evropských destinací a řádově měsíce u vzdálenějších destinací. Data portálu Kiwi.com ukazují, že si lidé na letošní léto kupovali letenky s průměrným předstihem 85 dní, tedy o pět dní dříve než loni.
Ceny letenek jsou podle prodejců výhodnější, když cestující letenky kupují s dostatečným předstihem. Čechům, kteří ještě letenky na letní dovolenou nekupovali, mluvčí prodejce Pelikán Katarína Šuchterová doporučuje vycestovat do konce června, nebo cestu odložit na září a říjen. Největšímu zájmu turistů letní destinace čelí tradičně v červenci a srpnu. Letenky na tyto měsíce jsou proto dražší a letadla více zaplněná. Čekat na last-minute letenky na červenec a srpen se tedy podle prodejců nevyplácí.
Při rozhodování o letošní letní dovolené u Čechů zvítězily převážně evropské destinace. Prodejci do deseti nejoblíbenějších nejčastěji řadí španělské destinace Malaga a Barcelona, ostrov Malta, chorvatský Split, portugalský Lisabon, Paříž nebo italské destinace. Portál Letuška.cz podle Trejbala zaznamenal také zvýšený zájem o chladnější skandinávské nebo pobaltské destinace. „Výrazný, téměř čtyřnásobný, je zájem o letenky do polského Gdaňsku,“ dodal Trejbal. Velký zájem je také o Albánii, podle Kiwi.com tam letos v létě proti loňsku poletí dvojnásobný počet lidí. Data prodejce Pelikán ukazují, že lidé více vyhledávají letenky do Tokia, proti loňsku o 55 procent častěji.
Manažerka letenek Student Agency Travel Lenka Kašická cestujícím při nákupu letenek doporučuje věnovat zvýšenou pozornost při výběru preferovaného tarifu kvůli zavazadlům. „Cestující by měli věnovat zvýšenou pozornost podmínkám pro zavazadla u nízkonákladových letenek, kde obvykle není v ceně letenky zahrnuto standardní příruční zavazadlo, ale pouze malé příruční zavazadlo

<!– DIP popup–>
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky