Klíčové body
- Studie ukazuje, že hybridní práce snižuje počet odchodů a zvyšuje spokojenost zaměstnanců
- Výzkum naznačuje, že výkonnost zaměstnanců zůstává nezměněna při práci dva dny týdně z domova
- Hybridní práce se ukazuje jako výhodná pro zaměstnance, zejména pro ženy a zaměstnance s dlouhým dojížděním
Studie publikovaná v časopise Nature naznačuje, že umožnění pracovníkům pracovat dva dny týdně virtuálně snížilo počet odchodů a zvýšilo spokojenost zaměstnanců. Přitom povyšování, hodnocení výkonnosti a výkonnost zaměstnanců zůstaly neovlivněny.
Výzkumníci si vybrali vzorek pracovníků nadnárodní technologické firmy Trip.com se sídlem v Šanghaji. Na základě data narození byli zaměstnanci zařazeni buď do plného osobního, nebo hybridního rozvrhu, což umožnilo náhodný výběr výsledků.
Zatímco výsledky výkonnosti byly u obou skupin shodné, u hybridních zaměstnanců byla zaznamenána výrazně vyšší míra udržení zaměstnanců.
„Společnost si řekla: ‚Co se nám na tom nelíbí?'“ říká Nicholas Bloom, profesor ekonomie na Stanfordu a spoluautor článku. „Žádné negativní dopady na výkonnost se neprojevily.
Možná ušetříme trochu místa tím, že lidé pracují dva dny v týdnu z domova, a vidíme obrovské snížení počtu odchodů.“
HYBRIDNÍ PRÁCE VÝRAZNĚ ZVYŠUJE SPOKOJENOST ZAMĚSTNANCŮ
Po analýze náhodně vybraných dat vědci zjistili, že míra odchodů hybridních zaměstnanců se snížila o 35 % ve srovnání s těmi, kteří pracovali výhradně v osobním režimu.
Toto zjištění se shoduje s předchozími výzkumy, které naznačují, že hybridní práce podporuje lepší kulturu kanceláří. Podle studie Scoop z února 2024 se společnosti, které nabízejí plně flexibilní nebo hybridní rozvrhy, umisťují na vyšších příčkách v oblasti kultury a hodnot a také v oblasti rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem zaměstnanců.

Nová Bloomova studie však podrobně popisuje konkrétní pozitivní účinky, které má hybridní práce na různé skupiny zaměstnanců, včetně těch, kteří dlouho dojíždějí, a těch, kteří nejsou manažery.
Například když ženy musely pracovat podle hybridního rozvrhu, došlo k výraznému zvýšení retence. Bloom poznamenává, že toto zjištění může být způsobeno tím, že hybridní model byl zpočátku prezentován jako volitelný, k čemuž se „ženy zpočátku hlásily s menší pravděpodobností“.
„Ve skutečnosti je opravdu důležité nařídit tento druh politiky pro všechny,“ říká Bloom. „Obáváme se, že někteří lidé si mohou myslet, že když budou dobrovolně pracovat dva dny v týdnu z domova, bude to jejich šéf považovat za jakýsi negativní signál, že nejsou tak nadšení.
Takže budou mlčet a dobrovolně se nepřihlásí, i když by rádi, a nakonec prostě dají výpověď a přejdou do jiné práce.“
Bez ohledu na podsekci pracovníků je podle Blooma jeho zjištění jasné: hybridní práce zvyšuje prožitek zaměstnanců a zvyšuje míru jejich udržení. A to znamená, že zaměstnavatelé nebudou muset vynakládat další prostředky na nákladné nábory.
HYBRIDNÍ PRÁCE NEMĚLA ŽÁDNÝ VLIV NA VÝKONNOST ZAMĚSTNANCŮ
Při zkoumání výkonnosti zaměstnanců výzkumníci nezjistili žádnou významnou změnu ve výkonnosti těch, kteří byli zařazeni do hybridního modelu práce.
Například práce na dálku neměla vliv na známky, které zaměstnanci dostávali za svůj výkon, na míru povýšení zaměstnanců, a dokonce ani na množství řádků kódu, které programátoři napsali. Bez ohledu na metriku dosahovali hybridní zaměstnanci stejně dobrých výsledků jako jejich kolegové pracující osobně.
Toto zjištění se opět shoduje s předchozími výzkumy na téma flexibilní práce. Studie společnosti Gartner z října 2020 zjistila, že výkonnost se zvyšuje, když je zaměstnancům poskytnuta flexibilita ohledně toho, kde, kdy a kolik pracují.

Přesto Bloom říká, že není zastáncem plně flexibilní práce, jak je zachycena ve studii společnosti Gartner. Místo toho doporučuje pracovat na dálku přibližně dva dny v týdnu.
„Na třech dnech týdně se dá celkem snadno poznat, že se někdo fláká,“ vysvětluje Bloom. „Je to velmi rychle zřejmé. Prostě nepotřebujete, aby byl někdo pět dní v týdnu, abyste s ním mohli efektivně pracovat.“
HYBRID JE ZISKOVÝ
Zatímco maximalizace spokojenosti zaměstnanců může být altruistickým cílem, Bloom zastává spíše obchodní přístup: hybridní modely nejsou dobré jen pro pracovníky, ale i pro podnikání.
Tento finanční přínos hybridní práce dokládají Bloomova data. V průběhu studie se kolektivní vnímání hybridní práce manažery posunulo od negativního k pozitivnímu.
„Zpráva pro zaměstnavatele a firmy zní, [že] hybridní práce je zisková,“ říká Bloom. „Neprodávám tu žádné sociální hnutí. Neprodávám příběh o dobru pro svět. Prodávám příběh o tom, že vaše firma vydělá více peněz.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky