Klíčové body
- Evropě se stále nedaří plně nahradit ruský zemní plyn, přestože se zvyšuje dovoz LNG
- Evropský export vepřového masa čelí hrozbě čínských cel, což by mohlo zhoršit již napjatou situaci v odvětví
- Spotřeba základních kovů v Číně je neobvykle nízká, což ovlivňuje globální trhy a ceny kovů
- Elektromobily budou do roku 2050 vyžadovat enormní množství elektřiny, což je výzva pro dosažení klimatických cílů
Toto prestižní setkání, které shromažďuje klíčové hráče z průmyslu, se zaměřuje na trendy a výzvy v oblasti těžby a zpracování kovů. Elektromobily, které mají v příštích desetiletích nahradit benzínové žrouty, budou nakonec samy spotřebovávat značnou část energie. S rostoucím důrazem na udržitelnost a snížení emisí CO2 se očekává, že poptávka po kovech, jako je lithium, kobalt a nikl, bude dramaticky stoupat, neboť tyto materiály jsou nezbytné pro výrobu baterií. Současně je třeba věnovat pozornost geopolitickým faktorům, jako je vliv ruského zemního plynu, který má v Evropě stále navrch. Přestože evropské země usilují o diverzifikaci svých energetických zdrojů a snížení závislosti na ruských dodávkách, tato změna bude náročná a časově nákladná. Setkání LME Asia Week tedy poskytne platformu pro diskuzi o těchto důležitých tématech a přinese nové perspektivy na budoucí vývoj trhu s kovy a energetikou.
Zde je pět pozoruhodných údajů, které stojí za pozornost na světových komoditních trzích v době, kdy se týden blíží.
Zemní plyn
Zatímco se Evropa rychle odklonila od ruského plynu dodávaného plynovody, dovoz paliva z cisteren se drží na vysoké úrovni. Státy jako Francie, Španělsko a Belgie zvýšily nákupy ruského zkapalněného zemního plynu poté, co Kreml zahájil válku na Ukrajině.

Částečně je to způsobeno celkovou snahou Evropy nakupovat více zkapalněného zemního plynu na světovém trhu. Evropská unie povoluje dovoz ruského LNG z důvodu bezpečnosti dodávek, i když zakázala překládku nákladu ve svých přístavech pro spotřebitele v jiných zemích, jako je Čína a Indie. Evropské ceny zemního plynu v pondělí kolísaly mezi zisky a ztrátami.
Vepřové maso
Hrozba, že Čína uvalí cla na vepřové maso z EU, je to poslední, co sužovaný průmysl na kontinentu potřebuje. Čínská sonda do tohoto odvětví by mohla vést k tomu, že by se evropský blok ocitl mimo největší světový trh s dovozem vepřového masa. Celkový vývoz z EU v posledních letech poklesl, protože africký mor prasat, zvýšené náklady na vstupy a snížená spotřeba zasáhly evropské stavy, ale Čína zůstala klíčovým odběratelem.
Kovy
Základní kovy zažily po relativně nudném cenovém období několik vzrušujících měsíců a to, co se bude dít dál, může záviset na Číně. Spotřeba největšího světového spotřebitele všeho od mědi po hliník a zinek byla neobvykle utlumená, což kontrastuje s býčí globální náladou. Index šesti kovů LMEX se v květnu vyšplhal na několikaleté maximum, než došlo k jeho zmírnění, a to, zda si udrží letošní nárůst, může záviset na tom, zda se čínská poptávka dokáže zotavit. To je klíčová otázka pro obchodníky, investory a kupující na asijském týdnu LME.
Elektromobily
Pokud chce svět dosáhnout cílů Pařížské dohody o změně klimatu, je nezbytné, aby do roku 2050 byl vozový park plně elektrický.

Tento vozový park elektromobilů budoucnosti by do té doby mohl vyžadovat 8,3 petawatthodin elektřiny ročně, odhaduje BloombergNEF ve svém nejnovějším dlouhodobém výhledu pro elektromobily. To je více než 10 % celosvětové poptávky po elektřině předpokládané v polovině století a 50krát více energie, než globální flotila elektromobilů spotřebovala v loňském roce. Dokonce i konzervativnější scénář BNEF pro přechod k energetice ukazuje, že poptávka po elektřině z elektromobilů v roce 2050 vzroste na 5 petawatthodin, což je více elektřiny, než USA spotřebovaly v loňském roce.
Ropa
Všechny tři hlavní prognostické agentury pro ropu – Mezinárodní energetická agentura, americký Úřad pro energetické informace a Organizace zemí vyvážejících ropu – očekávají, že růst poptávky po ropě bude v druhé polovině roku 2024 silnější než v první polovině roku. Tím však jejich jednota končí. Skupina producentů vidí, že spotřeba roste dvakrát rychleji než její protějšky na straně spotřebitelů. Rozdílnost přichází v kontextu býčích signálů pro poptávku po ropě, k čemuž přispívá vysoká spotřeba benzinu v USA během letní řidičské sezóny a oživení letecké dopravy, které přináší sezónní oživení pro letecké palivo. Ropa v pondělí vzrostla.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky