Internetový gigant Alphabet (GOOG, GOOGL) si od začátku milénia prošel obrovskou proměnou
Kam směřuje v dlouhodobém výhledu?
Jak rozvíjí své internetové podnikání?
Google bude příští rok slavit dvacetileté výročí. Jak se psala historie uvnitř tohoto technologického gigantu?
Dne 30. září roku 2004, jen měsíc po tom, co společnost Google Inc. vstoupila na burzu, kde získala více než 1,6 miliardy dolarů, se začal formovat dnešní konglomerát digitálních služeb. To znamenalo významný milník v historii společnosti. Vstup společnosti Google na burzu byl jednou z nejočekávanějších a nejdiskutovanějších událostí v technologickém průmyslu. V září ale vše dostalo formální podobu. Pojďme se podívat na tento příběh.
Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
1993 – Při zemětřesení v indických státech Maháráštra, Madhjapradéš a Ándhrapradéš zahynulo 20 000 lidí.
2005 – V dánském deníku Jyllands-Posten byly publikovány karikatury proroka Mohameda.
2009 – Zemětřesení s magnitudou 7,6 na indonéském ostrově Sumatra usmrtilo 1 100 lidí.
2015 – Rusko se leteckými údery zapojilo do Syrské občanské války po boku vládních sil prezidenta Asada.
2016 – Sonda Rosetta Evropské kosmické agentury zakončila svou misi dopadem na povrch komety Čurjumov-Gerasimenko.
A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
1980 – Společnost Digital Equipment Corporation (DEC) představila VAX-11/780, velmi významný minipočítač, který sehrál klíčovou roli ve vývoji moderní výpočetní techniky.
2008 – Finanční krize v roce 2008 pokračovala a několik velkých bank se potýkalo s vážnými problémy. Dne 30. září byla federálními regulačními orgány zabavena banka Washington Mutual (WaMu), jedna z největších spořitelních a úvěrových institucí ve Spojených státech, což byl v té době největší bankovní úpadek v historii USA.
2019 – Mateřská společnost WeWork, We Company, odložila své plány na primární veřejnou nabídku akcií (IPO) kvůli obavám ohledně řízení společnosti, ocenění a vedení. Toto rozhodnutí mělo významný dopad na odvětví coworkingu a ocenění startupů.
Google — Jak se mění svět (nejen) na internetu
Společnost Google začínala jako internetová vyhledávací firma, ale nyní nabízí více než 50 internetových služeb a produktů, od e-mailu a tvorby dokumentů online až po software pro mobilní telefony a tablety. Kromě toho se díky akvizici společnosti Motorola Mobility v roce 2012 dostala do pozice, kdy může prodávat hardware v podobě mobilních telefonů.Široké portfolio produktů a velikost společnosti Google ji řadí mezi čtyři nejvlivnější společnosti na trhu špičkových technologií, spolu se společnostmi Apple, IBM a Microsoft. Navzdory tomuto nepřebernému množství produktů zůstává jádrem jejího úspěchu původní vyhledávací nástroj. V roce 2016 získala společnost Alphabet téměř všechny své příjmy z reklamy Google založené na požadavcích uživatelů na vyhledávání.
Brina a Page, kteří se seznámili jako postgraduální studenti na Stanfordově univerzitě, zaujala myšlenka vytěžit smysl z masy dat hromadících se na internetu. Začali pracovat z Pageova pokoje na koleji na Stanfordu na vývoji nového typu vyhledávací technologie, kterou nazvali BackRub. Klíčem k úspěchu bylo využití vlastních hodnotících schopností uživatelů webu sledováním „zpětných odkazů“ každé webové stránky, tj. počtu dalších stránek, na které odkazují. Většina vyhledávačů jednoduše vracela seznam webových stránek seřazených podle toho, jak často se na nich objevovala hledaná fráze. Brin a Page začlenili do vyhledávací funkce počet odkazů, které každá webová stránka měla; tj. webová stránka s tisíci odkazy by logicky byla hodnotnější než stránka s několika málo odkazy, a vyhledávač by tak silně odkazovanou stránku umístil na vyšší místo v seznamu možností. Dále by odkaz z webu s velkým počtem odkazů byl cennějším „hlasem“ než odkaz z méně známého webu.
V polovině roku 1998 začali Brin a Page získávat externí financování (jedním z jejich prvních investorů byl Andy Bechtolsheim, spoluzakladatel společnosti Sun Microsystems, Inc.). Nakonec získali od investorů, rodiny a přátel asi 1 milion dolarů a založili obchod v kalifornském Menlo Parku pod názvem Google, který vznikl zkomolením původního Pageova plánovaného jména googol (matematický výraz pro číslo jedna následované 100 nulami). V polovině roku 1999, kdy společnost Google získala 25 milionů dolarů rizikového kapitálu, zpracovávala 500 000 dotazů denně. Aktivita začala prudce růst v roce 2000, kdy se Google stal klientským vyhledávačem pro jeden z nejpopulárnějších webů na internetu, Yahoo!. V roce 2004, kdy se společnost Yahoo! vzdala služeb Googlu, vyhledávali uživatelé na Googlu 200 milionůkrát denně. Tento růst jen pokračoval: na konci roku 2011 Google zvládal přibližně tři miliardy vyhledávání denně. Název společnosti se stal tak všudypřítomným, že se dostal do slovníku jako sloveso: googlovat se stalo běžným výrazem pro vyhledávání na internetu.
Aby Google mohl pojmout tuto nebývalou masu dat, vybudoval po celém světě 11 datových center, z nichž každé obsahovalo několik set tisíc serverů (v podstatě víceprocesorových osobních počítačů a pevných disků umístěných ve speciálně zkonstruovaných stojanech). Počet vzájemně propojených počítačů společnosti Google pravděpodobně dosahuje několika milionů. Jádro provozu společnosti Google však tvoří tři proprietární části počítačového kódu: Google File System (GFS), Bigtable a MapReduce. GFS se stará o ukládání dat v „kouscích“ na několika strojích, Bigtable je databázový program společnosti a MapReduce používá Google k vytváření dat vyšší úrovně (např. sestavení indexu webových stránek, které obsahují slova „Chicago“, „divadlo“ a „participativní“).
Mimořádný růst společnosti Google vedl k interním problémům s řízením. Téměř od počátku investoři cítili, že Brin a Page potřebují v čele společnosti zkušeného manažera, a v roce 2001 se dohodli na přijetí Erica Schmidta na pozici předsedy představenstva a výkonného ředitele (CEO) společnosti. Schmidt, který předtím zastával stejné funkce v softwarové společnosti Novell Inc., měl doktorát z informatiky a dobře se snoubil s technokratickými impulsy zakladatelů. Během Schmidtova působení ve funkci generálního ředitele zastával Page funkci prezidenta pro produkty a Brin byl prezidentem pro technologie. Tato trojice vedla společnost jako „triumvirát“, dokud Page v roce 2011 nepřevzal roli generálního ředitele, Schmidt se stal výkonným předsedou a Brin přijal titul ředitele speciálních projektů.
První veřejná nabídka akcií (IPO) v roce 2004 vynesla společnosti 1,66 miliardy dolarů a z Brina a Page se okamžitě stali miliardáři. Ve skutečnosti IPO vytvořilo 7 miliardářů a 900 milionářů z prvních akcionářů. Nabídka akcií se dostala do zpráv také kvůli neobvyklému způsobu, jakým byla provedena. Akcie se prodávaly ve veřejné aukci, která měla běžného investora postavit na roveň profesionálům z finančního průmyslu. V roce 2006 byla společnost Google zařazena do akciového indexu Standard and Poor’s 500 (S&P 500). V roce 2012 se společnost Google stala díky své tržní kapitalizaci jednou z největších amerických společností, které nejsou součástí indexu Dow Jones Industrial Average.
Společnost Google se v srpnu 2015 reorganizovala a stala se dceřinou společností holdingu Alphabet Inc. Internetové vyhledávání, reklama, aplikace a mapy, stejně jako mobilní operační systém Android a web pro sdílení videí YouTube zůstaly pod společností Google. Samostatné podniky Googlu – například společnost Calico zabývající se výzkumem dlouhověkosti, společnost Nest vyrábějící výrobky pro domácnost a výzkumná laboratoř Google X – se staly samostatnými firmami v rámci společnosti Alphabet. Page se stal generálním ředitelem společnosti Alphabet, Brin jejím prezidentem a Schmidt jejím výkonným předsedou. Novým generálním ředitelem společnosti Google se stal Sundar Pichai, senior viceprezident pro produkty. V roce 2017 se společnost Alphabet opět reorganizovala a vytvořila zprostředkující holdingovou společnost XXVI Holdings a přeměnila společnost Google na společnost s ručením omezeným (LLC). V roce 2018 Schmidt odstoupil z funkce výkonného předsedy. Další změny následovaly v roce 2019, kdy Brin i Page opustili posty prezidenta, respektive generálního ředitele. Oba však zůstali ve správní radě společnosti Alphabet. Pichai se stal generálním ředitelem holdingové společnosti a zároveň si ponechal tuto pozici ve společnosti Google.
Dobré finanční výsledky společnosti Google odrážely rychlý růst internetové reklamy obecně a zejména popularity společnosti Google. Analytici tento úspěch částečně přičítali přesunu výdajů na reklamu směrem k internetu a odklonu od tradičních médií, včetně novin, časopisů a televize. Například americká novinová reklama klesla z vrcholu 64 miliard dolarů v roce 2000 na 20,7 miliardy dolarů v roce 2011, zatímco celosvětová internetová reklama vzrostla z přibližně 6 miliard dolarů v roce 2000 na více než 72 miliard dolarů v roce 2011.
Společnost Google od svého založení vynaložila velké částky, aby si zajistila to, co podle svých propočtů považuje za významné výhody internetového marketingu. Například v roce 2003 utratil Google 102 milionů dolarů za akvizici společnosti Applied Semantics, tvůrce služby AdSense, která přihlašovala majitele webových stránek k provozování různých typů reklamy na jejich webových stránkách. V roce 2006 Google opět zaplatil 102 milionů dolarů za další firmu zabývající se webovou reklamou, dMarc Broadcasting, a v témže roce oznámil, že během tří a půl let zaplatí 900 milionů dolarů za právo prodávat reklamu na MySpace.com. V roce 2007 společnost Google uskutečnila svou dosud největší akvizici, když za 3,1 miliardy dolarů koupila internetovou reklamní společnost DoubleClick. O dva roky později společnost reagovala na prudký růst trhu s mobilními aplikacemi a za 750 milionů dolarů získala mobilní reklamní síť AdMob. Všechny tyto nákupy byly součástí snahy společnosti Google rozšířit své podnikání z oblasti vyhledávačů do oblasti reklamy spojením databází informací různých firem s cílem přizpůsobit reklamy individuálním preferencím spotřebitelů.
Google bude příští rok slavit dvacetileté výročí. Jak se psala historie uvnitř tohoto technologického gigantu?
Dne 30. září roku 2004, jen měsíc po tom, co společnost Google Inc. vstoupila na burzu, kde získala více než 1,6 miliardy dolarů, se začal formovat dnešní konglomerát digitálních služeb. To znamenalo významný milník v historii společnosti. Vstup společnosti Google na burzu byl jednou z nejočekávanějších a nejdiskutovanějších událostí v technologickém průmyslu. V září ale vše dostalo formální podobu. Pojďme se podívat na tento příběh.
Při bližším pohledu do průřezu historií ale uvidíme, že toho na dnešní den připadá ještě o mnoho více:
1993 – Při zemětřesení v indických státech Maháráštra, Madhjapradéš a Ándhrapradéš zahynulo 20 000 lidí.
2005 – V dánském deníku Jyllands-Posten byly publikovány karikatury proroka Mohameda.
2009 – Zemětřesení s magnitudou 7,6 na indonéském ostrově Sumatra usmrtilo 1 100 lidí.
2015 – Rusko se leteckými údery zapojilo do Syrské občanské války po boku vládních sil prezidenta Asada.
2016 – Sonda Rosetta Evropské kosmické agentury zakončila svou misi dopadem na povrch komety Čurjumov-Gerasimenko.
A nyní se už jako obvykle přesuneme do světa byznysu a ekonomiky:
1980 – Společnost Digital Equipment Corporation představila VAX-11/780, velmi významný minipočítač, který sehrál klíčovou roli ve vývoji moderní výpočetní techniky.
2008 – Finanční krize v roce 2008 pokračovala a několik velkých bank se potýkalo s vážnými problémy. Dne 30. září byla federálními regulačními orgány zabavena banka Washington Mutual , jedna z největších spořitelních a úvěrových institucí ve Spojených státech, což byl v té době největší bankovní úpadek v historii USA.
2019 – Mateřská společnost WeWork, We Company, odložila své plány na primární veřejnou nabídku akcií kvůli obavám ohledně řízení společnosti, ocenění a vedení. Toto rozhodnutí mělo významný dopad na odvětví coworkingu a ocenění startupů.
na internetu
Společnost Google začínala jako internetová vyhledávací firma, ale nyní nabízí více než 50 internetových služeb a produktů, od e-mailu a tvorby dokumentů online až po software pro mobilní telefony a tablety. Kromě toho se díky akvizici společnosti Motorola Mobility v roce 2012 dostala do pozice, kdy může prodávat hardware v podobě mobilních telefonů.Široké portfolio produktů a velikost společnosti Google ji řadí mezi čtyři nejvlivnější společnosti na trhu špičkových technologií, spolu se společnostmi Apple, IBM a Microsoft. Navzdory tomuto nepřebernému množství produktů zůstává jádrem jejího úspěchu původní vyhledávací nástroj. V roce 2016 získala společnost Alphabet téměř všechny své příjmy z reklamy Google založené na požadavcích uživatelů na vyhledávání.
Brina a Page, kteří se seznámili jako postgraduální studenti na Stanfordově univerzitě, zaujala myšlenka vytěžit smysl z masy dat hromadících se na internetu. Začali pracovat z Pageova pokoje na koleji na Stanfordu na vývoji nového typu vyhledávací technologie, kterou nazvali BackRub. Klíčem k úspěchu bylo využití vlastních hodnotících schopností uživatelů webu sledováním „zpětných odkazů“ každé webové stránky, tj. počtu dalších stránek, na které odkazují. Většina vyhledávačů jednoduše vracela seznam webových stránek seřazených podle toho, jak často se na nich objevovala hledaná fráze. Brin a Page začlenili do vyhledávací funkce počet odkazů, které každá webová stránka měla; tj. webová stránka s tisíci odkazy by logicky byla hodnotnější než stránka s několika málo odkazy, a vyhledávač by tak silně odkazovanou stránku umístil na vyšší místo v seznamu možností. Dále by odkaz z webu s velkým počtem odkazů byl cennějším „hlasem“ než odkaz z méně známého webu.
V polovině roku 1998 začali Brin a Page získávat externí financování . Nakonec získali od investorů, rodiny a přátel asi 1 milion dolarů a založili obchod v kalifornském Menlo Parku pod názvem Google, který vznikl zkomolením původního Pageova plánovaného jména googol . V polovině roku 1999, kdy společnost Google získala 25 milionů dolarů rizikového kapitálu, zpracovávala 500 000 dotazů denně. Aktivita začala prudce růst v roce 2000, kdy se Google stal klientským vyhledávačem pro jeden z nejpopulárnějších webů na internetu, Yahoo!. V roce 2004, kdy se společnost Yahoo! vzdala služeb Googlu, vyhledávali uživatelé na Googlu 200 milionůkrát denně. Tento růst jen pokračoval: na konci roku 2011 Google zvládal přibližně tři miliardy vyhledávání denně. Název společnosti se stal tak všudypřítomným, že se dostal do slovníku jako sloveso: googlovat se stalo běžným výrazem pro vyhledávání na internetu.
Aby Google mohl pojmout tuto nebývalou masu dat, vybudoval po celém světě 11 datových center, z nichž každé obsahovalo několik set tisíc serverů . Počet vzájemně propojených počítačů společnosti Google pravděpodobně dosahuje několika milionů. Jádro provozu společnosti Google však tvoří tři proprietární části počítačového kódu: Google File System , Bigtable a MapReduce. GFS se stará o ukládání dat v „kouscích“ na několika strojích, Bigtable je databázový program společnosti a MapReduce používá Google k vytváření dat vyšší úrovně .
Mimořádný růst společnosti Google vedl k interním problémům s řízením. Téměř od počátku investoři cítili, že Brin a Page potřebují v čele společnosti zkušeného manažera, a v roce 2001 se dohodli na přijetí Erica Schmidta na pozici předsedy představenstva a výkonného ředitele společnosti. Schmidt, který předtím zastával stejné funkce v softwarové společnosti Novell Inc., měl doktorát z informatiky a dobře se snoubil s technokratickými impulsy zakladatelů. Během Schmidtova působení ve funkci generálního ředitele zastával Page funkci prezidenta pro produkty a Brin byl prezidentem pro technologie. Tato trojice vedla společnost jako „triumvirát“, dokud Page v roce 2011 nepřevzal roli generálního ředitele, Schmidt se stal výkonným předsedou a Brin přijal titul ředitele speciálních projektů.
První veřejná nabídka akcií v roce 2004 vynesla společnosti 1,66 miliardy dolarů a z Brina a Page se okamžitě stali miliardáři. Ve skutečnosti IPO vytvořilo 7 miliardářů a 900 milionářů z prvních akcionářů. Nabídka akcií se dostala do zpráv také kvůli neobvyklému způsobu, jakým byla provedena. Akcie se prodávaly ve veřejné aukci, která měla běžného investora postavit na roveň profesionálům z finančního průmyslu. V roce 2006 byla společnost Google zařazena do akciového indexu Standard and Poor’s 500 . V roce 2012 se společnost Google stala díky své tržní kapitalizaci jednou z největších amerických společností, které nejsou součástí indexu Dow Jones Industrial Average.
Společnost Google se v srpnu 2015 reorganizovala a stala se dceřinou společností holdingu Alphabet Inc. Internetové vyhledávání, reklama, aplikace a mapy, stejně jako mobilní operační systém Android a web pro sdílení videí YouTube zůstaly pod společností Google. Samostatné podniky Googlu – například společnost Calico zabývající se výzkumem dlouhověkosti, společnost Nest vyrábějící výrobky pro domácnost a výzkumná laboratoř Google X – se staly samostatnými firmami v rámci společnosti Alphabet. Page se stal generálním ředitelem společnosti Alphabet, Brin jejím prezidentem a Schmidt jejím výkonným předsedou. Novým generálním ředitelem společnosti Google se stal Sundar Pichai, senior viceprezident pro produkty. V roce 2017 se společnost Alphabet opět reorganizovala a vytvořila zprostředkující holdingovou společnost XXVI Holdings a přeměnila společnost Google na společnost s ručením omezeným . V roce 2018 Schmidt odstoupil z funkce výkonného předsedy. Další změny následovaly v roce 2019, kdy Brin i Page opustili posty prezidenta, respektive generálního ředitele. Oba však zůstali ve správní radě společnosti Alphabet. Pichai se stal generálním ředitelem holdingové společnosti a zároveň si ponechal tuto pozici ve společnosti Google.
Dobré finanční výsledky společnosti Google odrážely rychlý růst internetové reklamy obecně a zejména popularity společnosti Google. Analytici tento úspěch částečně přičítali přesunu výdajů na reklamu směrem k internetu a odklonu od tradičních médií, včetně novin, časopisů a televize. Například americká novinová reklama klesla z vrcholu 64 miliard dolarů v roce 2000 na 20,7 miliardy dolarů v roce 2011, zatímco celosvětová internetová reklama vzrostla z přibližně 6 miliard dolarů v roce 2000 na více než 72 miliard dolarů v roce 2011.
Společnost Google od svého založení vynaložila velké částky, aby si zajistila to, co podle svých propočtů považuje za významné výhody internetového marketingu. Například v roce 2003 utratil Google 102 milionů dolarů za akvizici společnosti Applied Semantics, tvůrce služby AdSense, která přihlašovala majitele webových stránek k provozování různých typů reklamy na jejich webových stránkách. V roce 2006 Google opět zaplatil 102 milionů dolarů za další firmu zabývající se webovou reklamou, dMarc Broadcasting, a v témže roce oznámil, že během tří a půl let zaplatí 900 milionů dolarů za právo prodávat reklamu na MySpace.com. V roce 2007 společnost Google uskutečnila svou dosud největší akvizici, když za 3,1 miliardy dolarů koupila internetovou reklamní společnost DoubleClick. O dva roky později společnost reagovala na prudký růst trhu s mobilními aplikacemi a za 750 milionů dolarů získala mobilní reklamní síť AdMob. Všechny tyto nákupy byly součástí snahy společnosti Google rozšířit své podnikání z oblasti vyhledávačů do oblasti reklamy spojením databází informací různých firem s cílem přizpůsobit reklamy individuálním preferencím spotřebitelů.