Klíčové body
- Dres Babe Rutha se prodal za rekordních 24,1 milionu dolarů, což téměř zdvojnásobilo předchozí rekord za sportovní memorabilie
- Experti spekulují, že dres Michaela Jordana ze „šestého zápasu“ finále NBA 1998 by mohl tuto částku překonat
- Ceny sportovních sběratelských předmětů rostou, přičemž odborníci zvažují, zda některý dosáhne hranice 50 až 100 milionů dolarů
- Trh sportovních memorabilií je nyní považován za alternativní aktivum, srovnatelné s uměleckými díly
V ohromující ukázce hodnoty sportovních memorabilií se v aukci prodal dres, který nosil baseballový velikán Babe Ruth, za ohromujících 24,1 milionu dolarů. Tato částka téměř zdvojnásobuje dosavadní známý rekord za jakýkoli sportovní sběratelský předmět nebo kartu. Ačkoli se to může zdát neuvěřitelné, odborníci na sportovní památky naznačují, že v nic netušících koutech se mohou skrývat ještě cennější předměty nebo čekají, až se dostanou na trh.
Proč jsou sportovní memorabilie tak ceněné a drahé? Podle odborníků neexistuje žádný dokonalý algoritmus, nicméně předměty spojené s ikonickými sportovními osobnostmi, jako jsou Babe Ruth, Mickey Mantle, Michael Jordan a Muhammad Ali, často dosahují vysokých cen. Záleží také na kontextu – hodnota memorabilií může prudce vzrůst, pokud jsou spojeny s významným okamžikem sportovní historie.
To jasně dokládá rekordní dres Babe Rutha. Vysoká hodnota dresu není dána pouze jeho spojením s Ruthem, ale také jeho historickým významem. Ruth ho měl na sobě během třetího zápasu Světové série v roce 1932, zápasu proslulého jako “called shot”, v němž Ruth před odpálením homerunu udělal vítězné gesto.
Rob Petrozzo, spoluzakladatel společnosti Rally, investiční platformy pro sběratelské předměty, posílil význam jména i příběhu, pokud jde o memorabilie. Prohlásil: “Obvykle potřebujete nejen legendární jméno spojené s předmětem, ale také legendární příběh, který se k němu váže.”
Odborník na památky Stephen Fishler, generální ředitel společnosti ComicConnect, navrhl dva potenciální svaté grály, které by mohly vynést více než Ruthův dres za 24,1 milionu dolarů – Ruthův dres z jeho prvoligového debutu v týmu Boston Red Sox v roce 1914 nebo z jeho debutu za New York Yankee v roce 1920. Bohužel není známo, zda tyto předměty existují. Je pozoruhodné, že v Ruthově éře se sportovní předměty neuchovávaly tak pečlivě jako dnes. A pokud se dochovaly, mnohé skončily v muzeích nebo institucích.
Zatímco uvažujeme o existenci těchto předmětů, je známo, že existují i další potenciální velcí prodejci. Vezměme si například dres Lou Gehriga, kterou měl na sobě, když 4. července 1939 pronesl svůj slavný projev “Nejšťastnější muž na světě”. Fishler poznamenává, že kdyby se Gehrigův dres dostal na trh, mohla by okamžitě vyvolat srovnání s dresem rekordmana Rutha.
Fishler také naznačil možnost ještě cennějších memorabilií týkajících se průkopníka Jackieho Robinsona. Dres, který měl Robinson na sobě v roce 1951, se nedávno prodal za 5,5 milionu dolarů, ale dres, který měl Robinson na sobě při svém debutu v první lize v roce 1947, kdy prolomil barevnou bariéru v baseballu, by se mohl prodat za mnohem více. Místo, kde se tento dres nachází, však není známo.
Při pátrání po novodobých svatých miláčcích odborníci poukazují na dres Michaela Jordana z Chicaga Bulls ze šestého zápasu finále NBA v roce 1998, jeho “posledního tance”. Dres ze zápasu č. 1 se v roce 2023 prodal za 10,1 milionu dolarů, což naznačuje, že dres ze zápasu č. 6 bude ještě cennější a podle Front Office Sports “nejvzácnějším existujícím Jordanovým sběratelským kouskem”. Jeho současné umístění však není známo.
Petrozzo rovněž zdůrazňuje půvab mincovního stavu a vzácných předmětů a zmiňuje baseballovou kartičku Honuse Wagnera z počátku 20. století, která by podle něj mohla přesáhnout ocenění 20 milionů dolarů, vzhledem k tomu, že jedna se již prodala za celých 7,25 milionu dolarů.
Motorem těchto mamutích prodejů je vzrůstající zájem o sportovní karty a sběratelské předměty, které jsou nyní považovány za alternativní aktivum podobné uměleckým dílům, jak poznamenává Ezra Levine, zakladatel firmy Mascot, která se v tomto odvětví pohybuje. Samotný rozsah těchto cen může být šokující, vezmeme-li v úvahu, že v 70. letech 20. století bylo považováno za velkou věc, když se Wagnerova karta prodávala za 1 500 dolarů.
Přestože ceny zanechávají mnohé v údivu, každý nový rekordní prodej nastavuje měřítko a otevírá cestu k ještě vyšším prodejům. Thomas H. Ruggie, finanční poradce z Floridy a sběratel památek, přirovnává tento trend ke čtyřminutové míli. Kdysi byl považován za nemožný, ale poté, co byl dosažen, je nyní rutinou.
Analytici již nyní spekulují, zda by nějaký „posvátný“ sportovní předmět mohl dosáhnout hranice 50 nebo dokonce 100 milionů dolarů, což je obdoba světa umění. Petrozzo však dodává varovné slovo: “K dosažení těchto čísel je zapotřebí něčeho velmi výjimečného.” Jak se odvětví sportovních memorabilií rozrůstá, vášniví sběratelé a investoři nadále sledují a předpovídají hranice, které by tento trh mohl potenciálně překonat.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky